Jump to content

Hva er det jeg kan ha kjørt på her?


Mastiff

Recommended Posts

Som R1? Med god sittestilling, kardangdrift, varme i holkene, fullt koffertsett, ABS og elektrisk justerbar fjæring så var det den perfekte tursykkel for meg i 2005 :smiley: Iallefall i norske hastigheter. Kjørte over 18.000 km på 3 år med den.

 

Men DF140 finnes ikke som XXL så den er jo spikret :giggle:

 

1177108991_dragraceaspelund08_02.jpg.4325755c6e9672a8013bff61c6d3dcf1.jpg

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du la Busaen bak deg, ja? :lol: Den jeg prøvde, var iallfall for framoverbøyd for meg til å være behagelig. Men så har jeg da også risers på styret på Birden. Litt for naken også etter min smak, jeg liker syklene påkledd og damene... Nei, huff, nå må jeg tie stille, ellers blir jeg utvist fra Baatplassen av en eller annen krenket milleniumsgenerasjonspøbel! :giggle:

 

Og i så fall må det nok være XL jeg har, ja. 25". Men jeg skal først (i morgon, men ikkje i dag...siden det er her ute som i Gitarkameratene-sangen "Fisketur i øsende regn", altså "når hav og himmel går omtrent i ett") ta av den gamle propellen, sette et skyvelær eller noe sånt mellom kavitasjonsplata og enden av akslingen og snurre akslingen for å se om det er noe synlig kast i akselen på den måten. I så fall blir det ikke mye kjøring. Men hvis jeg ikke måler noe kast på den måten, skal jeg sette på den nye propellen og kjøre litt for å se om det er noen uvanlige vibrasjoner. Hvis ikke, bestiller jeg en sånn og later som ingenting så lenge som mulig. Ifølge produsenten er det nok å ha 5 cm av den gamle finna til at den fester.

 

https://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-DT-115-140hp-2-Strokes-All-Years-SKEG-GUARD-SKEG-PROTECTOR/302488464803?hash=item466db7ada3:g:-aAAAOSwAO9ZShhR

 

bilde.png.6231a4c2b381b1f6c7eb0b0d7e0f563e.png

 

Og apropos krenkekulturen:

 

bilde.png.9b8c4ee8467464175d2ffede3b9bb566.png

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 14 minutter siden:

Ifølge produsenten er det nok å ha 5 cm av den gamle finna til at den fester.

:thumbsup: Jeg har også fått slått litt av finna på min Mercury 90hk 2-t, (kanskje et par cm), jeg vurderte å få noen til å sveise på en bit, men linken du viser til er jo genial. Jeg kjøper jeg også :thumbsup::smiley:

Redigert av altera mulier
skrivefeil. (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

@altera mulier Det burde iallfall fungere uten problemer, ja.

 

Edit: For min del er det egentlig en "no-brainer", som det heter på ny-norsk. Greia koster en femtedel av en sveising, og dermed er den verdt å prøve før jeg bytter undervannshuset. Selv om det kan være små skader i aksling eller lagre som jeg ikke ser, vil den sikkert holde en god stund. Og hvis ikke, kan jeg bruke den som beskyttelse på den neste undervannshuset.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg målte lengden fra bunnen av hullet i propellakslingen og opp til kavitasjonsplata, og jeg så ingen bevegelser når jeg dreide akslingen. Så jeg tok sjansen på å sette på propellen, og den virket helt nornmal år jeg dreide den rundt. Ingen skraping eller ne sånt. Så tok jeg en liten prøvetur. Jeg merket at den styrte litt rart, særlig på lav fart. Jeg trengte to forsøk på å treffe brygga riktig, så jeg tenker hyttenaboene flirte godt av meg bak gardinene... :giggle: Det kan nok også ha vært fordi det er lavvann og jeg tiltet den opp lenger enn jeg egentlig pleier for å unngå at den nye propellen rotet seg borti sand og småstein på bunnen, når det ikke er noen finne som beskytter den. Men det var altså ingen ulyder eller uvanlige vibrasjoner på turen, så jeg skal bare få den Skeg Garden i neste uke, montere den på og se om ikke jeg kan slippe å bytte huset for nå. Så får jeg heller bytte senere, hvis det begynner å bli morsomme lyder i undervannshuset. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fiffig løsning, som en slags protese :giggle: Kanskje du mister 0,2 knop på toppfarta da.

Hva kostet den der?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Huff, da kommer jeg aldri igjen opp i 30 knop med dette panserskipet, tror jeg har sett 30,1 én gang i medvind... :lol: Det ble vel ganske nøyaktig 1600 med frakt (to ukers leveringstid, enda jeg bestilte den helga før påske) og moms. Jeg klager ikke hvis den funker!

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt skeptisk til den plata nederst på finna der. Den vil jo kunne virke som en brems/flaps, og presse motoren/båten ned eller opp hvis den ikke flukter horisontalt i fart.

 

skegguard.jpg.a0edcf51e51e3c8e8d0e43e8412c9ad9.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Oppdaterte innlegget over med et bilde jeg pussig nok hadde liggende på harddisken her :smiley:

Nei, godt mulig det funker bra.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare ringe til Henkel i morgen og spørre om herdingen. Det er rød Loctite 263, den skal være ferdig herdet etter ett døgn...ved 22 grader! Så jeg må høre med dem om jeg kan kjøre med den i morgen ettermiddag (jeg skulle hatt ut noen krepseteiner), eller om den må herde fullt ut før jeg setter den i vannet. Det kan vel ikke være så voldsomme vibrasjoner i finna, ellers ville jo hele båten ristet. Og jeg strammet skruene så godt jeg kunne. Men det er jo ned mot frost om natta fremdeles, merkelig nok. Og bare 5-8 grader om dagen.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X10an skrev 13 minutter siden:

 

Kavltasjonsplata er vel fort et større problem i så måte, og disse står vel ganske parallelt. 

 

Antiventilasjonsplata som jeg velger å kalle den, er jo fort over vannet i mange tilfeller. 

Iallefall når jeg trimmer ut min :smiley: Men det kan jo variere litt. Men jo dypere i vannet jo større effekt.

 

1832474647_motorhyde-trim.jpg.df4ee598b9b3243844916a7f44594317.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Angående Loctiten, så ser det ut som om det skal gå greit å bruke motoren i morgen, ut fra denne grafen. Dette er på en M10, mens dette var snakk om 1/4" (ca. 6 mm), og siden denne tørker av mangel på luft, og bedre jo mindre avstand det er mellom metalloverflatene, må jo det bare være enda bedre. Poenget er jo bare at det ikke skal riste løs. Det skal nok mye til, jeg skrudde som sagt godt til.

 

bilde.png.052e00939b9e084293335b3cadc1a1e8.png

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde begge veier, så strømmen er det ikke. Last er det ikke, for jeg hadde det jeg alltid har i båten. Temperatur er det heller ikke for, som sagt har jeg ikke kommet opp i 30.6 noen gang før, uansett årstid og trim (fra juli i fjor og fram til det smalt for noen uker siden). Men kanskje GPS-en hadde bestemt seg for å være ekstra snill akkurat i går. :giggle: Jeg kjører vanligvis på litt over halv fart på motoren, det gir 22-24 knop, så det er forholdsvis lite forskjell på farten på full og drøyt halv gass. Men jeg får leke meg litt mer iblant og se.

 

Link to post
Share on other sites

Ang. hva du kan ha kjørt på eller årsak.  Jeg hørte om en som skulle sjøsette båten sin og det var nok vann under kjølen, men han fikk en tangklyse i propellen, og den satt fast til en stein. den knuste undervannshuset og propellen! Kosta 75000 å reparere en 150 Suzuki

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...