Jump to content

Skrogisolasjon Armaflex cellegummi 10mm.


bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.

Skal snart i gang med å isolere og lime nytt trekk innvendig i båten. Når det gjelder skrogisolasjon så har man flere muligheter - alt fra liggeunderlag til ferdige plater med lim. Kom over dette produktet og lurer på om det er egnet til isolering mot skrog og evt om det er noen som kan dele erfaring.

 

https://makitech.no/armaflex-af-10mm-med-lim

 

Øvrige tips til produkter jeg kan bruke mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Er vel noe lignende Maritim sin skrogisolasjon tenker jeg. Har hørt mye fint om Armaflex, så tror ikke du har så mye å tape akkurat. Jeg har isolert deler av skroget med Maritim sin skrogisolasjon, har lagt skrogtrekk/skottbekledning oppå der hvor isolasjonen har vært oppe i dagen og inni skap og slikt. Merkbart lunere båt. Isolerer også noe mot støy fra utsiden. Jeg brukte kontaktlim på spray i tillegg til den selvklebende limen bak på skrogisolasjonen. Brukte også spraylimen for mesteparten av skrogtrekket. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt dette til skrog isolering i forrige båt, både med og uten skrogtrekk utenpå, og det fungerte utmerket. Det var i 2009 jeg isolerte og la skrogtrekk utenpå, og de sitter utmerket fortsatt. Har også isolert mye av nåværende båt. Har brukt både med ferdig lim på, og limt med kontaktlim. Min erfaring er at det sitter veldig godt de som er med lim på. Har akkurat avsluttet isolering av 7-8kvm skrog sider nå i vinter med 19mm med lim fra samme firma. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Er vel noe lignende Maritim sin skrogisolasjon tenker jeg. Har hørt mye fint om Armaflex, så tror ikke du har så mye å tape akkurat. Jeg har isolert deler av skroget med Maritim sin skrogisolasjon, har lagt skrogtrekk/skottbekledning oppå der hvor isolasjonen har vært oppe i dagen og inni skap og slikt. Merkbart lunere båt. Isolerer også noe mot støy fra utsiden. Jeg brukte kontaktlim på spray i tillegg til den selvklebende limen bak på skrogisolasjonen. Brukte også spraylimen for mesteparten av skrogtrekket. 

Den på Maritim har jeg kjent på, og den synes jeg er vesentlig stivere enn Armaflex, som føyer seg fint etter skrog og buer. Mener Maritim hadde armacell/Armaflex før. 

Link to post
Share on other sites

Tykkelsen kommer an på hvor godt du ønsker isolere:wink: 10mm isolerer litt, så alt hjelper på. Selv skulle jeg ofte ønske jeg hadde brukt både 20 og 30mm, om jeg hadde hatt plass. Men så bor jeg i båten og har gjerne litt større isolasjonsbehov enn dem som bare bruker båtene i helgene. Så derfor har jeg kjøpt inn litt mer isolasjon og tenker ta for meg enkelte områder slik at det blir 20mm framfor bare 10mm.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 29 minutter siden:

Tykkelsen kommer an på hvor godt du ønsker isolere:wink: 10mm isolerer litt, så alt hjelper på. Selv skulle jeg ofte ønske jeg hadde brukt både 20 og 30mm, om jeg hadde hatt plass. Men så bor jeg i båten og har gjerne litt større isolasjonsbehov enn dem som bare bruker båtene i helgene. Så derfor har jeg kjøpt inn litt mer isolasjon og tenker ta for meg enkelte områder slik at det blir 20mm framfor bare 10mm.

Det er mulig jeg går for 13 mm. Båten er en Halco 26 som brukes til turer en og annen helg. Hva slags kontaktlim brukte du? Noe jeg bør tenke på mht arbeidet forøvrig?

Antar jeg må av med vinduslister for å få et pent resultat rundt vinduer, men er det en mer «lettvindt» løsning?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde sjekket low-e fra Hadrian. Koster under halvparten, og isolerer veldig godt. 7-10 hm Glava.  Tåler fukt, finnes i diffusjonsåpen og lukket utgave. Er støyisolerende. Brukes mye til stålbygg. Jeg har brukt det til alt fra i husvegg, til kjeller og til bassenget.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 57 minutter siden:

Jeg hadde sjekket low-e fra Hadrian. Koster under halvparten, og isolerer veldig godt. 7-10 hm Glava.  Tåler fukt, finnes i diffusjonsåpen og lukket utgave. Er støyisolerende. Brukes mye til stålbygg. Jeg har brukt det til alt fra i husvegg, til kjeller og til bassenget.

Takk for tips. Skal sjekk ut dette👍🏻

Link to post
Share on other sites

Vi brukte de uten lim og festet dette med spraylim, klem godt inntil slik at du får bort luftlommer, sitter som støpt. Skjærte så til relativt tynne finerplater, kledde de med hvit skrogbekledning, deretter skrudde vi på lakkerte mahogni lister på fineren. Festet det hele  med et par vinkler som ligger under madrassen, slik at jeg kan ta bort begge skrogsidene med 2 skruer om jeg har behov for å komme til. Tørt og varmt.


Lime lime lime

image.jpeg.3df005bd7322ec36103695402caf2f96.jpeg
 

Tilpasse finerplate, hvor mange lister trenger jeg?

image.jpeg.af53d4d70b9e984f47c4294cc707953c.jpeg


Tilpasse lister før lakking

image.jpeg.77db773b9df158d127b1537efe23cb68.jpeg
 

image.jpeg.cbec6f3e1cd15720059143f71ceeb7a4.jpeg

Ferdig lakkert og isolert i en eller så trist og fuktig Bavaria forpigg

image.jpeg.f434d4d395c21f9947ac3c7c46e62b3a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 20 minutter siden:

Vi brukte de uten lim og festet dette med spraylim, klem godt inntil slik at du får bort luftlommer, sitter som støpt. Skjærte så til relativt tynne finerplater, kledde de med hvit skrogbekledning, deretter skrudde vi på lakkerte mahogni lister på fineren. Festet det hele  med et par vinkler som ligger under madrassen, slik at jeg kan ta bort begge skrogsidene med 2 skruer om jeg har behov for å komme til. Tørt og varmt.


Lime lime lime

image.jpeg.3df005bd7322ec36103695402caf2f96.jpeg
 

Tilpasse finerplate, hvor mange lister trenger jeg?

image.jpeg.af53d4d70b9e984f47c4294cc707953c.jpeg


Tilpasse lister før lakking

image.jpeg.77db773b9df158d127b1537efe23cb68.jpeg
 

image.jpeg.cbec6f3e1cd15720059143f71ceeb7a4.jpeg

Ferdig lakkert og isolert i en eller så trist og fuktig Bavaria forpigg

image.jpeg.f434d4d395c21f9947ac3c7c46e62b3a.jpeg

Lekkert!!👍🏻😊

Link to post
Share on other sites

bOFFE1968 skrev for 2 timer siden:

Hva slags kontaktlim brukte du?

Jeg brukte hovedsaklig spraylim fra Biltema, men tydde til Wurth sitt alternativ de stedene jeg trengte ekstra godt hold på grunn av mye krumming.

 

bOFFE1968 skrev for 2 timer siden:

Noe jeg bør tenke på mht arbeidet forøvrig?

God lufting underveis, det er ikke direkte sunt å ruse seg på damp fra kontaktlim😉 Og tilstrekkelig temperatur. Ville ikke brukt kontaktlim under 15 grader, da limer den dårligere. Ideelt sett bør det være 20 grader eller mer for god og varig heft. Isolerte litt i den ene akterlugaren utpå høsten selv, da ble det rett og slett for kaldt, både isolasjon og skrogtekk løsnet. Noe det ikke har gjort de stedene jeg har isolert sommerstid (10 år siden, holder enda).

 

Jeg rev vekk gammelt skrogtrekk (med delvis oppsmuldret skumgummi på baksiden, det produktet skulle vært forbudt ved lov), grovslipte med stålbørste for å få vekk gammel lim, tilpasset skrogisolasjonen før jeg tok av beskyttelsespapiret på baksiden, sprayet kontaktlim på skroget, ventet til berøringstørr overflate, la på skrogisolasjonen (begynte i en ende slik at jeg fikk retningen på hver enkelt plate, det «låser» seg kontant ved kontakt mellom kontaktlim og selvklebing) og presset godt og jevnt over alt til slutt. Så tilpassing av skrogtrekk, spraying av kontaktlim på begge flater og til slutt lime inntil trekket, etter samme metode som med isolasjonen.

 

bOFFE1968 skrev for 2 timer siden:

Antar jeg må av med vinduslister for å få et pent resultat rundt vinduer, men er det en mer «lettvindt» løsning?

Ideelt sett, ja. Alternativt kan du gjøre tilpasninger i isolasjon og trekk som er såpass nøyaktig at du kan vippe kantene såvidt under kanten til vinduslistene, men fort fare for at det ikke blir seende bra ut dessverre. Ville ha gjort det skikkelig fra starten av når du først er i gang, både for utseendets skyld og for å få isolert så tett inntil vinduslistene som mulig, da unngår du kondens mellom lister og isolasjon.

 

Ask skrev for 1 time siden:

kan limast fast til dobbeltkrumme flater utan å måtte kuttast til?

Ved svake krumminger kan i alle fall Maritims variant limes fast til dobbeltkrumme flater, isolasjonen er litt fleksibel og kan både komprimeres og strekkes litt, men begrenset så klart. Ved dobbeltkrumme flater som en italiensk runabout må kutting og tilpassing til. Men, tenker du bruke skrogtrekk til slutt er flere av disse mer fleksible enn isolasjonen, og kan dermed strekkes noe, anslagsvis en god cm, gjerne nærmere to, på meteren. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 5 minutter siden:

Jeg brukte hovedsaklig spraylim fra Biltema, men tydde til Wurth sitt alternativ de stedene jeg trengte ekstra godt hold på grunn av mye krumming.

 

God lufting underveis, det er ikke direkte sunt å ruse seg på damp fra kontaktlim😉 Og tilstrekkelig temperatur. Ville ikke brukt kontaktlim under 15 grader, da limer den dårligere. Ideelt sett bør det være 20 grader eller mer for god og varig heft. Isolerte litt i den ene akterlugaren utpå høsten selv, da ble det rett og slett for kaldt, både isolasjon og skrogtekk løsnet. Noe det ikke har gjort de stedene jeg har isolert sommerstid (10 år siden, holder enda).

 

Jeg rev vekk gammelt skrogtrekk (med delvis oppsmuldret skumgummi på baksiden, det produktet skulle vært forbudt ved lov), grovslipte med stålbørste for å få vekk gammel lim, tilpasset skrogisolasjonen før jeg tok av beskyttelsespapiret på baksiden, sprayet kontaktlim på skroget, ventet til berøringstørr overflate, la på skrogisolasjonen (begynte i en ende slik at jeg fikk retningen på hver enkelt plate, det «låser» seg kontant ved kontakt mellom kontaktlim og selvklebing) og presset godt og jevnt over alt til slutt. Så tilpassing av skrogtrekk, spraying av kontaktlim på begge flater og til slutt lime inntil trekket, etter samme metode som med isolasjonen.

 

Ideelt sett, ja. Alternativt kan du gjøre tilpasninger i isolasjon og trekk som er såpass nøyaktig at du kan vippe kantene såvidt under kanten til vinduslistene, men fort fare for at det ikke blir seende bra ut dessverre. Ville ha gjort det skikkelig fra starten av når du først er i gang, både for utseendets skyld og for å få isolert så tett inntil vinduslistene som mulig, da unngår du kondens mellom lister og isolasjon.

 

Ved svake krumminger kan i alle fall Maritims variant limes fast til dobbeltkrumme flater, isolasjonen er litt fleksibel og kan både komprimeres og strekkes litt, men begrenset så klart. Ved dobbeltkrumme flater som en italiensk runabout må kutting og tilpassing til. Men, tenker du bruke skrogtrekk til slutt er flere av disse mer fleksible enn isolasjonen, og kan dermed strekkes noe, anslagsvis en god cm, gjerne nærmere to, på meteren. 

Takk for et godt og informativt svar😊. Skal jeg ha minimum 15 grader så blir det nok ei stund til jeg kan gå i gang med den jobben, men det skorter ikke på andre arbeidsoppgaver på ei gammel skute😊.

Link to post
Share on other sites

Det går an å varme opp skroget med vifteovn slik at det er mulig å lime nå også, men utfordringen er at skroget kjøles ned kjapt etter du har fått på isolasjonen, med medfølgende risiko for dårligere liming. Så ideelt sett ja, det bør utsettes til temperaturen stiger litt. Med gammel båt blir du nok ikke arbeidsledig sånn ellers heller nei😅

Link to post
Share on other sites

Naboen, som er gulvlegger, bruker et lim som de bruker på gulv. Mener det hadde 4 siffer som "navn". Han smurte det på skroget (med rulle), og det skulle tørke helt før han deretter la på 1mm vinyl som han limer på. Mulig du kan få tak i et slikt lim? Han bare varmet opp kabinen og la med én gang. Virket ikke som det gjorde noe at skroget blir kjølt ned etterpå. Han liker ikke klisset med kontaktlim, så derfor bruker han det yrkeslimet.  Bare ment som tips til lim mtp temperatur.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Naboen, som er gulvlegger, bruker et lim som de bruker på gulv. Mener det hadde 4 siffer som "navn". Han smurte det på skroget (med rulle), og det skulle tørke helt før han deretter la på 1mm vinyl som han limer på. Mulig du kan få tak i et slikt lim? Han bare varmet opp kabinen og la med én gang. Virket ikke som det gjorde noe at skroget blir kjølt ned etterpå. Han liker ikke klisset med kontaktlim, så derfor bruker han det yrkeslimet.  Bare ment som tips til lim mtp temperatur.

Takk for tipset😊. Trur jeg satser på ett eller annet gulvlim av god kvalitet. Frister ikke å bruke kontaktlim. Ser for meg mye banning og stress hvis jeg bruker kontaktlim..😅

Nå må jeg bare ta en bestemmelse på isloasjon - armaflex eller low-e. Noen som kan hjelpe til med det?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hva endte du opp med?

 

jeg må vel trekke om hele båten selv etterhvert. 
 

heller mot low-e og gjerne den hvite typen. Så slipper man jo å legge skai over hvis man er nøye. Den er 6,5mm og de skryter at den skal gjøre nytten tilsvarende 10cm isolasjon så. Greit nok for meg. 

 

fikk med en rull hvitt trekk til båten men kan jeg slippe å gjøre alt to ganger så er saken grei det er helt sikkert. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til den hvite varianten. Det er mulig den har en beskyttende overflate.  Den vanlige sølvfolie-varianten tåler lite mekanisk påkjenning i alle fall. Jeg ville ikke brukt den som skrogtrekk der det blir mekanisk påvirkning.

 

For øvrig har jeg brukt low-e i mitt hus siden 2012/ 2013 og kan bekrefte at den isolerer svært bra. 

 

I vinter kledde jeg min datters rom innvendig med low-e fordi veggene er så dårlig isolert og det var kaldt lenge. Så nå har hun "sølvtapet ". Temperaturen økte ca 5 grader etterpå uten å endre varmekilder. Det er mye i et rom. "Tapeten" har hengt nå i et halvt år uten noen merker. Men nå leker ikke hun (5) så hardt som guttene gjør.

 

I sommer isolerte jeg bassenget (18m3) med low-e mellom stålveggene og bassengets duk. Hjalp helt klart enormt mye på å holde vannet varmt. Mer enn jeg forventet faktisk. 

 

Så low-e har fungert bra i alle sammenhenger der jeg har brukt den. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@alidal, nå har ikke jeg trengt lydisolasjon. Men hvis Low-e monteres med luft på begge sider så skal den dempe ca 40dB i følge lab testene jeg har lest. Vet ikke hva det blir når den legges inntil en vegg.

 

@Belia, jeg har festet den inntil veggen, og den har god effekt. På den varme siden bør den ha 1 cm med luft ut fra hva jeg fikk vite da jeg kjøpte første gangen. For optimal virkning. Men i og med at hovedegenskapen er at den speiler tilbake varmestråler så vil jeg anta at den ikke mister effekten om man legger skrogbekledning rett på utsiden. Dette ville jeg ha avklart med Hadrian som er importør.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 10.11.2021 at 12.16:

@alidal, nå har ikke jeg trengt lydisolasjon. Men hvis Low-e monteres med luft på begge sider så skal den dempe ca 40dB i følge lab testene jeg har lest. Vet ikke hva det blir når den legges inntil en vegg.

 

40 dB høres veldig mye ut. Har du noe link til hvor du har lest det? 

 

Hilsen

 

Belia

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...