Jump to content

Simrad S2009 ekkolodd. Erfaringer med svinger - i aluminiumsbåt?


Poseidon

Recommended Posts

Gode båtvenner,

jeg kjøpte i fjor en 42' Osvik aluminumsbåt og der ombord står et Simrad S2009 ekkolodd.


Såvidt jeg ser av omtaler skal dette være et ganske OK lodd, men det som jeg ser på loddet er ganske så middelmådig ....
Den sannsynlige årsaken er at svingeren er av ukjent type, svingerkabelen er skjøtt sammen på den tvilsom måte, osv.
Derfor ønsker jeg å skifte til en svinger som kan yte ekkoloddet mer rettferdighet.

 

Spørsmålet blir derfor om noen her på Baatplassen har erfaringer med ekkoloddsvingere i aluminiumsbåt?
Hva som er bra, hva som eventuelt er mindre bra  -  og i verste fall hva man bør holde seg langt unna ....?

Alle erfaringer, gode som dårlige, mottas med interesse og spent forventning.

 

 

 

 

POSEIDON IV_blåmalt_Joakim.png

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uansett type svinger så er i hvert fall en ting sikkert, det må sitte under båten. 
På Simrad sine svingere står det veldig klart og tydelig at kabelen ikke må kappes/skjøtes. 
Jeg har jo Simrad selv og de har et stort utvalg svingere! Og de blir bedre jo dyrere de er. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 3 timer siden:

Uansett type svinger så er i hvert fall en ting sikkert, det må sitte under båten.

....
Jeg har jo Simrad selv og de har et stort utvalg svingere! Og de blir bedre jo dyrere de er. 

 

Ja, jeg nevnte det ikke i første innlegget, men for meg er det en (kanskje litt gammeldags) oppfatning at svinger montert gjennomgående, under skroget er å foretrekke.

Ja, jeg ser et stort spenn i priser, fra en god tusenlapp til det 10-doble.
Men det er alltid ergerlig å kjøpe noe "ræl" og så angre seg gul og grønn etterpå.
Jeg sier ofte: "Kvaliteten huskes lenge etter at prisen er glemt"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 11 minutter siden:

 

Ja, jeg nevnte det ikke i første innlegget, men for meg er det en (kanskje litt gammeldags) oppfatning at svinger montert gjennomgående, under skroget er å foretrekke.

Ja, jeg ser et stort spenn i priser, fra en god tusenlapp til det 10-doble.
Men det er alltid ergerlig å kjøpe noe "ræl" og så angre seg gul og grønn etterpå.
Jeg sier ofte: "Kvaliteten huskes lenge etter at prisen er glemt"

Jeg har nettopp solgt en Simrad svinger og det var litt av et beist! Men fiskeren som skulke ha den var helt klar på at den ville være verdt investeringen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det fungerer greit med innvendig svinger i aluminiumsbåt selv om gjennomgående alltid er best. Hekksvinger kan du bare glemme den vil ikke se en dritt gjennom propellstrømmen.

Du får stort sett det du betaler for skal du ha noe skikkelig må du nokk ut men 10-20K.

Link to post
Share on other sites

Man må nesten først finne ut hvilke(t) svingerelement man vil ha. For alround fiske er 1 kW Airmar Medium Chirp veldig populær og ofte et godt valg for norske farvann, men skal du bare se dybde greier du deg med langt mindre. Av typer/svingerhus er det en del å velge mellom. Det du ikke skal bruke er bronsesvingere pga fare for tæring.

Innvendig er også utelukket da det ikke fungerer bra i alu, spesiellt når du får tykke plater som her. Hekksvinger kan (bør) du heller ikke bruke pga tubulens fra propell. Da sitter man igjen med innfelt, utvendig montasje av en plastkapslet svinger, såkalt lomme eller tank montering. Dette krever en del sveisearbeid og modifisering av båten, så det blir en ganske omfattende jobb hvis det ikke er gjort fra før. Det andre er rustfri fairing montert svinger som er den tradisjonelle og vanligste løsningen for den type båt du har:

 

ss260.jpg.71100ef36df7d8d2ee866177505d9716.jpg

Videre så har man gjennomgående "flush" svinger hvor du velger svinger utifra nærmeste skrogvinkel, 0, 12 eller 20 grader, men disse er mest brukt på mindre hurtiggående båter. Har man litt sveisesømmer eller litt ujevn bunn, er det lett å få turbulens når svingeren bare stikker noen få mm ut fra skroget.

 

SS175L.png.93cb5fd658e7a91bb29f1988384a3e62.png

Og til slutt, gjennomgående i plast, også mest brukt på hurtiggående båter, og du får de bare i maks 600W som selvfølgelig kan være helt kurrant det også:

p319.jpg.e29e7351b1204c41f72fae38f649a100.jpg

 

Link to post
Share on other sites

S2009 er et svært bra ekkolodd hvis det er kombinert med en god svinger. De mest populære svingerene å kombinere med S2009 for fiske på dypere vann i Norge er 1 kW Medium CHIRP svingerene B175M, SS175M og TM185M. B265LM og B285 har også 1kW Medium CHIRP. 

 

For din båt er det en gjennomgående svinger i rustfritt stål med fairing som anbefales. Desverre finnes ikke B265LM og B285M i SS utgaver, anbefalingen for deg blir da SS260 som er en 1kW 50/200 kHz svinger. SS260 er ikke en CHIRP svinger, men er en BroadBand svinger med lav Q-faktor. S2009 har Lav og Høy CHIRP som frekvensvalg for SS260 og resultat er overraskende godt. På dypere vann er det skjermoppløsningen og ikke Q-faktor som begrenser oppløsningen til ekkoloddet når en sammenligner forskjellige Airmar 1kW svingere, så på 150m og dypere vil forskjellen på oppløsning mellom B265LH og B260 være minimal. 

 

Link to post
Share on other sites

Mange takk for flere gode, saklige og vel begrunnede råd  -  dette er Baatplassen på sitt beste!
Da går det trolig i retning av en SS175M eller SS260 eller noe der omkring....

Jeg så forresten denne på finn.no for litt siden og forsøkte med en mail til Simrad for å få verifisert om den ville gå sammen med mitt S2009, men fikk aldri noe svar fra Kongsberg.
 

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se annet en at den Simrad svingeren skulle fungere utmerket på din båt. Er bare å sveise på en ekkoloddsko å sette den på plass. Tror nokk jeg ville gått for den er nokk en Airmar innmat i den Simrad har vel ikke selv lagd piso elementer de siste 30 år. Den største fordelen med å få svingeren i en skikkelig sko under båten er at det ikke så lett kommer luft under svingeren og da vil den virke mye bedre under større fart og i urolig sjø.

Link to post
Share on other sites

Med det samme vi er inne på ekkolodd og svingere, og åpenbart kompetente folk er inne i denne tråden er det fristende å komme med ett spørsmål til.

Jeg har nemlig også en svinger, med tilhørende "black box" for bruk ombord i POSEIDON II.
Det er en Arimar B45 bronsesvinger, men sist båten var på land stoppet monteringen av praktiske årsaker.
Når båten skal på land igjen har jeg lyst til å gjøre et nytt forsøk, men da ville det bli å montere svingeren i en cylinderformet forsenkning, innfelt i skroget. Men diameteren i denne innfellingen er knappe 100 mm, mens største mål på bronsesvingeren er 104 mm.
Dvs for at montering skulle bli mulig måtte jeg slipe bort 3-4 mm i hver av de spisse endene på bronsesvingeren.
Hva sier dere som eventuelt sitter med detaljkunnskapene: hvor mye kunne jeg ta sjansen på å slipe bort på hver av de spisse endene, uten å risikere å "punktere" eller på annen måte å skade selve svingerhodet?
Noen som vet?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Albatross har noko liknande den runde i plast som PolarLi  viser.  ..den er dog ikkje tilkobla noko som helst inni båten 🙈  

Sjølve monteringa bør være fort gjort. Primer osv som tar tid...  Ser ut som det er kjørt hull med hullsag og sveist inn eit kort røyr, kanskje 2-4 cm langt, som truleg er "i lodd".   

 

 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Kan ikke se annet en at den Simrad svingeren skulle fungere utmerket på din båt. Er bare å sveise på en ekkoloddsko å sette den på plass. Tror nokk jeg ville gått for den er nokk en Airmar innmat i den Simrad har vel ikke selv lagd piso elementer de siste 30 år. Den største fordelen med å få svingeren i en skikkelig sko under båten er at det ikke så lett kommer luft under svingeren og da vil den virke mye bedre under større fart og i urolig sjø.


Combi C blir produsert fullt og helt i Horten, de fleste Tonpilz elementene til Simrad blir montert hos en underleverandør i Vestfold pr.dd, med unntak av noen, som blir produsert i Spania.
 

@Poseidon har du forsøk å ringe til support? Stort firma så ting tar tid..

 

https://www.kongsberg.com/globalassets/maritime/simrad/transducers/50/164052_50-200_combi_c.pdf

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 18 minutter siden:

....  Ser ut som det er kjørt hull med hullsag og sveist inn eit kort røyr, kanskje 2-4 cm langt, som truleg er "i lodd".  

Min POSEIDON II er  bygget som isbryter, med ca 14 mm plater i bunnen.
Som om det ikke skulle være nok har man montert inn en vertikal stålaksel som feste for ekkoloddsvingeren. Stålakselen har høyde ca 100 mm og en dia på ca 150 mm og i senter er boret et 20 mm vertikalt hull. Vi gjorde et forsøk på å øke hulldiameteren fra 20 til 22 mm, men tre mann fra verkstedet gjorde hva de kunne, uten å lykkes med boringen. Den akslingstumpen må være "superduplex" eller noe tilsvarende seigt j***velskap.
Nå forsøker jeg å lete etter alternative løsninger.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke helt den monteringen din. Men en kan ikke felle en svinger inn i et skrog slik at det blir en grop der svingeren står. Den vil samle luft og du vil ikke se noe på loddet. En svinger bør stå et stykke under skutebunnen slik at det ikke kommer luft under svingeren.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 8 timer siden:

Kan ikke se annet en at den Simrad svingeren skulle fungere utmerket på din båt. Er bare å sveise på en ekkoloddsko å sette den på plass. Tror nokk jeg ville gått for den er nokk en Airmar innmat i den Simrad har vel ikke selv lagd piso elementer de siste 30 år. Den største fordelen med å få svingeren i en skikkelig sko under båten er at det ikke så lett kommer luft under svingeren og da vil den virke mye bedre under større fart og i urolig sjø.

 

50/200 kHz Combi-C fungerer sammen med S2009. Hvem som lager piezo elementene til Kongsberg sine svingere vet jeg ikke, men tviler sterkt på at det er Airmar. Finnes flere titalls produsenter rundt omkring som er kapable til å lage piezo elementer til høykvalitetssvingere. 

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev for 7 timer siden:

Med det samme vi er inne på ekkolodd og svingere, og åpenbart kompetente folk er inne i denne tråden er det fristende å komme med ett spørsmål til.

Jeg har nemlig også en svinger, med tilhørende "black box" for bruk ombord i POSEIDON II.
Det er en Arimar B45 bronsesvinger, men sist båten var på land stoppet monteringen av praktiske årsaker.
Når båten skal på land igjen har jeg lyst til å gjøre et nytt forsøk, men da ville det bli å montere svingeren i en cylinderformet forsenkning, innfelt i skroget. Men diameteren i denne innfellingen er knappe 100 mm, mens største mål på bronsesvingeren er 104 mm.
Dvs for at montering skulle bli mulig måtte jeg slipe bort 3-4 mm i hver av de spisse endene på bronsesvingeren.
Hva sier dere som eventuelt sitter med detaljkunnskapene: hvor mye kunne jeg ta sjansen på å slipe bort på hver av de spisse endene, uten å risikere å "punktere" eller på annen måte å skade selve svingerhodet?
Noen som vet?

 

 

Hvis du sliper bort så mye metall at du kommer inn på den sorte pottemassen så vil svingeren sannsynligvis lekke vann mellom messing og pottemasse over tid og svingeren vil bli ødelagt. Det er godt mulig det er kork eller lignende materiale mellom pottemassen og metallet i toppen av svingeren som kan gi umiddelbar vannlekkasje hvis metallet punkteres. 

 

 

s-l300.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...