Jump to content

Yamaha 9.9 Sport (HMHS). Prosjekt tråd.


The Saint

Recommended Posts

mlauv skrev 37 minutter siden:

så alt i alt så æ d lettast, greiast å billigast å bare kjøpe stålpropell strl

9 1/4x12 eller noke da?

ein kompis av meg hadde ein hurricane 370 med vmax jr (2takt) og ein solas propell.

9 1/4 x 11

https://www.watski.no/-11IaG

og den æ 14 spline å til tohatsu om eg ikkje tar heilt feil, æ ikkje sikkert d va den men trur d. den funka på både min og hans motor

Om mine opplysninger er rett så skal Yamaha ha 8 spline. (Har ikke vært ute å telt). Disse opplysningene er hentet i fra "J" serien av motorene. Om jeg ikke tar helt feil så er 9.9 Sport en ned trimmet F20J.

 

9.9 HK 2 takt / 1984 & nyere (8 tooth)
9.9 HK F9.9 4 takt / 2000-2007 (8 tooth)
15 HK 2 takt / 1984 & nyere (8 tooth)
15 HK F15 4 takt / 2000 & nyere (8 tooth)
20 HK F20 4 takt / All Years (8 tooth)

 

Du kan bruke noen tusenlapper på en propell til båten din, men ikke 300 kr på å få den optimalisert til båten din? Ser ikke helt logikken... 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 12 minutter siden:

Om mine opplysninger er rett så skal Yamaha ha 8 spline. (Har ikke vært ute å telt). Disse opplysningene er hentet i fra "J" serien av motorene. Om jeg ikke tar helt feil så er 9.9 Sport en ned trimmet F20J.

 

9.9 HK 2 takt / 1984 & nyere (8 tooth)
9.9 HK F9.9 4 takt / 2000-2007 (8 tooth)
15 HK 2 takt / 1984 & nyere (8 tooth)
15 HK F15 4 takt / 2000 & nyere (8 tooth)
20 HK F20 4 takt / All Years (8 tooth)

 

Du kan bruke noen tusenlapper på en propell til båten din, men ikke 300 kr på å få den optimalisert til båten din? Ser ikke helt logikken... 

Om jeg ikke husker feil så kan du ha

9 7/8" på 20 og 30hk. 8 splines er korrekt. 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 2 timer siden:

Om mine opplysninger er rett så skal Yamaha ha 8 spline. (Har ikke vært ute å telt). Disse opplysningene er hentet i fra "J" serien av motorene. Om jeg ikke tar helt feil så er 9.9 Sport en ned trimmet F20J.

 

9.9 HK 2 takt / 1984 & nyere (8 tooth)
9.9 HK F9.9 4 takt / 2000-2007 (8 tooth)
15 HK 2 takt / 1984 & nyere (8 tooth)
15 HK F15 4 takt / 2000 & nyere (8 tooth)
20 HK F20 4 takt / All Years (8 tooth)

 

Du kan bruke noen tusenlapper på en propell til båten din, men ikke 300 kr på å få den optimalisert til båten din? Ser ikke helt logikken... 

va kje d eg sa heller, sa eg ikkje gadd d når eg kunne teste detta forum opplegget

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 5 minutter siden:

Tenkte jeg skulle montere en slik for å sjekke turtallet med de forskjellige propellen og kastene. 

Den der var ikke dum. :thumbsup: Skal du montere den på motoren eller ha displayet i båten? Må kjøpe meg noe slikt jeg også. Både for å holde følge med motor timer og turtall. Hvor har du kjøpt den? 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 54 minutter siden:

Den der var ikke dum. :thumbsup: Skal du montere den på motoren eller ha displayet i båten? Må kjøpe meg noe slikt jeg også. Både for å holde følge med motor timer og turtall. Hvor har du kjøpt den? 

Kjøpte den på aliexpress. Heter runleader. Aner ikke om det fungerer korrekt, men verdt et forsøk. 

Monterte den slik. Om det er optimalt vet jeg nå ikke. Men for prøve seg frem. Er nok ikke helt vanntett.16178036356741048426125731088560.jpg.72bfc79853efcbc9b0e2a9ed2e090bbc.jpg16178036105323251151867864982366.jpg.374f3e504bc090a6f4e47dc9a4590b3a.jpg

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev for 3 timer siden:

 

The Saint skrev for 4 timer siden:

 

Vet ikke hva som har skjedd men nå sitere jeg alt når jeg skal skrive noe nytt.... 

Startet motoren i kveld 14,4v på tomgang. Viste det samme ved høyere turtall også 👍

IMG_20210407_181502.jpg.5f8de8d9907c9f4ce0912104996895b5.jpgNoen som vet normal tomgangs hastighet? Viser 1000rpm her, syns det var litt mye.....? 

 

Så en annen ting, noen som vet hva dette er?  Er ut som at det ligger ei plate her som er løs

Prøvde å legge inn en video men fikk det ikke til. 161781535602765025122220828731.jpg.08cb5ebd862e1b616f3309207a3202e1.jpg

IMG_20210407_181251.jpg.a0cde7fecb82d6cf8b0ba5c6f1e0c83c.jpg

Del tegninga kalles den for stopper, regner med den skal være litt løs...?

 

 

 

Redigert av Arild81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev On 7.4.2021 at 14.47:

Tenkte jeg skulle montere en slik for å sjekke turtallet med de forskjellige propellen og kastene. 16177996143447617821400647008429.jpg.5bb7f2edbdf8f989de1a991adc333773.jpg

Den e' fin!

Det jeg liker med akkurat den der er at den kan slåes av og du kan bytte batteri på den, i tillegg til å velge skjermlys eller ikke. De fleste av disse kan ikke slåes av og batteriet kan ikke byttes.

Ellers kan jeg si at monteringen ser veldig ut akkurat som jeg har gjort det, den er meget nøyaktig - også på høyt turtall. Da jeg prøvde 9,25/12 kina propellen min som viste seg å være en 9,25/9 eller noe sånt så slo turtallssperren inn på motoren min, og turtelleren stoppet på eksakt 6000 omdr.

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev On 5.4.2021 at 22.21:

Her er det veldig mange faktorer som spiller inn. Jeg har en Yamaha 9.9 Sport 2018 modell som har fjernet plombe med original propell pr dags dato. 9 1/4 x 9 - J1. Båten min gjør i utgangspunktet nå 23 knop. 24 knop under optimale forhold. (GPS målt).  Med meg som veier 105 kg alene i båten. Båten min veier ca 70 kg. Motoren 51 kg. Så total vekt blir da ca 238 kg med full bensintank.

 

Å komme med noen anbefaling til din båt er svært vanskelig. Det første man må vite er om propellen har noe slipp. Da må man vite hvilke turtall motoren jobber på og hvor stor propell du har nå. Er også greit å vite hva slags båt du har og tyngde. 

 

Personlig så tror jeg ikke en Cleaver propell vil ha noe for seg før man er oppe i 30+ knop. Men mulig jeg tar feil. Trim tabs har jeg lurt på å montere på min for å komme fortere opp i plan. Da kan jeg ha større propell og få høyere fart uten at båten sliter med å komme opp i plan. (Dette er bare min egen teori, ikke målte fakta). Eneste grunn til å jeg vil ha høyere topp fart er at da vil jeg kunne dra av mer på gassen for å spare bensin. Tror også at jeg vil komme i plan med mer last. Båten min går egentlig fort nok. :saint:

At du får 24 knop med en 9.25/9 propell med bare 6000 omdr. forstår jeg ikke helt, men hva vet jeg.

Jeg ville trodd at 15/20hk og 9.25/10 / 6000 omdr. ville begrense seg til rundt 21 knop på en hvilken som helst båt.

Min båt veier også 65/70 kg og den gjorde vel antagelig rundt 21 knop med 9.3/10(15hk), mye det samme som vesentlig tyngre båter men 0 til full fart på et par sekunder, og ca 23,5 knop med 9,3/11,5 og fremdeles 0 til full fart på et par sekunder. Med konsoll/sete og to fulle 12 literstanker har den gått ned til ca 22,5 knop, jeg har ingen planer om å betale 4000 norske pesetas for en blank propell med 12 i stigning for å prøve å få en knop ekstra.

Redigert av Tyggen (see edit history)

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 27 minutter siden:

Den e' fin!

Det jeg liker med akkurat den der er at den kan slåes av og du kan bytte batteri på den, i tillegg til å velge skjermlys eller ikke. De fleste av disse kan ikke slåes av og batteriet kan ikke byttes.

Ellers kan jeg si at monteringen ser veldig ut akkurat som jeg har gjort det, den er meget nøyaktig - også på høyt turtall. Da jeg prøvde 9,25/12 kina propellen min som viste seg å være en 9,25/9 eller noe sånt så slo turtallssperren inn på motoren min, og turtelleren stoppet på eksakt 6000 omdr.

Hvordan slåes den av? Hvor monterte du den?

Hva er turtallet på din på tomgang? 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det var ca 1000 på tomgang om jeg ikke husker feil, jeg prøvde den bare midlertidig og var mest opptatt av maks turtall. Jeg har skjøtet ledningen(e) på den og skal montere den på konsollen min.

Les bruksanvisningen da vel, jeg tror du skal holde inne begge knappene.

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 22 minutter siden:

Jeg tror det var ca 1000 på tomgang om jeg ikke husker feil, jeg prøvde den bare midlertidig og var mest opptatt av maks turtall. Jeg har skjøtet ledningen(e) på den og skal montere den på konsollen min.

Les bruksanvisningen da vel, jeg tror du skal holde inne begge knappene.

Okei... kan ikke huske å ha sett at det sto hvordan man slår den var :)

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 20 minutter siden:

At du får 24 knop med en 9.25/9 propell med bare 6000 omdr. forstår jeg ikke helt, men hva vet jeg.

Jeg ville trodd at 15/20hk og 9.25/12 / 6000 omdr. ville begrense seg til rundt 24 knop på en hvilken som helst båt.

Min båt veier også 65/70 kg og den gjorde vel antagelig rundt 21 knop med 9.3/10(15hk), mye det samme som vesentlig tyngre båter, og ca 23,5 knop med 9,3/11,5 og fremdeles 0 til full fart på et par sekunder. Med konsoll/sete og to fulle 12 literstanker har den gått ned til ca 22,5 knop, jeg har ingen planer om å betale 4000 norske pesetas for en blank propell med 12 i stigning for å prøve å få en knop ekstra.

Hei Tyggen. Vel farten jeg får har ikke jeg noen god forklaring på heller. Kan bare si hva gps sier. Første prøve turene fikk jeg 23 knop. Men på perfekt stille vann og med god tid så bikket jeg så vidt 24 knop. Nå må jeg kanskje nevne at dette er en tilhenger båt uten bunn smurning. Båten var også ny slipt og lakkert under test. Dette er en under tråd av min andre tråd som gjelder båten. 

 

https://baatplassen.no/i/topic/155424-with-10-fot-prosjekt-tråd/

 

 

Som jeg tidligere har sagt i tråden så handler der ikke om å oppnå mer fart for min del. Synes båten går mer enn fort nok. Men vil at motoren skal få optimal belastning / forbruk. Det bruker jeg gjerne noen båt lapper på. Har for lengst sprengt alle buskjetter, :eek: så her handler det mer om at jeg får båten motoren slik som jeg vil. :thumbsup: Må vel innrømme at jeg er litt forfengelig. Så kommer nok til å bruke en 10 - 15 båtlapper til på prosjektet. (Ikke medberegnet ny tilhenger jeg kjøpte til båten i går). Så kommer nok en del oppdateringer fremover. Har planer om SS propell, 20 hk forgasser, trimtabs, elektrisk lensepumpe, sitte puter, støpe ny tofte, ny luke, noen Railblaza produkter (Kopp holdere og fiskestang holdere).  og Isiteek. Vurderer også å lage en liten kjøleboks som passer båten under midt tofta. Muligens rom til fendere i siden av båten. Må spare mest mulig plass siden båten er liten. Nå så synes jeg båten min er litt treg opp i plan med to personer og litt last ombord. Er dette jeg vil få gjort noe med i første omgang. :saint:

Link to post
Share on other sites

Ja aldså 20 hk på den båten så skal du ikke ha proplemer med 2 ombord ihvertfall, hvis last er viktigere enn toppfart og jeg sulle brukt alle de pengene jeg ikke har på hjertebarnet mitt ville jeg gått for 10 stigning på blank propell - ikke noe mindre enn det, ellers er det jo ingen grunn til å ikke kjøpe en 12, da får du vite hvor fort båten din kan gå.

9 er standard 10hk for last, 10 er standard 15/20hk.

Redigert av Tyggen (see edit history)

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 7 minutter siden:

Ja aldså 20 hk på den båten så skal du ikke ha proplemer med 2 ombord ihvertfall, hvis last er viktigere enn toppfart og jeg sulle brukt alle de pengene jeg ikke har på hjertebarnet mitt ville jeg gått for 10 stigning på blank propell - ikke noe mindre enn det, ellers er det jo ingen grunn til å ikke kjøpe en 12, da får du vite hvor fort båten din kan gå.

Ja båten fungerer bra sånn som den er nå med 9 1/4 x 9 og 15 hk. Men treg i plan med to personer, bruker vel en 5 - 6 sekunder. Med tre personer i båten kommer jeg ikke i plan... Med økning til 20 hk så regner jeg med at propellen vil få en del slipp. Så må opp i størrelse. Men er litt usikker på akkurat hvor mye. Vurderer å prøve ut forskjellige stigninger i aluminiums propeller før jeg kjøper SS propell. Så slipper jeg å kjøpe feil SS propell. Kan jo bare selge aluminiums propellene etter jeg har prøvd hva som passer min båt best. På denne måten kan jeg kanskje hjelpe andre som lurer på hva slags propell de skal ha på sin båt. :yesnod:

 

Æeh... 12 stigning tror jeg ikke er noe for meg. Syntes det var skummelt nok med 24 knop. Føltes som om jeg kjørte gocart på vannet. :sweat: 

 

Dette skal være en flashy fiske jolle / bruks båt. Så det eneste som begrenser budsjettet er hvor mye jeg bruker på moderbåten. :saint:

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev On 1.4.2021 at 19.43:

Da prøvde jeg å gjøre som Kaptein Plast foreslo, og det funket! :clap:

 

Punkt nummer 1 er der jeg tror original sikrings holder burde sitte. 2 er monterings hull til regulatoren. Den skal festes med gummi gjennomføringer 6mm skruer med muttere og skiver.

DSC_0540.JPG.585b726163fe472cce245e6612d25187.JPG

Fant gummi gjennomføringene her

https://www.boatparts.no/bp-yp-15-07060003-gasket-shock-absorption-erstatter-oem-nr-f15-07060003-90480-13m24.html 

Men de hadde ikke hylsa dessverre. 

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 24 minutter siden:

20hk har ikke større propell, det er vel heller 10 hk som har lavere stigning for å takle propellen.

Det er jo ikke akkurat en 7 tonns seilbåt du skal presse opp i 6 knop...

Ja, vi sier vel egentlig det samme. Bare på forskjellig måte. Vet at mange av disse motorene blir levert med 9 1/4 x 11 propell når de er 20 hk utgaven. Planen min er at jeg vil finne ut hva som er optimalt med ca 300 kg last på min båt. Eneste grunnen til at jeg vil ha SS propell er for di det ser bra ut. Alt annet er i SS inkludert pullertene. Og jeg har ikke begrenset buskjett.

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 9 minutter siden:

Ja så det. Takker. :yesnod: Vurderer å dreie noen hylser eller kappe av noen 316 instrument rør jeg har liggende. Men vil gjerne gjøre det på en sånn måte at alle kan gjøre det selv uten tilgang på verksted. (Litt av poenget med tråden). Ellers så kunne jeg bare ha kjøpt alt ferdig rett i fra Yamaha. :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...