Jump to content

Yamaha 9.9 Sport (HMHS). Prosjekt tråd.


The Saint

Recommended Posts

The Saint skrev 14 minutter siden:

Det var pussig. Min motor ble levert med 9 1/4 x 9 originalt, uten hakk. :wink: Om du byttet til 20 hk forgasser når motoren var ny, så skiftet de sikkert propell også. 

Har ikke prøvd med barn i båten. Men tre voksne + bagasje så ender jeg opp med 9 knop... kommer ikke opp i plan da. Båten blir for tung i baugen. Har ikke så mange alternativer til sitteplasser siden båten er liten. Ikke tror jeg det hadde vert noe særlig å dra den opp i plan med tre i båten heller. For ville vel fort ha stupt litt i baugen når jeg tar den ut av plan.

 

Vurderer å skifte til ss propell, (Ikke Kina type). men er litt usikker på hvilken stigning jeg bør velge. Har planer om å montere 20 hk forgasser.

 

Veldig mange som setter på primstart fra original forgasser når de bygger om til 20 hk. Noen sier at de er enklere å starte da. Flotør nålen er ett kjent problem på disse motorene om man ikke tømmer forgasser for bensin før vinter lagring. :saint:

Yamaha sier primestarten er den samme. Vet ikke om SS prop har så mye å si på små motorer. Tenkte jeg ville prøve Kina prop å se om de var noe tess 😅

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 59 minutter siden:

Tenker selv at 2.5mm2 blir litt knapt på det strekket. Om den leverer 6A og strekket er 2 meter så gir det vel tap på rundt 0,2V ved 6A lading. Men må sjekke hvor høy spenning regulator leverer før jeg bestemmer meg. 

Yamaha 9.9 Sport leverer faktisk 10 amp strøm på modellene fra 2017 og opp om jeg ikke tar helt feil. 😇 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 1 minutt siden:

Yamaha 9.9 Sport leverer faktisk 10 amp strøm på modellene fra 2017 og opp om jeg ikke tar helt feil. 😇 

Er snakk om ca 1 meter. Kablene på motoren og likeretter er vel ikke mer enn 1,5mm2. Tror nok det går fint med 2,5mm2. Min er en 2009 mod, men sikkert 10 amp på min også. 

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 37 minutter siden:

Yamaha sier primestarten er den samme. Vet ikke om SS prop har så mye å si på små motorer. Tenkte jeg ville prøve Kina prop å se om de var noe tess 😅

Ja, mulig at problemet bare gjelder de som bruker kina kopi forgassere. Hvordan ser pluggene dine ut? Kanskje motoren får litt fet bensin blanding? 

 

Ja, tror heller ikke jeg kommer til å merke noe forskjell med ss propell. Men vil ha det av estetiske grunner. Er litt forfengelig. 😇 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 1 minutt siden:

Ja, mulig at problemet bare gjelder de som bruker kina kopi forgassere. Hvordan ser pluggene dine ut? Kanskje motoren får litt fet bensin blanding? 

 

Ja, tror heller ikke jeg kommer til å merke noe forskjell med ss propell. Men vil ha det av estetiske grunner. Er litt forfengelig. 😇 

De er nokså sjokolade brune. 

Skjønne det estetiske 🤩

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 2 minutter siden:

Er snakk om ca 1 meter. Kablene på motoren og likeretter er vel ikke mer enn 1,5mm2. Tror nok det går fint med 2,5mm2. Min er en 2009 mod, men sikkert 10 amp på min også. 

Stemmer at kablene på motor og likeretter er 1.5mm2. Men de er bare noen cm lange. Disse er bare beregnet på å gå til start rele originalt. 

 

Mener tidligere modeller "bare" har 6 amp ladespole. 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 2 minutter siden:

Stemmer at kablene på motor og likeretter er 1.5mm2. Men de er bare noen cm lange. Disse er bare beregnet på å gå til start rele originalt. 

 

Mener tidligere modeller "bare" har 6 amp ladespole. 

Da er det vært fall nok med 2,5mm2 😅

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 1 minutt siden:

De er nokså sjokolade brune. 

Skjønne det estetiske 🤩

Sjokolade brunt er helt riktig. 

 

Ja, alt på båten som motoren skal brukes på er syrefast. Så da vil jeg ha det på propellen også. Synes også at det matcher bedre til moder skipet. Mororen blir jo hengende der når jeg har jolla på slep. 😇 

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 7 minutter siden:

Da er det vært fall nok med 2,5mm2 😅

Tror ikke det skulle vere ett problem å bruke 2.5mm2 nei. Men har ikke regnet på det. Finnes tabeller over hvor grov kabel du må ha i forhold til amp og lengde på kabel. 

 

Er også viktig å bruke god kvalitet på kabler / ledning og kabel sko. God kontakt er viktig. 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 4 minutter siden:

Tror ikke det skulle vere ett problem å bruke 2.5mm2 nei. Men har ikke regnet på det. Finnes tabeller over hvor grov kabel du må ha i forhold til amp og lengde på kabel. 

 

Er også viktig å bruke god kvalitet på kabler / ledning og kabel sko. God kontakt er viktig. 

Screenshot_20210405_202922_com.android.chrome.jpg.84d79483d8222c2cf25bf0432225f3a7.jpg

Link to post
Share on other sites

Joda kabelen tåler dette, men det er ladeslutt spenning jeg er interessert i. Derfor jeg tenker at man må vente til man ser hvor høy spenning regulator leverer. Leverer den bare 14,2-14,3 så tåler vi ikke noen som helst av spenningstap. Jeg tok utgangspunkt på 6A strøm og avstand mellom motor og batteri på 2 meter. Men uansett så er 6A så lite strøm at om batteriet er tappet mye så vil hver eneste mV spille inn på tiden det tar å lade batteriet opp. Om du mister 0,2V i spenningstap så utgjør det mye strøm så lenge ladingen pågår. At den er levert med x mm2 er ingen god referanse, da man ofte ser underdimensjonerte system originalt 

Båten til kompisen min vil ha en elektrisk linehaler og da må jeg prøve å få ladingen så optimal som mulig, slik at han ikke trenger landstrømlader. Den lille biten kabel fra likeretter er så kort at den er ikke noe å bry seg om, men man bør ikke forlenge dette kvadratet noe særlig, i alle fall i dette tilfellet. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 29 minutter siden:

Joda kabelen tåler dette, men det er ladeslutt spenning jeg er interessert i. Derfor jeg tenker at man må vente til man ser hvor høy spenning regulator leverer. Leverer den bare 14,2-14,3 så tåler vi ikke noen som helst av spenningstap. Jeg tok utgangspunkt på 6A strøm og avstand mellom motor og batteri på 2 meter. Men uansett så er 6A så lite strøm at om batteriet er tappet mye så vil hver eneste mV spille inn på tiden det tar å lade batteriet opp. Om du mister 0,2V i spenningstap så utgjør det mye strøm så lenge ladingen pågår. At den er levert med x mm2 er ingen god referanse, da man ofte ser underdimensjonerte system originalt 

Båten til kompisen min vil ha en elektrisk linehaler og da må jeg prøve å få ladingen så optimal som mulig, slik at han ikke trenger landstrømlader. Den lille biten kabel fra likeretter er så kort at den er ikke noe å bry seg om, men man bør ikke forlenge dette kvadratet noe særlig, i alle fall i dette tilfellet. 

Ja ser den problematikken. Da er også det at alle komponenter man bruker er av god kvalitet viktig. Hjelper lite å ha grov kabel om kabelsko er av dårlig kvalitet eller har dårlig kontakt. Har eksempelvis sett mange startkabler til bil som har smeltet fordi klemmene har hatt dårlig kontakt med kabel. Selv så pleier jeg og fortinne alle ledninger og lodde alle kabelsko fast. Bruke polfett på alle koblinger hjelper også. Valgte 6mm2 kabler i fra min motor til batteriet. Men dette er fordi jeg vurderer å montere selv starter. Er så heldig at jeg via jobb har tilgang på kabler / ledninger som er beregnet på offshore installasjoner. Bruker også proff press verktøy til alle kabel sko. Ser tydelig at disse klemmer kabelsko bedre fast enn billig verktøy. (Jevnere press rundt hele kabelskoen).

 

Men når det er sagt så vil vanlig utstyr og 2.5mm2 ledning klare seg godt for de fleste uten spesielt behov. :saint:

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 14 minutter siden:

Ja ser den problematikken. Da er også det at alle komponenter man bruker er av god kvalitet viktig. Hjelper lite å ha grov kabel om kabelsko er av dårlig kvalitet eller har dårlig kontakt. Har eksempelvis sett mange startkabler til bil som har smeltet fordi klemmene har hatt dårlig kontakt med kabel. Selv så pleier jeg og fortinne alle ledninger og lodde alle kabelsko fast. Bruke polfett på alle koblinger hjelper også. Valgte 6mm2 kabler i fra min motor til batteriet. Men dette er fordi jeg vurderer å montere selv starter. Er så heldig at jeg via jobb har tilgang på kabler / ledninger som er beregnet på offshore installasjoner. Bruker også proff press verktøy til alle kabel sko. Ser tydelig at disse klemmer kabelsko bedre fast enn billig verktøy. (Jevnere press rundt hele kabelskoen).

 

Men når det er sagt så vil vanlig utstyr og 2.5mm2 ledning klare seg godt for de fleste uten spesielt behov. :saint:


Yepz, korrekt som du skriver og jeg har full kontroll på det. Har DIN46235 sko og tenger. Men som sagt så er jeg veldig spent på ladeslutt spenningen på regulatoren. Den er veldig avgjørende for hvor tykke kabler jeg velger. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mlauv skrev 24 minutter siden:

Lurer på om eg ska kjøpe cleaver eller stålpropell. har ein 9.9hmhs 14’mod.

noken som har peiling på evt strl og toppfart +- med cleaver og/eller stålpropell.

det er bytta til 20hk forgasser og uplombert. gjør ein 22knop cirka

Her er det veldig mange faktorer som spiller inn. Jeg har en Yamaha 9.9 Sport 2018 modell som har fjernet plombe med original propell pr dags dato. 9 1/4 x 9 - J1. Båten min gjør i utgangspunktet nå 23 knop. 24 knop under optimale forhold. (GPS målt).  Med meg som veier 105 kg alene i båten. Båten min veier ca 70 kg. Motoren 51 kg. Så total vekt blir da ca 238 kg med full bensintank.

 

Å komme med noen anbefaling til din båt er svært vanskelig. Det første man må vite er om propellen har noe slipp. Da må man vite hvilke turtall motoren jobber på og hvor stor propell du har nå. Er også greit å vite hva slags båt du har og tyngde. 

 

Personlig så tror jeg ikke en Cleaver propell vil ha noe for seg før man er oppe i 30+ knop. Men mulig jeg tar feil. Trim tabs har jeg lurt på å montere på min for å komme fortere opp i plan. Da kan jeg ha større propell og få høyere fart uten at båten sliter med å komme opp i plan. (Dette er bare min egen teori, ikke målte fakta). Eneste grunn til å jeg vil ha høyere topp fart er at da vil jeg kunne dra av mer på gassen for å spare bensin. Tror også at jeg vil komme i plan med mer last. Båten min går egentlig fort nok. :saint:

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 3 minutter siden:


Yepz, korrekt som du skriver og jeg har full kontroll på det. Har DIN46235 sko og tenger. Men som sagt så er jeg veldig spent på ladeslutt spenningen på regulatoren. Den er veldig avgjørende for hvor tykke kabler jeg velger. 

Om du ønsker kan jeg måle lade spenning og ampere når min er ferdig montert. Kan også måle eventuell motstand i ledning mellom laderegulator og batteri. :saint:

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 9 timer siden:

Her er det veldig mange faktorer som spiller inn. Jeg har en Yamaha 9.9 Sport 2018 modell som har fjernet plombe med original propell pr dags dato. 9 1/4 x 9 - J1. Båten min gjør i utgangspunktet nå 23 knop. 24 knop under optimale forhold. (GPS målt).  Med meg som veier 105 kg alene i båten. Båten min veier ca 70 kg. Motoren 51 kg. Så total vekt blir da ca 238 kg med full bensintank.

 

Å komme med noen anbefaling til din båt er svært vanskelig. Det første man må vite er om propellen har noe slipp. Da må man vite hvilke turtall motoren jobber på og hvor stor propell du har nå. Er også greit å vite hva slags båt du har og tyngde. 

 

Personlig så tror jeg ikke en Cleaver propell vil ha noe for seg før man er oppe i 30+ knop. Men mulig jeg tar feil. Trim tabs har jeg lurt på å montere på min for å komme fortere opp i plan. Da kan jeg ha større propell og få høyere fart uten at båten sliter med å komme opp i plan. (Dette er bare min egen teori, ikke målte fakta). Eneste grunn til å jeg vil ha høyere topp fart er at da vil jeg kunne dra av mer på gassen for å spare bensin. Tror også at jeg vil komme i plan med mer last. Båten min går egentlig fort nok. :saint:

orginal propell, 9 1/4x9

med fullgass slepper propellen og ligger opp mot rødlina og «spinner»

cyber 370, usikker på vekt men sikkert 250kg med full tank hvis ikkje meir. 

har prøvd med ein stålpropell som var  9 1/4x11 og da klarte eg 25knop, usikker på turtall da eg ikkje har turteller.

har kikka litt på ein  9 1/4x14 - 3 cleaver men vett ikkje hå mykje forskjell det utgjør

 

Redigert av mlauv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 10 timer siden:

Om du ønsker kan jeg måle lade spenning og ampere når min er ferdig montert. Kan også måle eventuell motstand i ledning mellom laderegulator og batteri. :saint:

Spenning og ampere kan være interessant, men motstand er fast så den trenger jeg ikke. 

Link to post
Share on other sites

mlauv skrev for 2 timer siden:

orginal propell, 9 1/4x9

med fullgass slepper propellen og ligger opp mot rødlina og «spinner»

cyber 370, usikker på vekt men sikkert 250kg med full tank hvis ikkje meir. 

har prøvd med ein stålpropell som var  9 1/4x11 og da klarte eg 25knop, usikker på turtall da eg ikkje har turteller.

har kikka litt på ein  9 1/4x14 - 3 cleaver men vett ikkje hå mykje forskjell det utgjør

 

Hm... høres litt rart ut. Du har samme propell som meg, men 5 hk mer. Ca samme vekt. Båten din burde også plane lettere enn min With kopi. Da vil nok propellen ha litt slipp ja. Men skulle tro at 9 1/4 x 11 stål propell burde ha gitt deg litt mer enn 25 knop. Etter mitt hode så burde den passe svært godt i forhold til hk / tyngde. (Uten å ha prøvd). 2 tommers høyere stigning burde gi ca 300rpm mindre. Ville først og fremst ha sjekket trimmingen av motoren. Uten turteller er det svært vanskelig å finne riktig propell. Siden man er avhengig av å vite hvilken turtall man har for å vite om motoren belastes riktig. Finner ikke Cleaver propell til motoren på nett, jeg ser sikkert på feil plass. Men 9 1/4 x 11 finner jeg hos Eurofritid- Link: https://www.eurofritid.no/propeller/yamaha/yamaha-99-20hk/propell-ss-yamaha-99/15hk-9-1/4x11

og link: https://www.eurofritid.no/propeller/yamaha/yamaha-99-20hk/staal-9-1/4-x-11-yam/hon-99/15

 

Har selv vurdert å kjøpe den første. :saint:

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 4 timer siden:

Hm... høres litt rart ut. Du har samme propell som meg, men 5 hk mer. Ca samme vekt. Båten din burde også plane lettere enn min With kopi. Da vil nok propellen ha litt slipp ja. Men skulle tro at 9 1/4 x 11 stål propell burde ha gitt deg litt mer enn 25 knop. Etter mitt hode så burde den passe svært godt i forhold til hk / tyngde. (Uten å ha prøvd). 2 tommers høyere stigning burde gi ca 300rpm mindre. Ville først og fremst ha sjekket trimmingen av motoren. Uten turteller er det svært vanskelig å finne riktig propell. Siden man er avhengig av å vite hvilken turtall man har for å vite om motoren belastes riktig. Finner ikke Cleaver propell til motoren på nett, jeg ser sikkert på feil plass. Men 9 1/4 x 11 finner jeg hos Eurofritid- Link: https://www.eurofritid.no/propeller/yamaha/yamaha-99-20hk/propell-ss-yamaha-99/15hk-9-1/4x11

og link: https://www.eurofritid.no/propeller/yamaha/yamaha-99-20hk/staal-9-1/4-x-11-yam/hon-99/15

 

Har selv vurdert å kjøpe den første. :saint:

har fått lånt ein turteller av ein kompis nå men må vente på litt varmere vær og få båten klar før eg kan teste med propellen eg har nå (orginal) for og se turtall.

æ d noke forskjell på SS og den vanlige stålpropellen da?

d æ ein på https://winrace.no/racing-utstyr/racing-propell/winrace-cleaver-15-hk?dpid=1201

æ 9 1/2x14 til tohatsu men trur den passer uten å vite sikkert, skal snakke med dei nærmere båtsesongen.

kan au sei at ein eg kjenner hadde ein 9.9 2takt usikker på modell med ein overflatepropell på ein

winrace 13 som gjor ein 31knop trur eg

Redigert av mlauv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mlauv skrev for 3 timer siden:

har fått lånt ein turteller av ein kompis nå men må vente på litt varmere vær og få båten klar før eg kan teste med propellen eg har nå (orginal) for og se turtall.

æ d noke forskjell på SS og den vanlige stålpropellen da?

d æ ein på https://winrace.no/racing-utstyr/racing-propell/winrace-cleaver-15-hk?dpid=1201

æ 9 1/2x14 til tohatsu men trur den passer uten å vite sikkert, skal snakke med dei nærmere båtsesongen.

kan au sei at ein eg kjenner hadde ein 9.9 2takt usikker på modell med ein overflatepropell på ein

winrace 13 som gjor ein 31knop trur eg

Om du har tatt ut 20 hk av motoren så en nok original propell litt liten. Regner med at du får en del slipp.

 

Er ganske sikke på at begge propellene er laget av ss. (Stainless steel).  Mulig den ene er 304 og den andre 316 kvalitet, men står ikke noe om det. Det kan i så fall forklare prisforskjellen. Så burde ikke være noe særlig forskjell annet enn at 316 er mer holdbart. (Rustfri vs Rustfri syrefast).

 

Mener at Tohatsu propeller ikke passer Yamaha, men er ikke sikker. Husk at det er ikke bare det at den skal passe inn på akselen. Den må også ha riktig lengde til akselen.

 

En to takts motor vi ha en markant vekt fordel på små båter. Har en gammel Yamaha 2t motor. Den bærer jeg lett med meg i en hånd. Men den går det heller ikke an å ta ut mer enn 15 hk av. (Har faktisk bærehåndtak). Mens min 9.9 Sport veier 51 kg. Skal du ha overflate propell så bør du nok bygge om til "nose cone" vann inntak. Ser for meg at det blir mye jobb.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 26 minutter siden:

Om du har tatt ut 20 hk av motoren så en nok original propell litt liten. Regner med at du får en del slipp.

 

Er ganske sikke på at begge propellene er laget av ss. (Stainless steel).  Mulig den ene er 304 og den andre 316 kvalitet, men står ikke noe om det. Det kan i så fall forklare prisforskjellen. Så burde ikke være noe særlig forskjell annet enn at 316 er mer holdbart. (Rustfri vs Rustfri syrefast).

 

Mener at Tohatsu propeller ikke passer Yamaha, men er ikke sikker. Husk at det er ikke bare det at den skal passe inn på akselen. Den må også ha riktig lengde til akselen.

 

En to takts motor vi ha en markant vekt fordel på små båter. Har en gammel Yamaha 2t motor. Den bærer jeg lett med meg i en hånd. Men den går det heller ikke an å ta ut mer enn 15 hk av. (Har faktisk bærehåndtak). Mens min 9.9 Sport veier 51 kg. Skal du ha overflate propell så bør du nok bygge om til "nose cone" vann inntak. Ser for meg at det blir mye jobb.

så alt i alt så æ d lettast, greiast å billigast å bare kjøpe stålpropell strl

9 1/4x12 eller noke da?

ein kompis av meg hadde ein hurricane 370 med vmax jr (2takt) og ein solas propell.

9 1/4 x 11

https://www.watski.no/-11IaG

og den æ 14 spline å til tohatsu om eg ikkje tar heilt feil, æ ikkje sikkert d va den men trur d. den funka på både min og hans motor

Redigert av mlauv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mlauv skrev 3 minutter siden:

så alt i alt så æ d lettast, greiast å billigast å bare kjøpe stålpropell strl

9 1/4x12 eller noke da?

Tja... om du finner en så. Største jeg fant var 9 1/4 x 11. Men når det er sagt, så har jeg ikke letet veldig heller. Biligest blir det nok om du bestiller fra ebay eller Ali-Express. Men personlig så stoler jeg ikke helt på kvaliteten derifra. Vet noen mener de har fått propeller med annen stigning enn det som står på. Ville ha sjekket om du kan bruke propell fra Yamaha F20 eller F30. Sikkert lettere å finne en som har større stigning da.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 10 minutter siden:

Tja... om du finner en så. Største jeg fant var 9 1/4 x 11. Men når det er sagt, så har jeg ikke letet veldig heller. Biligest blir det nok om du bestiller fra ebay eller Ali-Express. Men personlig så stoler jeg ikke helt på kvaliteten derifra. Vet noen mener de har fått propeller med annen stigning enn det som står på. Ville ha sjekket om du kan bruke propell fra Yamaha F20 eller F30. Sikkert lettere å finne en som har større stigning da.

kan evt sende sånn skjema til winrace propellers også finner dei ut åssen propell eg burde ha. men gadd ikkje bruke 300 på d før eg hadde testa detta forum greiene haha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...