Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Jeg synes denne tråden har vært fantastisk. Gode innspill og ikke mer spekulasjoner en det som er helt greit. Må være lov å diskutere. Etterpåklokskap og fordømmelser av handlinger er det jeg ikke har likt ved andre tilsvarende tråder. 

 

Bra at det er kontroll på slepet. Ser ut til at dette løste seg veldig bra. Nok en påminnelse om at været langs norskekysten av og til er lettere ubehagelig. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:
Ms Fortuna skrev for 11 timer siden:

Det er fint med forum der man kan drodle og diskutere saker, men nå må kanskje noen her roe ned verdensmester taktene i sjømannskap et par hakk.

Sikter du til noen spesielle innlegg eller debattanter? Kanskje du kan være litt konkret. Jeg synes ikke de spekulasjonene som har vært i denne tråden har vært spesielt ille. 

 

Og så er det jo engang slik at det er vårt privilegium i dette forumet å kunne sitte i sofakroken og være litt besserwisser av og til. Hvis vi ikke kan få lov til å spekulere litt ender vi vel bare opp med å sitere artikler fra NRK og TV2. Blir ikke noe diskusjon av det. 

 

Helt enig med Komodo her...

På BP er der folk med mye båt erfaring, samt en del fagfolk som har/har hatt sitt yrke på sjøen...

Jeg vil våge påstanden at kommentarene her inne ligger langt over de banaliteter de fleste journalister kan lire av seg i slike sammenhenger...og de har et langt større nedslagsfelt...

Som Komodo sier, det er et forum der meninger skal kunne debatteres, ikke bare der hver enkelt sitte å ramser opp fra nyhetsmedier...

 

Link to post
Share on other sites

Må ha vært litt av et oppdrag for de som ble satt ombord i natt å gå ut på et såpass krengende dekk for å feste slepeliner. All honnør til de.

 

Men skuffet av media som ennå ikke har forklart hva som er problemet med skipet annet enn at motorene ikke går. Bare endeløse historier om når evt. slep kan begynne. Har det tatt inn vann? Hvorfor krenger det sånn? Hvorfor synker det ikke? Hvorfor stoppet motorene? Er anker ute?

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 1 minutt siden:

Må ha vært litt av et oppdrag for de som ble satt ombord i natt å gå ut på et såpass krengende dekk for å feste slepeliner. All honnør til de.

 

Men skuffet av media som ennå ikke har forklart hva som er problemet med skipet annet enn at motorene ikke går. Bare endeløse historier om når evt. slep kan begynne. Har det tatt inn vann? Hvorfor krenger det sånn? Hvorfor synker det ikke? Hvorfor stoppet motorene? Er anker ute?

 

Krengningen har de vel opplyst om...det var last under dekk som forskjøv seg i uværet...

Og denne slagsiden i dette uværet var årsaken til de etterfølgende episodene..

Link to post
Share on other sites

Det har vel også stått at en thruster hadde slitt seg i lasterommet. Var på innsiden av en pod til et cruiseskip hos ABB i Finland for nesten 20 år siden, men ser ikke for meg at det er tilstrekkelig til å få en så stor slagside. Kan jo være at thrusteren var det første som flyttet seg, og så har den tatt med seg mer som så har gitt større slagside  som har fått enda flere ting til å slite seg.

 

Ikke usannsynlig at motorene har stoppet for å beskytte seg selv, på samme måte som for Viking Sky. Men denne gangen må det ha vært godt med olje på motorene siden båten klarte å gå med så stor slagside. 

 

Selv om dette kunne gått galt, så må det meste ha vært på stell siden båten har klart seg.

Link to post
Share on other sites

 

10 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Krengningen har de vel opplyst om...det var last under dekk som forskjøv seg i uværet...

Og denne slagsiden i dette uværet var årsaken til de etterfølgende episodene..

Jo kanskje, men det skal vel ikke være nødvendig å grave fram til første historien for å få essensiell informasjon. Det er ofte ikke lett, selv om en prøver.

 

I engelske og amerikanske aviser er det helt vanlig å gjengi hovedpoengene som om ikke absolutt alle har fått med seg alt fra begynnelsen av.

Link to post
Share on other sites

jeg for min del syns det er supert å ikke måtte scrolle forbi den samme oppsummeringen i enhver artikkel  - hadde vært bedre da om om det heller ble linket til en egen "oppsummeringsartikkel" 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 1 time siden:

Må ha vært litt av et oppdrag for de som ble satt ombord i natt å gå ut på et såpass krengende dekk for å feste slepeliner. All honnør til de.

 

Men skuffet av media som ennå ikke har forklart hva som er problemet med skipet annet enn at motorene ikke går. Bare endeløse historier om når evt. slep kan begynne. Har det tatt inn vann? Hvorfor krenger det sånn? Hvorfor synker det ikke? Hvorfor stoppet motorene? Er anker ute?

Det er nok bare en motor på dette skipet og overrusing pga. propellen har slått luft da skipet ble uten styring eller regulert framdrift er nok den mest sannsynlige årsaken. Da stenges motor ned umiddelbart av sikringssystemet og må startes på nytt.

 

Motoren vil normalt ikke stanse av mangel på smøroljetrykk bare pga. en slik krenging. Sugerøret ligger nederst i sumpa og det skal noe til for at det går tørt. Da ville samtlige fartøyer som var ute i tilsvarende vær hatt et pålitelighetsproblem.

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 2 timer siden:

Fantastisk fin tråd - og langt mer lærerik enn det mediehusene kan by på. Litt spekulasjoner og teorier må være lov, og i denne tråden syns jeg det har vært helt innafor. 

 

Synes også at denne tråden har holdt seg på "rette siden av streken".

Slik som dette utviklet seg gjennom dagen igår var det all mulig grunn til å stille kritiske spørsmål angående hvordan redningsledelsen tenkte og vurderte angående skipets driftretning, hastighet, avstand til land og værvindu.

 

Å diskutere dette må være helt innafor. Ukritisk tiltro til at " De vet nok hva de gjør" gavner ingen.

 

Jeg registrerer likevel at det underveis ble opprettet en egen tråd med "Debatt om debatten" så noen tenker tydeligvis annerledes. Det er selvsagt helt greit.

Link to post
Share on other sites

https://www.kystverket.no/Nyheter/2021/april/kystverket-setter-statlig-aksjon/

Oppdatering 8. april klokken 08:00:
Slepet går fortsatt mot Ålesund, og holder en fart på rundt 3 knop. Det har ikke vært noen særlige utfordringer i løpet av natten, men beredskapsnivået opprettholdes til skipet er trygt ved kai.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Når det først gikk slik det gikk så er jeg veldig glad for at kapteinen satte skipet på autopilot mot været.

 

Det kjøpte oss ganske mye tid mtp å gjøre en redningsaksjon. Hadde de bare forlatt båten uten autopilot og fremdrift hadde den nok vært på land i området rundt Florø. I alle fall hvis den hadde hatt noe av samme avdrift og kurs som den hadde etter motorstoppen.

 

skipet.jpg.0b3ee46f3892366006b9a9a8eeb0472d.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Når det først gikk slik det gikk så er jeg veldig glad for at kapteinen satte skipet på autopilot mot været.

 

Det virker som om alle involverte parter har gjort alt riktig her. Bortsett fra at de kanskje burde gått til kai tidligere med de værmeldingene som forelå. Men evakuering av personell, båt på autopilot i ufarlig retning, og utsettelse av bording til det kunne gjøres relativt trygt men fremdeles et godt stykke fra land. Og et fint og stabilt slep. Godt jobba!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

Det kjøpte oss ganske mye tid mtp å gjøre en redningsaksjon.

 

Utvilsomt..!

En annen ting som muligens kunne vært gjort..?    Fått fisket opp sleperne som var satt ut fra hekken, og fått senket farta båten drev med mot land, og dermed kjøpt seg enda mer tid..?      

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

NRK har video fra når redningsmennene blir heist ombord. Forholdene så helt greie ut, er bare de lange bølgene som er problematiske. Lite vind og de korte bølgene er nesten fraværende. Får jo neste seilbåtfølelse når båten krenger 30 grader. Jobber jo greit med 30 grader krengning i en seilbåt. Ser ut som det å bli heist ombord var det farlige, å jobbe med sleperen bør være mulig i de forholdene. Veldig glad det ikke er jeg som ble heist ombord. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Når det først gikk slik det gikk så er jeg veldig glad for at kapteinen satte skipet på autopilot mot været.

 

Det kjøpte oss ganske mye tid mtp å gjøre en redningsaksjon. Hadde de bare forlatt båten uten autopilot og fremdrift hadde den nok vært på land i området rundt Florø. I alle fall hvis den hadde hatt noe av samme avdrift og kurs som den hadde etter motorstoppen.

 

skipet.jpg.0b3ee46f3892366006b9a9a8eeb0472d.jpg

Bare tilfeldigheter gjorde dette gjekk bra.

Kunne like godt ha blitt blåst av kurs og med autopilot på og med maskin på halv fart forover så kunne fartøyet kurset mot kysten eller ein olje installasjon med god fart under været.

Da hadde vel utfallet vert eit annet tenker eg


Ingen liv gjekk tapt denne gang, det er det viktigste

Båter er det nok av

 

Redigert av Captain A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til systemene på disse båtene, men jeg antar at det skal mye til å blåse et slikt skip ut av kurs når det går på autopilot og 5 knops hastighet mot dette været. Ser jo også ut til at det ikke var et problem. Det var tross alt noen timer der skipet har holdt ganske stø kurs i denne sjøen/ dette været. (Inntil motor stoppet.)

 

Jeg regner med at kapteinen kjenner godt til sitt eget skip og har vært ute i værre vær enn dette før, og dermed valgte å sette autopilot på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...