Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

-morten- skrev for 1 time siden:

Jeg har vært ute i dårlig vær med MTB.  Vi øvde på å slepe hverandre og satte på slep, men det var jo i finvær, så det var jo bare en lek, i forhold til det som foregår utenfor Stadtlandet nå!!

Jeg har samme bakgrunn. Mye nyttig læring på MTB. Har i tillegg vært mye på havet med seilbåt. Kan nok til å innse at jeg overhodet ikke er kapabel til å bidra i denne operasjon. De som sitter i det har all kunnskap om forhold. Men spennende å følge med. 

Link to post
Share on other sites

Vi må selvsagt kunne stille spørsmål ved vurderinger de har gjort, det skal alle kunne gjøre.

Det virker bare som enkelte tror dette er bare så enkelt å få til.

vzz04EUbpKGVeApd6npxUgFEVU68bBDNFpdSaqsmLEBA.jpg.4cbd01ad73a0ce9390f61051ed2d6c7d.jpg

Ville vi bli satt ombord her? Neppe

Det meldes om fortsatt 4-8 meter sjø der ute og vanskelige forhold.

Link to post
Share on other sites

Kystverket er "en norsk statlig etat under Samferdselsdepartementet." (Wikipedia). De uttaler seg og sier korrekte ord iht alle lover og regler for hms. Vi vanlige båtfolk har jo sett, lenge, slik Bjørn Løvjomås og andre også har skrivi og masa om, at skipet måtte gå i land lenge før morgentimene. Så vanskelig er det ikke å følge AIS, værmeldinger og norskestrømmen. At samtlige mannskap på samtlige båter uti havet der også har sett det, og visst det lenge, er å regne som bombesikkert. Alle veit at det skal styres og forklares og meines også på departementalt nivå. Det hadde vært artig å vært flue på styrhusveggen på Normand Drott og hørt dem sukke og geberde seg mens landet nærmer seg og faren for å måtte trø til i sjøkavet utom Stad i stedet for ute i rom sjø...

 

Det som har vært kommunisert har sikkert vært rett mht alle regler for slikt, men at skipet hadde kurs rett mot fjæresteinene kunne nok alle med et minimum av nautisk kunnskap se.

 

Denne tråden, denne praten, inneholder stort sett bare slikt som vi tenker, fulle av respekt for alle som må gjøre noe uti kavet. 

 

Noen verdensmestertanker kan jeg ikke se, denne gang.  

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet svært lite om dette med å berge et skip. Forundrer meg over at man har ventet så lenge, for slik jeg forstår det blir ikke forholdene i morgen vesentlig bedre. Men jeg kan jo ha forstått dette feil .

 

Men jeg har undret meg i mange timer om nettopp dette med å vente. Nå mener Barentswatch at det er ca 3 timer til det smeller på land dersom retningen og farten opprettholdes... Håper inderlig de får festet et slep og reddet skipet (og naturen).

 

159120792_Skjermbilde2021-04-07kl_22_20_31.png.f8a242c9c8daf40c774bd39d4ad81851.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 2 timer siden:

Jeg må nok kaste meg inn i ekspertpanelet!

Riktignok ikke verdensmester men...:giggle:

Neida de fleste kunne vel klare å se hva som var i ferd med å skje, men det var jo ikke

selve problemet. Hvordan forhindre det var vel problemet, og den diskusjonen der ute 

vet ingen av oss noe om. Så la oss ikke kjekle om det. 

Link to post
Share on other sites

Antar det fremdeles er folkene fra Smit som er satt ombord, eller er det norsk ressurspersonell, noen som vet?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nå er jo dette blitt en statlig redningsaksjon pga stor overhengende forurensingsfare.

Tidligere låg ansvaret hos rederiet etter lov verket. 

rederiet hadde annsett det som ufarlig og ville vente til i morgen, skipene som ligger der er innleigd av dem.

Nå har staten bråte inn og tatt over ansvaret...

 

Ekspertuttalelser fra en som heller ikke er ekspert :giggle:

Men korriger meg gjerne

Link to post
Share on other sites

Ikke langt til land nå
De bør jo og kunne få på dekksbeslysning på båten da det virker som Hjelpemotor fremdeles går ombord
Lagt merke til at begge radarene sviver på filmklippene
Kom visst litt sent denne ser ut til de har fått sleper i gang

 

1-2021-apr-7-058.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 5 minutter siden:

Folk fra Smit.

Ok, så da er det fremdeles en Smit Salvage operasjon. Såvidt jeg forstår har rederiet hyret Smit Salvage til å forestå hele operasjonen. Smit har så chartret inn Normand Drott og BB Ocean. 
At Kystverket nå har iverksatt statlig aksjon, hva betyr det egentlig? Har det kun med oljevernberedskap å gjøre? Har de inntil i kveld satt et «hold» på bergingen og så allikevel tillat ombordsetning av Smitpersonell?

Usikker på hvem som egentlig tar de store avgjørelsene ang selve bergingen...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Normand Drott fikser biffen.

 

normand.jpg.d22cc12e375b8cc962e1d35acf238cbc.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...