Kanalkapteinen Startet 26.April.2021 Del på Facebook Startet 26.April.2021 (redigert) Har et rimelig slitent teakinteriør både utendørs og innendørs i båten. Mange steder grenser teakflatene mot gelcoat, skrogbekledning i skai, tepper eller rustfritt stål. Jeg kan ikke demontere all innredning, det meste må skrapes, oljes og lakkes om bord. Hva er deres beste tips for å unngå søl? Gjør vanlig maskeringstape jobben selv om man kanskje må legge på 15 strøk? Og hva er det beste tipset for å fjerne søl når det likevel oppstår? Jeg hater slike brune flekker etter lakk/olje på gelcoat... Redigert 26.April.2021 av Kanalkapteinen Lagt til bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
POL Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 For det første må du demontere så mye av teaken som overhode mulig for å spare deg for mest mulig arbeid - og ikke minst for problemer med f.eks. støv. Deretter er vel maskering og tildekking det eneste alternativet. Her må du være svært grundig. Sørg for at maskeringen sitter tett og godt mot lister etc. Lakk og olje har en lei tendens til å krype under maskering, dersom denne ikke er helt tett.Vask bort søl med egnet rensemiddel avhengig av lakk/oljetype. Kan være en tolmodighetsprøve dette - snakker av erfaring, men resultatet avhenger av grundighet - grundighet! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Ja, mye kan og vil demonteres, men en del av det er jo skott og skapstammer, noe jeg ikke kommer til å ta ut av båten. Får investere i en premium maskeringstape... Tenker ellers skraping med varme, lett puss, x antall lag D1, deretter noen lag D2. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars H. Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Kanalkapteinen skrev 7 minutter siden: Får investere i en premium maskeringstape... Husk å bruke den blå typen, den kan sitte på en stund uten å etterlate limrester. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kanalkapteinen Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 @Lars H. Ja, det er den jeg foretrekker 👍 Er ellers Owatrol D1/D2 ok å bruke? Lett tilgjengelig på jernvaren her i bygda. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars H. Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Jeg vet ikke om du har sett det, men jeg har en egen tråd om oppshining av treverket i min båt, foreløpig på utsiden. Du finner tråden her. Jeg har i alle år (hvert 6. år) tatt jobben, og jeg har brukt Jotun Clipper I og II. Dette får du hos bl.a. Maritim og de fleste Jernia-butikkene. Disse produktene er jeg svært godt fornøyd med. Lakken gir en hard speilblank finish. Innendørs skal jeg snart gå løs med Epifanes Teaklakk matt, bortsett fra på et bord der jeg også har brukt Clipper produktene. Men hvilke produkter som er best er det nok mange meninger om. Redigert 26.April.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Furu Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Den rosa tesa tapen kan sitte enda lenger enn den blå ! Og er lett å fjerne Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.