Jump to content

Bruker du båten vinterstid?


Astor

Recommended Posts

Er båten i bruk vinterstid? Etter som jeg selv går over i lukket avdeling hadde det vært fint å høre hvordan båtbruken er over det ganske land.

 

Selv vil vi prøve noen overnattinger når "Nye Astor" er isolert. Det er meldt milde vintre fremover, npe som innbyr til bruk av båten. Noe fisking må vel også påregnes. Juletorsken bør vel tas opp fra egen båt.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Båten ligger på vannet hele vinteren for vår del. Den er nok ikke i bruk aktivt (selv om det ble noen dagsturer i fjor vinter), men for meg er det allikevel rekreasjon.

 

Det er en nytelse å gå ned til båten, helle oppi kaffe, ta en røyk, kjenne bevegelsene, klukkinga rundt skroget, kikke utover, filosofere, stryke handa over tredetaljene, planlegge det en skulle ha gjort, og hvor ferden går neste sommer etc........ Det er livet det folkens, kort og godt ubeskrivelig !!!

 

Det blir liksom ikke helt det samme når båten står på bukkene sine :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, båten brukes hele året. Riktignok ikke så ofte. Det er faktisk blitt en tradisjon blant deler av lokal båtforening å benytte båtene til å foreta juleshoppingen. Sosialt om kvelden :drink: og fruene samles for å fåreta selve shoppingen , dagen derpå :sleep: .

Ellers blir det stort sett dagsturer. Sesongen starter for fult igjen til påske, da Sauda båtforening har lagt forholdene ypperlig til rette for båtfolket. Det går gratis busser fra båthavne til skitrekket, sosiale sammenkomster på kveldene og ikke minst dans på lokalet.

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, juletorsken er så godt som på bordet. Det vet det bare ikke enda der den svømmer rundt et eller annet sted nede ved Missingen. Høst, vinter og tidlig vår er jo halve sesongen. Man kan da ikke gå glipp av den. Også det fantastiske lyset som det er utpå sjøen, nå og da:

 

Bilde

 

Så når vi kommer litt utpå vinteren, gleder vi oss bare til at isen skal legge seg:

 

Bilde

 

Hulda skjønner ikke alle dem som tar belastningen ved å legge båten på land. Hos oss har allerede de første presenningene blåst til filleremser.

Link to post
Share on other sites

Ja, så klart!

 

Skal du ha......Bilde .....og.......Bilde

..... som til slutt blir.....Bilde...så MÅ du ha båten på vannet om vinteren! :o)

 

:fishing:

 

Men, overnattinger i båt blir det ikke på denne karen, nei!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Joda, båten brukes hele året. Minst om høsten og overnattinger er det dårlig med om vinteren men kortere og lengre dagsturer blir der masse av. De fineste båtopplevelsene jeg husker gjennom tidene er fra vinteren: Iskaldt (=-5 grader her hos oss :blush: ), fastfrosne fortøyninger, stille og krystallklart vær, stort finere kan det ikke bli. Eksempel fra februar -05:

Bilde

Jeg vet bare om en som har hatt bruk for båten på land...... og det var et par tusen år siden :lol::lol::lol: T...t...t...tog du an??? :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

......Kan ta med poteter...

Hvis potetene er i "flytende form" (Red.: = fluidium pocius potius) så begynner vi å nærme oss noe, Suzuki........ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når "IV'ern" kommer i vel i hjemmehavn er det under sterk vurdering å ha den ute hele året (båten altså). Det ligger en W37 i havna vår som brukes hele året. Ser fristende ut - særlig med den flotte og varme høsten vi har hatt i år.

 

Svenning - neste høst kan vi kanskje ta en øl ombord hos meg - med mindre du må ha peis i båten da. Skal du ha det får du ringe Stein Erik

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis potetene er i "flytende form" (Red.: = fluidium pocius potius) så begynner vi å nærme oss noe, Suzuki........ :wink:

 

Je æ fra Hedmarken Walter. Spriten laga vi ta kønn, itte pottitter. Til hverdags brukes sprit vi ha laga sjøl, ta sukker å gjær. Dæ døm laga på Løiten, er bærre førr kækkse kara.. :wink: .

 

Altså døm som har peeng på bok.. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja, båten benyttes så mye vi rekker. Det blir ikke overnattingsturer, det blir liksom for kaldt og rått når man har med små barn. Men dagsturer kanskje med litt fisking satser vi på. Beklageligvis gir tilgjengelig tid begrensninger i bruken. Trondheimsfjorden kan være vel så fin på vinteren som om sommeren med mange flotte dager med rolig sjø.

 

Men turene ned for å sjekke båten i løpet av vinteren har også sin sjarm. Måke snø dersom det er aktuelt, og ellers ordne og fikse ting som bør være på plass før første overnattingstur på våren. I vinter blir det montering av kjøleskap, og forhåpentligvis også en runde med støyisolering av motoren. Sistnevnte prosjekt har stått på planen også tidligere vintre, men utgått pga mangel på tid.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brukte den lille NB`n på vinteren (NB 740), men Scand Nordic var ingen vinterbåt i mine øyne. Skal bruke NB`n vi har nå på vinterene fra neste år. Ville ha den opp nå for å gjøre en del utbedringer, modifikasjoner.

Skal prøve å få den ut tidlig til våren hvis jeg får lirket den ut fra opplagsplassen før de andre.

 

Gleder meg allerede til å sjøsette.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har båten på land i år for lakkering, men tanken er velll å ha den ute hele vinteren neste år så det er mulig å bruke den litt lenger. Det klør i kroppen etter å seile nå som det er mildvær og blåser en liten bris innimellom.... Men havna har vell sånn bobleannlegg og da er båten min for dyp tror jeg. Også koster det jo penger i tillegg......Vi får sjå!!!

Link to post
Share on other sites

Det er på vinteren båtsesongen starter for min del. Jeg er i ferd med å gjøre klart nå, har laget sløyebrett, ordne med varme etc. I mars-april er det tradisjonell "gutta på tur" til Svolvær. Nokså ny tradisjon for meg, men god. I tillegg til skreifiske blir det 1-2 turer på byen, og en lett forkjølelse på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...