Jump to content

hvordan kjøre motoren varm?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Leser overalt hvor viktig det er å kjøre motoren skikkelig driftsvarm før den belastes. Menes det da at motoren skal gå på tomgang inntil den har oppnådd 85grader? I såfall tar dette veldig lang tid med min motor. tipper ca 1/2t. Har til nå startet opp motoren og latt den gå på tomgang mens eg løser fortøyningene og gjør den klar til avgang og går på rundt 1600 rpm til motoren er varm. Er dette OK, eller bør eg gå på tomgang til den er varm?

Motoren er forøvrig en VP41P

Link to post
Share on other sites

På de to motorene jeg har hatt: Mercruiser 1,7DTi og VP D6 310 har jeg ikke klart å kjøre motorene driftsvarme på lavt turtall. Begge motorene fikk jeg opp til rundt 60-65 grader på lavt turtall - men for å få motorene opp i 80-85 grader måtte jeg øke turtallet til normal marsjfart. På D6'en er det rundt 2800 Omin - på Mercruiseren var det rundt 4000 Omin

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok mest normalt at temperaturen på tomgang kjem opp til rundt 50-60 grader.

At maskinen kommer opp til max temp (ca 85grader) på tomgang trodde eg ikkje var muligt.

Det er nok lurt å kjøre motor varm før høg belastning. Det eg gjør er å kjøre på tomgang ca 10 min kopler inn og går fra kai, første 10 min på fjorden tar eg det roligt for så å kjøre motorer litt og litt opp.

Max temperatur har eg ikkje før eg kjem rundt 3000 o/min.

Link to post
Share on other sites

Det er på enkelte motorer ikke mulig å oppnå full temp. på lavt turtall. Poenget er å få en viss temperatur før man gir på full guffe/marsjfart. Etter start, la den løpe noen minutter på lett, uanstrengt tomgangsturtall (1000 rpm) mens du tar fortøyningene. Ta båten pent ut og rolig avgårde. Tempen skal hurtig komme opp i 60 grader. Så kan den belastes, 10- til 15 minutter etter oppstart?

 

Hulda er av en annen type, 85 grader etter 10 minutter, og der står viseren som limt til glasset uansett belastning. US-motorer er av ekstra kvalitet...

Link to post
Share on other sites

Hei!

Leser overalt hvor viktig det er å kjøre motoren skikkelig driftsvarm før den belastes. Menes det da at motoren skal gå på tomgang inntil den har oppnådd 85grader? I såfall tar dette veldig lang tid med min motor. tipper ca 1/2t. Har til nå startet opp motoren og latt den gå på tomgang mens eg løser fortøyningene og gjør den klar til avgang og går på rundt 1600 rpm til motoren er varm. Er dette OK, eller bør eg gå på tomgang til den er varm?

Motoren er forøvrig en VP41P

 

 

Det er nok best å sette i gear å kjøre i moderat tempo til motor blir driftsvarm. Deretter øke belastningen til ønsket nivå. Det gjør i hvertfall jeg. Lar motor gå en kort stund for jeg drar avgårde, og lar den også går en liten stund når jeg har kommet i havn

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg legger meg i 1500 RPM på begge motorene og har 85 grader etter omlag 5 min. Jeg vet at når jeg passerer en bestemt stake har jeg temp på motorene. Greit å vite når en sitter på fly og ikke har tempinstrument.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er vel en regel at du bør ha 60 grader før du tar båten opp i plan. Leser at det er delte meninger om hvor lenge du skal ligge i "fri" før du kobler i. Selv praktiserer jeg ikke å ligge så lenge før jeg kobler i (3-5 min), men lar motoren bli 60 grader på vei ut av havna på ca 1000 o/min. Om vinteren vil jeg nok la den gå litt lengre på tomgang før jeg kobler i, motoren går lunere etter et par minutter så såpass bør den nok lunke på tomgang i fri før du kobler i. 10 minutter er ikke nødvendig og jeg tror heller ikke det er bedre for motoren enn å gå 5 min før du kobler i og tar de neste minuttene på rolig turtall ikoblet...

 

Etter at jeg passerer 60 grader, praktiserer jeg å la den gå et minutt og to på 1800 o/min så jeg sikrer at turboen har litt temp før jeg drar opp på marjsfart. Turboen blir jo ikke særlig varm på tomgang så jeg ser for meg at det ikke er bra å dra rett i marsjfart hvis en har oppnådd 60 grader ved å ligge på tomgang/lav turtall (under 1000)... Da er det knapt liv i turboen.

 

Mange forskjellige praktiseringer ute og går og neppe så stor forskjell for motorene, men så en kar i havna som ikke hadde hatt motoren i gang på 1 mnd fortalte han. Så hopper han i båten, lunker i maks 2 minutter mens han tar fortøyningene og tar den rett i plan inne i havna. VP 31. Stakkars motor tenkte jeg og røyker lot ikke utebli for å si det slik... DET kan neppe være bra, men båt og motor hadde han hatt lenge og ingen problemer... Kanskje vi andre er for forsiktige???

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bil heter det seg at en _ikke_ skal varmkjøre den på tomgang, da oppvarmingen tar alt for lang tid. I stedet skal en kjøre av gårde med en gang, og vente til en har full arbeidstemperatur før en gir full pinne (= aldri dersom en følger norske fartsgrenser...).

 

Omsettes dette til båt så blir det vel noe sånt som å kaste fortøyningene umiddelbart etter oppstart for så å gå på moderat turtall lenge nok til at motoren når arbeidstemperatur.

 

Ligger selv langt inne i havna og bruker noen minutter ut på tomgang (i ulovlige 4+ knop da dette er minimum fart på ca. 625 rpm). Øker til 1500-1600 rpm, dvs. rett før kompressor slår inn, og venter til temp. når ca. 60-65 grader. Da er jeg akkurat rundt neset og det passer fint å gå i plan. Når jeg går i plan åpner tydeligvis termostaten umiddelbart/temp stiger til i overkant av 80 grader v/ca. 2900-3000 rpm. Dette går så raskt at når jeg er i plan så har nåla allerede landet på 80 grader+.

 

Har prøvd å gå på 15-1600 lenge nok til at temp. stiger over 80 grader, men det tar vinter & vår. Når jeg går inn i hjemmehavna får jeg automatisk en fin nedkjøring - andre steder lar jeg den putre seg ned på tomgang mens jeg tar tampene og diller og daller litt. Motor VP KAD43, mao. i nær slekt med eysteind's AD41.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å gå på 15-1600 lenge nok til at temp. stiger over 80 grader, men det tar vinter & vår.

Vinter og vår? Tja. Men det tar 5 min på 1500RPM.for å oppnå 85 grader. Den tida bør du vente. Det tjener du på i lengden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at tomgangskjøring er bra for motoren og ville iallefall ikke latt den gå på tomgang i lang tid før jeg kjørte. I bilverdenen sies det iallefall at tomgangskjøring bør unngås, både for miljøet og motoren.

Har mer tro på å kjøre forsiktig før man belaster motoren og sakte øke turtallet, da stiger temperaturen mye fortere også enn hvis man ligger stille.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Kjører-for et ord :rolleyes: -Seiler aldri over 1500 rpm før tempen er 60 grader. Og øker gradvis til motoren har nådd 80 grader. Nå er jeg nok litt rar i hodet for her holdes like god vakt på oljetrykket :lol:

Ved nedkjøring av turtallet foregår er slappheten litt større. Men redusering av turtall begynner minst 1 nm før målet er nådd. Er det høy sjøvannstemp begynnes reduksjonen enda tidligere. Avhengig av situvasjonen på ankomststedet stoppes motoren iht minst sjenanse for omgivelsene. Som regel når Kafteinen ser kjølevanns temp i "fritt" fall eller rundt 60 grader.

Link to post
Share on other sites

Etter oppstart kan man gjerne kjøre motoren noen minutter på tomgang før man kjører motoren driftsvarm på ca 1500 o/min. Tiden det tar å oppnå riktig temperatur avhenger av mange forhold. Jeg mener at man ikke bør stole blindt på vanntemperaturen, men også se på oljetrykket. På mine motorer - KAD 43, tar det ca 5-10 min før vanntemperaturen er på ca 70 gr samt at oljetrykket begynner å synke ( ved konstant turtall ) dette forteller meg at motoren er "gjennom varm" og at oljen har oppnådd den temperaturen som medfører at den er tilstrekkelig tyntflytende til ivareta smøring.

I min tidligere båt hadde jeg en 41A motor, når vanntemperaturen var ca 60 gr var toppen og turboen knapt lunken. Dersom jeg hadde belastet motoren i dette tilfellet kunne det ha skadet toppen ( "lang" rekkesekser ) og turboen.

Link to post
Share on other sites

Minst like viktigt er å la motoren gå på tomgang en del minutter etter du er kommet i havn, dette for at turboen skal få tid til åkjøle seg ned via oljen....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Kjører-for et ord :rolleyes: -Seiler aldri over 1500 rpm før tempen er 60 grader. Og øker gradvis til motoren har nådd 80 grader. Nå er jeg nok litt rar i hodet for her holdes like god vakt på oljetrykket :lol:

Ved nedkjøring av turtallet foregår er slappheten litt større. Men redusering av turtall begynner minst 1 nm før målet er nådd. Er det høy sjøvannstemp begynnes reduksjonen enda tidligere. Avhengig av situvasjonen på ankomststedet stoppes motoren iht minst sjenanse for omgivelsene. Som regel når Kafteinen ser kjølevanns temp i "fritt" fall eller rundt 60 grader.

 

Du har skjønt det Thor. Lærte en gang av en mekaninker at jeg skulle tenke på hvordan jeg ville behandle en kvinne, gjør likedan med motor

Link to post
Share on other sites

Vinter og vår? Tja. Men det tar 5 min på 1500RPM.for å oppnå 85 grader. Den tida bør du vente. Det tjener du på i lengden.

Får ikke 85 grader uten å kjøre på ganske høyt turtall (dvs. bortimot maks). Ved vanlig marsj (2900-3400 rpm) viser nåla ca. 82 grader.

 

Testet faktisk i dag: Vinter & vår var nok i overkant, det holdt med en 1/2 nm ekstra på 15-1600 rpm så hadde jeg normal temp.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal oljetrykket ligge da? Synes mitt oljetrykk ligger konstant på omkring 5bar, kanskje 6 ved kald motor. Stemmer dette?

Les i instruksjonsboken. Oljetrykket varierer meget mellom forskjellige modeller og fabrikater. Hvis kjølevannet har driftstemp. så ligger også oljen på et akseptabelt nivå. GM har 3,litt bar. Ford mye mer, sammen med Merchedes, Chrysler etc.

 

Starter du opp med et "innmari" høyere trykk en normalt, la motoren gå og varme seg opp litt på lett og hurtig tomgang før den belastes slik at alle komponenter får tilført olje. Det er dette siste som er poenget. Det er ikke oljetrykket som bærer lagere etc., det er viskositeten i oljen. Trykket er der for å bringe oljen frem til brukerene. Hvis trykket en kald dag er høyere enn normalt, kan det bety at oljen flyter tregt frem til ytterpunktene og lekker langsomt tilbake til oljesumpen. Litt rolig start er å anbefale. Hulda er ute når det er masse kuldegrader. Det går helt fint. Båtmotorer er ikke helt frøkner heller.

 

Turbomotorer: Det er viktig som anført at man skal la motoren rusle noen minutter på tomgang etter at man har stanset etter en varm tur. Dette har ikke noe med kjøling å gjøre, men smøring. En turbo som snurrer med 50 000 rpm fortsetter å gjøre så en stund etter at farten er sakket ned. Brå avslutning kan få lagrene til å gå tørre og brenne seg.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal oljetrykket ligge da? Synes mitt oljetrykk ligger konstant på omkring 5bar, kanskje 6 ved kald motor. Stemmer dette?

 

Sånn er det på 31 motoren jeg har og eysteind. Jeg holder bare veldig godt øye med det etter et par vomde opplevelser med 30 motoren som stod innmontert før.

Link to post
Share on other sites

Min motor blir ikke mer enn 45 grader på turtall under 1500 rpm.

Siden termostatens åpning varierer proposjonalt med avvik over åpnings-temperaturen er det ikke til å unngå at motorens temperatur varierer litt med belastningen.

 

Men når motoren først har blitt driftsvarm skal temperaturen aldri gå under termostatens "setpunkt", altså der den begynner å åpne.

Gjør den det er enten termostaten defekt eller du har en bypass i parallell.

F.eks at noen har boret hull i termostaten for å lette utlufting av systemet.

 

(Har man en bereder vil temperaturen kunne synke når motoren går på lav belastning, inntil berederen er oppvarmet.)

Link to post
Share on other sites

Siden termostatens åpning varierer proposjonalt med avvik over åpnings-temperaturen er det ikke til å unngå at motorens temperatur varierer litt med belastningen.

 

Men når motoren først har blitt driftsvarm skal temperaturen aldri gå under termostatens "setpunkt", altså der den begynner å åpne.

Gjør den det er enten termostaten defekt eller du har en bypass i parallell.

F.eks at noen har boret hull i termostaten for å lette utlufting av systemet.

 

(Har man en bereder vil temperaturen kunne synke når motoren går på lav belastning, inntil berederen er oppvarmet.)

Ok. Da er det noe som ikke stemmer. For etter ein tur på fjorden og tempen er ok 90 grader så faller den med ein gong eg slakker av . Sakte men sikkert ned til om lag 45 -50 grader

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...