Jump to content

hvordan kjøre motoren varm?


eysteind

Recommended Posts

Dersom temperaturen er tilnærmet konstant under belastning er nok problemet bypass.

Hvis du har bereder og/eller defroster kan den være feil tilkoblet.

Har ingen av nevnte innstallasjoner nå for tiden

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Enig med mange her om start og stopp.

Tenker på en ting i denne forbindelse.

 

Mange stopper motor med å ruse motor opp i turtall for så å slå av motor.

Dette er ikke bra da turboen settes opp i stort turtall. motor stopper og dertil oljetrykk forsvinner. Turboen svirrer lenge etterpå uten smøring. Noe mer forklaring trengs ikke.

En annen ting er at eksoslangen fylles med vann når ikke forbrenningen driver ut vannet fra slangen.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange meninger her om vanntemperaturer, oljetrykk, turboer og turtall. Skal vokte meg for å prøve å gi noen facit, men en ting er felles for alle dieselmotorer:

 

Ikke belast maskinene før oljetemperaturen er min. 60 grader!

 

Når den enkelte maskin har oppnådd det er ikke lett å si, da de færreste motroprodusenter har valgt å utstyre instrumentpanalene med dette instumentet :headbang:. Men en tommelfingerregel kan være at da er vanntemperaturen ca. 70 grader. Hvilket turtall man så skal holde opp til denne temperaturen er også individuelt, men at man med turtallsdiesler (Volvo KAD 42,43,44, 300 osv.) kan ligge rundt 1200-1400 er etter min erfaring OK. Men, jeg lar alltid maskinene gå på tomgang noen minutter først, så et par minutter på ca. 1000 rmp før jeg venter på "godtemperatur" i rundt 1300 rpm.

 

Som det har blitt påpekt er det minst like viktig å kjøle ned maskinenene før de skrues av. Igjen er det en fellestemperatur for de fleste dieseler: Ikke skru av maskinenene før eksostemperaturen er under 100 grader. Eksostemperaturen er et resultat av hele maskinens tilstand, også turboen. Men igjen er heller ikke dette et instrument produsentene har funnet det for godt å levere med som standard på fritidsdieseler, og det er dyrt å ettermontere. :headbang:

 

Likevel er min erfaring med Volvos D12 maskiner (som jeg kjører fra tid til annen, og de har instrumenter som viser alt) at maskinene bør gå i opptil 10 minutter på tomgang hvis de har nylig ligget på marsjturtall for at eksostemperaturen skal bli lav nok. Igjen er min erfaring at da har vanntemperaturen sunket min 10 grader i forhold til marsjturtallstemp.

 

Å vente med å skru av maskinene syndes det nok mer i mot enn å dra på for tidlig, og er det noe som gir maskinene et langt liv så er nok avstengingstemperaturen minst like viktig som pådragstemperaturen.

 

Ta det pent, og gi maskinene god tid - begge veier!

Link to post
Share on other sites

Som det har blitt påpekt er det minst like viktig å kjøle ned maskinenene før de skrues av. Igjen er det en fellestemperatur for de fleste dieseler: Ikke skru av maskinenene før eksostemperaturen er under 100 grader. Eksostemperaturen er et resultat av hele maskinens tilstand, også turboen. Men igjen er heller ikke dette et instrument produsentene har funnet det for godt å levere med som standard på fritidsdieseler, og det er dyrt å ettermontere. :headbang:

 

Likevel er min erfaring med Volvos D12 maskiner (som jeg kjører fra tid til annen, og de har instrumenter som viser alt) at maskinene bør gå i opptil 10 minutter på tomgang hvis de har nylig ligget på marsjturtall for at eksostemperaturen skal bli lav nok. Igjen er min erfaring at da har vanntemperaturen sunket min 10 grader i forhold til marsjturtallstemp.

Har ettermontert et VDO pyrometer. En med litt motorkunnskaper påstod at det var et særdeles nyttig instrument, så jeg kjøpte det.

 

Motorfabrukanten har vært så vennlig å lage en blindplugg med 3/8 rørgjenger på akkurat riktig sted. Bare å skru av lokket, sette i en overgangsnippel og skru i giveren.

 

Min motor har eksostemperatur på 650 grader ved max belastning. Nøyaktig hva produsenten sier det skal være. Slakker jeg av 200 omdreininger, faller temperaturen markant. På tomgangshastighet ved gjennomvarm motor, er ikke tempen mer enn snaue 200 grader. (mulig jeg husker feil)

 

Man ser hvordan eksostemperaturen stiger ved kald motor uavhengig av kjølevannstemperaturen. Man ser hvor fort eksostemperaturen faller når man slakker av. Man ser hvor brått man ikke burde slakke av og man ser hvor lang tid nåla bruker på å bevege seg nedover på skalaen. Å slakke av fra maks til halv på 10 sekunder, fra halv til tomgang på 10 sekunder og fra tomgang til av på resten av minuttet ser ut til å være helt kurant. Om det er like kurant for turboen, vites ikke. Ikke det at jeg gjør det. Min motor går nok adskillig lengre på tomgang før den kveles, men det ser ut som om raskere kveling kan gjøres sånn uten videre. Når man gasser på fra lavt turtall til maks turtall, stiger temperaturen kjapt. 20 sekunder og jeg har opp mot 650 grader.

 

Nåla på kjølevannstenperaturen ligger mellom 70 og 75 grader. Skal kjøre lenge på maks før den så vidt passerer 80 grader. Høyere er ikke mulig. Enten viser instrumentet for lite eller så går motorel litt kaldt.

 

Det fine med dette instrumentet er at når man har lært å kjenne sin motor, vet man i løpet av ganske få sekunder hvis noe ikke er som det skal. Dessverre har ikke instrumentet en alarm, så man er avhengig av å kikke ned på instrumentet en gang i blandt eller få en påminnelse om at noe kanskje er galt; en lyd, en lukt, en vibrasjon, en tilfeldighet eller et eller annet.

 

Lotus

 

Om det er verdt 2000 kroner? Kjekt å ha er det nå i alle fall.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda er av en annen type, 85 grader etter 10 minutter, og der står viseren som limt til glasset uansett belastning. US-motorer er av ekstra kvalitet...

Amerikanerene sier de bor i "The land of engine- and transmission failure" og kjøper japansk til krampa tar dem. Du må ha fått et vellykket eksemplar.... :smiley:
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjølevanns- og eksostemperaturer, kan det være greit å huske at det ikke er disse temperaturene i seg selv, men temperaturfordelingen over tid og sted i de varmebelastede komponentene, som setter grensene. Nivå og fordeling av materialtemperatur i sylinderforing (eventuelt sylinder der det ikke er utskiftbare foringer), tempeltopp, topplokk og ventiler er medbestemmende for hvor mye effekt man til enhver tid kan ta ut av en motor. Endres materialtemperaturen i en komponent raskt, så øker spenningene i materialet, og jo høyere temperaturnivået i en komponent er, jo mindre spenninger kan den tåle før det oppstår sprekker.

 

Å montere et termometer slik som Lotus har gjort, er ikke så dumt, men det finnes jo rimelige kvikksølvtermometre til salgs også. Den største ulempen med dem er vel at man ikke får fjernavlesning.

Link to post
Share on other sites

Amerikanerene sier de bor i "The land of engine- and transmission failure" og kjøper japansk til krampa tar dem. Du må ha fått et vellykket eksemplar....

Nope, men satte ikke inn den originale skitten. Man bruker "Racing Thermostat".

 

Nå må jeg innrømme at jeg har et par amrikanere til. Jeep'en er det samme, nåla står som klistret på 95 grader. Det er der den skal være. Ford'en er mer av det lugubre slaget. Men det er den nest dårligste bilen Ford US noengang har laget. Nå har den gått 100.000 km i vårt eie, 170.000 totalt. Jeg må bytte to motorfester nå. Det er vel stort sett det som har vært utenom et heller lemfeldig vedlikehold. Jeg har bare ventet på at den skal bryte sammen, men den vil ikke. Dette blir vel off topic.

Link to post
Share on other sites

Lotus : Kjekt å ha faktoren som du er inne på, kan også avogtil være en god sikkerhetsforanstaltning. En jeg kjenner fikk brann i motorrommet i fjor på vei fra Grimstad til Stavern i 56 fots veteranbåt, som følge av eksosbendet som løsnet og la seg inntil skroget. Jeg antar om så hadde skjedd med det, ville du kunne merket dette på instrumentet.

 

Dette VDO pyrometeret, vet du om det er mye plunder og heft å montere for oss som ikke har hensynsfulle leverandører og dermed må montere fra bunnen av? Jeg antar at min gamle perkins ikke har blindplugg hvor denne kan monteres.......

Link to post
Share on other sites

Lotus: "The land of engine- and transmission failure"

 

Det er det beste jeg har hørt på lenge!

 

GM har utstyrt dieslene med et Sudden Death TM system som kutter drivstofftilførselen når du minst venter det og gir deg som fører den unike utfordringen det er å stagge 3 tonn stål fra høy hastighet uten servostyring eller bremser. Like etterpå, mens du fremdeles ser livet passere i revy starter jævelen som om ingenting har skjedd. Systemet kjører uavhengig av bilens øvrige elektronikk og er programmert fra fabrikk til å operere i Red / Green Mode, og det er her den nye regjeringen har navnet sitt fra.

 

Forstår godt at de kjøper japser over there........

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Når Hangarskibet skal forlate sin base for spennende tokt, foregår oppfyringen av maskineriet alltid straks før avgang, for å oppnå mest mulig forvirring hos fienden pr. legging av et tett røkteppe i fartøiets nærmeste omgivelser. Deretter sniker skibet seg av sted på laveste tomgangsfart ut av flytebryggene, økende til 1000 rpm så snart kursen kan settes mot Haakonsvern. Etter å ha tørnet ca 30º mot vest for å forbli utenfor Den Kgl. Norske Marines egentlige operative rekkevidde (de har ikke råd til diesel lenger iflg. nyhetene i dag), lempes det på mer køl og 1500 rpm oppnås. Etter et par minutter på dette for motorenes velbehagelses minimumsturtall, legges hendlene i bånn -- brått og uten forvarsel til omgivelsene. Det hele tar kanske ti minutter ... mere er ikke nødvendig.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

, legges hendlene i bånn -- brått og uten forvarsel til omgivelsene.

:nonod: Ikke brått i bånn.

Jolo praktiserer alltid myke suksesive gasspådrag/avdrag. Maskineriet skal få sin tid til å svelge sosen.

Da varer maskin og drivlinje mye leeeeeenger.......

Akslerasjon er nærmest et ukjent begrep i min båt hverdag.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det var det med forvarsel som var pointet. Må jo skremme litt ærefrykt i alle disse små farkostene blant drivved og tang langt der nede ved havoverflaten, vet du. :yesnod::lol:

 

Det går mykt og forstandig for seg, 1800-2000-2200-2600-2400.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette VDO pyrometeret, vet du om det er mye plunder og heft å montere for oss som ikke har hensynsfulle leverandører og dermed må montere fra bunnen av? Jeg antar at min gamle perkins ikke har blindplugg hvor denne kan monteres.......

Har man ikke et ferdig blendet hull, må man kunne borre og sveise.

Det følger med en nippel som er beregnet til å sveises fast på utløpet av eksosen: Man borrer et 10mm hull. Sveiser på nippelen over hullet. Setter i giveren. Skrur den fast. Trekker giverledningen opp til instrumentpanelet.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...