Jump to content

Nå hopper jeg i det og oppgraderer til Litium !


dennrick

Recommended Posts

Hva var spenningen da laderen gikk over fra bulk til absorbsjon ?

Laderen skal normalt holde seg i bulk modus inntil spenningen når en eller annen forhåndsinstilt verdi. For bly/syre batterier er denne verdien 14.4V. Enten må denne verien ha blitt satt svært lavt på laderen din, eller så er et eller annet riv ruskende galt. LiFePO4 batterier er svært mottakelig for lading, og dersom ladespenningen er innstilt på mer enn 14V, ville en 50A lader holdt seg i bulk modus flere timer med en nedtappet 600Ah bank.

Når det gjelder overgangen fra absorbsjon til "storage", skjer dette typisk enten når strømmen når en nedre grense, eller absorbsjonsfasen har vart en viss tid.  I ditt tilfelle er det tydelig at laderen er innstilt på maksimum 2 timer absorbsjon.

 

Link to post
Share on other sites

Kan det være en bug i Victron software?

 

dette er en ladesyklus på en Centaur 100 som lader 600 amp AGM hos meg. 
Ingen forstår hvorfor laderen oppfører seg slik. 
den har vært på test hos importør uten at de fant noe feil ved den. Den har ikke vært for varm da den står godt ventilert

image.png.f78e6fa2f4c6e9df8408dc99e2f1167d.png

 

nå er den tatt ut og erstattes snart av en Skylla ip65 70. 
 

jeg lurer på om temp sensoren er feil og slår den ut. 
her ses en ladesyklus der jeg kobler ut Centauren og kjører i gang en Phoenix 50 i stedet. Står i samme rom som Centauren...

image.png.68379d9ce49f59a23730fa0dc8e37a41.png
 

den lader batteriene helt fint til 95% SOC
 

på Phoenix ip 43 50 sier manualen dette

image.png.8055ddeac6b689d508a798a2094b719e.png

Dette ser ut til å være likt på alle victron ladere. 
 

det skal ikke være slik TS beskriver. Enten er det BMSem som hikker eller laderen. Eller for varmt der laderen står. 
 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 12.5.2021 at 21.01:

Nytt utstyr:

  • 3x 200Ah Gylling Litium LiFePO 200Ah/2560 Wt
  • 2 stk Victron Argofet batteriskillere
  • Victron Phoenix Smart IP43 Charger 12/50 – dedikert til den nye forbruksbanken
  • Victron BMV-712 batterimonitor (byttet ut 702).
  • Litt skinner og stash + kryssfiner og stropper til batteriene
  • Ordentlig kabling

 

@dennrick: Er det nå Victron Argofet som skiller start- og forbruksbatterier? Disse skiller vel ikke før <12,8V? I så fall henger vel start og forbruk i praksis sammen hele tiden og gitt spenningsforskjellen vil lifepo4-batteriene konstant opprettholde spenningsnivået i startbatteriene? Og siden spenningen "aldri" faller såpass lavt av relèet kutter vil også en eventuell start dra strøm fra både start- og forbruksbatterier?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

2030918272_Victronhistory.png.a50b169f4ca8622f41f68d8806b89ab6.png

On 5/16/2021 at 11:11 PM, Vestkystseiler said:

Hva var spenningen da laderen gikk over fra bulk til absorbsjon ?

Laderen skal normalt holde seg i bulk modus inntil spenningen når en eller annen forhåndsinstilt verdi. For bly/syre batterier er denne verdien 14.4V. Enten må denne verien ha blitt satt svært lavt på laderen din, eller så er et eller annet riv ruskende galt. LiFePO4 batterier er svært mottakelig for lading, og dersom ladespenningen er innstilt på mer enn 14V, ville en 50A lader holdt seg i bulk modus flere timer med en nedtappet 600Ah bank.

Når det gjelder overgangen fra absorbsjon til "storage", skjer dette typisk enten når strømmen når en nedre grense, eller absorbsjonsfasen har vart en viss tid.  I ditt tilfelle er det tydelig at laderen er innstilt på maksimum 2 timer absorbsjon.

 

 

Alle er enige om at laderen ikke oppfører seg normalt. Her er skjermbilde av det som skjedde med laderen min @Bitteliten. Bulk i noen sekunder (den tynne streken nederst), så Abs i 2t og ett min, så storage. Restartet, så samme greia om igjen - som vist.

 

Teorien nå fra leverandør, som har vært i kontakt med Victron, er tverrsnittet på kablingen. Det er mye lengre avstand fra lader og bort til batteriene. De tenkte 6-7 m. I virkeligheten er det nok mellom 11-12 m. Spenningsfall. 

 

Vi planlegger kalendere og logistikk sammen for å få ordnet opp før helgen. Montøren har med ny lader. Han ringte meg kl 22 ikveld for å avtale. Plassering av båt og montør er litt viktig nå. 

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Bitteliten said:

6-7 meters avstand høres veldig mye ut, og man må alltid regne avstand frem og tilbake når man ser på tverrsnittet. 

 

Vi ender nok opp med å flytte laderen da den nå står på motsatt skuteside av batteriene, høyere enn batteriene, og lengre frem etc etc. Strekket blir langt. Alternativet er kan jo være mer robuste kabler, men det blir litt trekking.

 

Det bør vel være greit å flytte den ut i motorrommet?

 

Logistikken ble forøvrig at jeg tok halvtimen over fjorden fra Mågerø til Fredrikstad for å møte montøren der. Da får vi ordnet dette før helgen - og alle rekker det de skal. Han kommer imorgen tidlig :smiley:

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Hulda said:

Det kan vel neppe betraktes som en ulempe at laderen forsvinner fra motorrommet.

 

Her leste du nok litt raskt:smiley: Det kan være at vi flytter den "ut i motorrommet". Kan du forklare litt omkring hva som kan være ulempene med å ha den i motorrommet?

 

@lurvetass Haha - ja, så sannelig. Hyggelig at du husker det. Ringstad sto på brygga og tok meg imot forrige gang og sa "Jasså, skal du bytte enda en motor" ? Det var i 2017. Så at tracket mitt på plotteren var der fortsatt. Nå er det forresten så mye tracks rundt Tjøme at jeg tror jeg må slette de. Kartet er snart uleselig.

Link to post
Share on other sites

Gjorde kanskje det. Plassering av komponenter i motorrom, generelt, handler om miljøet i motorrom og komponentenes toleranse. Går på fuktighet, temperaturvariasjoner, vibrasjoner og alt mulig annet man måtte kunne se for seg. Jeg har kun kontroll på motorrommet i Hulda. Det er det tørt og varierer mellom null og femti grader. Dynamo og reléer overlever helt greit. Personlig prøver jeg å holde alt som har den minste mulighet til å sprute vann vekk fra elektrisk anlegg, prinsippiel holdning.

Link to post
Share on other sites

Takk for et godt svar @Hulda Laderne i båten sitter nå i skutesiden bak paneler i midtkabinen i båten vår. Der er de nok mer skjermet enn de er i motorrommet her. Laderen det er aktuelt å flytte "ut" har IP43 grad. Skal ta opp tematikken med innstallatøren imorgen tidlig.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er vifter her som suger inn luft, så det blir aldri over 25 grader har jeg sett på T måleren jeg har innstallert.

 

Men ser poenget. I havn, skrur av alt, og motorene er varme, laderen settes på. Men kjøling fra sjøen.

 

Dette vet nok eksperten som kommer hit 0830 imorgen😊

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da tror jeg prosjektet er ferdig:smiley:

 

Etter et par timers jobb, oppførte laderen seg som den skulle, dvs gikk i "bulk" modus med ca 200 Ah tatt ut av batteribanken. På 92% status, så var den fortsatt.i bulk. Feilen var nok et altfor langt strekk mellom lader og batterier med for spinkel kabling. Nå er laderen plassert rett ved batteriene, og med den tykkeste kablingen som det var mulig å skru fast i den. Eneste jeg skal gjøre er å ordne litt på kablene og stripse de ordentlig fast.

 

 

IMG_6262.jpeg

IMG_6263.jpeg

IMG_6264.PNG

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Prosjektet er visst ikke ferdig likevel :lol: Victron inspirerer med produkter som later til å være gode. Se under.

 

Først og fremst: Nå funker ting som de skal. Etter en tur fra søndag til mandag, så dro vi ut 180 Ah i sånn passe vær (sløste), der MPPTen lader konstant med de to solcellepanelene vi har på taket. 2x100W. Sunwind. Under gange til hjemmehavn, så er ladingen av forbruksbanken på litt over 80A ser det ut til. Temperatur i motorrom var litt over 20C. Steg til 28C mens vi klargjorde båten for neste tur. 13C i vannet. Når jeg skrur på tenningen, så starter viftene som suger luft INN, og det ser ut som om de drar over 20A.

 

Uansett: Med en båt som begynner å ligge lavere i vannet med Victron utstyr (712, lader, MPPT, Inverter), så syntes jeg det så interessant ut å få muligheten til å følge litt med hjemmefra også :smiley: Har internett i båten, så hvorfor ikke, var min tanke.

 

Kjøpte derfor en Cerbo GX og 3 stk 10m VE.Direct kabler idag (for å være fleksible med monteringen). Det later til at dette systemet kan bygges ut i stor grad. Spennende for meg dette. Vi får se hva vi får til i helgen for å få dette koplet til og få det online.

Capture.JPG

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 15 timer siden:

Prosjektet er visst ikke ferdig likevel :lol: Victron inspirerer med produkter som later til å være gode. Se under

 

dennrick skrev for 15 timer siden:

Kjøpte derfor en Cerbo GX og 3 stk 10m VE.Direct kabler idag

 

Ja, hvorfor ikke klinke til når man først er i gang, det blir strøkent dette 👍

Husk at den som har flest dingser når man dør har vunnet 😄 Kommer du over grensa til Bohuslen i sommer blir du omdøpt til Prylkungen :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Ja nå er vi på tur igjen @lurvetass Se bilde under:smiley: Dette er sydsiden av Lindholmen i Vestfjorden ut mot Verdens Ende / Tønsberg Tønne. Har desverre en svakhet for duppeditter @Komodo... "Prylkungen" var ny :smiley:

 

Er helt fersk her @Swingswong. Har jo NMEA i båten både på Garmin opplegget og Fusion (som later tli å ha tatt kvelden for et par uker siden). Fortell gjerne litt mer om muligheter du tenker på.

 

Vi gjorde forresten unna "dagens hendelse" ved avgang da styrbord motor ikke startet. Det kom bare et par klikkelyder og så var det helt stille. Jeg holdt på å drite en murstein av skrekk !!!  Mistenkte startbatteriet, og målte spenningen med avslått lader til 12.3V mens babord sitt viste 13.3V. Prøvde start med lader på uten hell. Fikk så låne en startkabel av mekanikeren på marinaen vi ligger på og monterte den på plussen til babord batteriet, og da startet den igjen. Fikk også låne startkabelen i helgen heldigvis.

 

Herved utvides batteriprosjektet da eller ?

2021-05-27 Lindhomen Hytta.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...