Jump to content

Nå hopper jeg i det og oppgraderer til Litium !


dennrick

Recommended Posts

Båt 4.0. Litt kjedelig at jeg gjorde dette så sent da, siden det er elendige forhold med sol og landstrøm på denne øya akkurat nå, men systemet er online! Har ikke koplet til BMV-712, for da må jeg strekke en kabel som medfører demontering av båten. Gjør det imorgen, for det er besluttet i familierådet at vi skal inn i en gjestehavn imorgen. Da får vi strøm som vi ikke trenger annet til å feilsøke ladeopplegget til det ene startbatteriet som ikke ville starte Styrbord på en annen tråd.

 

Havna på Tjøme. Dersom noen vet at det er fullt der, så si gjerne ifra.

 

Uansett, alt dette tar på, så jeg har tatt en hvilepause i furterommet. Her tenker jeg på det ene startbatteriet, batterikontakten jeg skrudde til etter ombyggingen av batteribanken, TVen som er til service på Hyttetorget, og Fusion Stereoen som har hatt kvelden, samt all jollekjøringen idag for å passe på junior på vannscooter.

 

Jeg vet ikke om et bedre liv (kanskje; Kablingen kunne ha sett ut som den gjør i en Princess selvsalgt)

 

image.png.553c6aaabc28f5343d675a7f0a6ef426.png

Furt 2.jpg

furt 1.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 27.5.2021 at 21.53:

Har desverre en svakhet for duppeditter @Komodo... "Prylkungen" var ny :smiley:

Ja, nå har du pådratt deg et nytt kallenavn :giggle: Men det er tydelig at du har noe å gå på her. Du mangler jo tydeligvis både aggregat, multimeter og tangamperemeter i båten :lol:  Men du kan trøste deg med at du ikke er alene. Ta en titt inn i kjelleren og garasjen hos meg, så skjønner du at du ikke er den eneste som liker dingser :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Haha - gode kommentarer😄Demonteringen av båten idag begrenset seg til å ta ut kartplotteren og et kjøleskap for å strekke VE kabelen fra dashbordet til motorrommet. Nå er hele ladeopplegget og monitoren på nett hva gjelder forbruksbanken. Litt ustabilt, så det kommer en Wifi kabel også @Komodo. Samt drill og utstyr. Multimeter hadde jeg. Junior hjalp til, Admiralen himler bare med øynene.

 

Tok et par bilder underveis, og dette ser mye verre ut enn det gjør bak TVen min😁

 

Vi skal få god orden på dette strømgreien/startbatteriene. Det skal bare fikses. Man savner jo typisk bare det man mister.

 

Fra den andre tråden, blir det bytte av startbatterier, så tenker jeg nå litt på en ny lader også til de.  Victron, som kan koples inn i systemet ombord. Kanskje også gjøre noe med thrusteropplegget. Den har bare en 12A lader til det lille batteriet som står der nå. 
 

Vært på sjøen siden 2007. Det å få første sommerdag 27. mai er senere enn vanlig

 

 

CD2FF739-23E6-41B2-92DE-157E470D6E3C.jpeg

E9FA42EA-F5E5-4F8D-97E4-5EC4E19C1405.jpeg

A24F9BE2-3B84-40DA-A340-B4109157C298.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev On 18.5.2021 at 14.55:

 

@dennrick: Er det nå Victron Argofet som skiller start- og forbruksbatterier? Disse skiller vel ikke før <12,8V? I så fall henger vel start og forbruk i praksis sammen hele tiden og gitt spenningsforskjellen vil lifepo4-batteriene konstant opprettholde spenningsnivået i startbatteriene? Og siden spenningen "aldri" faller såpass lavt av relèet kutter vil også en eventuell start dra strøm fra både start- og forbruksbatterier?

 

@dennrick: "bumper" denne... 

Link to post
Share on other sites

@Sequoia De monterte inn 2 stk Argofet 200-3 tre batteri versjonen. Utgangspunktet var da å skille start- og forbruksbank + batteri til thruster. Jeg har sjekket det jeg har funnet av datablader og dokumentasjon ute å finne noe om spenning. 

 

Når det er sagt, så har jeg en annen tråd om at jeg ikke fikk start på styrbord i helgen. Mistanken min var at batteriet er dårlig da jeg målte spenning helt nede i 11.04V 30 minutter etter at jeg slo av motorene (brukte startkabel fra babord startbatteri). Andre tenker det kan være noe i ombyggingen som ikke er helt som tilsiktet. Jeg er ikke sikker.

 

Jeg har med andre ord ikke et godt svar til deg, men setter pris på om du deler dersom du vet noe mer om dette.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Victron ArgoFet betegnes vel som batteri-isolator, ikke batteriskiller. Har ikke funnet noe eksplisitt om det i dokumentasjonen deres, men i dokumentasjonen til en annen produsents batteri-isolator (husker ikke navnet), stod det eksplisitt at det ikke kunne gå strøm mellom batteriene. Bare fra "inn-koblingen" til de tilkoblede batteriene.

 

Som sagt, bare en antakelse, ikke absolutt viten. Men det burde være enkelt å måle om man hadde en ArgoFet, et par batterier, en spenningskilde (lader/dynamo) og et multimeter tilgjengelig.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvis skillereleet ikke kobler fra før det synker under 12,8 og forbruksbanken vedlikeholdslader frem til det stemmer jo det veldig dårlig med at ett startbatteri plutselig er tomt?

Har forsåvidt noe av det samme selv.

Forbruksbank med agm som har hvilspenning på 13,1 v og bly startbatteri som har hvilspenning på 12,78 v. Så her drar startbatteriet forbruksbanken ned. Jeg har 100 w solcellepanel som forsøker å holde alt på topp likevel.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

ArgoFET er ikke skillerelé så glem 12.8V etc. ArgoFET er i praksis enveis-‘ventiler’ for strøm. Samme som skillediode men med mye mindre/neglisjerbart spenningsfall. Et innløp, 3 utløp. Ingenting kan gå inn i innløp. Altså kan ikke batteriene tømme seg til de andre bankene gjennom ArgoFET.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 10 timer siden:

ArgoFET er ikke skillerelé så glem 12.8V etc. ArgoFET er i praksis enveis-‘ventiler’ for strøm. Samme som skillediode men med mye mindre/neglisjerbart spenningsfall. Et innløp, 3 utløp. Ingenting kan gå inn i innløp. Altså kan ikke batteriene tømme seg til de andre bankene gjennom ArgoFET.

 

Jeg tenkte av en eller annen grunn VSR hele tiden, men ser nå at det dreier seg om transistorer. Men da blir neste spørsmål strømføringsevne. @dennrick har to motorer som vel har Mitsubishi-dynamoer på 115A hver. Den største ArgoFET er på 200A. Det høres ut som det blir i grenseland?

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 7 minutter siden:

 

Jeg tenkte av en eller annen grunn VSR hele tiden, men ser nå at det dreier seg om transistorer. Men da blir neste spørsmål strømføringsevne. @dennrick har to motorer som vel har Mitsubishi-dynamoer på 115A hver. Den største ArgoFET er på 200A. Det høres ut som det blir i grenseland?

Det stemmer nok. Så dog fra @dennrick’s bilder at det ble innstallert 2 stk ArgoFET så mulig de løste det på den måten? (En for hver dynamo). Når det er sagt så har jeg ila vinteren hjulpet en kameratbåt med Lithiuminstallasjon. 2 x D6 og 816Ah Lithiumpakke. Den lader fra begge dynamoer via en 200A ArgoFET.. Vi flyttet senseledning til B+ for å gjøre oppsettet minst mulig aggressivt uten å bygge om dynamoer, samt laget til strøm og temperaturovervåking på dynamoer og en hjemmemekket batterimonitor. Max lading vi har sett er ca 120A fra dynamoer, så merkeeffekten er sikkert teoretisk og vanskelig å oppnå med standard regulator. Vurderte Mastervolt FET skille som leveres opp til 250A men til 4 x pris, men ut fra det vi leste oss opp til fra testing hos Makspower.no så mente vi ArgoFET var tilstrekkelig og det har fønket greit. Dynamoer regulerer seg ned selv pga varme og ligger typisk på 90A til sammen. Vi har innstallert 2 stk vifter som er strøm/termostatstyrte for å gi ekstra kjøling ved tomgangskjøring når Lithiumpakke er nedtappet.

Link to post
Share on other sites

Det er interessant @Fantino, takk for deling av info. Grunnen til at jeg graver litt i dette er at jeg henter 4x 200Ah lifepo-batterier denne uka. I dag har jeg bly i både start- og forbruksbank, skilt med VSR. Jeg har også 2x D6 og det meste jeg har sett kombinert fra dynamoene er 150A peak(på Victron BMW-712), men det går fort ned til under 100A som du også skriver. Jeg har også vurdert vifter for tilførsel av friskluft rett til dynamoer da vi kjører mye i 7-9 knop, men om standardregulatoren uansett regulerer ned pga temperatur så burde det egentlig være overflødig. Spesielt Makspower som du refererer til hevder jo å ha levert utstyr til mange installasjoner hvor bly erstattes med lithium 1:1 uten videre inngrep. Det samme sier en ansatt i Seatronic i en video jeg har sett. Men om man har VSR så må det gjøres noe, ellers står batteribankene i praksis parallellkoblet frem til lifepo-batteriene er fullstendig tømt.

Redigert av Sequoia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Sequoia: Tenker som deg at VSR er feil valg i et kombinert bly/LFP-system. Triggerspenninger blir feil, innebygget hysterese blir problematisk, og det vil være vanskelig å anslå hvor store utjevningsstrømmer mellom bly/LFP potensielt kan bli. Anbefaler å kikke i Lithium-tråden som @Dreuf startet i sin tid. Mye erfaring der.

 

Ang dynamoer så valgte vi å supplere med vifter rett og slett med tanke på ‘et lengre liv’ for dynamoene. Som du sier så regulerer de selv og det funker godt så vidt vi har klart å observere så langt. Ref bildet under så begrenser ladingen seg til rundt 90A (dog kun porsjonen som går til Lithium - bly måles ikke på denne monitoren, men de var fulle) sist søndag med rundt 75% SOC, så vi kjører vel ganske ‘snilt’ med sense direkte på B+, men vi ser at lading ved gange er plenty. Spenning ligger og vaker rundt 14.1V med dette oppsettet ved lengre gange/100% SOC. Lading før/etter er med landstrømlader/generator.

 

 

1F64621A-0F2F-4236-96CA-4EBF05633A5E.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg også fått skiftet ut tidligere blysyre forbruksbank til LFP. Endte på 4 stk. "Skanbatt Lithium HEAT Pro 12V 200 Ah 200A BMS" fra ProVolt. De var tomme for Argofet så ble en Quick ESC223 220A ladeseparator fra Seatronic som erstatning for tidligere VSR. Manualen til ladeseparatoren var elendig, og jeg hadde begge dynamoer tilkoblet en busbar som igjen gikk til input på ladeseparatoren. Da startet av en merkelig grunn ikke babord motor, og jeg klarte ikke finne ut hvorfor. Begge motorene var koblet som fullstendig speilbilder på output 1. Så endte med å montere en busbar til som begge dynamoer og startbatteriene er tilkoblet, og deretter fra den busbaren til input på ladeseparatoren. Lithiumbanken mates fra output 2 på ladeseparatoren. Da starter begge motorer, og det flyter ikke noe strøm mellom bankene. Men kunne ønske å forstått mer om hva jeg gjorde galt i første forsøk når startbanken var tilkoblet output 1 på ladeseparatoren.

 

LFP-banken lades ellers av tre (kommer kanskje en til før ferien) CTEK M25 som har eget lithium-program. Monterte også en Skanbatt 3000W ren sinus inverter. Jeg har ikke gass i båten, og steketopp, komfyr/micro og grill går på 230V. Tidligere har jeg måtte starte dieselaggregatet om det så bare er for å kjøre 3 minutter med vannkoker, og det slipper vi nå. Fremover ser jeg for meg at dieselaggregatet startes primært for å lade og da får gå litt mer sjeldent men samtidig får kommet seg opp i stabil driftstemperatur under belastning.

 

Akkurat nå er båten i slipp, men går det som planlagt blir det sjøsetting i kveld og da får vi syretestet installasjonen førstkommende helg.

Link to post
Share on other sites

Tricky å finne feilen uten skjema, men var oroginalopplegg at dynamo B+ var ført til innslag startmotor og ladet startbatteriene denne veien?

 

Normalt må du ved installasjon av FET ladeskille (eller skillediode) ta bort denne ledningen og føre den til input ladeskille, men det høres jo ut som om du har gjort dette. Kan du ha blitt lurt av plassering av hovedbrytere start i kretsen?

 

Mener å ha lest i brukerveiledning for ladeskiller at utganger ikke bør ‘henge i løse lufta’ slik de nå gjør om jeg forstår beskrivelsen din riktig. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 12 minutter siden:

Tricky å finne feilen uten skjema, men var oroginalopplegg at dynamo B+ var ført til innslag startmotor og ladet startbatteriene denne veien?

 

Normalt må du ved installasjon av FET ladeskille (eller skillediode) ta bort denne ledningen og føre den til input ladeskille, men det høres jo ut som om du har gjort dette. Kan du ha blitt lurt av plassering av hovedbrytere start i kretsen?

 

Mener å ha lest i brukerveiledning for ladeskiller at utganger ikke bør ‘henge i løse lufta’ slik de nå gjør om jeg forstår beskrivelsen din riktig. 

 

B+ går ikke til innslaget på startmotoren. Jeg måtte bypasse hovedbryterne da disse tydeligvis har irret e.l. og det var 3-4V spenningsfall over de i sluttet posisjon. Dermed er kretsen så basic som den kan få blitt, men åpenbart er det noe jeg har oversett. Jeg må se om jeg kan få litt bedre oversikt. 

 

Når du nevner svevende utganger så lurer jeg på om du kanskje har rett ja. Jeg skal sjekke i ettermiddag om i alle fall dèt står i manualen til Quick, og jeg eventuelt må potensialbinde de med en lask til utgang 2 hvor når LFP-banken er tilkoblet? 

 

PS. Det er en liten flatstift tilkobling merket IGN som jeg ikke har forstått betydningen av. Det er uansett lys i en diode på ladeskillet og det virker tilsynelatende som det skal...

Link to post
Share on other sites

IGN er for å gi strøm til D+ for å starte lading for dynamoer som trenger dette. Kan stå ubrukt dersom lading starter uten. Det er nok en stift til som skal til jord og ladeskillet vil ikke virke uten at denne er tilkoplet.

 

Når du bypasset hovebrytere: Er disse også bypasset fra startbatterier til startmotorer? Hvis ikke kan vel det være årsaken?

 

Ang løs utgang: logisk å kople den til den andre ja. Vet det står advarsel mot det også men ser ikke helt hva som er problemet med slik kopling.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Sequoia said:

Akkurat nå er båten i slipp, men går det som planlagt blir det sjøsetting i kveld og da får vi syretestet installasjonen førstkommende helg.

 

Det blir spennende ! Jeg surret litt med jordningskablene da startbatteriene ble byttet, men det er iorden nå. Lithiumbanken leverer som den skal. Ny hverdag i helgen.

 

Det dukket opp et mysterium her idag. Jeg monterte jo to ladere (Blue Smart IP67) til de nye startbatteriene i samme koplingsboks som laderen til Lithium banken (Phoenix Smart Charger IP43). Originalt her ombord, så strekkes landstrømledningen, hovedsikringen settes på, og sikringen til laderne settes på - da startet laderen til start/forbruk+lader til thruster.

 

Det som skjer nå: Når jeg skrur på hovedsikringen med landstrøm, så starter laderne til startbatteriene opp (IP67). IP43 som er koplet i samme boks responderer ikke. Når jeg så vipper opp sikringen til opprinnelig lading, så starter IP43 også.

 

Dette virker veldig rart.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 12 timer siden:

IGN er for å gi strøm til D+ for å starte lading for dynamoer som trenger dette. Kan stå ubrukt dersom lading starter uten. Det er nok en stift til som skal til jord og ladeskillet vil ikke virke uten at denne er tilkoplet.

 

Når du bypasset hovebrytere: Er disse også bypasset fra startbatterier til startmotorer? Hvis ikke kan vel det være årsaken?

 

Ang løs utgang: logisk å kople den til den andre ja. Vet det står advarsel mot det også men ser ikke helt hva som er problemet med slik kopling.

 

Ok, takk. Ladeskillet har fått jord på korrekt stift, og IGN ser det ikke ut til at jeg har behov for å bruke. 

 

Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet om bypass fra startbatterier til startmotorer riktig. Fra startbatteriene (to stk som er parallellkoblet) går det to kraftige kabler opp til hver sin hovedbryter (babord og styrbord motor), og så tilbake til de respektive starterne. Disse hovedbryterne er bypasset akkurat nå slik at det ligger 12V konstant på startmotoren. (Relèet får kun signal når jeg vrir om nøklene naturligvis.) Jeg kunne kanskje tegnet hvordan det var og er koblet hos meg?

 

Sjekket manualen til ladeskillet nå, og det står faktisk ikke noe om hverken å la utganger sveve eller potensialbinde de. Det eneste som står er at man bør bruke utgang A og B om man har to banker. Ladeskillet har også en utgang C.

 

PS. Fikk sjøsatt båten tidligere i ettermiddag/kveld, og hadde ta tappet ned LFP-banken til ganske nøyaktig 50%. Gikk så rolig i 1400 rpm og 9 knop de 2 nm fra slipp til hjemmehavn. Dynamoene ladet 160A tilsammen i starten, og reduserte forholdsvis raskt (ca 1-2 minutter) ned til 125-ish ampere. Jeg testet også at begge dynamoer ladet noenlunde likt ved å stoppe en og en motor. Om de i praksis kommer til å levere 60-70A hver på maks ser jeg kanskje ikke så mye grunn til å tenke på noe ekstra kjøling, eller hva mener du?

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 2 timer siden:

Det blir spennende ! Jeg surret litt med jordningskablene da startbatteriene ble byttet, men det er iorden nå. Lithiumbanken leverer som den skal. Ny hverdag i helgen.

 

Det dukket opp et mysterium her idag. Jeg monterte jo to ladere (Blue Smart IP67) til de nye startbatteriene i samme koplingsboks som laderen til Lithium banken (Phoenix Smart Charger IP43). Originalt her ombord, så strekkes landstrømledningen, hovedsikringen settes på, og sikringen til laderne settes på - da startet laderen til start/forbruk+lader til thruster.

 

Det som skjer nå: Når jeg skrur på hovedsikringen med landstrøm, så starter laderne til startbatteriene opp (IP67). IP43 som er koplet i samme boks responderer ikke. Når jeg så vipper opp sikringen til opprinnelig lading, så starter IP43 også.

 

Dette virker veldig rart.

 

Ja jeg gleder meg. Ba frua kjøpe noe grillmat så blir det grilling på grillen i cockpit forsynt fra inverteren. Tenkte også bare å ha på varmtvannsberederen hele helga også forsynt fra inverteren for å "stressteste" litt og se hvor mye margin jeg vil ha i praksis. 

 

Det du opplever med laderne var veldig merkelig... alle er koblet i parallell mot samme ledninger fra sikringen?

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 30 minutter siden:

 

Ok, takk. Ladeskillet har fått jord på korrekt stift, og IGN ser det ikke ut til at jeg har behov for å bruke. 

 

Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet om bypass fra startbatterier til startmotorer riktig. Fra startbatteriene (to stk som er parallellkoblet) går det to kraftige kabler opp til hver sin hovedbryter (babord og styrbord motor), og så tilbake til de respektive starterne. Disse hovedbryterne er bypasset akkurat nå slik at det ligger 12V konstant på startmotoren. (Relèet får kun signal når jeg vrir om nøklene naturligvis.) Jeg kunne kanskje tegnet hvordan det var og er koblet hos meg?

 

Sjekket manualen til ladeskillet nå, og det står faktisk ikke noe om hverken å la utganger sveve eller potensialbinde de. Det eneste som står er at man bør bruke utgang A og B om man har to banker. Ladeskillet har også en utgang C.

 

PS. Fikk sjøsatt båten tidligere i ettermiddag/kveld, og hadde ta tappet ned LFP-banken til ganske nøyaktig 50%. Gikk så rolig i 1400 rpm og 9 knop de 2 nm fra slipp til hjemmehavn. Dynamoene ladet 160A tilsammen i starten, og reduserte forholdsvis raskt (ca 1-2 minutter) ned til 125-ish ampere. Jeg testet også at begge dynamoer ladet noenlunde likt ved å stoppe en og en motor. Om de i praksis kommer til å levere 60-70A hver på maks ser jeg kanskje ikke så mye grunn til å tenke på noe ekstra kjøling, eller hva mener du?

Hovedbrytere plasseres av og til litt ulikt i kretsene så jeg lurte bare på om startforsøket kunne gått via den ene likevel. Slik du beskriver det er det vanskelig å forstå hva som førte til mangel på start. Å lage et koplingsskjema er smart. Har opplevd mer enn en gang å finne tabben jeg har gjort mens jeg tegner det..

 

Ikke sikker på hvor jeg har det fra med ‘flytende utgang’. Mulig ArgoFET eller Studer som jeg hadde i forrige båt. Om du beholder oppkoplingen av ladeskille slik den er nå ville jeg lasket de sammen da dette trolig vil gi mindre spenningsfall/effekttap i ladeskillet da du deler strømmen på 2 sett FET transistorer.

 

Ang varmgang på dynamoer så kommer det nok an på type. Er det VP D-serie og Mitsubishi 115A dynamoer vi snakker om så skal de være robuste. Vi leste oss opp på Makspower.no på forhånd og ble beroliget, men ikke mer enn at vi flyttet sense til B+ og lagde til monitorering av ladestrøm og temp på hver dynamo. Vi så raskt at det er tomgang som er det kritiske. Allerede ved 14-1500 rpm kjøler dynamovifte tydeligvis bra, men på tomgang steg temperatur såpass raskt at vi ikke var helt komfortable. Så det ble et par strøm/termostatstyrte 3’’ vifter fra Ali som blåser på dynamoene. Antakelig ikke nødvendig men dingsen som jeg laget for overvåking hadde allerede en releutgang som var programmerbar (for å veksle sense mellom B+ og Lithiumpakke etter dynamobelastning/temp) og det hang ledige slanger klare fra luftinntak. Vi betrakter det som et lite tiltak for å gi dynamoene et ennå lettere liv. Merk at dynamoer lader Lithium direkte, ikke via DC-DC lader. Med dagens oppsett ligger de stort sett på rundt 120A til sammen så lenge Li-bank vil ha mat og det vil den (816Ah + 4x115Ah bly/syre til start/thrustere/vinsjer). Mao litt defensivt mhp uttak fra dynamoer, men båten har generator som kjøres for VV dann og vann likevel så med det aktuelle bruksmønsteret så er det helt fint.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var kjemperart, @Sequoia. Men jeg tror jeg fant ut av det. Hovedsikring på, og da jeg skrudde på den til kursen til laderne, så gikk den. Det var nok til at de to laderne jeg nevnte slo seg på», dvs lampene lyste opp. Det er vel noen kondensatorer her som må lades ut før lampene slukker. Jeg trodde derfor at de var på, men det var altså bare surr. Det er ikke strøm der med bare hovedsikring på.

 

Her ble jeg skikkelig lurt. Tør ikke nevne antallet med timer jeg har grublet på dette før det gikk opp er lys i formiddag😎

 

Lykke til med stresstestingen av den nye installasjonen din i helgen😊

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi fikk vært ute fra lørdag til søndag denne helgen og virkelig brukt mye strøm. Det gikk med 450 Ah på ca 30 timer. Inverteren stod på hele helgen og det samme med varmtvannsberederen. Brukte både koketopp og elektrisk grill for å lage middag lørdag kveld. Søndag morgen ble det brukt komfyr, vannkoker og eggkoker, og koketoppen ble igjen brukt for å lage lunsj på søndag. Alt utstyr fungerte tilfredsstillende.

 

Selv om nå forbruksbank og inverter er dimensjonert for å ta unna stort forbruk på 230V-siden vil det kreve enten mye generator- eller motorkjøring for å lade opp igjen. Jeg har 120A lading på 12V-siden men det blir likevel 3,5-4 timers generatorkjøring for å lade opp igjen et slikt "fråtseforbruk" som nå i helgen, og er det ikke noe vi ønsker.

 

Dynamoene tror jeg ikke at jeg kommer til å gjøre noen tiltak rundt. Jeg har sett de har vært oppe på 160A, men de synker ned til 125-130 i løpet av kort tid. Der ligger de umidlertid helt til det er >98% SoC på LFP-batteriene. Jeg er ikke bekymret for varmgang med den relativt beskjedne strømstyrken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...