Jump to content

Krav til en bra fender


Batdilla

Recommended Posts

Hei.

 

Har aldri sett behovet for fenderhollere, fenderne mine ligger pent på plass på dollbordet, 3stk på hver side. Og ja, når jeg får 3 meter sjø inn på tvers, ja da kan det nok hende at en fender blir hengende å "dingle". Men det skal faktisk utrolig mye til før det skjer, og hva så? Og helt bak på hekken er det surret fast 3 gode kulefendere i pushpiten. Denne løsningen har jeg hatt siden -87 og jeg er aldri blitt i manko av fendere.

 

På den måten jeg har det, er det bare å sparke til fenderne når vi nærmer oss land, så er de klar. Ikke noe knytting eller leting i stuerom. Har også en del ekstra fendere på lur, pluss to gode bildekk for å ligge mot rufsete fjell.

 

Skulle noen på død og liv ønske det, kan jeg godt selge de to doble fenderholderne for pulpit jeg har liggende i boden og aldri vil komme til å bruke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alternativ løsning:

 

Man tager ønsket antall fender klips (fåes sikert hos Maritim), fester disse feks 3 på hver side av Sjømannen. Av passe tykt tau lages feste for de passe store fenderne, helst med spleiset øye i hver ende. Fenderne henger nå loddrett på sin plass på hver side, klare til nærkontakt med brygger eller andre båter.

Så komme clouet, de fleste fendere har også festepunkt for line i bunnen. Her festes en langsgående, tynn line som skal gå fra fender til fender, passe stramt og ende opp i et fenderklips helt akter. Når du skal "ta inn" fenderne står du bak i cockpiten og drar enkelt og greit inn den tynne linen. På denne har du selvsagt laget en løkke på akkurat riktig sted slik at når fenderne er halt inn slik at de ligger horisontalt er det bare å hukke løkken inn  på det 4. fenderklipset akter.

 

Åpenbar fordel med denne løsning:

Fendere kan settes og fjernes med et "håndgrep", fra cockpit, det hele gjort på et øyeblikk.

Sikkert, raskt, komfortabelt og sjømannsmessig helt akseptert. Ingen Dillerinne som skal klyve langs et smalt dollbord fram til en ganske så liten bakk for å hente fenderne, så klyve tilbake for å feste dem på riktig plass. Har du da feks en kulefender eller to i tillegg bør du være klar for det meste.

 

PS.

Etter å skummet igjennom hele tråden ser jeg jo at både Walter_S og Andreas har nevnt samme løsning tidligere (se svar 19 og 22), og at Lars H. og Poseidon har "velsignet" den. Bør jo være brukbar da, eller?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Krav til bra fendere!!!!!!

 

I begynnelsen var spørsmålet "KRAV TIL BRA FENDERE" og så har tråden tatt den overraskende, men kanskje ikke uventede vendingen, over til hvordan vi henger ut fendrene. Har fått påpakning her tidligere om at vi skal ikke moralisere, så det skal jeg holde meg laaaaangt borte fra.

 

Ei heller hadde jeg tenk å belære noen av skipperene hvordan henge fenderene på mest hensiktsmessige og arbeidsbesparende måte under gange. Det bestemmer de selv.

 

Men på min båt var det bannlyst å legge fenderene på dollbordet under gange. Om det så skulle være bare "et lite stykke". Fenderene skulle plasseres der de skal være.

 

Ikke for estitikken sin skyld - og heller ikke fordi mannskapet måtte aktiviseres innimellom.

 

Men for sikkerheten sin skyld.

 

Å ha fendere liggende på dollbordet er en hindring som du må forsere hvis du må "haste" fremover i et eventuelt nødstilfelle. Da kan de faktisk være rene dødsfeller.

 

Mitt råd til nye (og kanskje også gamle) skippere vil således være at du sørger for å ha frie veier der du skal bevege deg både i fint og dårlig vær.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Å ha fendere liggende på dollbordet er en hindring som du må forsere hvis du må "haste" fremover i et eventuelt nødstilfelle. Da kan de faktisk være rene dødsfeller.

"Dødsfeller?" Nå overdriver du vel? Det er klart at en kan snuble i venderne, men er det et "nødstilfelle" er det vel bare å sparke de vekk fra dollbordet før du trør på dem? Jeg tror faktisk det er større sjanse for å ramle i sjøen mens en klatrer rundt på båten for å feste fenderne mens båten hopper og danser i dårlig vær før en går inn i en havn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bør jo være brukbar da, eller?

Løsningen er både smart og sikkert praktisk. Men jeg har kommet til at jeg ønsker meg noe annet. Har tenkt litt på det en annen (Pinnebåteier, montro?) skrev om å ha et ekstra sett billige fendere fast montert på brygga. Tenkte jeg skulle følge den ideen. Det vil fjerne veldig mange av tilfellene hvor det med mitt bruksmønster er aktuelt å fendre. Jeg kan da leve med at man må en tur fram og tilbake når fendere må hentes/bringes til fenderholdere. Forøvrig regner jeg med at kapteinen selv må ta denne oppgaven da mannskapet er innehaver av en heller tvilsom evne til å balansere.
Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva denne tråden handler om lenger, men jeg praktiserer følgende:

 

1. Fendere skal stues vekk eller henges vekk under gange. Untaket er korte turer for motor da de kan få ligge på dekk. Drar aldri rundt med fendere hengende ute. Første kommando fra kapteinen etter at vi er løs fra brygga er: "Fenderne"  Behøver ikke si mer. Alle forstår hva jeg mener. Det temaet har vært diskutert før, og jeg moraliserer ikke, men bare er sånn.  :yesnod:

 

2. Synes båten ligger mye bedre på kulefendere enn med de vanlige pølsefenderne. Derfor drasser jeg rundt på to store kulefendere, som jeg bruker nokså flittig. Glad jeg har stueplass nok. Alt for mange båter har for dårlig stueplass for fendere.

 

3. Ombord har jeg: 6 pølsefendere og 2 store kulefendere. Den ene kulefendern er orange, og kan derfor også tjene som markeringsbøye hvis det skulle oppstå behov for det. Det får holde.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

"Dødsfeller?" Nå overdriver du vel?  

Overdriver og overdriver. Vel - kanskje.

Nå skjønte nok Lars H., som den oppegående våpenforskeren (rakettforsker?) han er, at jeg ikke mente at fenderen sånn umotivert skulle hoppe opp og ta strupetak eller surre tauet rundt beina eller på annen måte angripe deg hvis du var i nærheten.

 

Men når fokusen er rettet mot noe helt annet enn akkurat hvor man setter ned sine føtter i rask gange (å løpe ombord er ikke etter læreboka) kan fort det tilfelle inntreffe at du nøyaktig setter din fot ned på feks. fenderen eller du snubler - snoffler - snuffler (bruk det som passer) i tauet som normalt er festet i den ene enden på fenderen når du er i ferd med å avansere fremover.

 

Da kan det oppstå den situasjon at den medbringende kropp ikke lystrer hva hjernen befaler og en utilsiktet rotasjon inntreffer. Og det nærmeste sted å ramle - er i sjøen. Og har båten da en fart fremover........ Resten vil jeg overlate til de eventuelle leserne å tenke seg.

 

Men tilbake til det opprinnelige. Jeg hadde 6 stk. "vanlige" fendere ombord, Polyform - størrelse F-02, og 2 stk. kulefendere.

 

Hadde aldri noen plager med gnisselyder eller andre lyder så jeg så ikke behovet for fenderstrømper. Men skitne ble de - og da hjalp det med Idealvask.

Og det syntes som om holdbarheten også var bra.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Om en fender er oppblåsbar eller ikke, har vel ikke noen betydning hvis det er luft i den når du trenger det. Ellers er jeg enig med at man bør ha en anordning hvor man drar opp fendere når man kjører i sjø. Jeg kan ikke tenke meg noe så "kjassent" som fendere som subber i vannet under kjøring, de er jo til for å sikre båten under ligge :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har ikke Biltemafendere, kan derfor ikke av egen erfaring uttale meg, men en båtnabo (Bavaria) slet med fendere fra Maritim, som stadig punkterte (under sterk vind/bølger/vinterstid), mens Biltema fenderene var like fine.

 

Han ha nå byttet ut alle sine fendere med Biltemafendere.....

 

Han er av typen "skal ha det beste", og da bør kvaliteten være rimelig bra.....

Link to post
Share on other sites

Var o såg på Biltema kulefendrer igår....men dom hade luftpåfyllningen uppåt, vilket Poseidon

skrev noestans att man skall passe sig för...... så det blev inget kjöp !!

 

mina vanlige fendrer henger alle med luftpåfyllning nedåt...

Jeg har også alle mine "vanlige" fendere med luftpåfylling oppover, men får man kjøpt kulefendere som har luftpåfylling nedover? Jeg spør for jeg vet ikke, har aldri sett det. :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også alle mine "vanlige" fendere med luftpåfylling oppover, men får man kjøpt kulefendere som har luftpåfylling nedover? Jeg spør for jeg vet ikke, har aldri sett det. :nonod:

Vet ikke jag heller..Posiedon skrev i någon tråd her att det var det som skiljer kulefendrer mot

vanliga garn-blåser....men jag kommer ikke ihåg i vilken tråd..bare att jag leste det noenstans.

 

tenkte jag skulle investere i ett par kulefendrer så jag kikade på Biltema eftersom jag var der igår!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vet ikke jag heller..Posiedon skrev i någon tråd her att det var det som skiljer kulefendrer mot

vanliga garn-blåser....men jag kommer ikke ihåg i vilken tråd..bare att jag leste det noenstans.

 

tenkte jag skulle investere i ett par kulefendrer så jag kikade på Biltema eftersom jag var der igår!

Jeg kjøpe kulefendere i fjor, definitivt ikke garnblåser, og de kunne kun henge en vei og da kommer luftpåfylling oppover!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var o såg på Biltema kulefendrer igår....men dom hade luftpåfyllningen uppåt, vilket Poseidon

skrev noestans att man skall passe sig för...... så det blev inget kjöp !!

 

mina vanlige fendrer henger alle med luftpåfyllning nedåt...

Jeg vet ikke om det er samme type de har idag, men jeg kjøpte en stor kulefender på Biltema for noen år siden. Den har fått utrolig mye juling og er like fin. Den fikk virkelig kjørt seg da vi lå utenfor operaen i Gøteborg noen dager og "Elvsnabben" stadig dro forbi.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er samme type de har idag, men jeg kjøpte en stor kulefender på Biltema for noen år siden. Den har fått utrolig mye juling og er like fin.

Samme erfaring her, jeg er minst like fornøyd med Biltema fenderne som andre merker jeg har hatt.

Det er en del "dritt" jeg ikke kjøper på Biltema (f.eks. deres elektriske oljepumpe!), men Fenderne kjøper jeg gjerne der.

 

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har skaffet meg en ikke-oppblåsbar baugfender som ser bra ut. Et 60 cm høyt "halvt rør" som vil ligge stabilt rundt baugen, og festes i kryssholt eller pulpit på begge sider. Den er laget av polyuretan og virker å kunne stå for en støy. Ulempen er vekten på 3.2 kg.

 

Forhåpentligvis er det slutt på provisoriske løsninger med oppheng av fendere som er vriene å få til å gjøre jobben uten å vri seg ut av stilling når man ikke er helt trygg på ankerfestet.

 

Ser også at fendern blir brukt for å beskytte baugen mot ankeret under seilas.

Den italienske produsenten "Oceanfenders" har også tilsvarende for beskyttelsen av hekken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...