Batdilla Startet 13.Juni.2003 Del på Facebook Startet 13.Juni.2003 Jeg har 2 båter som jeg skal utstyre med nye fendere. Spørsmålet da er hva det lønner seg å kjøpe. Det fås oppblåsbare og ikke-oppblåsbare. Hva bør man velge, og hva er fordelene og ulempene med den ene og andre løsningen? Materiale? Farge? Utførelse/fasong? Krav til innfestingsanordninger i endene? Noen typer som absolutt er å anbefale/Noen typer som absolutt ikke er å anbefale? Takker for innspill og kommentarer! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Uansett hvilken fender du bestemmer deg for, så husk iallefall å ta fendrene inn når du forlater kai! Båter underveis med fendrene hengende ute - gjerne drassende i sjøen - det er et sikkert tegn på at båtføreren har "kuskitt på hælene" Min oppfordring til alle på www.baatplassen.no er derfor: La 2003 bli det året da alle lærte å ta inn fendrene ! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
PanPan Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Båter underveis med fendrene hengende ute - gjerne drassende i sjøen - det er et sikkert tegn på at båtføreren har "kuskitt på hælene" Så, så Poseidon! Ikke for lyrisk i dine kommentarer nå! Batdilleklanen trafikerer Mjøsen hvor det rautes fra hver en grasmark på hver en bredd! :boxing: Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 ...underveis med fendrene hengende ute - gjerne drassende i sjøen - det er et sikkert tegn på at båtføreren har "kuskitt på hælene"Husker ennå min første tur med Sjømannen i fjor. Kunne nesten ikke komme utpå fort nok. Det er nok ikke fritt for at det hang en og annen fender og slepte i vannet da... Men jeg trøster meg med at det er mye værre feil man kan gjøre som nybegynner. Og godt sjømannskap er ikke lært på en dag. Egentlig synes jeg det er litt greit at det er slik - da ser man enkelt hvem som er nye båteiere og kan knytte nye kontakter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Hei. Har sett mange båter med mange typer fendere. Små båter har små fender og store båter har store fender. Høres logisk ut, men ikke helt korrekt. Alt for mange båter på din størrelse har pølsefendere med diameter rundt 10cm og mindre. Velg fender opp mot 20cm diameter. Det er ikke alltid du ligger longside en høyglanspolert brygge uten utstikkende punkter og uten vind og bølger. Og et par kulefendere med diameter rundt 30cm er heller ikke dumt å ha. Til Poseidon: Det er vel lov å ha fenderne liggende på dollbordet, bare en passer på at de ikke detter ned og dingler langs skutesiden? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PanPan Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Har bare brukt de oppblåsbare i alle år. De bør ikke blåses klin harde, de skal svikt litt ved første lette trøkk, men aldri presses flate. Ville valgt de blå, de ser ikke så fort møkkete ut. Husk at ventilproppen bør vende ned når fenderen henger langs skutesida. Ved ekstrem sammenklemming skal det ha hendt at proppen har tatt i vei som et prosjektil... (båtpornobladpåstand ). Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Til Lars, Selvfølgelig kan du ha fendrene liggende opp på dekk, eller dollbordet om du vil. Det som jeg var ute etter er uskikken med å la fendrene henge og slenge ned langs siden når man er underveis. Ellers er jeg absolutt enig med ditt forslag om større fendre, og gjerne et par ekstra store (blåser) når man eksempelvis skal fortøye til berget. PanPan, Det med proppen er ikke bare "båtporno" det er den harde virkelighet. Som du kanskje har sett når fraktefartøyer og fiskefartøyer kommer til lands, så slipper de ofte en fender ned langs skutesiden for å ta av mot kaien. I slike tilfeller hender det ofte at fenderen ser ut som et "belgisk frimerke" - og det har hendt at proppen kommer ut som et livsfarlig prosjektil. Da disse plastfendrene tok over for korkfendrene til dette bruket så jeg jevnlige advarsler mot akkurat denne faren, med oppfordring til ikke å bruke vanlige garnblåser, men spesialfendrer med proppen nedover. De siste årene har det vært mer stille, så kanskje dagens propper er sikrere? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mini Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Jeg tror ikke fendrene er sikrere, men båtførene er myyye bedre nå :lol: :lol: :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Har bare brukt de oppblåsbare i alle år. De bør ikke blåses klin harde, de skal svikt litt ved første lette trøkk, men aldri presses flate. Ville valgt de blå, de ser ikke så fort møkkete ut. Husk at ventilproppen bør vende ned når fenderen henger langs skutesida. Ved ekstrem sammenklemming skal det ha hendt at proppen har tatt i vei som et prosjektil... (båtpornobladpåstand ). Rykter? Her er det din påstand PanPan. Har du kulefendere? Hvordan henger du dem opp når ventilen alltid er i festeenden? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Rykter? Her er det din påstand PanPan. Har du kulefendere? Hvordan henger du dem opp når ventilen alltid er i festeenden? Er det ikke greit å ta ting i beste mening og vise en litt annen adferd, mr. Lotus? Jeg begynner oppriktig talt å bli lut lei av den adferd og den stil du nokså symptomatisk har lagt an til innlegg jeg har hatt siden du kom inn på arenaen. Selvfølgelig vet jeg at en kulefender har bare et feste-øre. Det må nødvendigvis vende opp hvis fenderen henger på rekka. Det vet enhver idiot, inklusive meg! PS: Jeg skriver også at ventilproppen bør vende ned. Det er for å dekke de tilfellene den kan det, underforstått: proppen kan jo ikke henge ned hvis fenderen har bare et øre og proppen vender samme vei. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Jeg lurer meg på: Hvorfor i det hele tatt bruke oppblåsbare fendere med en eller annen grad av mulighet for utblåsning av proppen, hvis ikke oppblåsbare fendere har helt klare fordeler framfor en ikke-oppblåsbar? Det bringer meg tilbake til mitt første innlegg - hva er fordelene og ulempene med oppblåsbare/ikke-oppblåsbar? Hvis det ikke finnes noe bra svar på spørsmålet - hvorfor ikke da heller bruke en ikke-oppblåsbar i de tilfellene begge alternativene finnes - så unngår man helt faren for utblåsning? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Batdilla: Luftfyllte fendre fjærer bra ved belastning. Hvis *ikke oppblåsbare fendre* er fyllt med luft/gass og de er *passe harde*, ja så er det sannsynligvis bra. Oppblåsbare fendre kan du etterjuster trykket på. Hvis *ikke oppblåsbare* er fyllt med et eller annet elastisk skum eller en substans i fast form, så ville jeg ikke forvente at de fjærer så bra som luft/gass-fyllte. Det er jo også spørsmål om hva du skal fendre i mot. Er det til en annen båt? I en bås? *Longside* rufsete bergnabber? Mot brygger med ugunstig front til båten? (Kan være greit å ha en *fenderplanke* ombord). Som Lars H er inne på, ikke vær *gjerrig* på fenderdiameteren. Snømannen din er på 22 fot, den er vel sannsynligvis noså *snill* med fenderne? Det hadde vært kjekt om noen med erfaring fra *ikke oppblåsbare fendre kom inn på arenaen! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 ...Snømannen din er på 22 fot, den er vel sannsynligvis noså *snill* med fenderne?Så et viktig moment og kanskje forskjell mellom oppblåsbar og ikke-oppblåsbar kan være hardheten og evnen til å dempe? Det er greit å vite. Takk for den! Snømannen? Det er om vinteren det. Nå om sommeren er det Sjømann. Ja, selve båten er ganske snill, men jeg har allerede vært borte i tilfeller hvor jeg på grunn av bølgene kunne ønsket meg et par skikkelige kulefendere mellom båten og brygga. Jeg la en gang til ved Skibladnerbrygga på Lillehammer og den er så høy at høyden sammen med bølgene skapte problemer. Fikk følelsen av at fenderlista holdt på å bli gnagd/revet av. Hev meg mellom og spente fra med beina inntil vi la fra igjen. Jeg kommer til å komplettere med et par kulefendere i Sjømannen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Det hadde vært kjekt om noen med erfaring fra *ikke oppblåsbare fendre kom inn på arenaen! Hei. Har aldri sett "ikkeoppblåsbare" fendere til salgs, men jeg har faktisk likevel en slik sak. Fant den i strandlinjen en gang (har funnet mange fendere opp gjennom årene). Det er en gulbrun massiv gummi/plastsak. Minner om et viskelær i konsistens. Den har flere merkelige spor (for tauverk?) i overflaten. Jeg har brukt den noen få ganger mot "rufsete" bergvegg der jeg har vært redd det kunne gå hull i en vanlig fender. Men vanligvis henger jeg heller ut et par bildekk slike steder, gjerne festet i land og ikke i båten. Bildekk er også fine slik at de kan henges mot et utspring under vann. Men husk å bore et godt hull i de, ellers får du aldri ut vannet! :nono: :diving Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 - hva er fordelene og ulempene med oppblåsbare/ikke-oppblåsbar?Største fordelen med oppblåsbare fendere er nok før den kommer på båten. Ikke oppblåst tar den vesentlig mindre plass under transport fra produsenten. Sikkert også billigere å produsere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Poseidon Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Som den fredsæle mann jeg er, skal jeg vokte meg vel for å nøre opp under en 3. verdenskrig. Men en liten saksopplysning er kanskje på sin plass for å dempe gemyttene? Det kan være lurt å skille mellom "kulefender" og "garnblåse" før man denger løs på hverandre. Jeg var inne på det i et tidligere innlegg, men presiserer gjerne. "Garnblåser" har ventilen - og dermed proppen - i samme ende som opphengsøret. Dermed står proppen ned når garnblåsen brukes som det den skal brukes til. Men følgelig kommer proppen opp når den henger oppned som fender. En luftfyllt "kulefender" har ventilen - og dermed proppen - i motsatt ende av opphenget. Ventilen er satt inn i et forsterket område midt i den andre enden. Dermed kommer proppen ned når den henger rett vei som fender. At svært mange "garnblåser" brukes som fender, det er helt sikkert - og jeg tror ærlig talt ikke at faren for ulykker er stor med de begrensede kreftene som er aktuelle for lystbåtbruk. mvh Poseidon (Som selv bruker garnblåser som kulefender....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
PanPan Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Snakker vi om såkallte *Bryggefendre* så leverer Plastimo en modell som man kan få både som *oppblåsbar* og *fyllt med skum* Utvendig er de like. De fås i fargene hvit, blå og grå. Jeg skal selv montere en slik som på bildet i båsen min. Den oppblåsbare kostet rundt kr. 500,-, den skumfyllte ca. kr. 1150,-. Jeg valgt den oppblåsbare! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 ...Har aldri sett "ikkeoppblåsbare" fendere til salgs...Nei, du har vel kanskje rett i det. De nevnte typene burde vel heller omtales som oppblåsbare uten ventil og oppblåsbare med ventil, eller med/uten ventil. Kanskje litt dumt å presisere dette, da mistet vi den muligheten til å kverulere. Men vi finner vel noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Uansett hvilken fender du bestemmer deg for, så husk iallefall å ta fendrene inn når du forlater kai! Båter underveis med fendrene hengende ute - gjerne drassende i sjøen - det er et sikkert tegn på at båtføreren har "kuskitt på hælene" Min oppfordring til alle på www.baatplassen.no er derfor: La 2003 bli det året da alle lærte å ta inn fendrene ! mvh Poseidon Du bør ha med mye mannskap viss du skal ta inn alle fendere... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Uansett hvilken fender du bestemmer deg for, så husk iallefall å ta fendrene inn når du forlater kai! Båter underveis med fendrene hengende ute - gjerne drassende i sjøen - det er et sikkert tegn på at båtføreren har "kuskitt på hælene" Min oppfordring til alle på www.baatplassen.no er derfor: La 2003 bli det året da alle lærte å ta inn fendrene ! Hei Poseidon!Er vanligvis ganske striks mot meg selv, når det gjelder "style" til sjøs, deribland "fenderdingling" - MEN, siden jeg som oftest er allene ombord (gammel, sur einstøing ) - så må jeg ordne meg mest mulig praktisk! Har ordnet fenderene mine "seriekoblet" med en tamp akterover som jeg kan hale inn på når jeg går fra kai. På denne måten er de ikke "fri dinglende", sleper ikke i sjøen - men likevel synlige på skutesiden. Fenderne ligger helt tett inntil siden og leer seg ikke i sjøgang. Kanskje ikke helt "etter boka" men praktisk og lett å løse ut når jeg går inn et sted og skal ligge longside. Er denne løsningen harry med "kuskitt på hælene" eller er den akseptabelt? Ville du bare "grine litt på nesen" - eller ville du "snøfte" foraktelig? Må jo legge til, at, sålenge jeg hadde seilbåt, så var det ikke snakk om en slik løsning! Den ville ikke tåle krengning - men på en liten snekke, da.....? Nå er jeg spent på (forhåpentligvis et diplomatisk) svar......... Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Nå er jeg spent på (forhåpentligvis et diplomatisk) svar......... Helt herlig løsning! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tenor Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 Batdilla:Dette er en akseptabel løsning,håper jeg i og med at jeg benytter samme prinsipp selv MVH tenor Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.Juni.2003 Del på Facebook Svart 13.Juni.2003 En del proff-båter har såkallt permanent fendring, dvs mange fendre festet på langs langs skutesiden. På min forrige båt, en skibsplast 600 hadde jeg ikke lyst til å ta fendrene inn å la opp et system som er en 'sofistikering' av det du viser: linen som går fra nedre fenderfeste føres ikke til neste fender men gjennom et øye som er festet på samme høyde (under fenderlisten) som den øvre feste. Resultatet ble at jeg kunne ha følgdende 2 alternativer avhengig om en line var slakk eller strammt: Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Juni.2003 Del på Facebook Svart 14.Juni.2003 Selvfølgelig vet jeg at en kulefender har bare et feste-øre. Det må nødvendigvis vende opp hvis fenderen henger på rekka. Det vet enhver idiot, inklusive meg! Sett in lyden av tung skallekløing her. Mener å ha sett kulefendre med 2 feste ører? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 14.Juni.2003 Del på Facebook Svart 14.Juni.2003 Hei I tillegg til kule og "pølse"fendere har jeg to kompakte truckdekk til å slippe under vann når jeg ligger longside i uthavner. Jeg har boret hull i disse til festeøyer. Ofte er det en liten bergnabb under vannspeilet som er skummel ved lavvann. "Kulefendere" med gjennomgående stang og festeøyer i begge ender er bøyer. Moring i den ene enden og båt i den andre. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.