Jump to content

Krav til en bra fender


Batdilla

Recommended Posts

Til batdilla:

 

Når jeg ligger "longside" som det heter, og det er en del svell har jeg erfart at båten ligger mye roligere med to voksne kulefendere enn med de vanlige "pølsene". En annen ting som nyebynnere ofte ikke er klar over er dette med å sette spring. Jeg går alltid over og justerer dette en stund etter at jeg har fortøyd, og tar gjerne en ny finjustering før natten faller på.

Link to post
Share on other sites

Hva er en spring da?

Prøver meg med en forklaring. Jeg fortøyer langs en brygge. På kryssholtet helt fremme har jeg en fortøyning rett inntil brygga, det samme har jeg helt akter. Hvis jeg nå strekker en fortøyning til fra det aktre kryssholtet og fester det et stykke fremover på brygga, da blir det *et spring*. Det samme om jeg strekker en fortøyning til fra kryssholtet fremme og fester akterover på brygga.

 

Det er en fordel å ha en viss slakk i fortøyningene når man ligger slik. Disse tre fortøyningen hvor ett er *et spring* holder båten på plass både langsetter og inntil brygga. Springet er den fortøyningen som løper langsetter, for å si det enkelt. :sad:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det uten et bilde eller en illustrasjon. Regner med at dette står godt forklart i bøker for båtførerprøven.

 

Ikke så veldig komplisert så jeg forsøker.

 

Spring er lange fortøyninger i lengderetningen på båten. Fortøyningen festes i baugen på båten og andre enden festes på land eller i båten du ligger sammen med lengere bak. Det samme gjøres fra akterenden av båten din og fremover.

 

Hensikten er minimal forflytning av din båt i lengderetning.

 

Større båter bruker også springet til å komme seg til kai. Går inn til kai med baugen,kaster trossa (springet) på land og  får den festet til kaipullert. Bruker så motor til å dreie akterskipet inn til brygga og fortøye permanent.

 

Omvendt rekkefølge for å legge fra kai.

 

Duger dette?  :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon!

........

Er denne løsningen harry med "kuskitt på hælene" eller er den akseptabelt? Ville du bare "grine litt på nesen" - eller ville du "snøfte" foraktelig? :sad:

 

.......Nå er jeg spent på (forhåpentligvis et diplomatisk) svar......... :sad:

Hilsen,

Walter_S :sad:

Hei igjen Walter,

 

Det er en grei løsning du har valgt. Metoden er velkjent, og med litt justering av tampene kan man få det til å se virkelig akseptabelt ut.

 

Men en annen sak jeg lurte på da jeg så bildet; hvorfor bruker du ikke halegattene på baugen? Det ser vitterlig ut som om begge baugtampene ligger utenom halegattene ?   :wink:

 

mvh

Poseidon

 

 

PS til Jamo,

Du mener jeg må ha stort mannskap for å få tatt inn alle fendrene ......

Jeg går ofte alene, både på kortere og lengre turer   -   men fendrene klarer jeg nok stort sett å få tatt inn før jeg går..... :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, fant ut at jeg visste hva spring er uten å vite navnet på det. :sad: Bør man bruke spring både forrut og akter slik som Bole forklarer?

Jeg bruker som regel spring slik at det blir strekk i det. Dermed har jeg en større lengde som fjærer, og det *nøkker* mindre i de korte fortøyningene.

 

Hvis jeg er rimelig sikker på at det vil være *strekk i det ene springet hele tiden* jeg ligger fortøyd, da setter jeg bare ett spring. Men venter jeg at vinden, eller for den sakens skyld -strømmen snur, da setter jeg spring begge veier.

 

Her kan man altså helgardere, er det urolige forhold, koster det lite å legge ut spring begge veier. :sad:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har mer med oppankring å gjøre enn fender og de fleste vet sikkert dette men jeg føler at tidligere svar var litt uklare. (så i tilfelle noen er usikre)

Springene "skal" være stramme og bresten "slakk". Hvor stramme og slakke er bla. avhengig av flo og fjære samt potensielle bølger.

 

Noe litt annet.  

Skal man legge til kai på et lunt sted så holder det ofte med en stram brest midt på båten (spesielt gunstig ved lett fralandsvind).  Dette er spesielt greit om man er alene i litt større båt i stedet for å hoppe i land med to tauer som trekker i hver sin retning.  Spring osv kan man evt. feste i ro og mak deretter om man ikke skal videre etter dieselfylling osv. (og da er det ofte unødvendig å justere fortøyningene etter hvert til tross for at det jo er et godt råd å dobbelsjekke at alt er ok)  Noen båter vil lett vri seg om man fester på midten og da fungerer jo dette dårlig men på mange båter fungerer det veldig bra (spesielt om man har eget kryssholdt på midten)

 

Ellers.

I bygene i sommer (som i visse tilfeller kom ut av en sekk) så var det en del som fikk seg en lærepenge etter å ha vært for sparsomme med fortøyning i "det fine været".

 

Et lite parkeringstips: Om man ved "lukeparkering" er redd baugen med tilhørende ufendrede ankervinsj baugspyd osv skal blåse i land pga. at sidevinden tar den i lav hastighet så kan det være lurt å sette i land en mann eller to fra baugen med vinden bakfra før man vrir båten med mothold og deretter lar den godt fendrede siden og hekken blåse inntil kaien eller de som ligger innenfor. (det blir kontrollert ift. at man sitter på pulpiten/fordekket og skal ta støyten når baugen nærmer seg i en hastighet som avgjøres av vindråsene).  

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt å kjøpe et ekstra sett fendere som jeg har montert på brygga. Raskere å komme avgårde - særlig når jeg seiler alene - og raskere når jeg kommer til land igjen.

 

Disse er ikke av 'bryggefender' typen som PanPan nevner - kjøpte noen billige på Biltema til ca. 100.- / stk. Slik kunne jeg kjøpe 6-7 stykker, som når de monteres på brygga og tar opp belastningen fra båten på en velfordelt måte holder i massevis (så langt). Har hatt dem i 4 sesonger nå - og det har da vært en blåst eller to i Lundsvågen i løpet av den tiden Poseidon  :boxing:

 

Absolutt velspanderte 700.- kr - har brukt adskillig større summer på adskillig tåpeligere båtgreier.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Uppföljare på Suprise förslag,

 

Er det noen som har något bra tips på hur man skulle kunna 'klä' Y-bommar.

 

Jag känner redan till  det her lilla spesialbeslaget för att montera fendrer horisontalt,

o det vill jag inte anvenda!

 

En del har klätt med heltäckningsmatta,men det er ikke bra för det skaver mot friborden,

 

Andre förslag mottages med tacksamhet!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker 3 eller 4 mm flaggline som jeg surrer hardt 15-20 ganger rundt bommen. Surringene skal ligge inntil hverandre rundt bommen, ikke oppå hverandre i 'flere lag'. Dette gir god friksjon. I tampene binder jeg så fenderen så hardt at fenderøyene bendes inn til bommen. Skvalp over litt saltvann med en gang for å 'stive av' linen i surringen. Har som sagt holdt i 4 sesonger så langt. Det eneste som har gått opp er det ene stikket som holdt fenderøyet (dobbelt halvstikk på tampen) - den var bare å sette på igjen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har sett på bildene lenger oppe i denne tråden at de hvite fenderne er merkverdig fine og rene. De er kanskje helt nye?? Har selv hvite fendere med blå ender. De blir svært skitne etter en tids bruk, og dersom en får de rene, så er det ikke lenge det varer :drink:   De fleste av oss har jo fenderne oppbevart godt synlig et eller annet sted på båten når de ikke er i bruk. For tre år siden kjøpte jeg mørkeblå fenderstrømper og trakk over, og jeg er veldig fornøyd med disse :boxing:  Det virker som de også er svært holdbare, og skitten synes ikke på dem. De fleste av oss forsøker jo å holde båten fin og ren, og da mener jeg det er på sin plass at ikke fenderne skiller seg ut i negativ retning.

 

Jeg har fire like fendere plassert i fenderholdere, og med samme type tauverk i hver fender. Jeg synes også det er en selvfølge å benytte fortøyningstau av samme type (og farge), men det er endel som tydeligvis ikke bryr seg om slike ting. Det skal vel være litt stil ombord, skal det ikke.....??

Link to post
Share on other sites

"Det skal vel være litt stil ombord, skal det ikke.....?? "

 

 

Självklart  Jada  skall det vara stil...........

 

Jag har vita fenderströmper ! (har ikke valt det själv, måste jag tillägga!  :boxing:)

Kjör dom i  (vaske-) maskin före varje säsong...........

 

Ni kan ju gissa hur länge dom er vita.......tror man kan räkna det i timer !  :drink:

men dom fyller ju samma funksjon som om dom varit blå !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har nå brukt både "vanlige" fendere og kulefendere. Og det må sies at de vanlige fenderene er mye penere en hva kulefenderene er. MEN..  kulefenderene liker jeg mye bedre. Ligger pent i ro på dollbordet under gange og hive de over rekka når jeg nærmer meg land..og tåler MASSE...  

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Vurderer å gå til anskaffelse av fenderholdere for montering på pulpit. Hovedårsak er stadig mindre stueplass innvendig pga. diverse nødvendigheter som blir satt inn. Håper på litt kommentarer fra de som har erfaring med bruk av fenderholdere.

 

* Hva er fordeler med fenderholdere? Andre klare fordeler enn at man slipper å stue dem vekk inne i båten og enklere tilgang når man trenger dem?

 

* Hva finnes eventuelt av ulemper med fenderholdere? For noen innebærer kanskje dette øket risiko for tyveri av fendere ved at det blir lettere tilgjengelig enn når det er stuet vekk i båten. I mitt tilfelle ligger jeg i bevoktet havn med tett bebyggelse rundt, så jeg anser denne sjansen for minimal. Andre ulemper?

 

* Hva slags konstruksjon er best å velge når man skal anskaffe fenderholder? Ser Watski har et modulbasert system fra Nawa hvor man kan sette sammen et fritt antall holdere. Dette ser forholdsvis dyrt ut, sammenlignet med det som Maritim tilbyr. Og løsningene hos Maritim kommer i sett for 2 fendere. Et av settene består av en hel kurv, istedenfor flere satt inntil hverandre. Ser for meg at det kanskje er fordel med færrest mulig deler som kan løsne. Noen råd når det gjelder valg av type holder?

 

* Annet som er verdt å nevne ifbm fenderholdere i bruk?

Link to post
Share on other sites

Vurderer å gå til anskaffelse av fenderholdere for montering på pulpit. Hovedårsak er stadig mindre stueplass innvendig pga. diverse nødvendigheter som blir satt inn. Håper på litt kommentarer fra de som har erfaring med bruk av fenderholdere.

Skal du montere fenderholdere forut, bør du tenke på at de ikke står i veien for sikten forover, ei heller for passering langs dollbord.

* Hva er fordeler med fenderholdere? Andre klare fordeler enn at man slipper å stue dem vekk inne i båten og enklere tilgang når man trenger dem?

Det er vel neppe andre fordeler enn de du nevner, men dette er fordeler jeg har lært å sette pris på.

* Hva finnes eventuelt av ulemper med fenderholdere? For noen innebærer kanskje dette øket risiko for tyveri av fendere ved at det blir lettere tilgjengelig enn når det er stuet vekk i båten. I mitt tilfelle ligger jeg i bevoktet havn med tett bebyggelse rundt, så jeg anser denne sjansen for minimal. Andre ulemper?

Jeg har hatt fenderene i fenderene i to år nå, sommer som vinter.  Ingen problemer med tyverier. Bevoktet havn kun i sommerhalvåret.  

Andre ulemper er at de kan komme til å stå litt i veien i stressede situasjoner, men tenker man på dette før man monterer burde problemt være ikke eksisterende.

* Hva slags konstruksjon er best å velge når man skal anskaffe fenderholder? Ser Watski har et modulbasert system fra Nawa hvor man kan sette sammen et fritt antall holdere. Dette ser forholdsvis dyrt ut, sammenlignet med det som Maritim tilbyr. Og løsningene hos Maritim kommer i sett for 2 fendere. Et av settene består av en hel kurv, istedenfor flere satt inntil hverandre. Ser for meg at det kanskje er fordel med færrest mulig deler som kan løsne. Noen råd når det gjelder valg av type holder?

Jeg har den typen fenderholdere hvor man kan sette sammen flere holdere.  Tror jeg kjøpte disse hos Maritim, men er slett ikke sikker.  Du har rett i at det er endel deler, men når du først har montert dem sitter de.  Har ikke hatt noen problemer med dem. Har tre stykker på hver side.  Veldig bra.

* Annet som er verdt å nevne ifbm fenderholdere i bruk?

Nei, egentlig ikke.

 

 

Lykke til.  :sailing:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, Pirus. Du bekrefter at det er riktig av meg å se mer på dette. Imidlertid kan det se ut til å bli et problem med innfesting - pulpiten på Sjømannen har ingen vertikale rør som er egnet til festing av fenderholder. Det ser ut som fenderholderene forutsetter festing i både horisontalt rør og vertikalt rør. Litt usikker på hvor stabilt dette blir hvis det bare festes i et punkt  - på horisontalt rør. Redd det vil vri seg slik at holderene etter en tid får en heller mindre pen vinkel, rett estetisk sett. Men det går kanskje ann å avhjelpe med en settskrue i festet til fenderholder slik at denne skrus fast til pulpit. Og så kan holder sikkert justeres høydeveis slik at fenderene hviler mot dekket når de er satt i holderen, slik at belastningen på selve holderen blir minst mulig. Hmm..

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok du har rett i det.  Pulpiten min har to horisontale rør, i tillegg til skrå "stolper".  Disse var helt nødvendige for å få en stabil konstruksjon når man monterte sammen fenderholderdelene.  Jeg tror nok du er bedre hjulpet med en hel konstruksjon.  Lykke til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært innom avdelingen for lure ideer en tur (:cheers:) og tror jeg har løsningen for montering av fenderholder når man har bare et horisontalt pulpitrør å forholde seg til. Tar med løsningen her, i tilfelle andre kommer borti det samme.

 

Kommer til å satse på Nawa sin serie. Det viser seg at Maritim også selger dette, og til en pris som er godt under prisene i Watski katalogen. Dette later til å være av bra kvalitet og solid bygget. Videre ser det ut til å være rimelig fleksibelt mht til monteringsmuligheter. Blant annet skal de vertikale festerørene som festet til pulpit skrus til kunne la seg snu opp ned. Det var da ideen slo meg: Hvorfor da ikke bare skru fast et eller annet i dekket som et slik pulpitfeste kan festes til? Det behøver da ikke absolutt være et pulpitrør? Planen er derfor å satse på nevnte serie, 3 holdere på hver side, 3 fester til horisontalt pulpitrør (Et for hver holder), og i tillegg et fjerde feste som festes i underkant av den midterste holderen, i tillegg til - i en flaggholder for nedfelling!

 

Nok et anvendelsesområde for flaggholdere! Noen vil kanskje huske Batdillas løsning for diskret dusjing på badeplattform. Feste for fenderholder er et annet anvendelsesområde :sad:.

 

Tanken er å enten bruke et slik flaggfeste, endesnu det og montere det opp ned.

Bilde

 

Eller å bruke en festefot for rekkestøtte.

Bilde.

 

Til en av disse løsningene tenkte jeg å feste det nedre festet for fenderholderen. Begge skal være for 25mm rør, som er det samme som fenderfestene er beregnet for. Jeg må bare konferere litt med Maritim og høre hvem av disse to løsningene som er mest tynnvegget. Muligens må jeg enten file av litt i fenderfestet eller ta av litt av godset på flagghylsa/støtteholderen for at fenderfestet skal gå rundt. Dette burde kunne bli både pent og funksjonelt. Lagt til: Duh! Hvorfor begynne å tukle med slike fine fester? Det greieste er selvsagt å få tak i en rørbit i syrefast stål, kappe denne i passe lengde, sette den i flagghylsa med en gummipropp i den enden av røret som vender opp. Og skru det fjerde fenderfestet til denne. Nå har vi'n. Dette har jeg tro på! :sailing: Ivei og bestille!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...