Jump to content

Yanmar 4jh3-te: Feil type eksosbend - risikerer jeg vann inn mot turbo?


Ronald

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg installerer "ny" (brukt) motor i snekka.

Motor av typen Yanmar 4jh3-te ble handlet via Finn. Selger hadde selv kjøpt motoren brukt, og solgte den videre før installasjon da hans båtplaner (renovering av eldre båt) ikke lot seg fullføre. Selger er båtmakaninker av yrke, og gjorde service og annen oppgradering, bl.a. skifte av et rør som lakk.

 

Alt er/var på stell, det eneste som manglet var kjøleslange fra varmeveksler til eksosbend. Jeg så ikke dette som noe stort problem, det er snakk om en kort salangestuss med 25mm innvendig diameter. Så jeg kjøpte en slik, men oppdaget ved montering at det ble litt mye bøy på slangen (fryktet redusert gjennomstrøming). Jeg har i og for seg fått det til, men da med en mye lengre slange enn først tiltenkt, den klarer jeg å få fram uten krappe svinger. Men jeg tenkte original vill se bedre ut, og kontaktet Yanmar-forhandler. Da viser det seg at eksosbendet nok også er skiftet, og at det som står på tilhører en 4jh3-DTE, dvs. en 120hk. Alt ser fint ut, inkludert samme dim på utgående eksosslange, men med en forskjell på hvor inntaket til vannet kommer inn. Det er det som gir litt ekstra bøy for meg, og som gjør at jeg heller ikke kan bruke originalslange.

 

Men jeg har altså en slags løsning med lengre slange som bør fungere greit.

 

Og nå kommer spørsmålet. Om dere ser på bildet så er det de to hvite pilene som viser uttak på varmeveksler + inntak på eksosbend. Det vil ganske sikkert være en del vanntrykk, og jeg synes retningen inn på eksosbend peker veldig videre i retning av turbo. Kan dette være en potensielt problem? Kan jeg risikere sprut? Eller er det slik (som jeg tror håper) at eksos på vei ut er så kraftig at det aldri vil sprute vann inn feil vei?

 

Jeg er helt ny på turbo, derfor jeg spør (kanskje litt dumt?).

 

Og et lite tilleggspørsmål: Den lange slange jeg har der nå (ikke på bildet) ligger delvis mot huset til turboen. Slangen er godkjent for inntil 120 graders vann. Hvor varmt blir dette huset på turboen på overflaten? Kan jeg risikerer smelting på slangens ytterside?

 

 

YanmarEksosVann.png

Edited by Ronald
Link to post
Posted (edited)

Først og fremst kan jeg si at huset på turboen ikke blir særlig varmt. Dette er en vannkjølt turbo og den blir nok aldri særlig varmere enn at du kan holde hånden på den. 

 

Når det kommer til eksosbendet så fungerer det jo på en 4JH3-DTE, og da virker det rasjonelt å tro at det vil fungere fint på din motor også. Jeg mistenker at vannet ikke spyles ut i den retningen stussen går inn, men at det er en eller annen manifold på innsiden som styrer vannet nedover. Kanskje du skal forsøke å kikke inn utløpet med en lommelykt og et speil? 

 

For å få en tilpasset slange så er det jo bare å kjøpe to 90 graders bend, og skjøte sammen tre korte slangebiter. 

Edited by X10an
Link to post

Nei. Her skal ikke vannet gå i retning av turbo. Det er dobbelt rør innvendig og røret du sikter til bøyer seg 90 grader og peker nedover i midten, slik at det kommer eksos på begge sider av vannrøret. Deretter blander vann og eksos seg. Vannet bidrar til å kjøle ned eksosen. Hos meg så sitter det en temp-sensor nederst på første eksosslange som kobles på her. Blir det for lite kjølevann, så vil eksos-temp bli for høy, og alarmen vil gå.

 

Jeg har en 4JH-DTE. fikk en liten lekkasje i bendet, som skyltes dårlig sveis i fra fabrikk, så jeg byttet bend til syrefast, selv om det gamle fint kan sveises. (fant ut dette i ettertid). Men, der hadde en luring tidligere satt feil pakning mellom turbo og bend, slik at hullet ble for lite. Sånn sett så er jeg glad for den lille lekkasjen i bendet. Så, jeg ville kanskje sjekket denne pakningen også. Sånn at den i det minste er rett. Rett frem med skruing å ta av bendet. Sitter ikke hard og skal kun festes med vanlig håndkraft. Det vil si, ikke drithardt. 

Link to post
Posted (edited)

Et par bilder fra min 4jh3-te. Installert originalt som dette. Kanskje til hjelp?

 

A4F7958B-2766-4C45-A45F-712C21F8D038.jpeg.67422e7cedd1875b0f459a743e9ac9b3.jpeg
 

885D7E3B-01AA-4EAA-BA97-F7C5FBAED5F1.jpeg.d722b4dd1b9789f601f49bb4b11fa0a8.jpeg

passerer snart 2000 timer på denne siden 2005 på denne. Ene slangen ligger litt mot turbohuset. 
MEN! Slangene fra varmeveksler til eksosbend går som du ser ikke dirkete mellom de to. Slangen går opp i en vakuumventil som er plassert så høyt som mulig, og høyere enn eksosbendet. Dette for å hindre tilbakeslag og at motoren fylles med vann når du slår den av 

EB649ADC-CA98-43AB-916B-AA61D64F6252.jpeg.f7772ff1090124278201f663c5cc7144.jpeg
 

denne løsningen må du ha. Og det løser også problemet ditt med vinkel på slangen 😊

Edited by Bitteliten
Link to post

Takk for svar fra alle, og også takk for bilder @Bitteliten. Men du skriver at jeg MÅ ha denne vakuumventilen. Jeg ser argumentet ditt, men blir likevel usikker. Yanmar har jo den korte s-slangen som standarddel. Hvor skulle man ha det hvis denne koblingen via vakuumventilen er et absolutt must? Både vanninntak og eksosutløp ligger vesentlig lavere enn motorens eksosbend. Kan dette være nødvendig kun i installasjoner hvor  motoren ligger lavere? 

Link to post
Posted (edited)

Etter som årene gikk med min båt og mye stasj ombord, kom etter hvert toppen av motoren lavere enn vannspeilet utenfor. Jeg fikk hevertvirkning når jeg stoppet motoren med det resultatet at vann kom inn i sylindrene via eksosventilene. Det kostet meg 60k på verksted.

 

Nå har jeg svanehals mellom varmeveksler og eksosbend med en tynn slange fra toppen og ut. Ventil som kan feile vil jeg ikke ha. Nå sildrer det litt vann ut denne slangen under gange, men det er så lite at det ikke hindrer kjølingen av eksossystemet.

 

Et slikt opplegg eller lignende MÅ en ha om toppen av motoren er lavere enn vannspeilet utenfor.

Edited by Lars H.
Link to post
Posted (edited)

 

 

Sitat

Både vanninntak og eksosutløp ligger vesentlig lavere enn motorens eksosbend. Kan dette være nødvendig kun i installasjoner hvor  motoren ligger lavere? 

 

Ja, det tror jeg faktisk... men ring en yanmar forhandler for sikkerhets skyld...

Bitteliten har vel seilbåt, der kommer vel motoren muligens mye lavere i forhold til vannspeilet...

Edited by Ida Marie III
Link to post

Så var oppvasken etter en bedre biffmiddag her i båten unnagjort. Å ta bilde av hvordan det er hos meg, er ikke så lett. Da måtte jeg trekke frem kjøleskapet for å komme til. Men prinsippet ser du på det generelle bildet nedenfor. Det er beskrevet i et utmerket dokument fra Unipower her. Se siste side for min løsning.

 

 

antihevert.jpg.ab25a5138456d831ab5a414385040631.jpg

 

Link to post
Posted (edited)

Takk for info, @Lars H..

Ut fra din forhistorie, slik du beskrev den, er du enig i at dette ikke er så veldig nødvendig dersom motoren (toppen?) ligger høyt nok, altså (godt) over vannlinjen? 

 

Jeg har jo erstattet en Volvo, dog uten turbo, som stod like høyt. Var aldri noe problem der. Jeg antar denne problemstillingen ikke er spesielt for Yanmar? Og at den heller ikke er mer aktuell pga. turbo? Eller...? 

Edited by Ronald
Link to post
Posted (edited)

Har du motoren i 2.etg trenger du så klart ikke slik antihevertopplegg. Har du den dypt nedi i en seilbåt må du ha det. Jeg vet av erfaring at når toppen på motoren min kom mindre enn 10cm under vannlinjen utenfor, kostet det meg 60k. Jeg vet ikke mer om dette enn det som er beskrevet i artikkelen. Problemstillingen er uavhengig av om det er en grå, gul eller grønn motor. Hvor kritisk det er vil jeg tro beror på den tekniske løsningen av plassering og utforming av eksosbend og varmeveksler. Det er her snakk om mulig hevertvirkning slik at vann i eksossystemet kan komme inn via åpne eksosventiler.

Edited by Lars H.
Link to post
Posted (edited)

@Bitteliten, og kanskje har også @Lars H. denne motoren, husker dere hvor minuskabel fra batteri er festet på blokka? Jeg tenkte å bruke skruen som motorlabbene er festet til (mot blokka), men kanskje det finnes mer egnede steder...?

Edited by Ronald
Link to post
Bitteliten skrev 12 minutter siden:

Stort minuspunkt lavt nede mellom dynamo og starter

Takk, da finner jeg sikkert det i helgen 👍

 

Båten er annet sted, så jeg får kun jobbet med den i helgene. Den "nye" motoren er nå skrudd fast på sine nye beddinger. Til helgen har jeg håp om å få koblet til det hele, dvs slanger, elektrisk og aksel/propell. Og kanskje en oppstart... Spørsmålene mine er en del av forberedelsene til helgen - tusen takk for hjelpen så langt, alle sammen! Det kommer sikkert flere spørsmål underveis 😉

Link to post

Dette mee vannlås og vakuum ventil kan være fordi vi har seilbåt. Men det kan neppe skade å ha den ekstra sikkerheten. Lars H er ett eksempel. Så var det vel Bjørn L som fikk sidesjø inn ved brygga som fylte motoren med vann bakveien. Andre har opplevd dette når de har måttet slakke fort av og hekkbølgen slår inn i eksosen.
 

Det er en enkel og ikke særlig kostbar sikkerhet tenker jeg 😊

 

Motoren vår fungerer veldig bra. Vi må passe på å ikke kjøre på for lavt turrall. Opp over 2400rpm er viktig. Da lader turboen godt og den soter ikke igjen 😊
 

 

Link to post
Bitteliten skrev On 20.5.2021 at 22.32:

Stort minuspunkt lavt nede mellom dynamo og starter

Bildet under er fra dette området, selvstarter til høyre, og dynamofestet er mutteren med litt oppskrapet lakk til venstre. Jeg fant i farta ingen åpenbare kandidater for minus-tilkobling her...? Dessuten så er kabel i korteste lager, så jeg tror jeg finner meg en litt tilfeldig mutter på den andre siden av motoren. 

 

IMG_20210522_180242.jpg

Link to post

Tilbake til eksosbendet og min bekymring knyttet til retningen på vannslange-tilkoblingen. Jeg fikk flere beroligende svar om at vannstrømnen nok ble vinklet nedover inne i bendet. Disse svarene var helt riktige, noe jeg da også fikk bekreftet med bildet under 😃

 

IMG_20210522_180111.jpg

Link to post

Vannet blir ikke vinklet nedover tror jeg. På mitt bend går vannet rett inn og kjøler eksosrøret som er i midten. Har fått hull i eksosrøret nå. Kanskje en fordel at det hadde vert vinklet nedover.

Link to post
Posted (edited)
Ronald skrev On 23.5.2021 at 1.20:

Bildet under er fra dette området, selvstarter til høyre, og dynamofestet er mutteren med litt oppskrapet lakk til venstre. Jeg fant i farta ingen åpenbare kandidater for minus-tilkobling her...? Dessuten så er kabel i korteste lager, så jeg tror jeg finner meg en litt tilfeldig mutter på den andre siden av motoren. 

 

 

9A9A1B89-E684-4E9B-B127-E544D21C7ADF.jpeg
 

ikke optimalt med tanke på at impellerhuset er rett over. Men har det som vedlikeholdspunkt som jeg renser og smører opp innimellom. 

Edited by Bitteliten
Link to post

@Bittelitenhar du varmtvannstank koblet til denne motoren? Jeg skal ha det, og vet hvor slangene skal tilkobles foran på motoren. Hvis du har slik tilkobling - du vet ikke tilfeldigvis hvilken dimensjon det er på gjengene der jeg må skru inn en rørstuss? (Det står skrudd inn plugger der i dag.)

Link to post
Posted (edited)

Jeg må innrømme at jeg tidvis har vært veldig usikker på dette med svanehalsen nå i det siste. Om jeg i det hele tatt tør å sette ut båten i morgen. Men det er nesten irevversibelt da det kommer stor kranbil som er bestilt for lenge siden. Jeg har lest innlegg opp og ned om begrepet "hydrolock" (som kan ha eksosvann som mulig årsak), sett på bilder og innlegg, og også @Lars H.sin link til dokument hos Unipower.

 

Jeg kommer derfor til å sette ut i morgen, og kjøre til båtplassen (strekk på 150m).

 

Ser for meg følgende tiltak straks etter fortøying:

  • Løsne vannslange inn på eksosbend for å se om det er noe vann som sildrer inn der-og-da.
  • Stenge kran for kjølevannsinntak for sikkerhets skyld. Åpne lokk til sjøvannsfilteret (som ligger høyt) er et alternativ.
  • Måle (ganske) nøyaktig motorblokkas høyde i forhold til båtens vannlinje.
  • Bestille svanehals/vakuumventil hvis forrige punkt tilsier at det er nødvendig.

Jeg har tidligere i tråden sagt at det neppe er nødvendig hos meg, siden jeg i årevis har hatt en VP MD21 i båten i omtrent samme høyde - og da uten svanehals. Men så kom jeg til å tenke på at VP'n jo hadde kjølevann ut to steder - mesteparten i eksos, men også med en mindre stråle ut på båtens side. Sistnevnte startet ved et lite utløp/rørstuss på selve eksosbendet. Ved nærmere ettertanke har jeg kommet til at dette utløpet nok gir en "luftlekkasje-funksjon" som hindrer hevert-effekt. Det var da usikkerheten meldte seg for alvor, og nattesøvnen ikke lenger ble hva den hadde vært. I alle fall for et par-tre netter...

Edited by Ronald
Link to post

Et av spørsmålene mine i denne tråden var knyttet til overflatetemperatur på turbo, og evt problemer med kjølevannsslangen (fra varmeveksler) som lå litt inntil. Jeg fikk i og for seg beroligende svar, men tok likevel - for sikkerhets skyld - å dro det litt i fra ved hjelp av en strips. Slik som vist på bildet. 

IMG_20210613_110324.jpg

Link to post

Ikke for å være pirkete men ville valgt en løsning som ikke blir sprø eller kan smelte til dette, f.eks. stålstrips. Merk imidlertid at ikke kanten blir skarp og skjærer seg inn i slangen under vibrasjoner.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...