Jump to content

Bytte av skroggjennomføringer: A True(design) story!


Guest Thostr

Recommended Posts

Almvik skrev 1 time siden:

Går visst å bytte med båten liggende på vannet også.

Jeg er ikke heldig eller tuff nok til å prøve det, men spennende å se.

 

 

 

 

Det må bli hvis jeg absolutt må. Hadde ikke vært like rolig som han der.

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel den gjennomføringen på videon er, men det er skremmende å se hvor fin den er på utsiden, og så knakk rett av. 

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skiftet septik gjennomføring og kuleventil til Marelon kompositt for 15 år siden. Fungerer bra fortsatt, men hendelen har blitt noe tyngre å bevege. Smører kulen utvendig med silikon fett, men har ikke hatt båten på land på 4 år så skal ta en oppsmøring til sommeren når båten skal på land for litt flekking av bunnstoff i vannlinja. Skitet de 9 andre ventilene og gjennomføringene til TD for 10 år siden og alle fungerer fortsatt perfekt.

Den gang var anbefalingen til gjennomføringene Sikaflex el. og ikke epoxy. Brukte også Loctite 5331 til stussene på kuleventilen, men en av disse lakk litt vann fra vasken så måtte kline på litt Sika her. Var kanskje for sparsom med 5331?. Mener at jeg brukte sika  mellom gjennomføring og kuleventil da anbefaling i bruksanvisning fra TD den gang var teflonteip. Dette fungerte dårlig i grove gjenger derfor brukte jeg Sika.

Link to post
Share on other sites

Brukte du Sika292i? Har tatt mål av gjennomføringer og handler imorgen.

En båtbygger jeg snakket med sa de brukte Sika 292i på TD. Men ville brukt epoksy selv. 
Så da blir det epoksy på meg og. 
Sika292i krever spesiell rens og primer så det blir dobbel pris i forhold til epoksy på tube

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
On 5/22/2021 at 2:40 PM, NilsPils said:

Denne tråden handler vel egentlig overhodet ikke om Truedesign (som overskriften antyder) men heller om gjengetetning.

 

Jeg er opprinnelig hamp-og-Heldite(eller Pematax) person. Men er nå frelst på Loctite gjengetetning eller tilsvarende (gjerne den fra Biltema). Enklere blir det neppe. Og jeg har bare gode erfaringer nå gjennom noen år.

 

Med hamp har en lett for å trekke til hardt og sprenge delen. Det er spesielt aktuelt med plastdeler og messing. Den siste er ømtålelig for spenningskorrosjon. Da kan den ryke etter en del tid. Har selv hatt en bratt lærekurve og opplevd det i hjemmet. Det er grunnen til gammel rørleggerpraksis med å løsne 1/4 omdreinin etter å ha skrudd fast. Men da lander delen ofte ikke der en vil . .

 

Ingen plastdetaljer på mine båter, selv om den ene er plastbåt. For meg har det å gjøre med tradisjon og estetikk. Syrefast over vann, bronse under vann . . Da jeg kjøpte tresnekka hadde den fatisk to plastgennomføringer, synlig over vannlinjen. Det var noe av det første jeg skiftet ut . . .

 

Hei, ser du bruker Heldite og har også fått det anbefalt fra andre. Kan du tenke deg å dele hvor i Norge man kan få kjøpt Heldite?

På forhånd takk,

Petter

Link to post
Share on other sites

petms skrev for 10 timer siden:

Hei, ser du bruker Heldite og har også fått det anbefalt fra andre. Kan du tenke deg å dele hvor i Norge man kan få kjøpt Heldite?

På forhånd takk,

Petter

Heldite hadde fra jeg snauset den da jeg jobbet i mekanisk industri, og det er mange år siden. Har ikke kjøpt det selv noen gang. Ellers er vel Permatex eller tilsvarenede pasta fra BT bra nok for det meste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Princess V48 skrev On 22.5.2021 at 9.00:

Ja, dette er ikke feil sted å sløse litt med lim. Jeg også skrudde til gjennomføring det jeg klarte for hånd først lot det så stå 24 timer før jeg strammet til. 

Det gjorde jeg og. Ventet til jeg skulle køye kvelden før utsett for max "tørk". Og dro dermed løs hele dritten. Så det ble en artig natt, med en smule høyt stressnivå. 

 

Nå brukte jeg ikke Sika men Tec7. (Og litt hestetagl) Men når man er forbanna og stressa og skal jobbe inni et mikroskopisk knoteskap på domed null armslag  og rikelige mengder tetningsmiddel så tar man seg utvilsomt bedre ut dagen etter om man bruker hvitt, enn svart. Om det er lov å si da.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder montering av Trudesign sine gjennomføringer, hvorfor bruker ikke flere fortykket epoksy til dette?
 

Så vidt jeg har forstått fremmer produsenten selv epoksy i forbindelse med montering av gjennomføringene deres i glassfiberbåter. Ja, de har jo også åpnet opp for varianter av Sika/Tec7 også, men disse er ikke like varige. Epoksy limer i motsetning til å klistre seg til kompositten, dermed reduseres sannsynligheten for at gjennomføringen skal løsne og at det begynner å lekke rundt flensen. Gjennomføringen blir (etter Trudesign sin beskrivelse) som en integrert del av skroget om man bruker epoksy. Skulle man en gang ønske fjerne gjennomføringen gjøres dette kjapt med vinkelsliper med flapdisk for flensen og konisk bor for røret. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...