Jump to content

Bytte av skroggjennomføringer: A True(design) story!


Thostr

Recommended Posts

2 hours ago, Code0 said:

Når jeg en gang skal bytte skrog-gjennomføringer kommer jeg ikke til å søke i forumet på 'gjengetetning'. Store sjanser for at jeg vil søke på 'truedesign', og 'skroggjennomføringer'. Og sannerlig, så kommer jeg til å lære litt om gjengetetning også. Skikkelig vinn-vinn! Og overskriften antyder vel ikke, jeg synes den er ganske klar. Tommel opp for en detaljert gjennomgang av jobben, og hva man bør tenke på, og hva som kan gå galt.

 

Takk. Det var også intensjonen med å poste her. Og så er det nok sikkert riktig at det er gjengetetning som er sakens kjerne. Men sammenhengen er Trudesign og de nokså ulike alternativene de opererer med, samt forsåvidt også manglende detaljerte beskrivelser i dokumentasjonen. Så tenker 'historie'-tilnærmingen står seg greit.

Link to post
Komodo skrev for 5 timer siden:

Den metoden vil jeg fraråde. Du risikerer å vri løs limflatene når du strammer til, da kan du få lekkasje. Sikrere å trekke til med det samme. Bruker man en MS polymerbasert fugemasse (slik de fleste er nå), får man ikke krymp, så det limet som ligger igjen mellom gjennomføring og skrog blir der. Det var annerledes med gammeldags sikaflex som var polyutethanbasert. Den krympet ganske mye under herding, noe som kunne gi en luftspalte i limflaten. 

 

Jøss, har Borregaard flyttet til Halden :giggle: Rent bortsett fra det er det nok mange som seiler rundt med deler i båten som er sponset enten av Borregaard i Sarpsborg, eller Saugbruks i Halden. Og ja, det blir kastet mye bra i rustfritt under slike revisjonsstanser :yesnod:

 

:yesnod: Nå er vel jeg såpass gammeldags at jeg foretrekker hamp og unipak, men Locktite 55 er et glimrende produkt. Fordelen med hamp som ingen andre moderne tetningsmidler har er at det er et naturprodukt som suger vann og sveller. En liten lekkasje kan dermed bli borte. Tanntråden til Locktite trutner ikke :wink:

@Komododet er sånn det skal gjøres i følge bruksanvisning. Disse skal ikke tightes så hardt. Se her https://seatronic.no/mpattachments/file/download/id/352/product_id/1290/

Link to post
Thostr skrev 25 minutter siden:

Men jeg har ikke hatt tillit til gjengetape, antakelig mest pga egne dårlige erfaringer med PTFE-gjengetape på andre installasjoner (som sikkert har skyldtes metode-feil det også).

 

Men Loctite 55 er jo ikke gjengetape.

Link to post
4 minutes ago, Princess V48 said:

@Komododet er sånn det skal gjøres i følge bruksanvisning. Disse skal ikke tightes så hardt. Se her https://seatronic.no/mpattachments/file/download/id/352/product_id/1290/


Det står en del merkelige ting i denne manualen. F.eks at man skal bruke svart Sikaflex (som faktisk var grunnen til at jeg først valgte svart):

 

"Sikaflex 291i: Takes approximately 2 hours to cure, then hoses can be attached. Full cure takes 24 hours. The Skin Fitting is not able to be turned after cure but can be undone with the use of a larger spanner. The nut does not crack open easily and has to be unscrewed the whole way by spanner which shows how well it has adhered and sealed the joint. Colour = Black."

 

Og om støping med epoxy:

 

"After recommended curing time tighten the nut to about 15ftlb. There is no need to over tighten the locking nut as the epoxy has now made the skin fitting an integral part of the hull and will last the life of the vessel."

Hva er poenget med å stramme etter at man har brukt epoxy? Det er jo ingenting å stramme mot, mutteren er jo nå støpt fast?

Link to post
10 minutes ago, Teerex said:

 

Men Loctite 55 er jo ikke gjengetape.

 

Ja, det har du jo rett i. Multi-filament gjenge-tråd. 

Link to post

Enig det. Men 20nm er ikke så mye at sjansen for det er så stor😊De fleste drar generelt til altfor hardt. 

Link to post
Posted (edited)

Eg og monterte TD i vår - slipte ned med lamellskive fra utsida, dunka ut dei originale gjennnomføringane, pussa litt rundt og gjorde reint, la ei god pølse fortjukka epoxy (west Six10 ), skrudde sånn passe til med mutteren frå innsida, og lot det stå til neste dag. Skrudde då opp mutter, konstatere at gjennomføringa står godt fast, skrur opp mutter igjen og legge lita pølse tec7 rundt gjennomføringa og skrur passe til. Videre brukt loctite 55 til gjengetetting, fungerte godt for ein amatør. Pottetett etterpå. 

 

Alt dette etter inspirasjon frå den godt illustrerte guiden på seilbaaten.com 

Edited by 89rrc
Link to post

https://www.westsystem.no/p/11329/six-10-epoxy-selvblandende-patron-190-ml

 

Er det denne som skal brukes? Jeg tenkte å bruke TEC7, men så tenker jeg, hvorfor ikke bare gjøre som det står i bruksanvisningen:)

 

Hadde først bare tenkt å ta 3 av 5 da de 2 siste ser helt strøkne ut, men når jeg ser hvor mye tæring det var på noen etter bare 8 år så tar jeg alle når jeg først holder på. Propellen skal inn til Sveis og Propellservice for å få mer turtall på motoren så jeg har god tid, blir stående i 10 dager til

Link to post
21 minutes ago, bjoris said:

https://www.westsystem.no/p/11329/six-10-epoxy-selvblandende-patron-190-ml

 

Er det denne som skal brukes? Jeg tenkte å bruke TEC7, men så tenker jeg, hvorfor ikke bare gjøre som det står i bruksanvisningen:)

 

Hadde først bare tenkt å ta 3 av 5 da de 2 siste ser helt strøkne ut, men når jeg ser hvor mye tæring det var på noen etter bare 8 år så tar jeg alle når jeg først holder på. Propellen skal inn til Sveis og Propellservice for å få mer turtall på motoren så jeg har god tid, blir stående i 10 dager til

 

Ja det er mange som bruker denne. Poenget er fortykket epoksy, så om du har epoksy stående så kan du bruke denne med et eller annet fortykningsmiddel (jeg brukte West Systems 406, men er ikke uvanlig å bruke f.eks talkum, potetmel eller melis).

Link to post
Posted (edited)

Hva tenker dere om at skroget på min båt er 37 mm tykt der gjennomføringen skal stå. Det står maks tykkelse 30 mm i monteringsanvisningen.

 

Jeg har da 35 mm med gjenge å skru på, er det nok?

 

Tenker litt på om jeg skulle tatt bort den grå skiva som følger med for å då 2-3 mm med ekstra gjenger...

 

 

Edited by bjoris
Link to post
4 hours ago, bjoris said:

Takk for tips, mja jeg bør vel bytte da og vente noen dager, var klar nå, men så begynte jeg å lure litt og målte...

 

Med Trudesign så er det lurt å være lur og lure litt og måle, gjerne flere ganger :-)

Link to post
Posted (edited)

Med Trudesign er det lurt å huske at de enkelte delene trenger mer plass når det skal monteres enn når det er ferdig montert. Det lærte jeg av hard erfaring. Alle gjennomføringer med ventiler og bend passet perfekt der jeg hadde tenkt, når de var ferdig skrudd sammen. Det sjekket jeg på forhånd. Men da jeg skulle skru ventilen på den ferdig monterte gjennomføringen, var det plutselig ikke plass, så jeg måtte skjære ut en bit av et skott for å få det til. Så skulle jeg ha et bend på toppen av det. Da måtte jeg skjære ennå mer. Etter at alt var på plass, kunne jeg plaste igjen hullet i skottet.

Edited by alf-inge
Link to post
3 minutes ago, alf-inge said:

Med Trudesign er det lurt å huske at de enkelte delene trenger mer plass når det skal monteres enn når det er ferdig montert. Det lærte jeg av hard erfaring. Alle gjennomføringer med ventiler og bend passet perfekt der jeg hadde tenkt, når de var ferdig skrudd sammen. Det sjekket jeg på forhånd. Men da jeg skulle skru ventilen på den ferdig monterte gjennomføringen, var det plutselig ikke plass, så jeg måtte skjære ut en bit av et skott for å få det til. Så skulle jeg ha et bend på toppen av det. Da måtte jeg skjære ennå mer. Etter at alt var på plass, kunne jeg plaste igjen hullet i skottet.

 

Ja jeg måtte også ty til dekonstruksjon av innerliner for å få plass til å skru på plass bend og slangestusser. 

 

Lurt også å huske på at man kan ta av håndtakene på ventilene, det kan forebygge at man ufrivillig må gå løs på båten sin med Fein-sag...

Link to post

Locktite 55 tråd på gjengene her også, potte tett og mulighet for justering tilbake uten å ødelegge tettningen. 

Glad jeg ikke styra med klissete Sika..

 

Gjennomføringene ble støpt med epoxylim, West System Six10.

Link to post

Jeg har også lært litt når det kommer til montering av TD, jeg visste at de tok mye plass, men hadde ikke tenkt på at de samtidig slipper gjennom mye mindre vann enn tilsvarende i messing/bronse. Jeg kunne borret større hull, men nå blir det Maritim og messing gjennomføringer sikret med sinkanode så får vi følge med på disse og heller gjøre den jobben neste gang for det var ikke å oppdrive TD i den dimmensjonen nå og båten skal ut på torsdag.

 

Loctite 5331 for plastgjenger (seatronic.no)

 

Denne Loctiten skal også kunne skrus tilbake, men jeg vil prøve å montere gjennomføringen slik at det strammes.

 

Jeg har også hastebestilt lengre gjennomføring nå så håper den kommer i morgen ellers blir det knapt med tid...

Link to post
bjoris skrev for 1 time siden:

Loctite 5331 for plastgjenger (seatronic.no)

 

Denne Loctiten skal også kunne skrus tilbake, men jeg vil prøve å montere gjennomføringen slik at det strammes

Den kan fint skrus tilbake ja, men etter herding vil den granulere om du skrur på den, da må ventilen av og, gjengene børstes rene for restene fra forrige runde og så må det påføres ny 5331.
 

Skiftet ut en rett slangestuss med et bend under vasken i pentry hos meg i fjor sommer (slangen kom i konflikt med bossdunken i skapdøra), var ikke noe problem å løsne slangestussen. En rask børsting av gjengene med en gammel tannbørste, påføring av ny 5331 og så ble det spuns tett igjen:thumbsup:

Link to post

Da har jeg montert gjennomføring og fant det best å montere kuleventil og slangestuss samtidig før epoxyen størknet ifht at det ville vært for seint å få kuleventil på tett sted om gjennomføringen var størknet. Her må det strammes ned for at forsterkningen skal ha noe funksjon, tror dette ble meget bra. Lekker dette forstår jeg ikke noe som helst!

 

Tenkte å bruke samme Loctigjt 5351 på messing delene, men ser nå at denne bare er for plast. Brukes det bare Tec7 også 9

på ventilen?

 

 

51A8C152-32D7-40F2-A5B8-B9B8312238D5.jpeg

Link to post
bjoris skrev for 4 timer siden:

Tenkte å bruke samme Loctigjt 5351 på messing delene, men ser nå at denne bare er for plast.

Mulig du blander litt tall i benevnelsen her? Hvis du mener Loctite 5331 fungerer denne også fint på metall😊 (Det bør den, for jeg har brukt den på både messing og stål😁)

 

Sitat Seatronic:

«Ypperlig til bruk på gjengede plast- eller plast/metallrørdeler som transporterer varmt
   eller kaldt vann.»

Link to post
On 6/1/2021 at 11:35 PM, Hakkannen said:

Mulig du blander litt tall i benevnelsen her? Hvis du mener Loctite 5331 fungerer denne også fint på metall😊 (Det bør den, for jeg har brukt den på både messing og stål😁)

 

Sitat Seatronic:

«Ypperlig til bruk på gjengede plast- eller plast/metallrørdeler som transporterer varmt
   eller kaldt vann.»

Går sikkert fint, men jeg brukte Locktite 577 på metalgjengene, er bygd slik at jeg ikke orker å gå rundt å lure på om ting var rett så da bruker jeg ofte det som absolutt er første anbefaling, derfor tok jeg heller ikke sjansen på Tec7 på TD gjennomføringen

 

Link to post
Thostr skrev On 30.5.2021 at 23.28:

Lurt også å huske på at man kan ta av håndtakene på ventilene, det kan forebygge at man ufrivillig må gå løs på båten sin med Fein-sag..


Hææ? Går det an? 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...