Jump to content

Bytte av skroggjennomføringer: A True(design) story!


Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr
2 hours ago, Code0 said:

Når jeg en gang skal bytte skrog-gjennomføringer kommer jeg ikke til å søke i forumet på 'gjengetetning'. Store sjanser for at jeg vil søke på 'truedesign', og 'skroggjennomføringer'. Og sannerlig, så kommer jeg til å lære litt om gjengetetning også. Skikkelig vinn-vinn! Og overskriften antyder vel ikke, jeg synes den er ganske klar. Tommel opp for en detaljert gjennomgang av jobben, og hva man bør tenke på, og hva som kan gå galt.

 

Takk. Det var også intensjonen med å poste her. Og så er det nok sikkert riktig at det er gjengetetning som er sakens kjerne. Men sammenhengen er Trudesign og de nokså ulike alternativene de opererer med, samt forsåvidt også manglende detaljerte beskrivelser i dokumentasjonen. Så tenker 'historie'-tilnærmingen står seg greit.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Den metoden vil jeg fraråde. Du risikerer å vri løs limflatene når du strammer til, da kan du få lekkasje. Sikrere å trekke til med det samme. Bruker man en MS polymerbasert fugemasse (slik de fleste er nå), får man ikke krymp, så det limet som ligger igjen mellom gjennomføring og skrog blir der. Det var annerledes med gammeldags sikaflex som var polyutethanbasert. Den krympet ganske mye under herding, noe som kunne gi en luftspalte i limflaten. 

 

Jøss, har Borregaard flyttet til Halden :giggle: Rent bortsett fra det er det nok mange som seiler rundt med deler i båten som er sponset enten av Borregaard i Sarpsborg, eller Saugbruks i Halden. Og ja, det blir kastet mye bra i rustfritt under slike revisjonsstanser :yesnod:

 

:yesnod: Nå er vel jeg såpass gammeldags at jeg foretrekker hamp og unipak, men Locktite 55 er et glimrende produkt. Fordelen med hamp som ingen andre moderne tetningsmidler har er at det er et naturprodukt som suger vann og sveller. En liten lekkasje kan dermed bli borte. Tanntråden til Locktite trutner ikke :wink:

@Komododet er sånn det skal gjøres i følge bruksanvisning. Disse skal ikke tightes så hardt. Se her https://seatronic.no/mpattachments/file/download/id/352/product_id/1290/

Link to post
Share on other sites

Men Loctite 55 er jo ikke gjengetape.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 25 minutter siden:

Men jeg har ikke hatt tillit til gjengetape, antakelig mest pga egne dårlige erfaringer med PTFE-gjengetape på andre installasjoner (som sikkert har skyldtes metode-feil det også).

 

Men Loctite 55 er jo ikke gjengetape.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
4 minutes ago, Princess V48 said:

@Komododet er sånn det skal gjøres i følge bruksanvisning. Disse skal ikke tightes så hardt. Se her https://seatronic.no/mpattachments/file/download/id/352/product_id/1290/


Det står en del merkelige ting i denne manualen. F.eks at man skal bruke svart Sikaflex (som faktisk var grunnen til at jeg først valgte svart):

 

"Sikaflex 291i: Takes approximately 2 hours to cure, then hoses can be attached. Full cure takes 24 hours. The Skin Fitting is not able to be turned after cure but can be undone with the use of a larger spanner. The nut does not crack open easily and has to be unscrewed the whole way by spanner which shows how well it has adhered and sealed the joint. Colour = Black."

 

Og om støping med epoxy:

 

"After recommended curing time tighten the nut to about 15ftlb. There is no need to over tighten the locking nut as the epoxy has now made the skin fitting an integral part of the hull and will last the life of the vessel."

Hva er poenget med å stramme etter at man har brukt epoxy? Det er jo ingenting å stramme mot, mutteren er jo nå støpt fast?

Link to post
Share on other sites

Eg og monterte TD i vår - slipte ned med lamellskive fra utsida, dunka ut dei originale gjennnomføringane, pussa litt rundt og gjorde reint, la ei god pølse fortjukka epoxy (west Six10 ), skrudde sånn passe til med mutteren frå innsida, og lot det stå til neste dag. Skrudde då opp mutter, konstatere at gjennomføringa står godt fast, skrur opp mutter igjen og legge lita pølse tec7 rundt gjennomføringa og skrur passe til. Videre brukt loctite 55 til gjengetetting, fungerte godt for ein amatør. Pottetett etterpå. 

 

Alt dette etter inspirasjon frå den godt illustrerte guiden på seilbaaten.com 

Redigert av 89rrc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

https://www.westsystem.no/p/11329/six-10-epoxy-selvblandende-patron-190-ml

 

Er det denne som skal brukes? Jeg tenkte å bruke TEC7, men så tenker jeg, hvorfor ikke bare gjøre som det står i bruksanvisningen:)

 

Hadde først bare tenkt å ta 3 av 5 da de 2 siste ser helt strøkne ut, men når jeg ser hvor mye tæring det var på noen etter bare 8 år så tar jeg alle når jeg først holder på. Propellen skal inn til Sveis og Propellservice for å få mer turtall på motoren så jeg har god tid, blir stående i 10 dager til

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
21 minutes ago, bjoris said:

https://www.westsystem.no/p/11329/six-10-epoxy-selvblandende-patron-190-ml

 

Er det denne som skal brukes? Jeg tenkte å bruke TEC7, men så tenker jeg, hvorfor ikke bare gjøre som det står i bruksanvisningen:)

 

Hadde først bare tenkt å ta 3 av 5 da de 2 siste ser helt strøkne ut, men når jeg ser hvor mye tæring det var på noen etter bare 8 år så tar jeg alle når jeg først holder på. Propellen skal inn til Sveis og Propellservice for å få mer turtall på motoren så jeg har god tid, blir stående i 10 dager til

 

Ja det er mange som bruker denne. Poenget er fortykket epoksy, så om du har epoksy stående så kan du bruke denne med et eller annet fortykningsmiddel (jeg brukte West Systems 406, men er ikke uvanlig å bruke f.eks talkum, potetmel eller melis).

Link to post
Share on other sites

Hva tenker dere om at skroget på min båt er 37 mm tykt der gjennomføringen skal stå. Det står maks tykkelse 30 mm i monteringsanvisningen.

 

Jeg har da 35 mm med gjenge å skru på, er det nok?

 

Tenker litt på om jeg skulle tatt bort den grå skiva som følger med for å då 2-3 mm med ekstra gjenger...

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
4 hours ago, bjoris said:

Takk for tips, mja jeg bør vel bytte da og vente noen dager, var klar nå, men så begynte jeg å lure litt og målte...

 

Med Trudesign så er det lurt å være lur og lure litt og måle, gjerne flere ganger :-)

Link to post
Share on other sites

Med Trudesign er det lurt å huske at de enkelte delene trenger mer plass når det skal monteres enn når det er ferdig montert. Det lærte jeg av hard erfaring. Alle gjennomføringer med ventiler og bend passet perfekt der jeg hadde tenkt, når de var ferdig skrudd sammen. Det sjekket jeg på forhånd. Men da jeg skulle skru ventilen på den ferdig monterte gjennomføringen, var det plutselig ikke plass, så jeg måtte skjære ut en bit av et skott for å få det til. Så skulle jeg ha et bend på toppen av det. Da måtte jeg skjære ennå mer. Etter at alt var på plass, kunne jeg plaste igjen hullet i skottet.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
3 minutes ago, alf-inge said:

Med Trudesign er det lurt å huske at de enkelte delene trenger mer plass når det skal monteres enn når det er ferdig montert. Det lærte jeg av hard erfaring. Alle gjennomføringer med ventiler og bend passet perfekt der jeg hadde tenkt, når de var ferdig skrudd sammen. Det sjekket jeg på forhånd. Men da jeg skulle skru ventilen på den ferdig monterte gjennomføringen, var det plutselig ikke plass, så jeg måtte skjære ut en bit av et skott for å få det til. Så skulle jeg ha et bend på toppen av det. Da måtte jeg skjære ennå mer. Etter at alt var på plass, kunne jeg plaste igjen hullet i skottet.

 

Ja jeg måtte også ty til dekonstruksjon av innerliner for å få plass til å skru på plass bend og slangestusser. 

 

Lurt også å huske på at man kan ta av håndtakene på ventilene, det kan forebygge at man ufrivillig må gå løs på båten sin med Fein-sag...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lært litt når det kommer til montering av TD, jeg visste at de tok mye plass, men hadde ikke tenkt på at de samtidig slipper gjennom mye mindre vann enn tilsvarende i messing/bronse. Jeg kunne borret større hull, men nå blir det Maritim og messing gjennomføringer sikret med sinkanode så får vi følge med på disse og heller gjøre den jobben neste gang for det var ikke å oppdrive TD i den dimmensjonen nå og båten skal ut på torsdag.

 

Loctite 5331 for plastgjenger (seatronic.no)

 

Denne Loctiten skal også kunne skrus tilbake, men jeg vil prøve å montere gjennomføringen slik at det strammes.

 

Jeg har også hastebestilt lengre gjennomføring nå så håper den kommer i morgen ellers blir det knapt med tid...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev for 1 time siden:

Loctite 5331 for plastgjenger (seatronic.no)

 

Denne Loctiten skal også kunne skrus tilbake, men jeg vil prøve å montere gjennomføringen slik at det strammes

Den kan fint skrus tilbake ja, men etter herding vil den granulere om du skrur på den, da må ventilen av og, gjengene børstes rene for restene fra forrige runde og så må det påføres ny 5331.
 

Skiftet ut en rett slangestuss med et bend under vasken i pentry hos meg i fjor sommer (slangen kom i konflikt med bossdunken i skapdøra), var ikke noe problem å løsne slangestussen. En rask børsting av gjengene med en gammel tannbørste, påføring av ny 5331 og så ble det spuns tett igjen:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg montert gjennomføring og fant det best å montere kuleventil og slangestuss samtidig før epoxyen størknet ifht at det ville vært for seint å få kuleventil på tett sted om gjennomføringen var størknet. Her må det strammes ned for at forsterkningen skal ha noe funksjon, tror dette ble meget bra. Lekker dette forstår jeg ikke noe som helst!

 

Tenkte å bruke samme Loctigjt 5351 på messing delene, men ser nå at denne bare er for plast. Brukes det bare Tec7 også 9

på ventilen?

 

 

51A8C152-32D7-40F2-A5B8-B9B8312238D5.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev for 4 timer siden:

Tenkte å bruke samme Loctigjt 5351 på messing delene, men ser nå at denne bare er for plast.

Mulig du blander litt tall i benevnelsen her? Hvis du mener Loctite 5331 fungerer denne også fint på metall😊 (Det bør den, for jeg har brukt den på både messing og stål😁)

 

Sitat Seatronic:

«Ypperlig til bruk på gjengede plast- eller plast/metallrørdeler som transporterer varmt
   eller kaldt vann.»

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 6/1/2021 at 11:35 PM, Hakkannen said:

Mulig du blander litt tall i benevnelsen her? Hvis du mener Loctite 5331 fungerer denne også fint på metall😊 (Det bør den, for jeg har brukt den på både messing og stål😁)

 

Sitat Seatronic:

«Ypperlig til bruk på gjengede plast- eller plast/metallrørdeler som transporterer varmt
   eller kaldt vann.»

Går sikkert fint, men jeg brukte Locktite 577 på metalgjengene, er bygd slik at jeg ikke orker å gå rundt å lure på om ting var rett så da bruker jeg ofte det som absolutt er første anbefaling, derfor tok jeg heller ikke sjansen på Tec7 på TD gjennomføringen

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hva er erfaringene etter en sesong? 
Vurderer å ta mine 10år gamle gjennomføringer. Alle kuleventiler går lukker lett, men har ikke slipt på innsiden for å se etter den berømte rødfargen enda. 

Er det det fortsatt epoxy som er ”king” på selve gjennomføringen? 
Dette er noe som de fleste kan klare?Jobber som tekniker og skruer mye, men det er tross alt under vannlinjen dette.

 

Link to post
Share on other sites

Dr Nelson skrev 10 minutter siden:

Dette er noe som de fleste kan klare?

Ja. Det er ikke akkurat rakettforskning, så er du litt hendig får du det til :wink: 

 

Kan kun snakke for meg selv, men har nå hatt Trudesign i vel fem år, støpt i fortykket epoksy, med Loctite 5331 på gjengene mellom gjennomføringer, ventiler og slangestusser. Ikke en dråpe lekkasje, alle ventiler betjenes konsekvent med lillefingen (bare fordi jeg kan, ikke fordi jeg er spesielt sterk). Fornøyd med kompositt så langt, og anbefaler det til andre. Den aller største fordelen er lettbetjente ventiler og at man slipper tenke på tæring av gjennomføringene mer. Det er alltid fint å ha flere ting å senke skuldrene for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...