Jump to content

Sikring slår ut KAD300


JohnS

Recommended Posts

Fikk et større motorproblem i dag.

Båten står på land og uten drev. Benyttet da sjansen til å kjøre igjennom sjøvannssystemet med sitron syre. Etter å ha kjørr motor i en 20 minutters tid, begynte problemene nåe motor skulle startes neste gang.

Ble mye lyder av gear aktuator og helt ulogisk med tenning om den var på eller av. Tok av aktuator åpnet den. Ser helt fin ut mekanisk. Fikk motor omsider i gang igjen uten aktuator så fikk skylt igjennom med ferskvann. Så var det slutt. Det viser seg at nederste automat sikring kobler ut når stopp motor aktiveres.

Nå er det fajtisk blitt slik at sikringen slår ur straks batteriet kobles til selv med tenning av. Koblet til igjen aktuator elektrisk, og den jobber selv med den sikringen ute, og stiler seg til slutt helt inne. (Akterover tror jeg)

Motor kan nå altså ikke startes lengre heller😣

Noen tips om hva kan være feil?

Motoren er en 2002 modell. Har forresten vært ltt rar under start i det siste, da den noen ganger har stoppet når jeg slapp nøkkelen, så kanskje et tegn på at noe er feil.

Har aldri hatt feilkoder kun når aktuator var frakoblet under siste start.

20210523_160405.jpg

20210523_154957.jpg

20210523_154240.jpg

20210523_160416.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke mulig å sette på tenningen heller. Sikring spretter ut straks hovedbryter startbatteri settes på. Likevel durer aktuator uten nøkkel i tenningslåsen. Er litt håpløst nå.

Intet liv i instrumenter siden den sikringen er ute.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for tips. Skal prøve det i morgen.

Da problemene oppstod var det noen ganger mulig å kjøre starter uten at motor tente. Siste gangen før det ble helt dødt. Vred vi tenningsnøkkel til stopp uten at motor var igang. Sikring spratt straks ut, og etter det spretter den ur hver gang batteriet kobles til. Var jo litt rart at før det ble helt ille viste indikator ved gasshendel grønt med tenning av og lampen slukket med tennong på.

Redigert av JohnS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, ikke gjort noe med motoren, er kun drevet jeg har jobbet med i det siste. Tilt sensor er ute av sin holder foreløpig, skal sjekke at den ikke ligger til jord, men alt på motor er vel 2 polt, er det ikke slik?

Kjøpte båten i august, så har ikke rukket å bli kjent med alt enda.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg etter tur og testet etterpå plugget ut tenningslås, begge de runde pluggene på motor jeg tror går til tenningslåser, samt de firkantede kontaktene. Ingen forskjell overhodet.

Altså slår på hodebryter: Sikring slår ut, aktuator jobber likevel og dødt i innstrument panel. (Kommer kun rødt lys på EDC låseknappen om jeg trykker på den)

Koblet av alle kabler på starter, både + og - og koblet sammen sukksessivt på et par bolter. En tynn (grønn?) minus kabel gjorde kortslutning så sikring spratt ut. Ellers ingen forskjell med den av. Kabelen går inn i kabelstokk til relé boks/EDC så ikke godt å si hvor den ender.

Fant at ved å plugge ut reléet på bilde medførte at gear akruator holdt fred og da var det også mulig å gi kontakt med den tynne grønne uten kortslutning.

Tips mottas med takk😊

 

20210524_211038.jpg

20210524_210019.jpg

20210524_190414.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har du avgrenset problemet mye 👍

 

Om du kobler fra den «tynne grønne» ved startmotoren og ohmer mellom den enden og i kontakten til releet kan du avdekke om ledningen ender der. I tilfelle kan neste trinn være å sjekke selve releet for kortslutning. 

 

Ellers kan det være god hjelp i å studere motorens el-skjema. Jeg tror dette ligger i dokumentarkivet. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 5 minutter siden:

Da har du avgrenset problemet mye 👍

 

Om du kobler fra den «tynne grønne» ved startmotoren og ohmer mellom den enden og i kontakten til releet kan du avdekke om ledningen ender der. I tilfelle kan neste trinn være å sjekke selve releet for kortslutning. 

 

Ellers kan det være god hjelp i å studere motorens el-skjema. Jeg tror dette ligger i dokumentarkivet. 

Takk Brigg. Sitter å studerer det elskjemaet nå, men er nokså utydelig å lese. Releet ser ut for å være hoved relé. Skal prøve å ohme som du foreslår.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Litt usikker på hvilken av de 2-sikringene 13 dette gjelder. Her er link til el-skjemaet: Volvo penta 3x/4x/300 serien - Motorer - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

Se side 33. Kan det ha betydning at båten står på land? Jording?

Der er jo en slik Zink Saver enhet tilkoblet 12V systemet, og med jording mot drev skjold.

 

Link to post
Share on other sites

Sikringen som slår ut bryter på minus siden. Ved å ohme fant jeg at problem ledningen (som egentlig er sort, men med gønn Volvo lakk) har forbindelse med det jeg tror er hovedrelé.

Jeg studerte og målte på det reléet i kveld, og ved en tilfeldighet ble det plutselig stilt ved aktuator da jeg koblet det på igjen. Satte på tenning og fikk svakt lys i kontrollamper. Fikk da også lov å koble til dem gnistre ledningen og alt så normalt ut. Helt til jeg vred nøkkei til stopp ( hadde ikke startet) motor) da var det tilbake til samne elendighet igjen. Tok hjem det reléet og testet det, og det er helt ok.

Kobler mellom klemme 30 og 87 når spolen får spenning (87a (NC) er ikke tilkoblet. Ingen hjelp i å koble ut stopp ventil på pumpe, sikring spretter likevel ut.

Var iallfall borti noe, men kan jo være helt tilfeldig.

20210525_220509.jpg

20210525_215304.jpg

Link to post
Share on other sites

Er kun dette ene releet som det hjelper å plugge ut (Merket hovedrele i manualen) Dette releet gir jo strøm til Stop Rele, som igjen gir strøm til stop magnet (+). Skal forske litt mer på det i kveld og prøve å følge kabelen om der kan være noen overledning. Rart at feilen oppstår ved å aktivere stopp, for så å forbli konstant etterpå.

Skal teste at stop magnet fungerer ved å koble den direkte. Er tidkrevende dette, men vil forsøke mest mulig selv, før jeg tilkaller noe svindyrt verksted. Båten står jo også på land, og jeg bør få dette fikset før sjøsetting, da jeg skulle ha fått stilt inn gear kabel i drev, samt tilt sensor etter å gjort en større jobb i forbindelse med drev.

Koblingsboks.PNG

El.skjema motor.PNG

Instrumenter, hovedstyreplass.PNG

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på skjemaet at 10 Hovedrele og 11 Stopprele står i forbindelse med hverandre. Uten at jeg har kompetanse nok på elskjema til å forstå hva dette betyr. 

 

Det er vel hovedreleet du har prøvd å koble fra. Kan det være noe i tilknytning til forbindelsen til stopprelet og videre til stoppmagnet som er årsak?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er korrekt. Ser at ekstra stoppknapp på motor(28) får strøm (+) fra starter, og aktiverer stopp relé 11 via terminal 86, som også er tilkoblet tenningsnøkkel stopp, via kontakt 2 i kabel pluggen.

Tror jeg får konsentrere meg i området rundt der.

Er ingen elektriker, men har nå koblet opp endel strøm i forskjellige båter, så litt klarer jeg da :smiley:.

Kan ikke si jeg er særlig imponert over slike elektro skjemaer, ofte utydelig å lese, spesielt for farvekoder, kryssende ledere og det kunne godt ha vært vist bedre hva som er + og -.

 

Link to post
Share on other sites

Det var også min første tanke, men i så fall trigger den tenningslåsen en feil som forblir værende i motor. Har akkurat samme feil om jeg plugger ut alle kabler på motor som går fram til førerplass/flybridge.

Som nevnt har jo starten vært litt rar i det siste, da flere ganger motor har stoppet igjen idet jeg slipper nøkkelen under start. Syntes også nøkkel måtte vris lengre til høyre enn før under start. Kunne selvsagt prøvd fra flybridge, men da må jeg først få liv i systemet igjen.

Link to post
Share on other sites

Nei, drevpumpen virker fint den 😊

Har komnet et godt stykke på vei nå, uten egentlig å ha reparert noe.

Nå er det liv i instrumenter, og aktuator gear virker plutselig igjen.

Skal snarest justere gear kabel, så kan båten iallfall sjøsettes.

Slik det er nå: sikring for minus slår ut ved aktivering stopp førerplass, stopp flybridge og nødstopp. Reléet som manual sier er hovedrelé, er faktisk jordingsreléet.(De har byttet plass originslt fra Volvo tror jeg)

Dette reléet er ikke innkoblet med tenning på, og det er da ikke minus på blokken.Stopp soleonoid er 1 polt, og er avhengig av minus til gods.

Ville teste den direkte, men å koble minus til gods medførte kun kortslutning. Altså må det lekke + til gods (jord) en eller annen plass.

Vet foreløpig ikke når det reléet skal slå inn, mulig kun ved stopp? Ellers er vel det meste annet 2 polt vil jeg tro.

Fikk også koblet og justert tilt giver og rorindikator siden noe begynte å virke😊20210526_221849.jpg.d26d1bf4ca48bc126659c3e754dfb04e.jpg

Link to post
Share on other sites

Å koble til voltmeter mellom minus og gods, var også noe jeg lurte på i sengen i går kveld hvorfor jeg ikke hadde gjort:smiley:, så det skal gjøres i kveld. Ligger med landstrøm, ja, men har samme feil om jeg kobler den i fra. Om der finnes noen jordingsplate, skal jeg sjekke. (Har ikke hatt tid å sjekke skroget under enda, bare jobbing med drev + dette problemet her)

Lurer på hvordan den Zink saveren virker, og hva den er tilkoblet. Noen forslag? (Har ikke sjekket den nå, men hadde noen bilder liggende)

20200823_155915.jpg

20200823_155959.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...