Jump to content

Sprekk i kjøl, Mørebas


Familiepåsjøen

Recommended Posts

Ja så lenge varte gleden. Merket når vi skulle dra den på hengeren at det var en sprekk i kjølen. Akkurat der den hviler mot hjulene på hengere. (Har ny tysse henger) Sprekken er vel like lang som området som hviler på hjulene. Ser også ut som glassfiberhar henger litt ned. Vi har ikke vært i bunnen eller noe så vil tro dette har med hengeren å gjøre. Så er spørsmålet. Kan dette fikses av en grønnskolling på slikt eller må jeg bruke en formue på ett verksted på den gamle lørja. Takknemlig for alle svar da vi virkelig har kost oss på sjøen de to fattige dagene vi har fått brukt den. 

Link to post
Posted (edited)

legg ut noen bilder så blir det lettere å gi gode svar :smiley:

 

det med at glassfibre syns kan muligens tyde på at det har vært forsøkt reparert før..?

 

Edited by ivar
Link to post

@Familiepåsjøen Pust med magen. Det kan nesten helt sikkert fikses av deg selv, og antakelig uten noe større sjøslag. Gjør som @ivar beskrev - ta godt med bilder og legg ut her, så får du nok gode tips (skal prøve å følge med så skal du få tips hos meg også gitt at jeg fanger det opp). 

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

legg ut noen bilder så blir det lettere å gi gode svar :smiley:

 

det med at glassfibre syns kan muligens tyde på at det har vært forsøkt reparert før..?

 

 Har prøvd å ta noen bilder men siden den står på rullene akkurat det det er sprekk så var det vanskelig. Jeg mistenker også at det er noe som har vært før. Det er så mye elendig greie at hele båten sliter oss ut. Men ungene elsker å være på sjøen, å ny båt er det ikke penger til. Så da må vi prøve å løse det. Å ta kontakt med selger er fånyttes tror jeg. 

17EAE519-1289-4C71-9575-50A2C03C1972.jpeg

B927DF48-A435-4AB8-B6F6-64698CBEE9A2.jpeg

C0CBF831-A8B1-4580-8BA5-6511EB5D6DD8.jpeg

Link to post
Thostr skrev 3 minutter siden:

@Familiepåsjøen Pust med magen. Det kan nesten helt sikkert fikses av deg selv, og antakelig uten noe større sjøslag. Gjør som @ivar beskrev - ta godt med bilder og legg ut her, så får du nok gode tips (skal prøve å følge med så skal du få tips hos meg også gitt at jeg fanger det opp). 

Tusen takk. Gjorde faktisk godt å lese. Vi har hatt de beste dagene på mange år de to dagene vi har fått bruke den. Ungene elsker det og vi voksne bare slapper av. Så det betyr mye å få den brukende igjen. Skal prøve å få flyttet den litt på hengeren i morgen å få litt bedre bilder. 

Link to post
24 minutes ago, Familiepåsjøen said:

Tusen takk. Gjorde faktisk godt å lese. Vi har hatt de beste dagene på mange år de to dagene vi har fått bruke den. Ungene elsker det og vi voksne bare slapper av. Så det betyr mye å få den brukende igjen. Skal prøve å få flyttet den litt på hengeren i morgen å få litt bedre bilder. 

 

Herlig at dere har glede av båten. Og bare for å gjenta det -  på Swahili;  Hakuna matata! Det du lærer deg for å fikse båten kommer til å gi deg mer kunnskap og selvtillit og gjøre deg både mindre bekymret for skader i framtiden og mer kapabel til å eie båter.  

Link to post
Posted (edited)

Har ikke kunnskap til å rådgi dere om dette, men det har andre her om dere legger ut gode bilder.

 

Ellers kan jeg bare støtte det @Thostr sier. De(t) første år(ene) som båteier er en kombinasjon av fullkommen lykke og fullkommen redsel og fortvilelse. Men, allerede etter et par måneder begynner mestringsfølelsen å komme. 

Jeg er en ordentlig kontorrotte som for noen år siden ikke forsto noe som helst av slike ting. Nå har jeg mekket motor, skrudd, skiftet og dratt ledninger. Og jo mer man lærer, jo lettere blir det.

Og så er det en egen glede i å mestre nye ting og å kunne mekke selv :)
Og følger dere opp og er aktive her kan dere lære drøssevis og snakke med mye hyggelige folk.

Lykke til med reprasjonen og lykke til videre i båtlivet. Dette klarer dere :)

Edited by Havelle
Link to post
Posted (edited)

Jeg klarer ikke å se noe sprekk. Jeg ser at det er en delaminering av noe utvending matte som ser ut til å være deformert og ha ramlet delvis av. Det er jo tegn på en enten en reparasjon på stedet eller mekanisk slitasje. Og ikke det jeg ville omtale som noe sprekk. En sprekk vil jeg regne det som hvis laminatet har langs- eller tvers-gående områder hvor flere lag av laminatet har revnet og det er en synlig åpning.  Om det er en slik revne og den er synlig inne i båten, så er det reparasjonsverdig (slipe, støpe, gelcoat, ferdig). Det 'tjafset' som jeg ser på bildene er mer å regne som en par skiver ost av en pakke Norvegia, men selvsagt indikasjon på en mekanisk slitasje som er verdt å forstå omfanget av. 

 

Men vis meg sprekken! (so she said, uhmm)

Edited by Thostr
Link to post

Hei. 

 

Få tak i ein liten vinkelslipar med ein grov søiperondell, og slip inn til bart laminat. Om du ikkje kan snu båten opp ned, og det er neppe lett, så må du nok slipa opp langs kjølen på begge sider. Dette for at ny matta ikkje skal ramla av av si  eiga vekt. 

 

Legg ut nye bilete når du har slipt området, så får du nok gode råd. 

 

Ikkje bli overraska om Komodo og Knude kjem med tips. Følg deira råd. 

 

Hugs verneutstyr. 

 

Ask 

Link to post

Tusen takk for gode råd. Forsikringen om at dette nok løser seg ga meg nattesøvnen tilbake og motet til å gå på. Siden det var en god del vann i den, bør vi ta opp gulvet å prøve å komme til derfra for å sjekke ståa? Jeg er fersk på denne typen båter. Hat vokst opp med sjøen som lekeplass men da med enkle båter vi snudde opp ned ved behov og trebåter. Så dette blir nok ett læringsrikt prosjekt. Veldig veldig hlad jeg fant denne gruppa 😊

Link to post

Trekk båten av hengeren og legg den på bakken. Vipp den så mye over på siden som du klarer, da blir det lettere å jobbe. Slip rent for gelcoat helt inn på laminatet 20cm rundt skaden. Slip vekk all skadet gelcoat. Legg på to lag glassfibermatte og polyester. Slip rent på nytt, og evt. sparkle opp dersom det blir veldig ujevnt. Legg på 5-6 lag til med matte, alt vått-i-vått. Slip rent etter herding. Mal over med to strøk gelcoat, deretter fire strøk tokomponent epoxygrunning. Når det siste strøket epoxygrunning ennå er seigt og klebrig legger du på ett strøk hardt bunnstoff, deretter et strøk selvpolerende. Tut og kjør! Dette er en kurant skade å fikse :thumbsup:

Link to post
Gullfisk skrev 51 minutter siden:

Om det er dobbel bunn med vann i, bør du borre hull i akterspeilet å sette inn en propp til å drenere, feks:

https://www.maritim.no/lenseplugg-messing-med-firkanthode

Da er det nok sprekk/hull igjennom også, hvis det er vann inni. Ville ikke rørt dørken inne i første omgang. 

Takker for svar. Jeg lærer noe nytt støtt no. Trodde alle båter hadde slik plugg. Men der ser man hva man ikke vet. Er plugg i akterenden på vår. Glemte å skru den ut etter hjemkomst i går da jeg var i «lage bål av hele skiten» modus. Men noe som er fult av vann brenner dårlig så hadde vel ikke tatt fyr 😜 Men skal skrus ut i dag. 

Link to post
Komodo skrev 25 minutter siden:

Trekk båten av hengeren og legg den på bakken. Vipp den så mye over på siden som du klarer, da blir det lettere å jobbe. Slip rent for gelcoat helt inn på laminatet 20cm rundt skaden. Slip vekk all skadet gelcoat. Legg på to lag glassfibermatte og polyester. Slip rent på nytt, og evt. sparkle opp dersom det blir veldig ujevnt. Legg på 5-6 lag til med matte, alt vått-i-vått. Slip rent etter herding. Mal over med to strøk gelcoat, deretter fire strøk tokomponent epoxygrunning. Når det siste strøket epoxygrunning ennå er seigt og klebrig legger du på ett strøk hardt bunnstoff, deretter et strøk selvpolerende. Tut og kjør! Dette er en kurant skade å fikse :thumbsup:

Takker for informativt svar som gir oss stort håp om å få båten på sjøen igjen denne sesongen. Den må vel bli helt tørket. Er det snakk om dager eller uker? Altså kjenner man det på materialet eller er det noen andre smarte triks for å vite det. Beklager mange dumme spørsmål her nå

Link to post
Gullfisk skrev 27 minutter siden:

Husk å sikre båten skikkelig, så du ikke får den over deg. 

Jeg går for å være ekstrem med sikring. Etter noen år i vogntog bransjen så jeg alt for mye elendig sikret last og jeg erfarte selv viktigheten av det. Har tatt med meg det inn i alle livets aspekter. Alt for mange som skader seg pga elendig ivaretatt sikkerhet. Så utrolig bra at du påpeker det 👍🏻👍🏻

Link to post

Hei! Er dette en 17 fot Mørebas (6400) eller en 20 fot Mørebas (7200). I sistnevnte vil det ikke være noe poeng i å bore et hull helt bak nede for evt drenering av dobbelbunn da den ikke går helt bak.  På 17 fot tror jeg den går helt bak, men her må nesten noen andre svare. Eller så ser du etter selv.  Vann i mellom på disse og mange andre eldre båter er ofte regnvann som kommer mellom skrog og dobbelbunn og/eller overbygg pga utett sammenføyning pga alder hvor det kommer inn ved fenderlist. Greit å vite så du ikke tror du har lekkasje fra sjøsiden. Utfra bilder ser det ikke slik ut. 

 Da min (7200) ble tømt gjennom lensehull i dobbelbunnen på land i høst og likevel hadde rikelig med vann igjen nå i vår så var ikke årsak noe å lure på lengre. 

Glassfiberarbeid er det over 30 år siden jeg gjorde sist, men med ressurser på dette forumet en bare må skryte uhemmet av er jeg sikker på at du får dette til. :thumbsup:

Link to post

Støtter Komodos forslag om å få båten av hengeren og få den lagt på sida på noe vis - mye enklere å slipe og plaste på den da.   En kamerat av meg gjorde lignende jobb på en Wesling, fikk da løftet båten opp på 2 store isoporklosser slik at arbeidshøyden ble fin.

De fleste mørebasene er helskummet, og dette skummet har en tendens til å trekke vann , noe som kan skape utfordringer dersom det er skade i laminatet , dårlig vedheft på vått laminat.  

 

Link to post
Posted (edited)

Vi hadde 16 eller 17 fot med vindskjerm.  Der sluttet dobbeltbunnen under tofta akter ved motorbrønnen og det satt en plugg der. Den kunne skrus ut og vippet båten opp i fremkant så rant vannet ut, men måtte fortsatt tørkes opp bakerst i motorbrønnen. Tror det er lurt å få ut vannet før du fortsetter jobben.

 

Edited by lurvetass
Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

De fleste mørebasene er helskummet, og dette skummet har en tendens til å trekke vann , noe som kan skape utfordringer dersom det er skade i laminatet , dårlig vedheft på vått laminat.  



Min er ikke skummet og det høres ikke ut som Lurvetass sin er det heller. Virker som både 17 og 20 fot er enkel helt bak med spantforsterkninger. Men kanskje det er flere versjoner av både 6400 og 7200? Modellbetegnelsen stammer fra mål tatt fra senter baug til senter hekk (i mm.) og har således ikke noe med antall fot å gjøre. For de som måtte lure på det. :wink:  Har sett noen ombygg til åpen av Mørebas 7200 som heller ikke hadde skum. Den Ragnar Torseth dro gjennom Nordvestpassasjen med var ikke skummet heller. Så usikker her. Min er "orginal" med skilt. 

Link to post

skadene på de jeg har sett (16 og 17) har vært lenger fram og der har det vært skum.  Men sikkert som du sier at det kan være flere varianter

Link to post
Posted (edited)
Gullfisk skrev for 5 timer siden:

 

Edited by Familiepåsjøen
Greide ikke slette svar å så jeg hadde svart dobbelt.
Link to post

Takker for mange fine svar. Dette er en 17 fot fra 1984. Så mye mer vet jeg ikke. Er montert plugg bak å det kom litt vann når vi tok den ut. Men ikke mye. Den har stått hevet foran siden i går kveld så vi ventet faktisk mer vann når vi tok den ut. Det drypper heller ikke noe særlig fra skadestedet lenger. 

Link to post
AVAD skrev for 3 timer siden:

Hei! Er dette en 17 fot Mørebas (6400) eller en 20 fot Mørebas (7200). I sistnevnte vil det ikke være noe poeng i å bore et hull helt bak nede for evt drenering av dobbelbunn da den ikke går helt bak.  På 17 fot tror jeg den går helt bak, men her må nesten noen andre svare. Eller så ser du etter selv.  Vann i mellom på disse og mange andre eldre båter er ofte regnvann som kommer mellom skrog og dobbelbunn og/eller overbygg pga utett sammenføyning pga alder hvor det kommer inn ved fenderlist. Greit å vite så du ikke tror du har lekkasje fra sjøsiden. Utfra bilder ser det ikke slik ut. 

 Da min (7200) ble tømt gjennom lensehull i dobbelbunnen på land i høst og likevel hadde rikelig med vann igjen nå i vår så var ikke årsak noe å lure på lengre. 

Glassfiberarbeid er det over 30 år siden jeg gjorde sist, men med ressurser på dette forumet en bare må skryte uhemmet av er jeg sikker på at du får dette til. :thumbsup:

Ja vi ser at det hender seg det samler seg litt vann. Men i går så vi det kol anselige mengder når vi ga på litt gass. Lå vi rolig var det ikke mulig å se innsig med det blott øye. Det steg heller ikke nevneverdig den halvanna timen vi lå rolig. Åpnet luken til (å her er det sikkert ett eller anna navn som jeg ikke kan🙈) brønnen bak for å følge med. Når vi kjørte rant det rimelig tett, kom bakover fra front. 

Link to post
Posted (edited)

Altså. Jeg mener at vi ikke må av med toppen for å legge den på siden. Men dette vet nok noen her bedre en meg. Å så er spørsmålet. Ser Biltema har fler forskjellige greie. Så hvordan vet jeg hva jeg skal ha? Så uendelig takknemlig for alle svar å råd her inne. Markert hvor skaden er. Den er fra 20 cm foran rullene og over de. Ser ut som det er søkk i skroget på ett vis der. 

 

 

D682115A-610B-46F7-8BDD-6DDF26A23DBC.jpeg

Edited by Familiepåsjøen
Hadde markert feil sted for skade på første bilde.
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...