Jump to content

Vinteropplag ikke gjennomført - hvilke skader kan jeg frykte?


Blurp

Recommended Posts

I fjor høst leverte jeg inn min båt til vinteropplag med avtale om vinterservice. Ved en feil har dette ikke blitt gjennomført av opplagsfirma. Den er ikke ferskvannskjørt, så det har etter alt å dømme stått saltvann i kjøleanlegget vinteren over. Dette mener jeg er firmaets ansvar, men er en separat diskusjon som jeg ikke tar her. Jeg lurer imidlertid på hvilke skader - umiddelbare og eventuelt langvarige som dukker opp etterhvert - dette kan medføre. Båten er en Ibiza 21 weekender med mercruiser 1.7 dti innenbordsmotor, 2006 modell. Den har så vidt jeg forstår et separert kjølesystem med ferskvann mot motoren og saltvann som kommer inn i separate kammere som kjøler ned ferskvannet (dette kan jeg ikke). Båten har stått tørt over vinteren nord for Oslo hvor det sannsynligvis har vært kaldt over vinteren.

 

I diskusjonen med opplagsselskapet er det nyttig for meg å vite hvilke skader jeg kan forvente. Jeg kan jo mistenke at firmaet vil si at "her er alt i orden" og la meg ta problemene når/hvis de oppstår. Det kunne derfor være nyttig å få en uavhengig part vurdere om det er vesentlige skader på motoren. Dette er dog ikke nødvendig om det er helt opplagt om ting er som de skal eller ikke.

 

Takk på forhånd for kunnskap og råd.

Redigert av Blurp (see edit history)
Link to post

Den har faktisk ferskvannstank. Jeg har ikke brukt den og jeg  håper den har stått uten vann (båten kjøpt brukt i fjor). Men da er dette ihvertfall et punkt å sjekke. 

 

Saltvannskretsen på motoren var det jeg var mest opptatt av. Er dette noe som er helt åpenbart, eller kan det være skjulte skader som dukker opp etterhvert?

Link to post

Er motoren startet opp etter vinteren? 
Du har en risiko for tæringsskader på komponentene i saltvannssløyfa hvis den har stått med saltvann hele vinteren. Det verste er imidlertid hvis du har fått frostsprengning i oljekjøler (hvis motoren har dette på saltvannssløyfa) eller varmeveksler. Da kan saltvann finne veien inn i motoroljen eller kjølevæske (ferskvannssiden av kjølinga) og dras rundt i systemet. I tillegg vil du kunne miste oljetrykk på motoren. 
Krev en grundig kontroll eller helst trykktesting av kjølere koblet på saltvannssløyfa.

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Båten er ikke startet opp etter vinteren. Den har stått et sted hvor det er mange minus om vinteren, så sannsynlig at også saltvannet har frosset. Dreuf: det er disse frostskadene som er det skumle. Kanalkaptein: Jeg vet ikke om motoren har oljekjøleren er tilknyttet saltvannssløyfen (mercruiser 1.7 dti, diesel innenbords). En grundig kontroll virker meget relevant her, enig.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Korrosjonsskader kan du se bort fra. Frostskader er relevant om båten har stått i kuldegrader.

 

Enig.

Tror kaldt at saltvann om vinteren tærer vesentlig minde enn varmt salvann under drift. Dessuten er vel komponeneten laget av tærinsresistente materialer.

 

Jeg ville gått for en trykk- lekksjetesting av saltvannskretsen før jeg ovrhodet tenker på å starte motoren. Det er stor sannsynlighet for skader pga. frostsprengning. Men aller først ville jeg tatt en visuell inspeksjon av varmeveksler, slanger og rør.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nederste 1/3 av varmeveksler for kjølevann vil normalt stå fylt med sjøvann. Rørene her vil være utsatt for frostskade. Kan gi lekkasje mellom sjøvann og ferskvannskrets.

 

Intercooler tømmer seg ikke helt for sjøvann, vil være utsatt for frostspreng. Kan gi sprekk både mot ladeluft og ut i motorrom. 

 

Oljekjøler for servoolje sitter mellom intercooler og innløp på varmeveksler. Denne vil trolig renne tom for vann ut fra plassering, men ikke garantert.

 

Oljekjøler for smøreolje er kjølt av ferskvann/frosvæske. Sitter ved oljefilteret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Glemte ferskvannsytemet til vannkran.

Ligger en 20-25 liter plast vanntank under dørken nærmest motorrommet. Potensilt problem om den var full når kulden satte inn.

Trykkvann-pumpe Sitter på babord side i motorrom, usikker på om den tåler frost.

Er plastslanger mellom tank og pumpe og mellom pumpe og armatur ved vask. Normalt vil slangene tåle frost. Armaturen ved vasken er hardplast og overlever neppe frost om den er full av vann.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Tror jeg hadde krevd kjølere demontert og trykktestet. Vil verkstedet bare prøve å se- så få skriftlig at det er på deres ansvar. En større lekkasje i oljekjøler eller intercooler er ikke bra og kan skade motoren. lekk mellom ferskvann og sjøvann er heller ikke bra, men ikke kritisk på minuttet.

Link to post

Takk alle gode krefter for innspill. Det viser seg at problemet ikke var et problem. Opplagsselskap trodde vinterservicen ikke var tatt, da de ikke hadde hatt tilgang på nøkler. Det viser seg at de ved hjelp av ekstranøkler har kunnet gjøre det de skulle og alt ser ut til å være ok.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...