Napoli Startet 4.Juni.2021 Del på Facebook Startet 4.Juni.2021 (redigert) Det har jo kommet nye regler på tilhengere fra USA. Er det noen som vet om man kan importere båt med henger, og få hengeren registrert i Norge? Redigert 4.Juni.2021 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Det må i såfall være ganske nye regler... Jeg importerte en del båter fra USA tidligere.. Noen få av dem kom på henger... Var umulig å få dem registrert her...selv om de var langt mer solid en dem som er godkjent i Norge... Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Var vel i 2017. Noe nytt siden da? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 (redigert) Dette må da være mulig? Enklest kanskje om den er godkjent i et annet eøs land slik at den oppfyller rett direktiv for nyregistrering. eller om den er godkjent og registrert før i usa. da går det vel greit etter §10 c i forskrift om godkjenning av bil og tilhenger. Redigert 4.Juni.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 5.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2021 Cerberus skrev On 4.6.2021 at 16.36: Var vel i 2017. Noe nytt siden da? Det er vel de reglene jeg sikter til - men klarer ikke å finne dem noe sted. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Too Much Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Kravveileder/Godkjenningstyper/bil-og-tilhenger-med-spesielle-unntak Du finner detaljene i Lovdata. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Reglen vikert tydelig den når det har vert skilt i minst ett halvt år fra der den kommer fra så skal det ikke verer noe problem. Min henger ez loader 1975 fra usa er det skilt på og vil påstå konstruksjon er betraktelig kraftige laget i forhold til en tysse henger Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Helge77 skrev for 4 timer siden: Reglen vikert tydelig den når det har vert skilt i minst ett halvt år fra der den kommer fra så skal det ikke verer noe problem. Min henger ez loader 1975 fra usa er det skilt på og vil påstå konstruksjon er betraktelig kraftige laget i forhold til en tysse henger Ja ingen tvil om at USA hengerne er langt kraftigere bygget en det som renner rundt på veiene i Norge og Europa...men får du lov å bruke den i Norge..?? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Tviler på at du får registrert en amereikansk bygget båthenger utenfor EU. Alt som skal registreres må ha typegodkjenning og CE godkjenning. Det har ingen sammenheng med hvor bra kvalitet det er på hengerene.. I USA frakter de jo 30-35 fotere på henger med trippel aksler! Vet ikke hvordan førerkortreglene er der men tviler på at de har alle klassene som vi har her i Moldboland!. Vi hørte med biltilsynet om å få kjøre en Ny Tysse opplagshenger ut til hytta vår. De annså det som mye sikkrere å kjøre den oppå en liten varehenger uten brems surret fast!!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Helge77 Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Henger har vanlig vognkort og registrer sånn som det trengs at den kan brukes som andre hengere ja dette ble gjort i 2010 når båt å henger kom til landet Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Helge77 skrev for 2 timer siden: Henger har vanlig vognkort og registrer sånn som det trengs at den kan brukes som andre hengere ja dette ble gjort i 2010 når båt å henger kom til landet Har du virkelig fått den typegodkjent i Norge..? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Det ble gjort endringer for amerikanske hengere i juni 2017 Bilforskriften §§ 10 a, b og c gir spesielle unntak ved enkeltgodkjenning av bruktimporterte biler og tilhengere. Ordningen gjelder både personbiler, varebiler, busser, lastebiler samt tilhengere til disse. Disse reglene har fra 1. juni 2017 overtatt for de tidligere særreglene i kjøretøyforskriften § 1-15. Bil i gruppe M og tilhenger i gruppe O som er i original utførelse eller tilnærmet original utførelse kan godkjennes etter disse særbestemmelsene såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i enten annet EØS-land, USA eller Canada er tilfredsstilt. Kjøretøyet må ha vært registrert i minimum 6 måneder i annet land (uansett hvor i verden) for at det skal kunne godkjennes etter disse bestemmelsene. Med «original utførelse» menes kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering. Med «fabrikant» menes den som bygger komplett kjøretøy, bygger i en av flere etapper eller endrer et kjøretøy før første registrering. Med «tilnærmet original utførelse» menes kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller miljøegenskaper i negativ grad. Etter godkjenning i Norge følger personbiler (gruppe M1) og varebiler (N1) de samme reglene for endring og ombygging som biler som er godkjent etter ordinære regler. For kjøretøy i øvrige grupper er endringsadgangen begrenset til at kjøretøyet etter endringen må være innenfor «tilnærmet original utførelse». Personbiler og varebiler som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 før 1. juni 2017 har samme adgang til endringer som angitt i forrige avsnitt, altså som biler som er godkjent etter ordinære regler. For øvrige kjøretøy i gruppe M og N som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 i perioden 2004-2006 er også endringsadgangen lik som i forrige avsnitt, dvs. at kjøretøyet må være innenfor «tilnærmet original utførelse». NB! Godkjenningsordningen, herunder både første gangs godkjenning og godkjenning av ombygginger, kan kun gjennomføres på bestemte trafikkstasjoner. Dette er Drammen, Hafslund (Sarpsborg), Haugesund, Trondheim og Bodø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.