Jump to content

Båtfolk — pass på ungene deres i båt og på vannscooter


ND4SPD

Recommended Posts

Komodo skrev 1 time siden:

Våre unger har trampoline, har forresten akkurat fått ny.

 

For min del er den jævligste av alle lyder unger som hopper på trampoline og da mener jeg ikke lyden av ungene, men lyden av trampolina. Det finnes en haug av egoister som syns trampoline er en fin ting i boligområder.

For egen del har jeg lært meg å lukke øra for andres støy det være seg jollekjøring, musikk eller trampoline.

Du verden og mye bedre jeg fikk det etter at jeg lot være å irritere meg...

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 1 minutt siden:

men lyden av trampolina.

 

Har du forsøkt å smøre fjærene :smiley: ???

Jeg synes også ungene til naboen som "maltrakterer" både trampolina, seg selv, lydbildet og en vakker solnedgang er veldig hyggelig Disse ungene hopper sjeldent mer en en time, kanskje to, da orker de ikke mer). Unger skal lage lyd (hyl, skrik og latter), derimot er det noe helt annet med en eller flere 9,9 hk påhenger (9,9 hk er bare nevnt som et eksempel!) som går på mer eller mindre fullt turtall  med elleville barn/ungdom som synes det er særs moro å lage bølger, motorstøy og ubehag for andre båtfanter - som ønsker noenlunde fred og ro. Nå kan "fred og ro" diskuteres hva er, men hissig, gjentagende vepsehyl fra hissige påhengere kan ikke defineres som behagelig! Det blir bare en onani av støy - og ikke alle liker det.

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 4 minutter siden:

 

For min del er den jævligste av alle lyder unger som hopper på trampoline og da mener jeg ikke lyden av ungene, men lyden av trampolina. Det finnes en haug av egoister som syns trampoline er en fin ting i boligområder.

For egen del har jeg lært meg å lukke øra for andres støy det være seg jollekjøring, musikk eller trampoline.

Du verden og mye bedre jeg fikk det etter at jeg lot være å irritere meg...

 

Jeg er en person som stort sett ikke irriterer meg over andre. Jeg bor midt i en by med barn, barnehage, fotballbane, og byggeplasser rundt meg. Jeg har valgt å bo der selv og tåler litt. Selvfølgelig alt innenfor en grense.

 

Når jeg der i mot tar båten min ut på tur. Kjører så langt jeg kan bort fra byens støy. Finner meg en fin vik eller bukt å ankre opp i. Stille og fredlig... Også kommer det plutselig en, to, og kansje 3 store båter med høy party stemnig og legger seg til rett i nærheten fordi de ser at her er det fint. De har ikke før fortøyd eller ankret opp for kvelden før ungene hiver seg i lettbåtene og suser mellom båtene og hopper på bølgene til hverandre. De store båtene rører seg knapt, mens min båt på litt over 20 fot gynger kraftig. Kokeplaten jeg akkurat hadde fyrt opp kan jeg bare slukke igjen. Det er ikke mulig å lage mat. På land har foreldrene knekt seg en øl og har fyrt opp grillen. Jeg prøver å få kontakt med noen på land, men de er for opptatt. Musikken er for høy. 

 

Til slutt gir jeg opp. Trekker opp ankeret og tøffer mot en ny plass. Når jeg kommer dit skjer det samme igjen. Det er tett i tett med båter alle steder det egner seg for å fortøye til land eller å ligge på svai. Det endet med at jeg drar tilbake til havnen min og tilbringer natten der. Der er det i det minste stille.

 

 

Link to post
Share on other sites

 Forstår at det ikke er noe særlig å få maten på dørken, det har vi alle opplevd dog av forskjellige årsaker.

Jeg syns ikke du skal gi opp.

Gå heller bort og forklar på en hyggelig måte problemet de forårsaker for deg, så tenker jeg det løser seg, det gjør som regel det! :yesnod:

 

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 8 minutter siden:

 Forstår at det ikke er noe særlig å få maten på dørken, det har vi alle opplevd dog av forskjellige årsaker.

Jeg syns ikke du skal gi opp.

Gå heller bort og forklar på en hyggelig måte problemet de forårsaker for deg, så tenker jeg det løser seg, det gjør som regel det! :yesnod:

 

 

Noen ganger fungerer det, andre ganger får du bare sure miner tilbake. Jeg har også opplevd at foreldrene sitter å ler og peker. 

Link to post
Share on other sites

For veldig mange år siden, i mobiltelefonens "barndom" den gang det het NMT450 og telefonen var et bærlværk som veide "1 tonn" bestående av en kasse med røret koblet til via en spiralledning, jeg tror det var Siemens som hadde de, hadde jeg med min daværende samboer + 2 par til vi var totalt 3 båter (en Fjord 24 Weekender og 2 Windy 24 MC) fortøyd ved en flytebrygge ved Gunnarsholmen i Kragerø. Dette var midt på sommeren - i fellesferien og det var stint av båter over alt, i alle størrelser. Vi 3 båtene lå utenpå flytebrygga - det var de eneste ledige plassene. Vi kom fra Valle, hadde kjørt gjennom Kreppa og vi hadde ikke før fått fortøyd, jekket opp en pils og skulle nyte ettermiddagen før 4 (så vidt jeg husker) ungdommer (sommergjester???) kom fresende i sine 10 fots joller. Jeg husker ikke størrelsen på motorene som hang bakpå jollene. Disse ungdommene syntes det var ustyrtelig morsomt å kjøre tett forbi våre båter lage bråk og lage skikkelige bølger. Båtene våre var godt fendra, men de slo likevel inn i brygga. Vi ropte på ungdommene og ba dem holde opp. De bare gliste og lo av oss og kjøringen deres ble bare mer effektiv. Det var da Rune, han med mobiltelefonen tok den fram fra forpiggen, pekte på røret og ropte til ungdommene: "Nå ringer jeg til politiet!" Tro det eller ei. Ungdommene forsvant og vi hadde en veldig hyggelig og fredelig kveld i Kragerø. 

Redigert av altera mulier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 37 minutter siden:

Fint å ligge for seg selv i en uthavn (innhavn?) på Hvaler gitt, eneste "støyen" her er et par svarttroster som prøver å få napp hos damene! 

20210608_191322.jpg.483be963db8deffc7ae29034f331a28f.jpg

 

 

Deilig å ha plassen for seg selv. Sjelden luksus på mine kanter. :) 

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 13 minutter siden:

Ganske spot on beskrivelse det. Kom forresten en båt forbi nå, vurderte om jeg skulle be ham stoppe motoren og ro inn til plassen sin, men lot det være!

 

Aner jeg litt sarkasme? ;) Det er forskjell på båter som kommer/drar, og plagsom støyende lek. ;)

Link to post
Share on other sites

ND4SPD skrev 1 time siden:

Det endet med at jeg drar tilbake til havnen min og tilbringer natten der. Der er det i det minste stille.

Dette må da være en god løsning?

 

De som har egen havn da. det er vel alltids de som ikke har den muligheten.

 

Kanskje et eksempel til ettertanke for alle de som til stadighet blir krenket av 

alt mellom himmel og jord om de frekventerer ute blant andre folk.

 

När inga ungar längre finns är allting slut
Vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp
Men så länge det finns ungar så finns det hopp

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

ND4SPD skrev 8 minutter siden:

 

Aner jeg litt sarkasme? ;) Det er forskjell på båter som kommer/drar, og plagsom støyende lek. ;)

Var vel et forsøk på å være litt morsom.. Her er det to separate brygger, pluss en del "hyttebøyer", så til og fra trafikk er jo helt naturlig - og helt all right! Skulle bare mangle!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
dude skrev 15 minutter siden:

Dette må da være en god løsning?

 

De som har egen havn da. det er vel alltids de som ikke har den muligheten.

 

Kanskje et eksempel til ettertanke for alle de som til stadighet blir krenket av 

alt mellom himmel og jord om de frekventerer ute blant andre folk.

 

När inga ungar längre finns är allting slut
Vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp
Men så länge det finns ungar så finns det hopp

 

 

 

 

 

En båt er for mange som en bobil eller hytte. Alt etter størrelse. Man kjøper seg vanligvis ikke en båt for å tilbringe tiden i den hjemme? Jeg syns at det blir for dumt at de som bryter alle regler skal ødelegge for oss som oppfører oss som båtfolk. Som nevnt har ikke ungene lov til å føre båten en gang, og foreldrene gir blaffen. Når man drar så langt man kan avgårde for å finne stillhet har man en forventning om at folk kan vise litt hensyn til andre. 

 

Her er et eksempel på irriterende lek som varer i timevis. Jeg har tatt en video fra en utenlandsk bruker som ikke er involvert i denne saken. Han forstyrrer heller ikke noen båter i vidoen. Jeg har valgt å bruke den for å ikke henge ut noen barn. Det er bare kjøringen jeg vil vise. De kjører som i denne videoen bare mellom båter som ligger tett i tett. Gjerne flere båter som kjører sammen også. Det støyer mye mer enn i denne videoen i virkeligheten. 

 

 

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev On 7.6.2021 at 20.20:

men dagens ungdom er den første generasjonen hvor utsiktene er mer negative enn for generasjonen før dem.

..........................hmmm :rolleyes: min mor var russ i 1945, hun "mistet" ungdommen/tenårene fordi tyske soldater patruljerte i gatene og de hadde blendingsgardiner for vinduene, de måtte ha pass for å flytte seg fra en bydel til en annen, maten var rasjonert og dhun hadde hele tiden frykten for hva som kunne skje med familie og venner - pga tyske soldater. Hennes mor ble anmeldt av en nazinabo til tyskerne. Mormor ble heldigvis ikke arrestert. Hva hadde min mor av utsikter etter krigen? Norge som nasjon var pr. definisjon konkurs (vi fikk riktignok Marshall-hjelp, som mange andre nasjoner, også Tyskland fikk det). Ungdommene etter andre verdenskrig hadde det vanskelig. All ungdom gjennom alle generasjoner har sine problemer og gleder. Problemer å slite med, gleder å leve med. Alt utifra "tid, sted og rom"! Jeg hadde også mine problemer som ungdom på hele60-tallet. Jeg syntes verden var vanskelig, lærerne var noe herk, arbeidsgiver var diktatorisk, foreldre ville jeg helst ikke ha noe å gjøre med + + +  !!! Så vi har alle hatt vårt, uavhengig av generasjon. Den store forskjellen fra min mors og min ungdomstid er PENGER! I dag har ALLE penger. Og sannsynligvis nok av dem. Vi kan kjøpe oss fri fra alt som er ubehagelig, "kriminelt" og til sjenanse for andre. 

Så å mene at: 

"dagens ungdom er den første generasjonen hvor utsiktene er mer negative enn for generasjonen før dem."

virker ganske absurd.

Men det er nå bare min mening. 

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 16 timer siden:

Fint å ligge for seg selv i en uthavn (innhavn?) på Hvaler gitt, eneste "støyen" her er et par svarttroster som prøver å få napp hos damene! 

20210608_191322.jpg.483be963db8deffc7ae29034f331a28f.jpg

 

 

Holtekilen jo :) Et av mine favoritt svaiplasser i nærheten av Skjærhalden. Jolleavstand inn til "Skjærhalden", og man ligger i en 5 knop sone og "blindvei" så det er begrenset hvor mye trafikk det blir forbi. Ikke den lengste kveldssola men heller ikke den verste. 

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 11 minutter siden:

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, samlet gjeld for norske husholdninger er ca 3600 milliarder. Det er kun danskene som er mer forgjeldet enn oss.

Vel...................................før, under og etter krigen hadde ingen, verken privatpersoner og stat/kommune penger. Norge var en av Europas fattigste nasjoner og hadde en gigantisk utenlandsgjeld. Penger fikk vi først mye av etter at man fant olje i Nordsjøen tidlig på 70-tallet. I dag har vi et svimlende beløp "på bok" (les: oljefondet), og utsiktene for dagens ungdommer er svært lyse. (Eksempelvis: Jeg hadde ikke råd til å reise til Bali for å studere. Jeg tok mine 4 år i læra i perioden 1965 - 1969 i en bedrift i Oslo. De fleste av mine venner tok artium og deretter studier ved et universitet i Norge. Svært få utenlandsstudier den gang.)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Havarita skrev for 2 timer siden:

 

Skal ungdommer fra 12 til 80 år oppføre oss som vi ikke har penger likevel, fordi besteforeldrene ikke hadde det:diving::confused:

 

Livet er for kort til å la være å nyte det.

 

Er det noen som har sagt det? Jeg bare ber instendig om at foreldrene lærer ungene sine hva som er riktig og galt. La de leke med alle slags dyre leketøy, men ikke plag andre, og ikke la de føre farkoster som de ikke har lov eller kunnskaper nok til å føre. Selv om det er lite kontroller betyr det ikke at man kan gjøre som man vil. Tenk den dagen noen blir skadet....

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er en artikkel som belyser litt av problemet. Som dere ser så er det ikke bare forstyrrende, det er også ulovlig... NRK

 

I artikkelen over har det blitt kontrollert på et sted. Tenk alle steder langs kysten det ikke er kontrollert. 

 

Ulykker skjer også med barn. https://www.nrk.no/norge/mindrearig-alvorlig-skadd-etter-batulykke-i-nordland-1.15019776

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...