Jump to content

Båtfolk — pass på ungene deres i båt og på vannscooter


ND4SPD

Recommended Posts

andersb skrev 1 time siden:

Mye folk er veldig støysensitive om dagen, og ekstremt lett krenka. 

 

Det er også mitt inntrykk. Og det gjelder ikke bare på sjøen . . . Jeg har ofte inntrykk av at det er irritasjonen over at noen støyer som plager folk mer en støyen selv. Jeg har funnet ut al livet er bedre hvis man kan la være å irritere seg unødvendig.

 

Jeg gleder meg når jeg ser unger leke seg på sjøen, også om de bryter noen regler (der kommer anarkisten frem) så lenge det ikke blir farlig eller for nærgående. Egentlig har jeg sjelden hatt grunn til å klage.

 

Og så har jeg fordelen av å høre litt dårlig med årene . . . :rolleyes:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 3 timer siden:

Prinsipielt uenig.

Innenfor lovens rammer, er retten til ferdsel og opphold likestilt og likeverdig, uavhengig av fartøyets utforming og kapasiteter. egne preferanser skal ikke legge føringer på andre.

Mulig vi er uenige, men ikke så sikker. For du mener vel ikke på alvor at det er ok å kjøre i ring i 30-60 knop med vannscooter inne i et havnebassenget i uthavn? En vannscooter som putrer av gårde i 5 knop eller mindre plager jo ingen, det er jo ikke det vi snakker om. 

 

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Når man snakker om uthavner/havnebasseng, er det i mine øyne under såpass trange forhold, at det i praksis er slik at avstanden til land tilsier 5knop. Eller at det er skiltet 5 knop. Vannsscooter har sef like mye rett til å kjøre der innenfor lovens rammer i 5 knop. Likevel er det ofte slik at barn i joller raser rundt i plan, i utgangspunktet ulovlig, men om vanscooter med så mye krefter og fartspotensiale skulle gjøre det samme, blir jo livsfarlig.  

Nettopp 👍

 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Kjenner ikke så godt til alt av lover og regler, men for meg går det som normal folkeskikk å ikke påføre andre plagsom støy og hekksjø. Hverken jeg som barn, eller mine barn, har noengang bedrevet jollekjøring som tråden startet med. Hadde sikkert gjort det som barn, hadde jeg fått lov. Som voksen derimot, synes jeg slik lyd som ikke passerer, altså kjøring på samme plass, gjør det mindre trivelig. I tilfelle andre er av samme oppfatning, får ikke mine barn heller kjøre slik. Det positive med det har vært mange trivelig utflukter og turer i jolle med barna, og kunskapsmessig kan de langt mere en de som har kjørt i ring.

Skriking og roping på vannet, er for meg noe man gjør om man trenger hjelp i nød, musikk holder det å spille for meg selv.

Dine holdninger er eksempler til etterfølgelse Gullfisk 👍

 

 

Sitat

La kidsa kose seg innenfor rimelighetens grenser, støy får vi tåle.  Mye folk er veldig støysensitive om dagen, og ekstremt lett krenka. 

Innenfor rimelighetens grenser, ja. Men resten av dette synes jeg er en merkelig holdning. Hvis noen er støysensitive, men ikke du, så tenker du bare at de trenger vi ikke å ta hensyn til? Er du klar over at støysensitivitet kan være en senskade som noen er påført av andre ting, f.eks enkelte typer antibiotika? Ikke det nei. Da foreslår jeg at du utvider horisonten din litt lenger enn egen nesetipp. Det du sier er jo egentlig at så lenge du har det bra så er det greit. 

 

Når det gjelder trenden med at så mange har blitt lettkrenket for tiden så er det noe helt annet. Mye av dette er knyttet opp til en religion hvor de ikke tåler å se enkelte tegninger uten å få en trang til å skjære av hoder. Ikke bland inn det.

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 1 time siden:

Jeg brukte mange år av barndommen min til å kjøre båt i sirkel absolutt hele dagen, siden jeg ikke fikk kjøre lenger enn man kunne se ut fjorden, fikk alle naboen gleden av å høre min 1974 7.5hk motor bråke monotont i timesvis. 

Senere når jeg ble eldre fikk jeg 30hk! det var helt spinnvilt, ene innflytter naboen kom med klage, ble elegant ignorert av foreldre, meg og naboer som ikke så problemet. 

La kidsa kose seg innenfor rimelighetens grenser, støy får vi tåle.  Mye folk er veldig støysensitive om dagen, og ekstremt lett krenka. 

Høres ut som vi begge har fått være på vannet fra barnsben av, bare at mine foreldre var med og lærte meg det jeg trengte for å dra lenger og lot meg få lov. De lærte meg også å ta hensyn til både folk og dyr, og at det ikke er elegant å ignorere andre som plages av det man bedriver.

Støy innenfor rimelighetens grenser, tåler jeg fint, så er vi sikkert uenige i hvor grensa går. Tåler fint jollekjøring rundt i ring, men har forståelse for at alle ikke har det. Jeg mener dette enkelt kan ungåes, om foreldrene gidder å lære de litt, og ikke minst kan være litt ydmyke for at ikke all ønsker støyen.

Vil ikke blande krenket in i denne diskusjonen, men synes ofte det blir sånn at den ene som synes det er greit med sin støy, forbeholder seg retten til å støye for 20 som egentlig liker det stille.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått møte politiet, fordi jeg fløy elektrisk drevet rc seilfly (for å få det til høyde) , så jo folk er støysensitive. Inringer hadde beskrevet støyen, men i ettertid var det "visuell støy" hun egentlig mente. 

 

Å sende små barn ut på fjorden når man kan se de synes jeg er veldig innafor, å sende de utaskjærs er mindre innafor. 

 

Vil man ikke ha støy får man fine sitt eget vann man har på sin egen eindom, laaaaaaaaaaaaaangt fra andre og flyruter. 

 

I dagens samfunn hvor alt er tettere og tettere har støy kommet for å bli. 

 

Største støykilden her jeg bor er lokale presten etter kirketid er han ivrig bruker av steinsag og høyttrykspyler siden han pusser opp om dagen, jeg bare ler, men mange naboer er drøyt sure. som jeg sier til de, er arbeidsdag for han! ;) 

 

 

Jeg er i miljø der flere har støyskader og hørselsskader, som en sier, det værste de vet er stortsett stillhet, ikke når noen surrer rundt på fjorden med litt bakgrunnsstøy. 


Noen sin morro, vil alltid være andre sin støy. 

 

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi nordmenn har, dessverre blitt en nasjon av arrogante, uhøflige drittsekker som tar seg til rette i alle samfunnslag og miljøer på den ene siden og en haug med sytere som klager på absolutt alt mulig på den andre siden. Det finnes også en stor gruppe i mellom som man normalt ikke legger merke til fordi de innretter seg etter forholdene og er ikke til sjenanse. De har ikke noe ønske om å bli lagt merke til/bli sett!  Det finnes juridiske lover og regler for bortimot alt - og disse bør følges. Derimot finnes det også en mengde uskrevne lover som er mer rettet mot mellommenneskelige forhold og relasjoner. Etter at vi har blitt en styrtrik nasjon og svært mange tror de kan kjøpe seg ut av enhver situasjon er nok dessverre resultatet at empatien og nestekjærligheten forsvinner, og egoismen florerer. Pr. definisjon burde det overhode ikke være vanskelig eller noe problem for foreldre å oppdra barna sine til å bli respektfulle borgere. Men når man leser i avisene og hører på radio at skoleunger banker opp lærerne og truer med foreldrenes advokat (hvis karakterene ikke er til forventningene f.eks) da er noe i samfunnet fatalt galt. Det er kanskje en foreldregenerasjon som bør begynne å bruke hodet (jeg er selv såkalt 68'er og jeg kan godt gå god for en god del av dagens misforståtte barneoppdragelse = fri barneoppdragelse), men når det er sagt: Det er veldig mange gode, høflige, hjelpsomme og omtenksomme barn og unge der ute, de legger man sjeldent merke til. Det er som regel drittsekkene (både unge og gamle) man legger merke til - og dessverre må hele gruppen av de som viser hensyn og lign, lide under all kjeften de får.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

 

andersb skrev 56 minutter siden:

Vil man ikke ha støy får man fine sitt eget vann ...

Og der kom det argumentet igjen. "Hvis du ikke liker min støy, får du dra et annet sted ". 

 

andersb skrev 56 minutter siden:

Jeg er i miljø der flere har støyskader og hørselsskader, som en sier, det værste de vet er stortsett stillhet, ...

Hørselskader er individuelt, det er forskjellig for alle. At du generaliserer ut fra hva en i din omgangskrets har sagt sier mest om deg. Jeg vet ikke om du er ignorant, eller bare kunnskapsløs.

 

Men du har rett i en ting, og det er at støy har kommet for å bli. Støy har blitt et stort samfunnsproblem. På verdensbasis dør det tusenvis av mennesker av støy, og enda flere blir syke. Derfor er det viktig å redusere unødvendig støy i størst mulig grad. 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 51 minutter siden:

Jeg har fått møte politiet, fordi jeg fløy elektrisk drevet rc seilfly (for å få det til høyde) , så jo folk er støysensitive. Inringer hadde beskrevet støyen, men i ettertid var det "visuell støy" hun egentlig mente. 

 

Å sende små barn ut på fjorden når man kan se de synes jeg er veldig innafor, å sende de utaskjærs er mindre innafor. 

Du kan være med barna dine til kunnskapen og evnen er der. 

andersb skrev 51 minutter siden:

 

Vil man ikke ha støy får man fine sitt eget vann man har på sin egen eindom, laaaaaaaaaaaaaangt fra andre og flyruter. 

Egoistisk holdning. Prøvd å tenke hva som er ønskelig for flertallet rundt deg, uten å sette egne synspunkter og ønsker først? Ikke lyv nå... 

Det er vel bedre dere som støyer drar avgårde. Støy er forurensing vet du, derfor det stort sett er regler for slikt i samfunnet. 

andersb skrev 51 minutter siden:

 

I dagens samfunn hvor alt er tettere og tettere har støy kommet for å bli. 

Ja for det har de hensynsløse bestemt. I dagens samfunn er stillhet mangelvare, og viktig å ta vare på. 

andersb skrev 51 minutter siden:

 

Største støykilden her jeg bor er lokale presten etter kirketid er han ivrig bruker av steinsag og høyttrykspyler siden han pusser opp om dagen, jeg bare ler, men mange naboer er drøyt sure. som jeg sier til de, er arbeidsdag for han! ;) 

Og det er relevant for? Dobbeltmoral? 

andersb skrev 51 minutter siden:

 

 

Jeg er i miljø der flere har støyskader og hørselsskader, som en sier, det værste de vet er stortsett stillhet, ikke når noen surrer rundt på fjorden med litt bakgrunnsstøy. 

Overrasker meg ikke i heletatt. En dag i stillhet i eget selskap hadde vel tatt livet av deg😂

andersb skrev 51 minutter siden:

 

 




Noen sin morro, vil alltid være andre sin støy. 

 

 

Har du prøvd stille leken? 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 2 minutter siden:

Dere får lobbe for å forby barn i båt. Sleng med løse fall på seilbåt samtidig. 

Plages du av lyd fra seilbåter? Dra et annet sted da vel.... Jeg bare ler😂...Sorry, måtte bare. 

Barn er ikke noe problem, de blir som foreldrene oppdrar de. 

Link to post
Share on other sites

GGG faktoren er til å ta & føle på. 

 

Jeg koste meg som barn med å surre rundt i fjorden, nå koser jeg meg mye med å se utover på båtene som surrer rundt. Om dere ikke tåler det er det virkelig trist, men mange misliker at andre koser seg. I vennegjengen er det flertall av folk som også synes det er problemfritt, og de fleste har kjøpt joller til barna. 

 

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 35 minutter siden:

Dere får lobbe for å forby barn i båt. Sleng med løse fall på seilbåt samtidig. 

 

Mange steder må eierne av seilbåter ta masten av når båten er i vinteropplag og grunnen til det er nettopp støy og slamming fra løse fall og vant, helt forståelig etter mitt syn. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Makan til sutretråd...

Alle som ikke gjør som det behager meg er noen jævla egoister er visst gjengs blant deltagerne i denne tråden. Hvem er egentlig egoisten, hen som forlanger tystnad når det behager hen, eller hen som forlanger å lage lyd?

Noen hopper på trampoline og lager et lydhelvete med maskiner når det behager en, for i neste øyeblikk forlange stillhet når det behager...

Gud bedre hvor mye stakkarslige folk det er her!

Som jeg skrev for et par sider siden så har nok mange en del å gå på når det gjelder irritasjonstrening - det handler også om egoisme.

Link to post
Share on other sites

Ser ingen forskjell mellom det å kjøre rundt og rundt (en fin Raga Rockers sang) og lage bølger i områder hvor andre båter har dregget/ligger på svai og det å kjøre litt for fort slik at hekksjø får båter til å deise i brygger og rykke voldsomt i fortøyinger der det er utfordringen (no-wake).

 

Å kjøre aktsomt er en del av godt sjømannskap. Det motsatte er rølp og lite aktbart. Ser ingen grunn til å dyrke eller forsvare rølp til sjøs...

 

For all del - jeg har kjørt som en tulling selv. Men er nok mer flau enn stolt over det.

 

Gretne Gamle Gubber? Greit, men ingen kan ta fra oss musikksmaken:

 

Ikke noe å være flau over.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 2 minutter siden:

Å kjøre aktsomt er en del av godt sjømannskap. Det motsatte er rølp og lite aktbart.

Helt enig. Det er ingen grunn til å henge ut ungdommen eller joller eller vannscooter spesielt. 

Innenfor lovens rammer har alle lik rett til fri utfoldelse på sjøen.

@Komodo; nei jeg tror ikke vi er så veldig uenige, og jeg tar ikke til orde for lovbrudd, og vi har politi til å håndheve, og enhver har anledning til å anmelde. Grove overtredelser bør faktisk det.

Likevel tror jeg det er lurt å ikke  forvente at så ikke skjer. Det er ikke all kunnskap og erfaring som er mulig å tilegne seg før man starter et selvstendig liv på sjøen. Noe må også erfares.

 

Nyt livet på sjøen, og gjør livet trivelig for andre.

Det irritasjonsnivået noen legger for dagen i denne tråden bidrar ikke til et godt liv på sjøen. Heller ikke for seg selv. Jeg deler på ingen måte den erfaringen.

Om ikke nytelsen med sjølivet oppleves større enn irritasjonsmomentene, bør man helt seriøst vurdere å legge opp.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 10 minutter siden:

Likevel tror jeg det er lurt å ikke  forvente at så ikke skjer. Det er ikke all kunnskap og erfaring som er mulig å tilegne seg før man starter et selvstendig liv på sjøen. Noe må også erfares.

Forsåvidt enig. Men jeg har fått langfingeren da jeg har kjørt tulling og hensynsløst. Det er sånn man blir flau og lærer. Ikke av stille kontemplasjon og søkenen etter grenseløs overbærenhet.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke tåler å få en langfinger eller "Idiot!" ropt etter seg, da er man ikke salt nok til å fortjene en plass på sjøen. Ung som gammel!

 

Sjø og saltvann er harde bud. Ikke alle hører hjemme der, og da er det faktisk ålreit å si "piss off" noenganger. Ikke bare ålreit, men påkrevd. Hevd kalles det.


 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at foreldrene er lei av å passe og engasjere  ungene sine ( KIDSA) på sjøen hele tiden .Robåten og fisking har blitt byttet ut med ei jolle med en støyende 9,9 hk yamaha . Det er det vel ingen som har noe imot , men støyen kan være plagsom .

 Men når vi snakker om støy så har det blitt praksis at de samme foreldrene slår plenen  etter kl 18 på fredag og lørdag når naboene sitter ute i hagen og griller, så barna (kidsa) har  fått det inn med barnelærdommen at støy er en privatsak..

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 23 minutter siden:

Jeg forstår at foreldrene er lei av å passe og engasjere  ungene sine ( KIDSA) på sjøen hele tiden .Robåten og fisking har blitt byttet ut med ei jolle med en støyende 9,9 hk yamaha . Det er det vel ingen som har noe imot , men støyen kan være plagsom .

 Men når vi snakker om støy så har det blitt praksis at de samme foreldrene slår plenen  etter kl 18 på fredag og lørdag når naboene sitter ute i hagen og griller, så barna (kidsa) har  fått det inn med barnelærdommen at støy er en privatsak..

Gi dem fingern. Et signal som ikke er til å misforstås. Rødt og grønt. Styrbord og babord. Men fingern skjønner alle. Gi dem langfingeren. Fingeren som sier at "nå rølper du bare".

 

Det er mer krevende å formulere seg skriftlig og digitalt. Langfingern er analog og direkte. Moderne, digitale mennesker har ikke vondt av å få en langfinger. Snarere tvert om...

 

 

longfinger.jpg

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jotto skrev 43 minutter siden:

Jeg synes det er ironisk at de fleste her er obsessed av sikkerhet, samtidig som at 0,8 promillegrense er helt på sin plass.

 

"Sikkerhet er viktigere enn alt, men ingen skal ta fra meg styrepilsen min!!".


Hvem er «de fleste», egentlig? Jeg har ikke noe problem med å senke promillegrensen til sjøs ned på bilnivå. Den ene 0,33 ølen jeg av og til unner meg underveis kan godt erstattes av alkoholfritt øl eller Cola/Farris Bris uten at dagen min blir ødelagt. Å drikke før jeg legger fra land skjer aldri.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nå er det viktig å skille mellom ønsket og uønsket støy.  Noen blir opphisset av å høre lyden av en løpsbil på  bane på fri eksos men er ikke like entusiastiske over å høre en dieselbil på tomgang utenfor sovevinduet om natta. Det samme er det nok på sjøen da en håndfull joller på topp turtall i timesvis kan betraktes som høyst uønsket STØY for flerrtallet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...