Jump to content

Båtfolk — pass på ungene deres i båt og på vannscooter


ND4SPD

Recommended Posts

Nå har TS blitt stemplet som killjoy, og til en viss grad forstår jeg jo det. Men, han tar også opp et problem som jeg tror det bare har blitt mer av med årene.

 

Mange som nå får seg båter for første gang hopper rett i 40 + fot kategorien. Da ligger man ganske rolig, og man har godt lydisolering. Vi hører lite av bråket utenfor når vi går ned under dekk i Havelle, og med 12 tonn på baken ligger vi rolig. 12-åringer med 9,9 på ryggen klarer neppe å grave opp bølger store nok til å få selv det høyeste og tynneste stettglasset (dette er hypotetisk, vi har ikke slikt ombord) til å velte. Vi føler oss heller ikke veldig truet av uvettig kjøring. Smeller joller inn i oss så er det jolleføreren som får problemet, og så får forsikringen til foreldrene deres betale for polish og evt. litt plastjobb.

 

Jeg har vokst opp i en båt på litt over 20 fot, som veide vesentlig mindre enn ballasten vi har i kjølen. Da opplever man slikt helt annerledes.

 

Både barn og foreldre som starter båtlivet i 40 fot + klassen forstår ikke hvor irriterende, plagsomt og til og med skremmende det kan være i en litt mindre båt. Spesielt hvis man samtidig har en saktegående båt slik at det ikke bare er å få opp ankeret og plane i 25 knop til et nytt sted. Det virker det som ikke alle her på forumet heller forstår, og det er verdt å ha i mente.

 

Når det er sagt tilhører jeg også de som synes ungdommen må få lov til å bråke og herje litt, men siden bølgene uansett er bedre utenfor havnen, så kan de godt dra dit. Det burde være mulig for alle å respektere at man holder seg under skrogfart til man er klar av båtene, og at man så etter det kan gi på.

 

Bråk og litt hoying er litt hyggelig, å få maten slengt veggimellom er ikke det.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Nå har TS blitt stemplet som killjoy, og til en viss grad forstår jeg jo det. Men, han tar også opp et problem som jeg tror det bare har blitt mer av med årene.

 

Mange som nå får seg båter for første gang hopper rett i 40 + fot kategorien. Da ligger man ganske rolig, og man har godt lydisolering. Vi hører lite av bråket utenfor når vi går ned under dekk i Havelle, og med 12 tonn på baken ligger vi rolig. 12-åringer med 9,9 på ryggen klarer neppe å grave opp bølger store nok til å få selv det høyeste og tynneste stettglasset (dette er hypotetisk, vi har ikke slikt ombord) til å velte. Vi føler oss heller ikke veldig truet av uvettig kjøring. Smeller joller inn i oss så er det jolleføreren som får problemet, og så får forsikringen til foreldrene deres betale for polish og evt. litt plastjobb.

 

Jeg har vokst opp i en båt på litt over 20 fot, som veide vesentlig mindre enn ballasten vi har i kjølen. Da opplever man slikt helt annerledes.

 

Både barn og foreldre som starter båtlivet i 40 fot + klassen forstår ikke hvor irriterende, plagsomt og til og med skremmende det kan være i en litt mindre båt. Spesielt hvis man samtidig har en saktegående båt slik at det ikke bare er å få opp ankeret og plane i 25 knop til et nytt sted. Det virker det som ikke alle her på forumet heller forstår, og det er verdt å ha i mente.

 

Når det er sagt tilhører jeg også de som synes ungdommen må få lov til å bråke og herje litt, men siden bølgene uansett er bedre utenfor havnen, så kan de godt dra dit. Det burde være mulig for alle å respektere at man holder seg under skrogfart til man er klar av båtene, og at man så etter det kan gi på.

 

Bråk og litt hoying er litt hyggelig, å få maten slengt veggimellom er ikke det.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Muligens det mest fornuftige innlegget i denne tråden - takker :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jolle kjøringen bunner vel stort sett ut i latskap, fordi foreldrene ikke gidder å være med barna, og derfor ikke sender de lenger avgårde. Gidder ikke irritere meg over det, og plager meg ikke. Men synes det er et snodig fenomen, at de foresatte enten ikke evner å forstå at det kan plage andre, eller ikke bryr seg om det plager andre. Da snakker jeg om jolle kjøring rundt og rundt blandt andre båter i skjermet uthavn. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:

Mange som nå får seg båter for første gang hopper rett i 40 + fot kategorien.

 

Dette blir gjentatt og gjentatt, men er det hold for denne påstanden egentlig? Hvordan vet man at ikke de som får seg en 40+ foter for tiden ikke har gått gradene?

 

Jeg sier IKKE at det IKKE skjer, men hvor vanlig er det og hva utgjør disse i bittelittegranne promille av båtene man møter?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 13 timer siden:

 

Dette blir gjentatt og gjentatt, men er det hold for denne påstanden egentlig? Hvordan vet man at ikke de som får seg en 40+ foter for tiden ikke har gått gradene?

 

Jeg sier IKKE at det IKKE skjer, men hvor vanlig er det og hva utgjør disse i bittelittegranne promille av båtene man møter?

Tja, det blir vel mest indisier. Er nok mange som går gradene, men er nok også mange som hopper rett på en slik båt. 
Det baserer jeg på flere ting, for det første hva båtselgere sier og hva båtblader skriver. https://www.seilmagasinet.no/familiehytter-med-360-strandlinje/490091 

Går ut i fra at de kjenner litt til dette.

Videre har jeg sett og snakket med en del med båter i den klassen som sier at dette var deres første båt. (Er egentlig ikke veldig pågående sosial, men jeg pleier å gi en hjelpende hånd om jeg ser båter som sliter med å legge til. Da hører jeg relativt ofte fra 40+ klassen ting som "tusen takk, dette er første gang vi er i båt og er ikke helt vant med det ennå". 

 

 

Men, så må jeg innrømme at jeg også faktisk kanskje også liker å tro dette fordi jeg liker å tro på mennesker, og jeg tror uvithenhet og ikke likgyldighet er grunnen til at mange oppfører seg på en måte som egentlig er uhensynsfullt. Hvis man aldri har vært ombord i en 23 foter og kun er vant til 43 fotere, så kan man fort tenke at de overreagerer og er i overmåte streng når man ikke vil at ungdommer skal leke seg litt rundt båten.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spol 15-20 år tilbake i tid, så var nettopp jeg en av de snørrvalpene som raste rundt i jolle. Ikke for å komme meg fra A til B, men fordi det var gøy. Og med en VX11 (Lik GH, men med andeledes innredning) og 15HK Tohatsu 2T på hekken så var det sikkert ikke noen stillegående farkost :giggle:

 

Jeg registrerer at det er en generell holdning at "foreldre gidder ikke underholde barna", "foreldre er sikkert opptatt med å sitte i land og drikke", "barna eier ikke respekt for båtlivet" osv... Dette føler jeg er en aldri så liten skivebom.

 

Ungene kjører jolle fordi de syns det er moro å kjøre båt! Husker jeg og vennene mine maaaaste om å få slippe ut i jolla og leke. I tillegg er det en fin måte å lære å kjøre båt på, kanskje for å forme enselv som en fremtidlig båtfører. Og unger lærer best gjennom lek, selv om det er litt til bry for oss andre noenganger..

 

Det er sikkert behagelig for alle oss andre at unga er nede i cabinen og trykker på telefonen, men personlig syns jeg det er greit at barna får kommet seg ut, for å leke, lære seg å kjøre, og for å slippe unna skjermene. Det er tross alt de som skal overta fritidsbåtlivet når vi andre har blitt gamle og grå :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Fornuftig perspektiv @Wartsila

 

Om vi tenker etter, så er all ferdsel med fritidsbåt 'lek' på vannet. Vi kan ikke forvente at alle 'leker' likt på oss selv.

Noen like å farte rundt med jolla blant holmer og skjær, noen fisker, noen liker høy (eller våt:giggle:) sigarføring i Pjolter bay, noen lager bølger i vannet, andre lager ringer:blush:

 

Den ene formen for 'lek' er ikke mer høyverdig enn den andre, selv om vi alle har våre favoritter.

Det skulle være plass nok til alle former for lek i vår langstrakte kyst.

 

At det surrer rundt en jolle eller vannskuter i en populær uthavn, eller at noen tar en ankerdram eller 7 er slik det skal være. Det er å forvente.

Om man ønsker å unngå dette, legger man seg et sted som er egnet til den 'leken' man ønsker å bedrive.

 

Ulovligheter er derimot en sak for politiet.

Link to post
Share on other sites

Oppfatter ikke at noen, selv ikke TS, er mot dette @Wartsila. Men spørsmålet er om man gjør dette rundt båtene eller lengre unna.

Og det er manglende respekt å kjøre fort mellom andre båter, uavhengig om du er i jolla eller i båten forresten.

Vi kjørte også båt når vi var små, og helt enig i at det er gøy. Tror også det er god lærdom.

Men vi hadde en fast regel om å kjøre kun på tomgang til vi var godt utenfor båtene slik at vi ikke lagde bråk eller bølger for dem. Det kan ikke være vanskelig å forstå at en slik regel er gunstig for alle, og det blir et stråmannsargument om du påstår at en slik regel legger lokk på moroa barn/ungdom kan ha.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

er i overmåte streng når man ikke vil at ungdommer skal leke seg litt rundt båten

 

Er det noen som har gitt uttrykk for at barn og ungdommer ikke skal få lov til å leke seg litt rundt båten?

 

Temaet som trådstarter har satt i gang her kommer opp hvert år. Gjerne initiert av at noen har hatt en ubehagelig opplevelse på sjøen. Det var nylig også en annen tråd om festing i en gjestehavn som ikke var så populært. 

Det jeg synes er merkelig er at de som ønsker fred og ro alltid skal trekke det korteste strået, mens de som støyer og lager leven står på sin rett til å utfolde seg fritt. Til informasjon (for de som ikke er så mye på sjøen) er disse støyende folkene i et forsvinnende fåtall. Jeg skjønner ikke hvorfor deres rettigheter skal løftes fram foran de aller fleste som er hensynsfulle i sin ferdsel.

 

Det er ikke snakk om at ungene ikke skal leke og ha det gøy, det er snakk om at leken ikke skal være på et nivå som plager andre.

 

Havelle skrev 1 minutt siden:

Oppfatter ikke at noen, selv ikke TS, er mot dette @Wartsila. Men spørsmålet er om man gjør dette rundt båtene eller lengre unna.

Nettopp! Når podene når en viss størrelse kan de drive med jollekjøringen sin utenfor havnebassenget. Fram til da bør de følges tett opp, og ferdes på en måte som ikke generer de andre båtene som ligger der. Noe jeg med svært få unntak synes at de fleste praktiserer. Det er liksom stort sett bare denne "familien skrik og skrål" som står for unntakene. 

 

Havarita skrev 33 minutter siden:

At det surrer rundt en jolle eller vannskuter i en populær uthavn

Vannscooterkjøring inne i slike havnebasseng hører ikke hjemme i det hele tatt. Barn som må holdes under oppsyn skal vel ikke kjøre vannscooter i det hele tatt. Det er forskjell på småunger med en 8 fot Steady og undommer/voksne på vanncooter. Det er heller ikke uten grunn at vannscooter er forbudt enkelte steder. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 30 minutter siden:

Oppfatter ikke at noen, selv ikke TS, er mot dette @Wartsila. Men spørsmålet er om man gjør dette rundt båtene eller lengre unna.

Og det er manglende respekt å kjøre fort mellom andre båter, uavhengig om du er i jolla eller i båten forresten.

Vi kjørte også båt når vi var små, og helt enig i at det er gøy. Tror også det er god lærdom.

Men vi hadde en fast regel om å kjøre kun på tomgang til vi var godt utenfor båtene slik at vi ikke lagde bråk eller bølger for dem. Det kan ikke være vanskelig å forstå at en slik regel er gunstig for alle, og det blir et stråmannsargument om du påstår at en slik regel legger lokk på moroa barn/ungdom kan ha.

 

Ja, det er vel der det ligger. Hulda på 40 fot og 17 tonn flytter ikke på seg. Om en drittunge flesker rett inn i siden på Hulda i 30 knop, får Hulda en bulk og ungen er død. Det er tilnærmet faktum. Hva som er det verste er at folk bader fra båtene, samtidig som småbarn med adrenalinet helt ut i hårtuppene raser rundt mellom båtene. Dette har jeg opplevd så mange ganger at jeg holder meg unna i fellesferien. Jeg er pensjonist og er uavhengig.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 18 timer siden:

Både barn og foreldre som starter båtlivet i 40 fot + klassen forstår ikke hvor irriterende, plagsomt og til og med skremmende det kan være i en litt mindre båt. Spesielt hvis man samtidig har en saktegående båt slik at det ikke bare er å få opp ankeret og plane i 25 knop til et nytt sted. Det virker det som ikke alle her på forumet heller forstår, og det er verdt å ha i mente.

 

Ja, det er merkelig hvor forskjellig omgivelsene oppleves ut fra hvilken båt man selv befinner seg i. Det som var irriterende og til tider ubehagelig i 24 foteren vi hadde før, oppleves som relativt uproblematisk i 27 foteren vi har nå. Og da jeg var med på noen timers tur i en 43 foter for noen år siden var ting enda enklere. Så jeg forstår velig godt at de i større båter ikke reagerer på slike ting på samme måte.

 

Det føles iblant litt som på samme måte som da jeg for noen år siden kjøpte en gammel Vespa 50 til jobbkjøring etc. Man blir et mobbeoffer i trafikken når man er liten og ikke klarer samme fart som de andre. Litt som om verden har gått fremover og man selv henger igjen. Men det føles litt i overkant mye å forlange at alle andre skal forstå hvordan man har det som liten. Det er en stor oppgave. Ofte er løsningen å kjøpe større båt, og det er jo alltid gøy:giggle:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 29 minutter siden:

Temaet som trådstarter har satt i gang her kommer opp hvert år. Gjerne initiert av at noen har hatt en ubehagelig opplevelse på sjøen. Det var nylig også en annen tråd om festing i en gjestehavn som ikke var så populært. 

Det jeg synes er merkelig er at de som ønsker fred og ro alltid skal trekke det korteste strået, mens de som støyer og lager leven står på sin rett til å utfolde seg fritt.

Tror nok trådstarter bare troller i vei, (håper det.) og sitter og flirer godt av alle som gidder å øse seg opp sammen med ham.

 

Her på vestlandet som han hevder å være fra må det være minst 100 lune viker man får være alene for hver av de man kan treffe andre folk på.

 

Hva blir det neste for disse djupt krenka sjelene tro? alt dette bråket på fotballpuben når de går dit for å nyte en øl i fred og ro? Eller alle galningene som hoier å skriker på Ullevål når de har umaka seg dit, og bare vil nyte en fotballkamp i fred og ro?

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt at unger leker rundt på denne måten, og det er dessverre endel hevnsynsløse foreldre som gir beng/bråker selv, ikke bare på sjøen men ellers i samfunnet også. Løsningen for oss er å ankre opp på mindre tilgjengelige steder, og ellers stemme på partier som ønsker å begrense uønsket adferd:cool:

Link to post
Share on other sites

Vannscooterentusiaster her, og min eldste sønn har utviklet en FINN annonse om å ta service til et eget firma som går bra.

 

Han har kjørt Sverige og Norge rundt på scooter etter båten vår. Min 5 år yngre sønn er på vei dit også.

 

Et stort tema her hos oss er at de skal ha overblikk i alle retninger når de sitter bak oss i 27 knop (som er vår marsjfart). Ikke finne på noen triks. Årsaken til at jeg sier det er skumle episoder der båtførere i raske båter har passert oss i veldig høy hastighet og veldig tett på. Dersom scooterføreren finne på en liten manøver akkurat da, så får vi en ulykke.

 

Jeg tror det er lurt om førere av raske båter aldri kjører forbi vannscootere tett på i høy hastighet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 8 timer siden:

 

 

Jeg tror det er lurt om førere av raske båter aldri kjører forbi vannscootere tett på i høy hastighet.

Det kan man vel si at gjelder alle innhentende fartøyer. Forundrer meg stadig over at innhentende båter stadig skal omtrent oppi båten under passering, når det er et hav av plass rundt.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 27 minutter siden:

 Forundrer meg stadig over at innhentende båter stadig skal omtrent oppi båten under passering, når det er et hav av plass rundt.

 

Det har forundret meg også. Jeg tok en femtenfoter på dorg en gang på grunn av dette. Selv om jeg ropte og veivet så måtte han helt oppi hekken før han la seg ut. Men han gjorde store øyne da jeg sveivet ham inn til skutesida da....:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt av problemet er jo at når de går så nærme før de legger seg ut, er at man blir usikker på om de følger med og styrer båten i det heletatt. De to siste helgene på hjemtur, har jeg blitt innhentet slik av en Targa 37, muligens den samme, omtrent på samme sted. Ligger alene i 6-7 knop, gjerne ytterkant av leia, nærme land nettopp for å slippe dette. Snakker da om en bredde på minimum 500m. Likevel skal han helt oppi hekken før han viker, og passerer på maks en båtlengdes avstand i stor fart på bb side. Dette i et område med mye kitere og surfere. Lå fire stk i vannet med kite i området foran meg. Og det er ikke flatt etter en Targa 37 heller, selv om den er planende:giggle:, men det går greit. Det er mest det med små marginer, som forundrer meg. 

Link to post
Share on other sites

Nå synser jeg og gjetter: jeg tror mange kjører båt som de kjører bil, uten å tenke på at bremsene mangler. Det er en ukultur i biltrafikken med å legge seg ut når det er bare meteren igjen, og legge seg inn foran med den samme meteren. Samme adferd medbringes på sjøen. Tross at det er vesentlig bedre plass som regel, og mulighet for å bremse fart er fraværende på kort varsel. 

 

Slik adferd skaper unødig mye engstelse hos de som blir forbikjørt slik beskrevet over. Skal ikke mye teknisk svikt eller annet  uforutsett før det går alvorlig galt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 23 timer siden:

Vannscooterkjøring inne i slike havnebasseng hører ikke hjemme i det hele tatt. Barn som må holdes under oppsyn skal vel ikke kjøre vannscooter i det hele tatt. Det er forskjell på småunger med en 8 fot Steady og undommer/voksne på vanncooter. Det er heller ikke uten grunn at vannscooter er forbudt enkelte steder. 

Prinsipielt uenig.

Innenfor lovens rammer, er retten til ferdsel og opphold likestilt og likeverdig, uavhengig av fartøyets utforming og kapasiteter. egne preferanser skal ikke legge føringer på andre.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 42 minutter siden:

Prinsipielt uenig.

Innenfor lovens rammer, er retten til ferdsel og opphold likestilt og likeverdig, uavhengig av fartøyets utforming og kapasiteter. egne preferanser skal ikke legge føringer på andre.

Når man snakker om uthavner/havnebasseng, er det i mine øyne under såpass trange forhold, at det i praksis er slik at avstanden til land tilsier 5knop. Eller at det er skiltet 5 knop. Vannsscooter har sef like mye rett til å kjøre der innenfor lovens rammer i 5 knop. Likevel er det ofte slik at barn i joller raser rundt i plan, i utgangspunktet ulovlig, men om vanscooter med så mye krefter og fartspotensiale skulle gjøre det samme, blir jo livsfarlig.  

Link to post
Share on other sites

 

Mouche skrev 45 minutter siden:

Er det ikke også noen mer generelle regler som går på å ta hensyn?

Kjenner ikke så godt til alt av lover og regler, men for meg går det som normal folkeskikk å ikke påføre andre plagsom støy og hekksjø. Hverken jeg som barn, eller mine barn, har noengang bedrevet jollekjøring som tråden startet med. Hadde sikkert gjort det som barn, hadde jeg fått lov. Som voksen derimot, synes jeg slik lyd som ikke passerer, altså kjøring på samme plass, gjør det mindre trivelig. I tilfelle andre er av samme oppfatning, får ikke mine barn heller kjøre slik. Det positive med det har vært mange trivelig utflukter og turer i jolle med barna, og kunskapsmessig kan de langt mere en de som har kjørt i ring.

Skriking og roping på vannet, er for meg noe man gjør om man trenger hjelp i nød, musikk holder det å spille for meg selv.

Det kan likevel hende jeg trår feil forstyrrer noen innimellom, men er ikke så hårsår at jeg ikke tåler at det blir tatt opp.

Jeg er stort sett vant med at de fleste oppfører seg omtrent slik, og forventer det, men ser tendensen til at flere og flere har andre preferanser.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

 

Kjenner ikke så godt til alt av lover og regler, men for meg går det som normal folkeskikk å ikke påføre andre plagsom støy og hekksjø. Hverken jeg som barn, eller mine barn, har noengang bedrevet jollekjøring som tråden startet med. Hadde sikkert gjort det som barn, hadde jeg fått lov. Som voksen derimot, synes jeg slik lyd som ikke passerer, altså kjøring på samme plass, gjør det mindre trivelig. I tilfelle andre er av samme oppfatning, får ikke mine barn heller kjøre slik. Det positive med det har vært mange trivelig utflukter og turer i jolle med barna, og kunskapsmessig kan de langt mere en de som har kjørt i ring.

Skriking og roping på vannet, er for meg noe man gjør om man trenger hjelp i nød, musikk holder det å spille for meg selv.

Det kan likevel hende jeg trår feil forstyrrer noen innimellom, men er ikke så hårsår at jeg ikke tåler at det blir tatt opp.

Jeg er stort sett vant med at de fleste oppfører seg omtrent slik, og forventer det, men ser tendensen til at flere og flere har andre preferanser.

 

Enig!

 

Wartsila skrev On 10.6.2021 at 9.28:

Spol 15-20 år tilbake i tid, så var nettopp jeg en av de snørrvalpene som raste rundt i jolle. Ikke for å komme meg fra A til B, men fordi det var gøy. Og med en VX11 (Lik GH, men med andeledes innredning) og 15HK Tohatsu 2T på hekken så var det sikkert ikke noen stillegående farkost :giggle:

 

Jeg registrerer at det er en generell holdning at "foreldre gidder ikke underholde barna", "foreldre er sikkert opptatt med å sitte i land og drikke", "barna eier ikke respekt for båtlivet" osv... Dette føler jeg er en aldri så liten skivebom.

 

Ungene kjører jolle fordi de syns det er moro å kjøre båt! Husker jeg og vennene mine maaaaste om å få slippe ut i jolla og leke. I tillegg er det en fin måte å lære å kjøre båt på, kanskje for å forme enselv som en fremtidlig båtfører. Og unger lærer best gjennom lek, selv om det er litt til bry for oss andre noenganger..

 

Det er sikkert behagelig for alle oss andre at unga er nede i cabinen og trykker på telefonen, men personlig syns jeg det er greit at barna får kommet seg ut, for å leke, lære seg å kjøre, og for å slippe unna skjermene. Det er tross alt de som skal overta fritidsbåtlivet når vi andre har blitt gamle og grå :yesnod:


Jeg var også en valp for 15-20 år siden som fikk kjøre båt. Jeg fikk imidlertid aldri lov til å kjøre vilt rundt nær andre båter. Hvis jeg skulle bruke båten var det fordi jeg skulle ut å fiske, kjøre, hente, eller dra på tur. Naturligvis benyttet jeg anledningen til å leke litt når foreldrene mine ikke så, men ble jeg fersket ble det ikke båtkjøring på en stund. Jeg kjørte ikke sånn at jeg forstyrret andre. Jeg skjønte såpass mye på den alderen at mine bølger kunne være forstyrrende for andre. Når man kjører i en liten båt selv merker man fort hvordan andre sine bølger føles på egen båt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte mange år av barndommen min til å kjøre båt i sirkel absolutt hele dagen, siden jeg ikke fikk kjøre lenger enn man kunne se ut fjorden, fikk alle naboen gleden av å høre min 1974 7.5hk motor bråke monotont i timesvis. 

Senere når jeg ble eldre fikk jeg 30hk! det var helt spinnvilt, ene innflytter naboen kom med klage, ble elegant ignorert av foreldre, meg og naboer som ikke så problemet. 

La kidsa kose seg innenfor rimelighetens grenser, støy får vi tåle.  Mye folk er veldig støysensitive om dagen, og ekstremt lett krenka. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...