Jump to content

Fantastiske delepriser!


-morten-

Recommended Posts

nomen skrev for 9 timer siden:

For å "forsvare" originalleverandørene litt.

 

Det er ofte litt mer bak delepriser enn den rene produksjonskostnaden.

Produktutvikling, lagerlogistikk, teknisk support ol. skal også med i regnestykket.

 

Så der f.eks. Volvo Penta har gjort alt forarbeidet, og til slutt jobbet seg ferdig med en filterprodusent om hvordan sluttproduktet skal være.

Kan "de andre" bare finne ut hvilket filter som matcher originalen og selge det ut billig.

 

 

 

I dette tilfellet er det jo en Toyota-produsert motorblokk og Toyota originalfilter fra Denso som er klistret over med Yanmar-etikett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser ut fra tråden her at det er urovekkende mange som -

  • ikke ser sammenhengen mellom egne lønnskrav og lokale priser, og derfor ikke vil støtte arbeidsplassene til familie, venner og naboer
  • ikke ser sammenhengen mellom velferdssystemet vi har, og nivået på skatter og avgifter, og derfor ikke vil bidra mer enn absolutt minimum

Beklager, litt på siden, men kunne ikke dy meg.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev 38 minutter siden:

ikke ser sammenhengen mellom velferdssystemet vi har, og nivået på skatter og avgifter, og derfor ikke vil bidra mer enn absolutt minimum

 

Du skal bidra med det du plikter etter loven, og har ingen moralsk eller annen forpliktelse til å gi noe ut over det.

 

Det mest rettferdige er dessuten etter min mening at den som har det gunstigste tilbudet er den som får solgt varen. Det er slik prisnivået holdes i sjakk.

 

Og her dreier det seg om direkte utnyttelse av kunder (ref. Toyota filteret med påklistret Yanmar logo til 10-dobbelt pris og messingdingsen til over 5000 kroner). Og det handler dessuten om norske særavgifter som ikke har annen forklaring enn å kontrollere oss fordi vi ikke vet vårt eget beste (ref. priser på alkohol og brus). Da blir det liksom litt feil å snakke om å handle lokalt for å opprettholde velferdsystemet, selvfølgrlig bortsett fra velferden til gribbene.

 

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Båtdelebransjen i Norge er velsmurt av godtroende kunder som vil sove godt om natta. 

Sealed beam pæra i søkelyset hadde gått hos meg og Maritim skulle ha over 1800,- for ny. Sjekket på Ebay og fikk original Jabsco, dønn lik den på Maritim for 1000,- mindre. Inkl frakt og moms.

Forsøker å være bevisst når det gjelder deler og priser men ender ofte opp med dyre Volvo deler da jeg også sover bedre vel vitende at det er "original" deler på motorer... Det er fordi jeg har kuttet opp olje/dieselfiltre og sett forskjell på mengde og kvalitet på filtermateriale på original vs uoriginal...

Det er det samme som når man kjøper "billige" matvarer og Reitan og Hagen smiler hele veien til banken mens de teller milliardoverskuddet sitt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

 

I dette tilfellet er det jo en Toyota-produsert motorblokk og Toyota originalfilter fra Denso som er klistret over med Yanmar-etikett.

De skal jo ha lønn de som setter på klistremerker også😉😁😁

 

Mitt utsagn var mer generelt en dette spesifikke oljefilteret.

 

Det er vel også kjent at prisnivået på varer til en viss grad er tilpasset folks evne/vilje til å betale.

De driver jo tross alt butikk, med ønske om å tjene mest mulig penger.

 

Så hvis du kan tjene 3 ganger mer på ett oljefilter ved å sette på en klisterlapp, så hvorfor ikke??

Jeg (og jeg tør påstå dere) hadde gjort akkurat det samme😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Og det handler dessuten om norske særavgifter som ikke har annen forklaring enn å kontrollere oss fordi vi ikke vet vårt eget beste (ref. priser på alkohol og brus). 

 

Har kuttet ut bl.a. alkohol og brus. Bl.a. for å få råd til en helt avgiftsfri bil :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, nomen said:

Så hvis du kan tjene 3 ganger mer på ett oljefilter ved å sette på en klisterlapp, så hvorfor ikke??

Helt greit, men da må du ikke syte og klage når folk heller bestiller varer fra Ebay og AliExpress istedet for å bidra til at du tjener tre ganger så mye.

Link to post
Share on other sites

Hvis samfunnsmoral bare handler om betalingsvilje, blir det fort noe feil her. Hvor er arbeidsviljen og serviceinnstillingen til de som leverer varen. Mange firmaer er jo rene pyramidespill, hvor overskudd høstes i toppen av pyramiden, uten nevneverdig arbeidsinnsats. Varen og tjenesten du kjøper skal etter mitt skjønn stå i forhold til hva du betaler. Kjøper jeg noe for en brøkdel av prisen på Ebay, støtter jeg kanskje det kinesiske næringslivet, og sørger for ris på matbordet i en provins i Kina. Dårlig for den norske handelsbalansen, men Reitan og Rimihagen har ikke magemål, og trenger konkurranse tror jeg. At vi i norge kan jobbe i 10 minutter, får så å heve lønnen, f.eks ved å kjøpe ett stort godt næringsrikt brød, er jo fantastisk. At de andre steder i verden må jobbe hele dagen for en liten skål med ris, eller ett par rundstykker, bør i det minste være ett tankekors. Egentlig handler dette om krig og fred. Blir ikke fred i verden før godene og byrdene fordeles ganske jevnt. De samme strukturene finnes jo selvfølgelig i Kina eller Malaysia også, og gjør bildet uoversiktelig. Løsningen er selvfølgelig planøkonomi, og forby arv, men hvis norge gjennomfører dette ensidig, vil nok Putin og Ben Reddik Fy Fasan kjenne sin besøkelsestiid. Dette blir fort vidløftig......

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 8 timer siden:

 

Har kuttet ut bl.a. alkohol og brus. Bl.a. for å få råd til en helt avgiftsfri bil :giggle:

 

Jeg forsaker også mye for å ha råd til båtlivet. Da skulle det bare mangle at jeg ga bort pengene på overprisete resrvedeler og norske særskatter . . . .

 

Jeg har aldri vært noen brusdrikker, og er ikke kunde på Vinmonopolet. Vi brygger ølet vårt selv og tar av og til et glass rødvin etter en harrytur. Og jeg reparer og gjør alt selv. Jeg har aldri hatt en håndverker lenger inn i huset enn til sikringstavla og gjør alt av båtrelatert arbeid selv.

 

Men sukkeravgiften unngår du ikke ved bare å sløyfe brus. Den er riktignok vedtatt fjernet av regjeringen, men Støre har lovet at den kommer minst like sterkt tilbake. De ønsker tydeligvis å opprettholde svenskehandelen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 2 timer siden:

Helt greit, men da må du ikke syte og klage når folk heller bestiller varer fra Ebay og AliExpress istedet for å bidra til at du tjener tre ganger så mye.

Neida, jeg hverken syter eller klager over det.

 

Jeg handlet selv laderegulator til min Yamaha påhenger fra Ebay til 248,- istedenfor 2900,- som den lokale Yamahaforhandleren skulle ha.

 

Hvorfor gjorde jeg det?

Jo det var han som foreslo det når jeg var innom å kjøpte anoder og filter av han i våres🙂

 

Forøvrig regner med at ingen syter eller klager når den lokale butikken er nedlagt, og all ekspertisen er borte.

 

Vi har ett ansvar for å holde liv i de butikkene vi vil ha inærheten, men det er klart, slike grelle eksempler som dette oljefilteret blir bare for dumt.

 

Da er det like greit å sende ett signal om at de har priset seg langt uttafor kartet.

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 1 time siden:

Reitan og Rimihagen har ikke magemål, og trenger konkurranse tror jeg.

 

Populært å trekke fram Reitan og hagen ser jeg.

Mulig at de skulle hatt mer konkurranse, men at de ikke har magemål når det gjelder priser tror jeg ikke på.

Reitan har 1001 butikker, så det de tjener penger på er selvfølgelig volumet. Da trenger ikke fortjenesten pr. solgte vare være stor for at den totale fortjenesten blir stor (og Reitan blir rik). 

30.000 arbeidsplasser er også en del av dette bildet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kompis av meg skulle kjøpe noen deler til sin Hilux. han steilet av prisen og sa "det får du ikke". Han fikk vite at Toyota har 400% avanse på delene. Han fikk delen til halv pris og likevel tjente Toyota stort.

Har Volvo sjøl. De er ikke et sekund mindre grisk. Nye dempere til min XC70 koster 10.000 pr stk på Volvo!!!! (Ja dere leser rett). Kjøpte 4 stk for 10.000 fra Tyskland(inkl. frakt og moms). Orginaldempere. 

Måtte kjøpe nye glidebolter til calipperne. 2357,- for 8 bolter!!!!! Dessverre kun Volvo sine som er rustfri....

Måtte ha ny flammevakt på dieselbrenneren. Volvo kunne kun selge komplett brennkammer til 6000,-. Fikk da jaggu fatt i ny flammevakt på Ebay til noe hundrelapper....

 

Så at orginalforhandlere griner har eg NULL sympati for. De er noen griske jævler. De gjør alt for å lure penger av folk.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ironiske i denne debatten er jo at dagens velferd i landet vårt skyldes i stor del EØS-avtalen, som Gro Harlem Brundtland innførte tidlig på 90-tallet. Det førte til at det ble enkelt å kjøpe tjenester og arbeidskraft fra utlandet(billig) for bedrifter, stat og kommuner. Noe som førte til økt overskudd for de fleste. Sitter forøvrig nå på et hotell på vestlandet, virker som store deler av de ansatte har utenlands opprinnelse, samt at de fleste som bor her er utlendinger som er i karantene før de skal ut i olje-industrien. 

 

Men når enkeltpersoner benytter seg av løsningen(kjøpe deler, brus og annet) så får vi kjeft i det sosiale rom. .. 

 

For informasjon så kjøper jeg slitedeler til min Mercury lokalt. Av to grunner Mercury har "rimelige" deler, samt hyggelig å stikke innom lokal forhandler. Kanskje jeg trenger dem en dag. 

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det enkelt. Får jeg gratis hjelp av et lokal verksted eller butikk til å finne ut hva jeg trenger så handler jeg delene der. Det gjelder alt fra å finne rett joggesko til rett del på motoren. - Ellers kjenner jeg meg fri til å handle hvor som helst. 

 

I størst mulig grad bestiller jeg fra norske butikker (fysisk eller på nett), men om prisene er hinsides over hva jeg må betale i utlandet og jeg har god tid så bestiller jeg fra utlandet.

 

F.eks bestilte jeg Racor-kopien min fra en norsk nettbutikk i stedet for utlandet. Betalte ca 1,5-2 ganger mer, men da med Forbrukerkjøpsloven og og butikkens rykte i ryggen. Og det var jo greit da det var feil på filteret jeg fikk, så jeg fikk nytt i Posten noen dager etter.

 

Men jeg hadde ikke betalt 10-gangen med mindre ferien lå i potten.

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 5 timer siden:

Egentlig handler dette om krig og fred. Blir ikke fred i verden før godene og byrdene fordeles ganske jevnt.

Så lenge vi har religioner blir det ikke fred allikevel. 

 

Sitat

Løsningen er selvfølgelig planøkonomi, og forby arv, ...

Og der kom kommunisten fram i Bøstrøm :wink: 

 

nomen skrev for 3 timer siden:

Jeg handlet selv laderegulator til min Yamaha påhenger fra Ebay til 248,- istedenfor 2900,- som den lokale Yamahaforhandleren skulle ha.

 

Hvorfor gjorde jeg det?

Jo det var han som foreslo det når jeg var innom å kjøpte anoder og filter av han i våres

Noe som tyder på at det i alle fall i dette tilfellet, ikke er detaljisten som sitter med den unormalt høye avansen. Han ville nok ikke henvist deg til ebay dersom han kunne gitt deg en god rabatt og fått salget selv. 

 

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Populært å trekke fram Reitan og hagen ser jeg.

Mulig at de skulle hatt mer konkurranse, men at de ikke har magemål når det gjelder priser tror jeg ikke på.

Reitan har 1001 butikker, så det de tjener penger på er selvfølgelig volumet. Da trenger ikke fortjenesten pr. solgte vare være stor for at den totale fortjenesten blir stor (og Reitan blir rik). 

Det er begge deler, de tar for seg der de kan. Under pandemien nå så har de øket prisen på matvarer ganske kraftig.

 

Lagt til:

Ikke lenge til denne tråden blir stengt antagelig...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Grand Banks jr said:

Jeg gjør det enkelt. Får jeg gratis hjelp av et lokal verksted eller butikk til å finne ut hva jeg trenger så handler jeg delene der. Det gjelder alt fra å finne rett joggesko til rett del på motoren. - Ellers kjenner jeg meg fri til å handle hvor som helst. 

 

I størst mulig grad bestiller jeg fra norske butikker (fysisk eller på nett), men om prisene er hinsides over hva jeg må betale i utlandet og jeg har god tid så bestiller jeg fra utlandet.

 

F.eks bestilte jeg Racor-kopien min fra en norsk nettbutikk i stedet for utlandet. Betalte ca 1,5-2 ganger mer, men da med Forbrukerkjøpsloven og og butikkens rykte i ryggen. Og det var jo greit da det var feil på filteret jeg fikk, så jeg fikk nytt i Posten noen dager etter.

 

Men jeg hadde ikke betalt 10-gangen med mindre ferien lå i potten.

 

 

 

 Samme med meg, men på Mercuryen min har delene gått ut av produksjon, og verkstedet jeg har den på har prøvd å kontakte Ravns Garage, men de svarer ikke hverken på mail eller telefon! Motoren er en Yamahamotor så jeg fant delenummeret og fikk rask service fra Yamaha. kjøpte den likevel fordi om den kostet det dobbelte!   Synes service og holdninger i båtbrangsejen er utrolig lite kundevennlig. Stått på ukesvis på verksted nå. jeg fiksa ny del i løpet av 10 min selv.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Det er begge deler, de tar for seg der de kan. Under pandemien nå så har de øket prisen på matvarer ganske kraftig.

 

Og hva er sammenhengen mellom pandemien og prisene. Er det Reitans griskhet, eller er det muligens noe annet?

Fortell, fortell.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 33 minutter siden:

Og hva er sammenhengen mellom pandemien og prisene.

Sammenhengen er at de store kjedene har benyttet anledningen til å skru matvarepriser vesentlig opp som følge av at det ikke har vært mulig å handle i Sverige/Danmark. Skalkeskjulet har vært at kostnadene har vært høyere under pandemien, derav prisøkning. Sannheten er at de watter opp prisene når de kan. Det er griskhet. Disse store dagligvarebaronene sitter fett nok i det uten at prisene hadde blitt justert under pandemien. De henter jo også økt omsetning pga. mindre handelslekkasje. Men kan de suge inn i begge ender gjør de gjerne det. For du tror vel ikke Hagen, Reitan, Terje Høili osv. sliter med å få nok til salt i maten?

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 6 timer siden:

30.000 arbeidsplasser er også en del av dette bildet.

 

Vil tro at denne effektiviseringen og med ditto gode resultater ikke minst har funnet sted i form av langt færre ansatte? Utgifter i dag går først og fremst på to bein!

 

Eksempelvis var det 3.300 færre ansatte i dagligvarehandelen i fjerde kvartal 2019 enn året før i følge SSB. Dette er med andre ord IKKE påvirket av pandemien!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Komodo, også mht avsløringen vedrørende mitt politiske ståsted. Men jeg ønsker ikke å være mindretallskomunist, selv om H7 visstnok skulle være, blandt mange andre ting, kommunistenes konge. Som vanlig lønnsmottaker kan du velge å være effektiv og pliktoppfyllende, som er bra for firmaet ditt. Vel og bra, når du har en ansvarsfull sjef, som tilrettelegger jobben for deg, og risikerer hus og hjem for å starte som grunder. Men i mange tilfeller skal den stakkars arbeideren produsere for en lat sjef, overbetalt økonomiansvarlig, dyrkjøpt produksjonsutstyr, aksjeutbytte til eiere, kommuneskatt til en skakkjørt kommune med svake ledere, samt strømregning til private investorer, fordi overskuddskraften allerede er solgt til utlandet, og arvesølvet er privatisert. Det som er underlig er at på tross av alle disse raritetene, fremdeles finnes en og annen krone på lønnskontoen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 43 minutter siden:

Sammenhengen er at de store kjedene har benyttet anledningen til å skru matvarepriser vesentlig opp som følge av at det ikke har vært mulig å handle i Sverige/Danmark. Skalkeskjulet har vært at kostnadene har vært høyere under pandemien, derav prisøkning. Sannheten er at de watter opp prisene når de kan. Det er griskhet. Disse store dagligvarebaronene sitter fett nok i det uten at prisene hadde blitt justert under pandemien. De henter jo også økt omsetning pga. mindre handelslekkasje. Men kan de suge inn i begge ender gjør de gjerne det. For du tror vel ikke Hagen, Reitan, Terje Høili osv. sliter med å få nok til salt i maten?

 

Tja, er det helt riktig hva du hevder?

 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/matprisene-naer-uendret-de-siste-12-manedene?publisherId=13569120&releaseId=17902956

 

Og kanskje verdifallet på norske kroner har en for oss forbrukere en negativ effekt siden så mye av (også) matvarer må importeres?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 9 timer siden:

Får da i det minste håpe at du røyker, slik at du ikke sniker deg helt unna dine bidrag til fellesskapet :lol:

 

Nei, har dessverre aldri røkt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 1 time siden:

Og hva er sammenhengen mellom pandemien og prisene. Er det Reitans griskhet, eller er det muligens noe annet?

Fortell, fortell.

 

Komodo skrev 1 time siden:

Sammenhengen er at de store kjedene har benyttet anledningen til å skru matvarepriser vesentlig opp som følge av at det ikke har vært mulig å handle i Sverige/Danmark. Skalkeskjulet har vært at kostnadene har vært høyere under pandemien, derav prisøkning. Sannheten er at de watter opp prisene når de kan. Det er griskhet. Disse store dagligvarebaronene sitter fett nok i det uten at prisene hadde blitt justert under pandemien. De henter jo også økt omsetning pga. mindre handelslekkasje. Men kan de suge inn i begge ender gjør de gjerne det. For du tror vel ikke Hagen, Reitan, Terje Høili osv. sliter med å få nok til salt i maten?

 

Dette med at kostnadene har vært høyere under pandemien bare er et skalkesjul, lukter sterkt av at det er noe du har funnet på, og konkludert med i ditt eget hode, for å gi tyngde til dine argumenter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...