Jump to content

Fantastiske delepriser!


-morten-

Recommended Posts

Om jeg har tid forsøker jeg alltid å gjøre et søk på Ebay. Jeg kjøpte en forgasser til en 2000-modell Yamaha 4hk-2t hos den lokale forhandleren. De hadde en i hylla som jeg kunne få til innkjøpspris som var 3500 inkl.mva. Sjekket Ebay litt senere og der fant jeg den til 600 kr. Kjøpte en starter til innenbordsmotoren i vannjet-RIBen.... betalte nesten 4000... og på ebay 900.

 

@-morten- : https://www.ebay.com/itm/353221521341?epid=2301855935&hash=item523da4afbd:g:nhoAAOSwsnBfdctk

 

Link to post

Oppdaget at motorlabben min var ødelagt, så jeg ringte til den lokale Volvo Penta pusheren for å få tak i en ny. Pris?

 

4700kr!

 

For en gummisylinder med en bolt på toppen!

 

Maritim fiksa meg en til 1700 som var dyrt nok, men sparte noen kroner iallefall...

Link to post

Kjøpte oljefilter til en Yanmar 290 6LPA for noen år siden til kr. 1800,- ("originalt" Yanmarfilter). 

Yanmar 6LPA er som kjent en Toyota Landcruiser motor som er marinisert og fått navnet Yanmar.

Årene etter kjøpte jeg filtre og reservedeler på Toyota. Der kostet det samme filteret kr. 170,-.

Dyr merkelapp det........

2012-12-05_18.25.03.jpg

2012-12-05_18.25.40.jpg

Link to post
Dykker skrev 4 minutter siden:

Kjøpte oljefilter til en Yanmar 290 6LPA for noen år siden til kr. 1800,- 

 

 

Jeg tror det der er dieselfilteret, Dykker, bare så du ikke prøver å skru det inn på de samme gjengene :giggle:

 

Link to post

Det er slikt som gir marineverksteder skikkelig negativ fortegn. Er mye snakk om å handle lokalt for å beholde verkstedene, men da må de slutte med mangegangen.  Jeg forstår at må ta mer betalt enn ebay, men når et filter koster nesten 10-gangen så er det mer enn grådig...

 

Og jeg også håper du ikke brukte det til olje :giggle:

Link to post

Er nok ikke de lokale marineverksteder som bestemmer prisen så lenge de selger originale deler. De kjøper fra Yanmar, Volvo Penta, Mercury med flere.

Merkeforhandler bør sitte med avanse de også. Vanlig er vel innkjøp + ca X 1,6-1.7 ut til kunde.

Om en har tid og lyst, kan en bruke litt tid på web og finne deler til annen pris. Jeg personlig ønsker å støtte lokale verksteder hvis de har delen på lager når jeg trenger den.

Mvh Cmb 

 

Link to post

Du støtter jo det lokale Toyotaverkstedet eller gravemaskinversktedet (D2-40 tilfellet) da. Sunt med litt konkurranse.

 

Men Toyota er heller ikke snaue. Skulle ha 4000 for 2 gassdempere til bakluka på bilen. Han på verkstedet fikk sjokk og ba meg sjekke ett annet sted der han mente 500 var en rimelig pris. Så kjøpte 2 for 489 ett annet sted…

Link to post

Jeg er for å støtte marinrverksted.

De har ingen avanse hvis en kjøper samme del fra bilforhandler.

Jeg tror nok et bilverksted har en mye bedre avanse på årlig basis sammenlignet med et motorverksted i båtbransjen. De fleste har nytte av at marinrverksteder kan drive med overskudd og være til hjelp for de som ikke kan skru selv.

Men det er nå min mening da😉

Mvh Cmb 

 

Link to post
-morten- skrev for 4 timer siden:

Bestilte ny Bensintrykk regulator i dag! kosta over 5000!!!   Fantastisk for en liten blikk del med to skruehull

68V-13906-01-New-Genuine-Oem-Yamaha-Outboard-Pressure-Regulator.jpg

 

Ser ikke hele delenummeret, men antar det er samme jeg fant på ebay til ca kr 2.000 + mva og et par hundre i frakt for original del.

Uoriginal er mye billigere, rundt $50-90 ser jeg.

 

https://www.ebay.com/itm/332687007263?epid=1036894783&hash=item4d75b0de1f:g:AUYAAOSwD6Vd4Pnt

 

https://www.ebay.com/itm/332687007080

 

https://www.ebay.com/itm/353221521341?epid=2301855935&hash=item523da4afbd:g:nhoAAOSwsnBfdctk

Edited by Teerex
Link to post
Dykker skrev for 2 timer siden:

Kjøpte oljefilter til en Yanmar 290 6LPA for noen år siden til kr. 1800,- ("originalt" Yanmarfilter). 

Yanmar 6LPA er som kjent en Toyota Landcruiser motor som er marinisert og fått navnet Yanmar.

Årene etter kjøpte jeg filtre og reservedeler på Toyota. Der kostet det samme filteret kr. 170,-.

Dyr merkelapp det........

2012-12-05_18.25.03.jpg

 

 

Ser ut som ganske mange nettbutikker både i inn og utland beregner seg god avanse på dette filteret med Yanmar-etikett påklistret.

Men noen steder ikke så ille for original vare, her ca $60. Allikevel et solid påslag.

Men du skal være god for å finne filteret til kr 170, det klarer ikke jeg.

 

https://www.dieselpartsdirect.com/ym1197985511012

 

Dette filteret er forøvrig behørig diskutert før her på baatplassen

 

 

Og i det store utland der du fant bildet :smiley:

 

https://www.rib.net/forum/f36/yanmar-gold-lined-fuel-filter-69799.html

 

Edited by Teerex
Link to post

Ser ingen grunn til å kjøpe deler og rekvisita til båten hos de lokale forhandlerene her i Norge. Jeg følger regjeringens praksis og handler i utlandet og finner biligste levrandør på nett.  

Link to post

Ond sirkel dette. 
Virker som det ikke bare er kunder som shopper deler fra utlandet. Virker som flere og flere marinaer og verksteder henter sin arbeidskraft også fra utlandet. 
Det dreier seg vel om tilbud og tilgjengelighet for begge parter…..

Link to post

Er nok noen som opererer med store prisforskjeller ja. Kvalitet er også avgjørende (tenker da de billige filtrene som ikke har dokumentasjon på gjennomstrømning eller andre garantier).

 

Når det er sagt er det fullt mulig å få dieselfilter til 6LP og 8LV for ca 400kr i god kvalitet og garanti fra de største produsentene.

Veivhusfilter til VP D4/6 800-900kr

:smiley:

Link to post

Jeg handler alltid hos norske selgere selv om prisen er ti ganger så høy for å støtte det lokale næringslivet og tenker på hvor viktig det er å ha sikkerhet i ryggen mht loven, Forbrukerkjøpsloven, ordnete norske arbeidsforhold og at de som lever av dette har dyre lokaler, betaler mye i sakte og boligene er blitt alt for dyre.

 

Og pytt, pytt, det er jo bare snakk om båtpenger og kjerringa ser ikke kontoutraget fra banken.

Link to post
Mouche skrev 22 minutter siden:

Jeg handler alltid hos norske selgere selv om prisen er ti ganger så høy for å støtte det lokale næringslivet og tenker på hvor viktig det er å ha sikkerhet i ryggen mht loven, Forbrukerkjøpsloven, ordnete norske arbeidsforhold og at de som lever av dette har dyre lokaler

Nå begynner jeg å lure om du har røyka sokkene dine , Mouche? Du har billigst strøm, billigst rente, billigst bensin, billigste malere, høyst avkastning på verdipapirer og har ei flaske vin for mye I kofferten gjennom tollen og snyter litt på skatten. Så forteller du at du gjerne betaler 10 ganger for mye når det gjelder båt.  Verden står ikke til påske?

Link to post

Ja støtter uglesett her

trur egen egentlig det er ein fornuftig mann

Du får ikkje meg til og drikke 0,4 pils til over hundre lappen

er no fundament galt med det norske lønn og avgiftssystemet 

 

Link to post
Captain A skrev for 8 timer siden:

Ja støtter uglesett her

trur egen egentlig det er ein fornuftig mann

Du får ikkje meg til og drikke 0,4 pils til over hundre lappen

er no fundament galt med det norske lønn og avgiftssystemet 

 

 

Enig . . !

Jeg har for lengst kuttet ut alt av merkeforhandlere både på båt og bil. Jeg har rett og slett ikke råd til å gi bort penger unødvendig. Venter nå bare på å få tatt en harrytur for å omgå littt av det norske pris- og avgiftssystemet.

Link to post
Dykker skrev for 16 timer siden:

Årene etter kjøpte jeg filtre og reservedeler på Toyota. Der kostet det samme filteret kr. 170,-.

Dyr merkelapp det........

Dette er jo rett og slett provoserende!

Det er vel det leddet som setter på klistrelapper som tar det skyhøye påslaget; du snakker om «foredling»…!

 

Jeg ser også andre eksempler der fabrikkens delenummer er slipt bort, for at det skal bli en unik merkevare med ny «klistrelapp». Etter min mening er dette uærlig!

Edited by Familiesnekke
Link to post

Kjøpte akkurat et solcelle panel, type sammenleggbart. Betalte rett over 2500,- norsk nettbutikk, mens en annen kjent norsk nettbutikk i Moss skal ha 3699,- for nøyaktig samme produkt.

Så det kan ofte lønne seg å ikke ta første tilbudet som dukker opp i søket.

Link to post

For å "forsvare" originalleverandørene litt.

 

Det er ofte litt mer bak delepriser enn den rene produksjonskostnaden.

Produktutvikling, lagerlogistikk, teknisk support ol. skal også med i regnestykket.

 

Så der f.eks. Volvo Penta har gjort alt forarbeidet, og til slutt jobbet seg ferdig med en filterprodusent om hvordan sluttproduktet skal være.

Kan "de andre" bare finne ut hvilket filter som matcher originalen og selge det ut billig.

 

 

Link to post
NilsPils skrev for 10 timer siden:

 

Enig . . !

Jeg har for lengst kuttet ut alt av merkeforhandlere både på båt og bil. Jeg har rett og slett ikke råd til å gi bort penger unødvendig. Venter nå bare på å få tatt en harrytur for å omgå littt av det norske pris- og avgiftssystemet.

 

Handler aldri næringsmidler i Sverige, ett sted går grensa. Ikke ville det ha vært spesielt lønnsomt heller. Tid er som kjent penger.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...