Jump to content

Fantastiske delepriser!


-morten-

Recommended Posts

Om jeg har tid forsøker jeg alltid å gjøre et søk på Ebay. Jeg kjøpte en forgasser til en 2000-modell Yamaha 4hk-2t hos den lokale forhandleren. De hadde en i hylla som jeg kunne få til innkjøpspris som var 3500 inkl.mva. Sjekket Ebay litt senere og der fant jeg den til 600 kr. Kjøpte en starter til innenbordsmotoren i vannjet-RIBen.... betalte nesten 4000... og på ebay 900.

 

@-morten- : https://www.ebay.com/itm/353221521341?epid=2301855935&hash=item523da4afbd:g:nhoAAOSwsnBfdctk

 

Link to post
Share on other sites

Oppdaget at motorlabben min var ødelagt, så jeg ringte til den lokale Volvo Penta pusheren for å få tak i en ny. Pris?

 

4700kr!

 

For en gummisylinder med en bolt på toppen!

 

Maritim fiksa meg en til 1700 som var dyrt nok, men sparte noen kroner iallefall...

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Kjøpte oljefilter til en Yanmar 290 6LPA for noen år siden til kr. 1800,- ("originalt" Yanmarfilter). 

Yanmar 6LPA er som kjent en Toyota Landcruiser motor som er marinisert og fått navnet Yanmar.

Årene etter kjøpte jeg filtre og reservedeler på Toyota. Der kostet det samme filteret kr. 170,-.

Dyr merkelapp det........

2012-12-05_18.25.03.jpg

2012-12-05_18.25.40.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er slikt som gir marineverksteder skikkelig negativ fortegn. Er mye snakk om å handle lokalt for å beholde verkstedene, men da må de slutte med mangegangen.  Jeg forstår at må ta mer betalt enn ebay, men når et filter koster nesten 10-gangen så er det mer enn grådig...

 

Og jeg også håper du ikke brukte det til olje :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke de lokale marineverksteder som bestemmer prisen så lenge de selger originale deler. De kjøper fra Yanmar, Volvo Penta, Mercury med flere.

Merkeforhandler bør sitte med avanse de også. Vanlig er vel innkjøp + ca X 1,6-1.7 ut til kunde.

Om en har tid og lyst, kan en bruke litt tid på web og finne deler til annen pris. Jeg personlig ønsker å støtte lokale verksteder hvis de har delen på lager når jeg trenger den.

Mvh Cmb 

 

Link to post
Share on other sites

Du støtter jo det lokale Toyotaverkstedet eller gravemaskinversktedet (D2-40 tilfellet) da. Sunt med litt konkurranse.

 

Men Toyota er heller ikke snaue. Skulle ha 4000 for 2 gassdempere til bakluka på bilen. Han på verkstedet fikk sjokk og ba meg sjekke ett annet sted der han mente 500 var en rimelig pris. Så kjøpte 2 for 489 ett annet sted…

Link to post
Share on other sites

Jeg er for å støtte marinrverksted.

De har ingen avanse hvis en kjøper samme del fra bilforhandler.

Jeg tror nok et bilverksted har en mye bedre avanse på årlig basis sammenlignet med et motorverksted i båtbransjen. De fleste har nytte av at marinrverksteder kan drive med overskudd og være til hjelp for de som ikke kan skru selv.

Men det er nå min mening da😉

Mvh Cmb 

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 4 timer siden:

Bestilte ny Bensintrykk regulator i dag! kosta over 5000!!!   Fantastisk for en liten blikk del med to skruehull

68V-13906-01-New-Genuine-Oem-Yamaha-Outboard-Pressure-Regulator.jpg

 

Ser ikke hele delenummeret, men antar det er samme jeg fant på ebay til ca kr 2.000 + mva og et par hundre i frakt for original del.

Uoriginal er mye billigere, rundt $50-90 ser jeg.

 

https://www.ebay.com/itm/332687007263?epid=1036894783&hash=item4d75b0de1f:g:AUYAAOSwD6Vd4Pnt

 

https://www.ebay.com/itm/332687007080

 

https://www.ebay.com/itm/353221521341?epid=2301855935&hash=item523da4afbd:g:nhoAAOSwsnBfdctk

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 2 timer siden:

Kjøpte oljefilter til en Yanmar 290 6LPA for noen år siden til kr. 1800,- ("originalt" Yanmarfilter). 

Yanmar 6LPA er som kjent en Toyota Landcruiser motor som er marinisert og fått navnet Yanmar.

Årene etter kjøpte jeg filtre og reservedeler på Toyota. Der kostet det samme filteret kr. 170,-.

Dyr merkelapp det........

2012-12-05_18.25.03.jpg

 

 

Ser ut som ganske mange nettbutikker både i inn og utland beregner seg god avanse på dette filteret med Yanmar-etikett påklistret.

Men noen steder ikke så ille for original vare, her ca $60. Allikevel et solid påslag.

Men du skal være god for å finne filteret til kr 170, det klarer ikke jeg.

 

https://www.dieselpartsdirect.com/ym1197985511012

 

Dette filteret er forøvrig behørig diskutert før her på baatplassen

 

 

Og i det store utland der du fant bildet :smiley:

 

https://www.rib.net/forum/f36/yanmar-gold-lined-fuel-filter-69799.html

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er nok noen som opererer med store prisforskjeller ja. Kvalitet er også avgjørende (tenker da de billige filtrene som ikke har dokumentasjon på gjennomstrømning eller andre garantier).

 

Når det er sagt er det fullt mulig å få dieselfilter til 6LP og 8LV for ca 400kr i god kvalitet og garanti fra de største produsentene.

Veivhusfilter til VP D4/6 800-900kr

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg handler alltid hos norske selgere selv om prisen er ti ganger så høy for å støtte det lokale næringslivet og tenker på hvor viktig det er å ha sikkerhet i ryggen mht loven, Forbrukerkjøpsloven, ordnete norske arbeidsforhold og at de som lever av dette har dyre lokaler, betaler mye i sakte og boligene er blitt alt for dyre.

 

Og pytt, pytt, det er jo bare snakk om båtpenger og kjerringa ser ikke kontoutraget fra banken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 22 minutter siden:

Jeg handler alltid hos norske selgere selv om prisen er ti ganger så høy for å støtte det lokale næringslivet og tenker på hvor viktig det er å ha sikkerhet i ryggen mht loven, Forbrukerkjøpsloven, ordnete norske arbeidsforhold og at de som lever av dette har dyre lokaler

Nå begynner jeg å lure om du har røyka sokkene dine , Mouche? Du har billigst strøm, billigst rente, billigst bensin, billigste malere, høyst avkastning på verdipapirer og har ei flaske vin for mye I kofferten gjennom tollen og snyter litt på skatten. Så forteller du at du gjerne betaler 10 ganger for mye når det gjelder båt.  Verden står ikke til påske?

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 8 timer siden:

Ja støtter uglesett her

trur egen egentlig det er ein fornuftig mann

Du får ikkje meg til og drikke 0,4 pils til over hundre lappen

er no fundament galt med det norske lønn og avgiftssystemet 

 

 

Enig . . !

Jeg har for lengst kuttet ut alt av merkeforhandlere både på båt og bil. Jeg har rett og slett ikke råd til å gi bort penger unødvendig. Venter nå bare på å få tatt en harrytur for å omgå littt av det norske pris- og avgiftssystemet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 16 timer siden:

Årene etter kjøpte jeg filtre og reservedeler på Toyota. Der kostet det samme filteret kr. 170,-.

Dyr merkelapp det........

Dette er jo rett og slett provoserende!

Det er vel det leddet som setter på klistrelapper som tar det skyhøye påslaget; du snakker om «foredling»…!

 

Jeg ser også andre eksempler der fabrikkens delenummer er slipt bort, for at det skal bli en unik merkevare med ny «klistrelapp». Etter min mening er dette uærlig!

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte akkurat et solcelle panel, type sammenleggbart. Betalte rett over 2500,- norsk nettbutikk, mens en annen kjent norsk nettbutikk i Moss skal ha 3699,- for nøyaktig samme produkt.

Så det kan ofte lønne seg å ikke ta første tilbudet som dukker opp i søket.

Link to post
Share on other sites

For å "forsvare" originalleverandørene litt.

 

Det er ofte litt mer bak delepriser enn den rene produksjonskostnaden.

Produktutvikling, lagerlogistikk, teknisk support ol. skal også med i regnestykket.

 

Så der f.eks. Volvo Penta har gjort alt forarbeidet, og til slutt jobbet seg ferdig med en filterprodusent om hvordan sluttproduktet skal være.

Kan "de andre" bare finne ut hvilket filter som matcher originalen og selge det ut billig.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 10 timer siden:

 

Enig . . !

Jeg har for lengst kuttet ut alt av merkeforhandlere både på båt og bil. Jeg har rett og slett ikke råd til å gi bort penger unødvendig. Venter nå bare på å få tatt en harrytur for å omgå littt av det norske pris- og avgiftssystemet.

 

Handler aldri næringsmidler i Sverige, ett sted går grensa. Ikke ville det ha vært spesielt lønnsomt heller. Tid er som kjent penger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...