Jump to content

Fantastiske delepriser!


-morten-

Recommended Posts

Komodo skrev 45 minutter siden:

Ja, det kunne jeg gjort. Det ville ikke vært noe problem å hente fram gode eksempler. 

 

Ja, ingen tvil om at du kan det, jeg også, men SSB og Virke ser nok på varegrupper som helhet, ikke enkeltelementer. En annen ting er at man vel må se på matvarepriser i relasjon til våre inntekter, og gjør man det så ser man at denne utgjør i dag rundt ti prosent av lønna mot 20 prosent i 1980. Dette medfører også at i europeisk målestokk er maten ikke dyr i Norge, relativt sett. Vil du bytte lønn og utgifter med innbyggere i mange andre land rundt oss?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 32 minutter siden:

Det gjør også inntjeningen

 

Tja, hvor mye kunne matprisene ha vært satt ned hvis Hagen, Reitan og disse ikke hadde tjent en eneste krone? Omsetningen i dagligvarer var på overkant av 32 milliarder i første tertial i 2021!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 45 minutter siden:

Tja, hvor mye kunne matprisene ha vært satt ned hvis Hagen, Reitan og disse ikke hadde tjent en eneste krone?

<Der ikke godt si hvem som stikker av med fortjenesten.

men en Dansk Slangeagurk koster kr7,04

1 kg moreller/kirsebær kr 70,41

12 bokser Grønn Tuborg  kr 84,49

Alt i Norske kroner

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå boikotter vi Norge og følger (fj)Erna, som er en ivrig tilhenger av å handle tjenester  og arbeidskraft i EU. Nå er det bare å fylle opp båten med EU varer. billig billig...Så kan vi følge Mouches råd og bruke polske håndverkere/malere som jobber for kr 100 i timen til å pusse opp båten. Jeg spår at det blir tillatt å krysse grensen med båt den 26 juni. 

Mouche skrev for 2 timer siden:

Ja, og?

 

 

Link to post
Share on other sites

På salg av mat eller f.eks eiendom og aksjer? Oppslaget i Finansavisen samt en nyhetssnutt i samme avis, sier ingenting om hvordan de har kommet frem til tallene og hva som "skjuler" seg bak tallene, men du har kanskje mer om dette?

 

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/06/14/7688492/dette-skjer-i-dag-mandag

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tråden ville bli både kort og uinteressant om vi bare skulle diskutere prisnivået på en bensintrykk regulator. Grådigheten har tatt overhånd og det ser vi når den ene 48 foter fairlane etter den andre glir inn i gjestehavnene med forhåndsbestilt plass. Det kan være en av grunnene til at en bensinregulator eller andre ting  koster skjorta.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 1 time siden:

Grådigheten har tatt overhånd og det ser vi når den ene 48 foter fairlane etter den andre glir inn i gjestehavnene med forhåndsbestilt plass. Det kan være en av grunnene til at en bensinregulator eller andre ting  koster skjorta.

:thumbsup:

Nemlig . .!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Skal man handle deler, sjekk lokalt og på nett. Har fått overraskelser flere veier ( Har nå kun Yanmar 6LP &  Merc.25EFI ) Filtre til Yanmar handles på skruvat, Bosh filter. koster under 200kr ( Folk som kjøper "originale" Yanmar deler til en Toyota motor har et misforhold mellom vett og penger)

Til Mercury har faktisk de lokale forhandlere OK priser. Denne f.eks. kostet ca 650,- lokalt, men £99 på ebay https://www.ebay.com/itm/283191350553

Fant også en US butikk som tok 116 USD for samme.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 45 minutter siden:

 

Skal man handle deler, sjekk lokalt og på nett. Har fått overraskelser flere veier ( Har nå kun Yanmar 6LP &  Merc.25EFI ) Filtre til Yanmar handles på skruvat, Bosh filter. koster under 200kr ( Folk som kjøper "originale" Yanmar deler til en Toyota motor har et misforhold mellom vett og penger)

Til Mercury har faktisk de lokale forhandlere OK priser. Denne f.eks. kostet ca 650,- lokalt, men £99 på ebay https://www.ebay.com/itm/283191350553

Fant også en US butikk som tok 116 USD for samme.

 

Ja, forsåvidt en kjent sak at Ravns Garage er billigere på det meste av Mercury/Mercruiser deler enn fra USA. Gjelder iallefall for dieselmotorene. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 10 minutter siden:

Ja, forsåvidt en kjent sak at Ravns Garage er billigere på det meste av Mercury/Mercruiser deler enn fra USA.

 

Ravns Garage ligger helt jæ.... til langt inne på bondelandet, men det er ikke uten grunn at jeg kjørte dit og kjøpte motor til Draco-jolla mi. De har vanvittig gode priser, og er helt utrolig gode på service, veldig hyggelige folk! Det første året jeg var tilbake der og kjøpte deler til service på motoren hadde jeg en lang og hyggelig prat med Erling Ravn og viste ham litt bilder av prosjektet. Han hadde ingen betenkeligheter med at jeg gjorde servicen på motoren selv, og allikevel opprettholdt full garanti. Da jeg betalte for delene (med god rabatt!) understreket han at det hadde ikke blitt den prisen om jeg hadde hatt en Suzuki eller Yamaha, som han forøvrig også forhandler. Mercury er gunstig på pris også på servicedeler. Bortsett fra at jeg har ødelagt to kontrollkabler (har ingenting med motoren å gjøre) og tatt en sikring, har det vært null problemer med motoren så langt. Blir det noe problem har vi gode forhandlere av Mercury både her på Hvaler, samt Ravns i Båstad. Blir ikke aktuelt å kjøpe deler på nettet for å spare noen kroner.

 

Oljefilter til Yanmar priset med 1000% avanse blir et annet kapittel. Der stopper min solidaritet. 

Link to post
Share on other sites

Til og med jeg har vært hos Ravns, men det var en søndag så da var de stengt :giggle:

Måtte bare kjøre den veien da jeg kjørte til Fredrikstad en tur fra Gardermoen med leiebil.

Men de er jo flinke å sende til oss som bor i langtvekkistan da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

 

Ravns Garage ligger helt jæ.... til langt inne på bondelandet, men det er ikke uten grunn at jeg kjørte dit og kjøpte motor til Draco-jolla mi. De har vanvittig gode priser, og er helt utrolig gode på service, veldig hyggelige folk!

ja  men ....de klarer vel ikke servisepakkene  til feks  eurofritid  Der hadde vi røket på minst en 1000 lapp. Ingen grunn til å vise lojalitet.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89370338

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Komodo, også mht avsløringen vedrørende mitt politiske ståsted. Men jeg ønsker ikke å være mindretallskomunist, selv om H7 visstnok skulle være, blandt mange andre ting, kommunistenes konge. Som vanlig lønnsmottaker kan du velge å være effektiv og pliktoppfyllende, som er bra for firmaet ditt. Vel og bra, når du har en ansvarsfull sjef, som tilrettelegger jobben for deg, og risikerer hus og hjem for å starte som grunder. Men i mange tilfeller skal den stakkars arbeideren produsere for en lat sjef, overbetalt økonomiansvarlig, dyrkjøpt produksjonsutstyr, aksjeutbytte til eiere, kommuneskatt til en skakkjørt kommune med svake ledere, samt strømregning til private investorer, fordi overskuddskraften allerede er solgt til utlandet, og arvesølvet er privatisert. Det som er underlig er at på tross av alle disse raritetene, fremdeles finnes en og annen krone på lønnskontoen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan videre følge opp trådstarter med flere grelle eksempler. Trengte f.eks ny spenningsregulator til en Kohler hjelpemotor. En vanlig regulator, temmelig lik den som finnes f.eks på gressklippere, og gjelder 12volts siden. Masse om og men med firmaet som skulle ha originalregulatoren, så det tok vel fire uker å få den. I mellomtia hadde jeg tatt en annen regulator til drøyt 100 lappen fra Ebay, og glemt hele bestillingen. Regulatoren kom omsider med en regning på ca. 3600,- pluss frakt. Nå ligger den ett eller annet sted i haugen min med kjekt å ha, som reservedel. Samvittigheten er ren da, når jeg både støttet det nasjonale næringslivet, og lot det dryppe litt på en underbetalt kineser. Min samfunnsmoral tilsier at jeg gjerne betaler det samme, eller faktisk litt mer for å reparere noe gammelt, enn å kaste, og kjøpe nytt. Spesielt hvis dette betyr å støtte lokalt/regionalt eller nasjonalt næringsliv. Men som nevnt over i tråden, så finnes det faktisk grenser. Ting skal betales, og det ofte med normale lønninger. Båtplassen har forresten spart meg for mange kroner med hjelp til selvhjelp, og generell næring til en altoppslukende hobby. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 5 minutter siden:

Min samfunnsmoral tilsier at jeg gjerne betaler det samme, eller faktisk litt mer for å reparere noe gammelt, enn å kaste, og kjøpe nytt.

 

Å reparere i stedet for å kjøpe nytt, der det er praktisk mulig, er selvfølgelig også en måte til å unngå blodpriser på reservedeler. Sinkanodene til motoren min lager jeg selv. Og jeg har reparert haugevis av tekniske duppeditter på både båt, bil og i hjemmet. Eksempelvis ankervinsj med borttæret mellomflens, kretskort til båtmotoren og til baugpropellen, gearhus til baugpropellen og masse annet. Sånt gir en fantastisk god mestringsfølelse.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Veldig bra Komodo, også mht avsløringen vedrørende mitt politiske ståsted. Men jeg ønsker ikke å være mindretallskomunist, selv om H7 visstnok skulle være, blandt mange andre ting, kommunistenes konge. Som vanlig lønnsmottaker kan du velge å være effektiv og pliktoppfyllende, som er bra for firmaet ditt. Vel og bra, når du har en ansvarsfull sjef, som tilrettelegger jobben for deg, og risikerer hus og hjem for å starte som grunder. Men i mange tilfeller skal den stakkars arbeideren produsere for en lat sjef, overbetalt økonomiansvarlig, dyrkjøpt produksjonsutstyr, aksjeutbytte til eiere, kommuneskatt til en skakkjørt kommune med svake ledere, samt strømregning til private investorer, fordi overskuddskraften allerede er solgt til utlandet, og arvesølvet er privatisert. Det som er underlig er at på tross av alle disse raritetene, fremdeles finnes en og annen krone på lønnskontoen. 

 

Flott at forumet er fritt for politisk propaganda, og svada!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 13.6.2021 at 18.21:

Tja, hvor mye kunne matprisene ha vært satt ned hvis Hagen, Reitan og disse ikke hadde tjent en eneste krone? 

 Disse tallene er der jo. Reitan som konsern. Tjente ca 3,5 milliard av driftsinntektene etter skatt i fjor. 

Driftsinntekter på ca 76,5 milliard.  som inkluderer alt i konsernet, De driver som kjent med litt mer enn mat her. Men illustrerer likevel litt hva de tjener på drift av disse  selskapene.

 

så da ville vel alt de omsatte for vært ca 4,5 prosent billigere da.   eller en tier pr bærepose a 250,- ca kanskje..

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og alt i konsernet er kun salg av mat til oss som dukker opp i deres butikker? Skal man tillate disse forferdelige kapitalistene en utbytte av sine investeringer? Samme med de som bygger våre hus, selger oss klær, biler, båter osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...