Jump to content

Er det mange som skal kjøre Telemarkskanalen i år


btt

Recommended Posts

Stort sett alltid plass. Er det fullt så ligg uttapå en annen. Normalt god plass på Ulefoss, men begrensa tilgang til strøm. Norsjø Ferieland har god kapasitet. Likeledes Notodden. Lunde kan være fullt til tider, men stor rotasjon gjør at det blir fortløpende ledige plasser. Timer du ankomst godt får du plass. Slusemannskapet både over og under har full oversikt. Kviteseid har noe begrensa plass etter at de stoppa bruka av kanalbrygga. Flytebrygga tar bare ca 6 35-fotere. Lårdal har god plass på ei litt sliten flytebrygge/bølgedemper. Ikke strøm eller vann. Grei plass i Dalen..

Grei plass til å møte lystbåter overalt…… om en kan lese kart/staker. Kan være stedvis trangt å møte passasjerbåtene, men dette styres av slusemannskapet. Spør dem om tvil.

Utenom havner kan du også ligge på kanalbryggene, men mange har anløp av passasjerbåtene og er også nødbrygger for disse. Klarer bruk med skipperne på VHF.

Husk minimum 4-er blåser om du er redd for en dult i fenderlista. Selv 5-er blåsa mi blir for sped bakerst i nedre sluse i Ulefoss. Planke(er) får du låne i Ulefoss for hele turen om du vil bruke på fendere. I Vrangfoss har de store 6-er blåser til bruk for de som spør om det. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Vi planlegger med en tur i Telemarkskanalen for første gang iløpet av sommeren.

Har 4 kulefendere i tillegg til sylindriske. Anbefales det å bruke planker for å unngå punktering av fendere?

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Velkommen oppover, alle som vil :thumbsup:

Fendere: min erfaring er at jo større kulefender, jo bedre. Det er svært liten fare for å punktere fendere, sluseveggene er stort sett uten skarpe punkter som stikker ut. Grunnen til at stor kulefender behøves, er at det står vertikale "stolper" i stål eller betong montert på sluseveggene, som passasjerbåtene bruker som fendring ved slusinga. Blir litt heftig for en plastbåt. Stolpene er vel ca 20-40 cm tykke, og dermed "spises" en del av diameteren på kulefenderen din opp av dette. Vi har alltid fått låne store kulefendere ved de større sluseanlegga som Ulefoss og Vrangfoss, og av og til fått beholde de hele veien fra Ulefoss til Hogga. Noen andre låner dem jo med seg ned igjen :) 

Gjestehavner: Det finnes ok gjestebrygger mange steder i kanalen, men kapasiteten og infrastrukturen som tilbys varierer sterkt. Skien har gjestebrygger både ovenfor og nedenfor slusa. Fint å ligge ovenfor slusa hvis det passer med logistikken deres. Ulefoss har ok gjestehavn, men litt kjedelig beliggenhet spør du meg. Lunde er et veldig trivelig sted med plass til 40-50 båter og god stemning på bryggekaffeen. Lekeapparater, bra sanitæranlegg, etc. Nordsjø Ferieland skryter mange av, men jeg har ikke vært der selv (enda). Notodden kjenner jeg heller ikke til så langt. Kviteseid har gjestebrygge med strøm, vann, septiktømmeanlegg og et lite sanitærbygg rett ved, men begrenset med plass (undertegnede jobber med saken...). Dessverre ikke fuel nede ved brygga (undertegnede jobber med saken...), men hurtiglader for el-båt er straks på plass :yesnod: Selvølgelig er Kviteseidbyen selve perla i kanalen, du fortøyer ca 20 meter fra butikker og kafeer, omtrent som i Sørlandsbyene, og er vel verdt den lille avstikkeren. De fleste andre steder må du belage deg på å gå et stykke før du er i sentrum og kan kjøpe brød og solkrem/myggspray. Store båter må ha bruåpning for å komme inn til Kviteseid, der Norges eldste svingbru i drift opereres. Dette bestilles via telefon i tidsrommet der bua er betjent, eller du kan henge deg på passasjerbåten Victoria når den går ut/inn. Vet også at det av og til åpnes utenfor "åpningstid" dersom man bestiller i god tid. 
Har ellers fått med meg at Kilen Camping (Flåvatn) holder på å montere nye gjestebrygger. Lårdal pusses opp av frivillige ildsjeler nå, og skal bli ei bedre gjestehavn enn tidligere. Dalen har fuel og ellers tilgang til det meste, vet ikke helt kapasiteten her. De har også kran for løft av båter opp til 5000 kg. 
Ellers finnes det mange dampskipbrygger langs kanalen som ikke er i daglig bruk. Ofte er det mulig å legge seg på enden av disse så man ikke er i veien dersom passasjerbåtene skulle finne på å klappe til kai likevel. 
Ikke forvent dere samme standard og tilbud som hos de store ute langs kysten, fritidsbåtsesongen her oppe er for kort til at folk kan investere mange millioner i gjestehavnanlegg. Men folk er veldig glade for at det kommer fritidsbåter på besøk, så ta kontakt i butikker etc dersom dere har behov for noe. 

 

Ankring og "uthavner": Det er mange gode muligheter til å ankre opp langs svaberg, fjellvegger eller sandstrender oppover i kanalen. Ta med kiler og slegge, og ta med deg søppel når du reiser. Man finner sjelden en beskytta ankringsplass, men det trengs jo heller ikke særlig ofte. Det blir ikke stor sjø her oppe, men det kan bli litt hissige kastevinder på ettermiddagstid en varm sommerdag. Bølgene du må beregne for stammer stort sett fra båttrafikken. 

Ellers er kanalanlegget et fantastisk byggverk, og det finnes mange små museer og utstillinger underveis. Verdt å sette seg litt inn i historien om du har tid. 
Badetemperaturene varierer sterkt, avhengig av hvor langt du er unna nærmeste store kraftstasjon. Her inne i Kviteseid får vi ofte mellom 23 og 28 grader i vannet i juli, men med en gang du kommer utenfor svingbrua så er det det krystallklare fjellvannet fra de store kraftstasjonene oppe mot Dalen som råder, og her kan det være 7-8 grader kaldere i vannet.
Slusing får dere teken på etter ei sluse eller to. Stor fordel å være en person forut og en akter som kan betjene hvert sitt tau, og har dere noen til å passe fendere i tillegg så blir det en avslappende øvelse. Det oppfordres sterkt til å stoppe motoren i hvert slusekammer, så sjekk at startmotor og batteri fungerer bra :giggle:
@Førstefender Femti fots båter går helt fint, men to slike sammen går stort sett ikke inn i ett slusekammer. Dere vil derfor bli "splitta" i to, og vil sluse sammen med tre-fire mindre båter i hvert deres kammer. Antakelig trenger dere bruåpning et par steder, men det går stort sett greit. 
Når det gjelder navigering anbefales det å kjøpe papirkart, mange plottere har null kartgrunnlag oppover her. Noen apper har data, jeg mener Navionics fungerer best her oppe. Så er det jo en del staker og seilingsmerker man bør forholde seg til for å ikke gå på grunn, men her er fargekodene ulike dem på kysten. Dere finner fort ut av det. 
Husk at på noen strekk kan det være mye strøm, vi hadde vel nesten seks knop motstrøm på det verste i fjor, så om båten går litt tungt er det ikke sikkert det skyldes at turboen din har fått problemer :giggle:
Midt i sesongen må man regne med å vente en del på slusing. Bare ta det som en del av opplevelsen og ta en liten utforsking på land mens dere venter, ellers blir det kun til irritasjon. 

Mye info her: https://www.telemarkskanalen.no/fritidsbat/praktisk-informasjon
 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Vær obs på dybdene i de øverste vannene. Første gang vi tok turen fant vi et nydelig sted med svaberg på Bandak hvor vi ville ta kvelden og overnatte. 20 meter fra svaberget lot jeg ankeret gå, og det raste ut 50 meter kjetting, rett ned. En titt på ekkoloddet viste null bunnkontakt, dybden var utenfor målområdet. Så et tips er å sjekke dybder hvis du skal ankre mot land på de øverste vannene.

Link to post
Share on other sites

Meget god forklaring @Kanalkapteinen
Var "kanalen rundt" i -19 tidlig i sesongen og brukte Navionics på en billig pad og det funket som gull.

 

Nesten ikke trafikk når vi var der, men beregn god tid. Middagene på Vrangfoss var i hvert fall utmerket i -19.

 

Har man mulighet for en natt på Dalen hotell så vil jeg anbefale det, men ta i hvert fall en tur bort for noe å drikke og sjekk ut historien.

 

Beste opplevelsen var selvfølgelig natten i Kviteseid :saint:

Verste var nakenbad i utløpet av Straumen i Kviteidsvatnet for å fjerne tau i propellen :diving:

 

Ikke glem å lese om industrihistorien i og rundt kanalen og gjerne besøke noen av museene om dette.

 

Marodden i Norsjø mot Ulefoss

WP_20190627_22_22_41_Rich.jpg.b6fffd9f03224bc0d0ad53657b73307b.jpg

 

IMG_20190627_234253.jpg.4d7914444a51a0fb9c4adfec79ef550a.jpg

 

D5L

Link to post
Share on other sites

@Bellil hvor lang tid bør man sette av for at det skal bli tid nok for å utforske hele kanalen opp til og med Dalen med spaserturer opp til Rui eller Lårdalsstigen, en stopp i Kvitseid eller Norsjø evt. et par andre plasser?

Holder det med en uke eller bør man sette av lenger tid?

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Vi overnattet på Marodden, Vrangfoss (i bunnen), Kvitseid, Dalen, Vrangfoss (toppen), Akkarhaugen (dro til Notodden og tenkte å overnatte der, men det var mer liv på vestsiden av Akkarhaugen og det sier ikke lite :-). På veien til og fra lå vi i Paradisbukta (Jordbukta) på Håøya (anbefales). Jeg kunne godt tenkt meg flere netter og enda flere stopp i kanalen, men kaptein/reder ønsket ikke det og da var det lite jeg som kun styrmann/maskinist/kokk/byssegutt/dekksgutt/skipselektriker kunne gjøre med det :worry:

 

Sjekk kalenderen for stedene rundt. Kanskje er det noe spesielt et sted som gjør at du legger om ruten eller tar to netter. Med mye trafikk, som jeg regner med at det blir i sommer, tror jeg to uker er tingen.

 

Kunne godt tenkt meg turen igjen.

 

God tur

D5L

Link to post
Share on other sites

Det bygges vel stadig ut tømmestasjoner. 
Jeg har ikke helt oversikten her, men Ulefoss og Kviteseid har i alle fall fungerende anlegg. 

I følge kanalen sine sider gjelder følgende: 

Kanalvassdraget – en drikkevannskilde

Hele kanalvassdraget og spesielt Norsjø er drikkevannskilde for store befolkningsgrupper. Det er derfor ikke tillatt å tømme septik/avfall/søppel i vassdraget. 

Benytt kanalens anlegg for septiktømming eller tøm septiktanken før du går inn i vassdraget og bruk toalettene på land i størst mulig utstrekning. Det er septikanlegg på Hjellebrygga i Skien, Ulefoss gjestehavn, Kviteseid, Dalen og Akkerhaugen vest.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Trafikken øker kraftig i Kanalen om dagen. Båter må reise fra Lunde for å gi plass til prioriterte El-båter.  Skal bli interessant å se hva som skjer i Kviteseids allerede begrensa kaikapasitet….. vet ikke hvor lange ladekablene er, prioriteres lading av El-båter eller septiktømming ?? 

Link to post
Share on other sites

Fullt kaos på Lunde ikveld. Var en stokk i slusene nedstrøms som forsinket trafikken. Vi fikk båt utenpå oss i 19-tiden, 1 time etter vanlig stenging. 

 

Så rundt kl 23 kom 2 elbåter......Var allerede 1 elbåt på ladestasjonen og som hadde ligget der i hele dag. 2 "vanlige" motorbåter hadde tilsynelatende lagt seg på den andre elbåt-plassen, men ingen av plassene er fysisk merket for elbåter. Var vel ingen som så mulighetene for at elbåter skulle komme 5 timer etter at slusene stengte.....

 

Så nå prøves det å legges til og koples for strøm utenpå/ved siden av/utenpå de andre båtene og elbåten og dras strømkabler til de to som kom.....

 

Håper alle timer utgang i morgen tidlig med hvem som skal avgårde først og sist!😁

Link to post
Share on other sites

Vi tok turen oppover Telemarkskanalen 28/6-7/7 og det var svært lite båt oppover. På vei ned siste dagen møtte vi mange fra Lunde og ned til Skien så vi var heldige som begynte ferien tidlig i år. 

Det er jo til dels få plasser på bryggene oppover og ikke mange plassene det er mulig å ligge på svai pga dybde.

En utrolig flott tur som anbefales og fortrinnsvis utenom høysesong :smiley:

 

IMG_0148.JPG

IMG_0134.JPG

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...