Kanalkapteinen Startet 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2021 Har støpt inn nye stringere mellom to spant. Dette er gjort med 6 lag 300gr vevd matte og epoksy. Nå har det stått ca 16 timer og oppleves hardt, men hvor lenge må jeg vente før jeg kan male over med tokomponent polyuretanmaling? Det er ett punkt der det ble mye epoksy i forhold til matte, så det er helt «glatt». Her kan jeg fortsatt lage merker hvis jeg trykker neglen hardt ned. Eller oppleves støpen hard. Må det pusses over før maling, eller er vask tilstrekkelig for å fjerne voks? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Skal ikke si det sikkert, men jeg tror ikke det er noe problem å male over nå. Men jeg tror det kan være lurt å vaske godt med aceton, og fare over med sandpapir. Det er mange forskjellige kvaliteter på epoxy, men så vidt jeg forstår kan det skille seg ut et aminskikt og legge seg på overflaten. Dette må du ha vekk for å få god binding med malingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kanalkapteinen Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Takk for svar @Komodo? Gjør som du sier, men gir det noen timer til med varmluftsovn på 25 grader først. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Guest Thostr Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Maling over epoxy påvirker generelt ikke herdetiden, som gjerne er mange dager i praksis (selv om det oppleves som hardt etter ett døgn). Så er bare tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Takk, da kjører jeg på. Var ikke bekymret for herdinga på epoksyen forsåvidt, heller bindinga mellom PU-lakk og ferskt epoksylaminat. Tar en runde med aceton og pussepair før lakkering ? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Kanalkapteinen Svart 21.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Som sagt, så gjort. Ser ut til å gå helt fint med heft og herding. Lakkering ble gjort ca 24 timer etter siste støp, vasket først med Aceton, så litt slip med 40-papir og støvsuging. Jeg bruker ikke tynner i lakken, så den er seig og nesten som lim i konsistensen, men flyter likevel bra ut og gir et sjikt med gode slitasjeegenskaper. Finish er ikke det viktigste her under septiktanken Etter slip: Triveligere i kjølen nå. Hadde gitt det ett strøk til hvis dette var synlig, men vet av erfaring at denne lakken tåler mye påkjenning med kun ett strøk. Rommet der jeg har gjort jobben ligger under dobbeltkøya i stikkabinen. Lakkerte også i de andre romma under dørken der man kommer til. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.