Jump to content

Når er epoksylaminat overmalbart? Herdetid.

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Har støpt inn nye stringere mellom to spant. Dette er gjort med 6 lag 300gr vevd matte og epoksy. Nå har det stått ca 16 timer og oppleves hardt, men hvor lenge må jeg vente før jeg kan male over med tokomponent polyuretanmaling? Det er ett punkt der det ble mye epoksy i forhold til matte, så det er helt «glatt». Her kan jeg fortsatt lage merker hvis jeg trykker neglen hardt ned. Eller oppleves støpen hard. 
Må det pusses over før maling, eller er vask tilstrekkelig for å fjerne voks?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Skal ikke si det sikkert, men jeg tror ikke det er noe problem å male over nå. Men jeg tror det kan være lurt å vaske godt med aceton, og fare over med sandpapir. Det er mange forskjellige kvaliteter på epoxy, men så vidt jeg forstår kan det skille seg ut et aminskikt og legge seg på overflaten. Dette må du ha vekk for å få god binding med malingen. 

Som sagt, så gjort. 
Ser ut til å gå helt fint med heft og herding. Lakkering ble gjort ca 24 timer etter siste støp, vasket først med Aceton, så litt slip med 40-papir og støvsuging. Jeg bruker ikke tynner i lakken, så den er seig og nesten som lim i konsistensen, men flyter likevel bra ut og gir et sjikt med gode slitasjeegenskaper. Finish er ikke det viktigste her under septiktanken :giggle:

Etter slip:

F91C0AB5-B5FC-45EC-8D01-F762CB9D5EE2.jpeg.c74f92b67c2918531f9e67b92c8d95c2.jpeg

Triveligere i kjølen nå. Hadde gitt det ett strøk til hvis dette var synlig, men vet av erfaring at denne lakken tåler mye påkjenning med kun ett strøk.

9E3C65E3-92A9-44DD-A2C8-B6A5DACD55C8.jpeg.7d583f7277c8d9a59cefb389c75863b9.jpeg

Rommet der jeg har gjort jobben ligger under dobbeltkøya i stikkabinen. Lakkerte også i de andre romma under dørken der man kommer til.

9DAC5468-F8F0-4531-AFA4-1E04F05DE39C.jpeg.f614a27b57d2fc5e8a533c3c44a885ba.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...