Jump to content

mjøsa


Guest bingo

Recommended Posts

Ja det finnes et slikt kart, det er ikke serlig detaljert men det viser da i hvertfall at det er grundt ved land og dypt utpå :sad: Dette selges i bokhandler langs Mjøsa kjøpte mitt på Hamar for noen år siden. Det har hvert snakk om et nytt mer detaljert kart men jeg tror ikke det har kommet noe enda.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Henter opp igjen denne nå som også jeg har kartplotter mulighet i båten :smiley:. Har det skjedd noe nytt på denne fronten, eller har det kommet til nye medlemmer som vet noe om sjøkart og Mjøsa? Jeg er spesielt på jakt etter elektroniske kart som kan legges inn i et PC basert kartplotterprogram. Jeg har sett på et landbasert plotterkart hvor Mjøsa er med, men der var det kun omrisset som var inntegnet. Ikke noe info om dybde, bunnforhold og annet interessant.

 

Et spørsmål til de som har sett papirvarianter av sjøkart for Mjøsa: Er disse såpass bra at de kan egne seg for scanning til bruk i kartplotterprogram?

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til de som har sett papirvarianter av sjøkart for Mjøsa: Er disse såpass bra at de kan egne seg for scanning til bruk i kartplotterprogram?

Bare en kjapp kommentar; jeg sjekket nettopp med listene mine fra Sjøkartverket og de utgir ihvertfall ikke noen "sjøkart" for Mjøsa.

 

Hvis man får kart fra andre kilder så er neppe lykter og sjømerker til å stole på  -   men denslags finnes kanskje ikke på Mjøsa :smiley:

 

Beklager, men jeg kunne bare ikke dy meg.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Henter opp igjen denne nå som også jeg har kartplotter mulighet i båten :smiley:. Har det skjedd noe nytt på denne fronten, eller har det kommet til nye medlemmer som vet noe om sjøkart og Mjøsa? Jeg er spesielt på jakt etter elektroniske kart som kan legges inn i et PC basert kartplotterprogram. Jeg har sett på et landbasert plotterkart hvor Mjøsa er med, men der var det kun omrisset som var inntegnet. Ikke noe info om dybde, bunnforhold og annet interessant.

 

Et spørsmål til de som har sett papirvarianter av sjøkart for Mjøsa: Er disse såpass bra at de kan egne seg for scanning til bruk i kartplotterprogram?

 

Kanskje du kan benytte disse kartene som Statkart.no har? http://www.statkart.no/IPS/?module=SKWebsh...blicOpen;id=132

 

Tror ikke vi som cruiser i innlandet får noe bedre elektroniske kart.

/per

Link to post
Share on other sites

...Hvis man får kart fra andre kilder så er neppe lykter og sjømerker til å stole på  -   men denslags finnes kanskje ikke på Mjøsa

Å joda. Det finnes nok det. Hev forøvrig nettopp ivei en mail til Nautisk for å høre hva de vet. Men jeg er redd man må oppsøke andre kilder for å evt. få tak i noe lignende et sjøkart for Mjøsa. Bokhandlere har vært nevnt tidligere. Det spørs om dette kanskje er det eneste stedet slik er å oppdrive. Men, med litt flaks, er det slik noenlunde brukbart det de skaffer, slik at det kan scannes inn.
Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan benytte disse kartene som Statkart.no har?http://www.statkart.no/IPS/?module=SKWebshop;action=ProductGroup.publicOpen;id=132

Har tittet på disse, men den eneste infoen om Mjøsa på disse kartene, er at den er blå. Det er spesielt dybdeforhold jeg kunne tenkt meg og visst mer om. Ikke av navigasjonsmessige grunner, men mer av nysgjerrighet.
Link to post
Share on other sites

Et spørsmål av ren uvitenhet: Denne C-Map ESC piratkopien som sirkulerer - hva inneholder denne egentlig av kart? Er det bare kart over sjø, eller er det kart over land også? Hvordan ser evt. den delen ut som dekker Mjøsa? Jeg har aldri sett programmet, men mener å ha lest et sted at dette inneholder 'alt'. I tilfelle dette skulle inneholde noe bra over Mjøsa, er det kurrant å få tak i et egnet plotterprogram og kjøpe kun den delen som dekker Mjøsa, eller er dette dyrt i anskaffelse?

Link to post
Share on other sites

Nå må dere slutte å mobbe vår Båtdilla

Ingen fare, Andreas. Det skal nok noe helt annet til enn dette for at jeg skal miste engasjementet. Vet dere forresten hva svensken sa da han tok seg til hodet etter å ha fått en diiiger murstein i hodet? Jättekul! :lol: Tar du den, Gunga?

:wink:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Norli på Gjøvik har papirkart liggende til ca Kr. 130.

Det er oppgitt dybder der, men det kan ikke sammenlignes med vanlige sjøkart.

 

Forøvrig vil jeg si til dere såkalte "saltvannskjørere"  :wink: at dere blotter deres uvitenhet når dere mobber Batdilla med inspillene deres.

 

Gammern i familien har drevet med lofotfiske fra nordlandsbåt til skøyte, og burde være vant til dårlig vær og sjø. Han har alltid mobbet oss her sørpå med denne ferskvannspytten vi kjører på. Det vil si, han sluttet med det etter å ha opplevd ruskevær en høst utenfor Kapp. Han hadde aldri trodd det kunne bli så ille å være i båt i "pytten". Dessuten går du på grunne her, og faller i sjøen, så kan du drukne av mjøsvann også. Sjøveis- og sjøvettregler gjelder her som andre plassser.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare, Andreas. Det skal nok noe helt annet til enn dette for at jeg skal miste engasjementet. Vet dere forresten hva svensken sa da han tok seg til hodet etter å ha fått en diiiger murstein i hodet? Jättekul! :lol: Tar du den, Gunga?

:lol:

 

Nej den har jeg ikke hört!

 

 

.......men mannen som slår sig i huvudet hele tiden med en hammare....

 

 när man frågade honom varför gör du så ?

 

 

-Jo, det er så  skönt när man slutar !   :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...Den beste løsningen må være å kjøpe det beste kartet som finnes, og så scanne det, kalibrere det og bruke oziexplorer eller seaclear som nav program.

Det begynner å ane meg at dette blir løsningen. Jeg har som smått begynt å leke meg med tanken om å gjøre dette, og samtidig prøve å finne andre med samme løsning, slik at vi kan utveksle oppdateringer. Er vi mange nok som oppdaterer, og alle hele tiden går ut fra siste versjon når de legger til nye ting, burde det kunne bli riktig så bra om noen år. Er det andre medlemmer eller besøkende som farter på Mjøsa og kunne tenke seg å helt uformelt delta i et slik "samarbeide", er det fint om dere gir dere til kjenne i denne tråden, så kan vi avtale detaljer på mail. Jeg regner med å anskaffe nevnte kart ganske snart og scanne det, skulle det ikke dukke opp noe annet de nærmeste dagene.
Link to post
Share on other sites

I min "ungdom" hadde jeg båt på Randsfjorden, og var på Mjøsa et par ferier. Jeg har en kompis på Kapp, og jeg mener bestemt at han hadde et kart over Mjøsa. Jeg kan ikke huske hvor detaljeret det var, men jeg husker at der var inntegnet noen sjømerker. Jeg skal ringe ham og sjekke imorgen. Kommer med mer etter det.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Til Båtdilla; har båt i Vorma med Mjøsa som tumleplass. Kan gjerne tenke meg å delta i ditt eksperiment med å få til noe som er bedre en det kartet som allerede dekker Mjøsa. Som andre her på båtplassen nevner så er det nærmest verdiløst. Det viktigste med det kartet er at fasiliteter på land, båthavner, campingplasser, søppeltømming etc er avmerket.

 

Forøvrig så finnes det faktisk fyrlykter i Mjøsa. Ved Kapp har jeg obervert slike. De hadde nok sin misjon før Mjøsbrua ved Moelv ble bygd. Da var fergestrekningen mellom Kapp og østsiden av Mjøsa en av Norges mest traffikerte.

 

For de interesserte som ikke har vært i Mjøsa kan jeg nevne at en av de største utfordringene med navigasjon er vannstanden. På vårparten fra mai til midten av juni er det lite vann i Mjøsa, skjær langs land og grunner i Vorma kan være skumle. Pga manglende kart må man være kjent/evt forsiktig (eller begge deler). Mot slutten av juni setter flommen inn. Vorma blir da stort sett farbar i hele sin bredde, mens forholdene langs land kun endrer karakter (gamle skjær bli som nye).

 

Uvær på Mjøsa er litt spesielt, da bølgene blir krappe (kort bølgelengde). Da er det fint å søke nødhavn på Tangen, der kan man i mellomtiden hygge seg med en   :yesnod:.

 

Forøvrig er bålivet på Mjøsa ganske flott, begrensningene tatt i betraktning. Jeg pleier å si at man får bruke det terrenget man har. For meg betyr det 10 min i bilen til bårhavna i Eidsvoll, alternativet i Oslofjorden blir ganske så mye mer. I tillegg er båtlivet upretensiøst, ikke så mange "konger" der, selv om de finnes. Til og med de med dyre båter er i Mjøsa er trivelige mennesker, til sommeren skal jeg sjekke om de er det i Oslofjorden - Strømstad. Sist sommer ble jeg invitert ombord i en Princess 42 rett nord av Minnesund, der ble jeg  :smiley: av fineste merke. Flott båt også, forresten.

 

:drink: Mjøsa.

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har akkurat kjøpt meg et såkalt sjøkart over Mjøsa hos Norli på Gjøvik. Kostet Kr. 119.

Det ser ikke så veldig detaljert ut, og inneholder mye info om serverdighetene rundt.

Inneholder stort sett dybder og noen få plasser med grunner.

Er med på ideen om å få til et oppgradert kart. Har tenkt å scanne det inn og bruke OziExplorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...