Jump to content

mjøsa


Guest bingo

Recommended Posts

...han påstod at der snart skulle komme rigtige sjøkart over Mjøsa, og at de skulle komme fra Statens Kartverk.

Ser man det ja. Da slipper vi kanskje å sette igang et større apparat selv. Da er det jo bare å ta en telefon til kartverket og sjekke litt rundt hva som foreligger av planer rundt evt. et slik kart. Og skulle ikke det føre fram, fikk jeg et nyttig tips via www.gps.no som kan være til hjelp hvis vi må trå til selv. Sitat: "Vel, nå har jo NVE (www.nve.no) dybdekart for en rekke norske innsjøer, deriblant Mjøsa. Kvaliteten på disse er varierende, noen er basert på manuell opplodding mens andre er basert på ekkolodd i samspill med GPS. Om kartene er tilgjengelig på digital form vet jeg ikke, men de kan i hvert fall fås på papir". Takk for hjelpen så lenge, Jensen. :sailing:
Link to post
Share on other sites

Når en først er i gang med prosjektet kunne det jo kansje være intressant å ta med hele vassdraget som er tilgjengelig med båt.

Tenker da på Glomma og Vorma, tror mange fra Mjøsa kvier seg for turen ned til disse vassdragene nettop på grunn av mangel på info om grunner. Blir jo fortalt mange skrekkhistorier om sterk strøm og grunner nedover elva.

Kan gjerne være behjelpelig med info om grunner etc. nedover elva,

Har jo fire- fem båtforeninger her nede som også sikkert er intressert i et ordentlig kart. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvor langt sørover kommer man egentlig i Mjøsa?

Eller hvor langt er det ferd bart er med båt?

Sørover kommer man til Rånåsfoss ved Haga, da må en passere en sluse ved svanfoss.

Vi har jo forøvrig også en egen turistbåt her nede "Elvekongen" som går charter og ruteturer på elva. Den ble i 92-93 kjøpt i Lofoten, het den gangen Lofotfjord, kanskje noen som kjenner denne båten derfra. Den ble kjørt fra Lofoten til Oslo på egen kjøl og på trailer til å Årnes hvor den har gått i rutetrafikk siden. Pluss at vi har hatt besøk av noen raskere båter på elvefestvalen

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hej

 

Det finns en sjö i Sverige som heter    MJÖRN     (samme början ivarjefall !  :sailing: )

ligger ca en timmes bilväg öster om Göteborg mot Alingsås, relativt stor insjö, där man

seglar  med 'stora båtar' (IF-båtar etc )på för o eftersesong, o lyfter ner dom i havet under ferien!

Denna sjö MJÖRN dom har eget sjökart (tom WGS84)

Bilde

kansje ni kan få lite tips av dom killarna http://www.mjornkortet.se/

 

Dom har även byggt  hela 5  (fem!) fyrar + en enslinje!  :sailing:

http://www.fyr.org/Mjoern.htm

http://www.fyr.org/Msf.htm

 

Her er en annan insjö med eget sjökort!  Runn i Dalarna

Bilde

http://hem.bredband.net/runbat/

 

det finns ytterligare privata sjökort för en del insjöar

Bolmen, Siljan+ ytterligare några

 

Sen finns det en kille i Stockholm som lever på att ge ut privata sjökort

har gjort en hel del 'spesialer' över Stockholms skärgård i skala 1:10000

Lars Granath heter han, han har en egen hemsida, men jag kan ikke finne den!http://www.segling.nakterhuset.se/02_03/saima.asp

 

http://www.segling.nakterhuset.se/02_03/sjokort.asp

 

kansje kan ni få lite hjälp eller tips av dessa?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg søkte litt på Mjøsa og Glomma (Glåma) og fant noe spennende.

Sakset fra Miljøvern departementet. Har det skjedd noe mer på dette planet.

Kanalferie I Glomma og Mjøsa en realitet?

 

Glomma-Mjøsa blir innlandets skjærgård

Miljøvernministeren har godkjent vannbruksplanen for Glomma i Hedmark. Planen åpner for småbåtferdsel fra Braskereidfoss i Våler til Mjøsa. Nye kanaler og hevesystem for fritidsbåter blir aktuelt på flere punkter.

 

 

Planen vil gi innlandets småbåtførere en større friluftsopplevelse. Målet er at vannvegen Glomma-Mjøsa skal bli den lengste og mest populære ferskvannsvegen i Norge. Det vil også styrke reiselivsnæringen i området, sier miljøvernminister Børge Brende.

 

 

For å åpne vannvegen Glomma-Mjøsa må en etablere heve-, frakte- og slipp-muligheter ved Kongsvinger kraftstasjon og ved Funnefoss i Nes. Ved Norsfossen og Gjølstadfossen må en lage kanaler. Glåmdal regionråd står ansvarlig for gjennomføringen, og prosjektet er tenkt finansiert av blant annet reiselivsnæringen, kommunene og Akershus, Oppland og Hedmark fylkeskommuner.

 

 

Reiseliv, friluftsliv, kulturminner og vannkvalitet er blant satsingsområdene i vannbruksplanen, som omfatter nedbørsfeltet til Glomma i Hedmark fylke.

 

 

Planen er utarbeidet som fylkesdelplan i samarbeid mellom regionale og lokale aktører, fylkeskommunen og kommunene.

 

 

Kontaktperson: Rådgiver Harald Noreik tlf. 22 24 60 12, mob. 916 01 306

 

Vedtak:

Godkjenning av fylkesdelplan "vannbruksplan for Glomma", Hedmark fylke

Link to post
Share on other sites

Andre store planer:

 

Litt av årsaken til at det ikke er så stor trafikk av lystbåter på Mjøsa skyldes nok Mjøsormen. Det har til alle tider vært forbundet men en viss fare å ferdes i småbåt på Mjøsa. Mjøsormen er vanligvis et fredlig dyr, men forskning de senere år  har vist at dyret kan la seg stresse av støy fra propeller.  Mjøsormen kan da gå til angrep, og det er ingen spøk å bli angrepet av en Mjøsorm når man oppholder seg i en 20 fots plastbåt.

 

Det jobbes derfor med å utvikle produkter for å gjøre Mjøslivet tryggere for båtfolk flest. Det ene produktet blir en liten sender som skal festes på ormen. Små mottagere vil bli plassert langs strandsonen, og disse vil fange opp signaler fra ormen og sende disse videre til en sentral. Der blir signalene bearbeidet, og det blir generert en NMEA setning som angir ormens posisjon i WGS84 datum. NMEA setningen vil så bli sendt ut på 155.441 MHz, en gang i minuttet.

 

Ombord i båtene monteres så en liten mottager som tar imot NMEA signalet og viser ormens posisjon på et display. Det er også planer om å lage en PC versjon av mottageren som kan kobles til  en USB port omtrent som en GPS. Ormens posisjoner kan da følges på et kart på skjermen. Dersom ormen kommer for nær båten vil mottageren avgi en pipetone / akkustisk alarm.

 

Forskiningen har også vist at det finnes spesielle lyddekvenser som får ormen til å flykte i motsatt reting ifht lydkilden. Planen er da å lage en liten lydsender som plasseres på båten under vannlinjen. Når ormen nærmer seg og hører lyden vil den bråsnu, men denne løsningen er ikke helt problemfri:

 

Dersom ormen befinner seg mellom to båter som begge sender ut skremmelyder vil den svømme fram og tilbake mellom de to båtene. Dette vil etterhvert gjøre ormen veldig stresset og forskerne er derfor bekymret for om denne metoden da vil virke mot sin hensikt. Man vet ennå for lite om hvordan en orm oppfører seg når den blir utsatt for en slik ekstrem stress situasjon.

 

Det vil nok gå en del år før disse produktene er i full bruk langs Mjøsa.

Link to post
Share on other sites

God helg.

 

Men vil det ikke være for sent når ekkoloddet oppdager ormen i angrepsposisjon?

 

Kanskje det var derfor de tidligere vurderte en kanonbåtflotilje på Mjøsa. Kanskje flotiljen burde hatt ASW kapasitet (AntiSubmarineWarfare) :diving....

 

Patton

 

God helg og  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har sjekket med Statens Kartverk angående nytt Mjøskart?

Håpet at noen allerede hadde innhentet noe info da jeg så det var en rekke nye innlegg i tråden. Men det var det ikke, derimot noe helt annet :nono:. Så jeg føyk nettopp ivei en mail til Statens Kartverk. Poster info her når jeg har fått svar fra dem. Dette blir spennende. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Batdilla : Håpet at noen allerede hadde innhentet noe info da jeg så det var en rekke nye innlegg i tråden. Men det var det ikke, derimot noe helt annet . Så jeg føyk nettopp ivei en mail til Statens Kartverk. Poster info her når jeg har fått svar fra dem. Dette blir spennende.  

Kjempeflott !  :smiley: Da avventer jeg med å kontakte De personene som skal hjelpe til med oppdateringen. Jeg og fadern hadde en gjennomgang i helgen, og noterte oss noen steder som vi mener er for dårlig inntegnet i kartet. Skal verifisere dette med noen andre før jeg sier hvor det er.

 

Vi burde vell også bestemme hvem som skal ta seg av koordineringen av prosjektet. Hvis jeg får litt hjelp, kan jeg godt ta på meg dette, men jeg vil trenge litt teknisk support da jeg ikke er særlig bevandret i "hjemmeside verdenen".

Link to post
Share on other sites

Vi burde vell også bestemme hvem som skal ta seg av koordineringen av prosjektet. Hvis jeg får litt hjelp, kan jeg godt ta på meg dette, men jeg vil trenge litt teknisk support da jeg ikke er særlig bevandret i "hjemmeside verdenen".

Dette er jo aldeles utmerket. Når det gjelder den verdensomspennendeveven (www), kan jeg sikkert hjelpe til med den delen. Sted å legge det ut, oversikt over deltagere, evt. funksjon for automatisk varsling ved oppdatering, passordbeskyttelse og slik er kurrant og det kan jeg ordne når vi kommer så langt. Vi får se det ann til svar fra Statens Kartverk foreligger. Med litt flaks, er det såpass seriøst det de kan tilby at videre initiativ er ikke nødvendig. Alternativt at vi heller tar tak i deres utgangspunkt og bygger videre på det, men kanskje med mindre arbeide som resultat fordi deres utgangspunkt er bedre enn bokhandelens? Nordli var forøvrig utsolgt for Mjøskartet og har bestilt et nytt til meg. En annen hadde vært innom i forrige uke og hentet det siste de hadde... :smiley:
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: Nå har jeg anskaffet meg Kartverkets båtsportkart for Mjøsa. Her er en snutt for de som er interesserte i å se detaljeringsgraden på kartet:

Bilde

 

Jeg har også kommet over en riktig godbit - så og si originalen av et dybdekart for Mjøsa som ble laget i 1940! Slå den da! Kan dette være det enkelte omtaler som "det andre og bedre kartet"? Noen som vet noe om det? Her er en smaksprøve av noenlunde samme område som over:

Bilde

 

Ellers har jeg ikke fått svar fra Kartverket på mine spørsmål om et evt. nytt kart for Mjøsa. Er det slik at alle mailer man sender til firmapost@.... automatisk blir slettet, samme hvilke firma det gjelder? Man nesten få inntrykk av det. De som sitter på disse firmapost@.... adressene skal ihvertfall ikke ha skryt for bra respons på henvendelser. Mener å huske at Ingar har samme erfaring med firmapost@saab...

Link to post
Share on other sites

------ !!Breaking News!! ------                                                               ------ !!Breaking News!! ------

 

Siste oppdatering ifbm båtsportkart for Mjøsa: Har i dag vært i telefonisk kontakt med Kartverket. Ble lei av å vente på svar fra firmapost@... adressen deres :crazy:. Det viste seg at det var ikke enkelt å finne riktig person. Var først innom 3 personer hos Sjøkartverket. De visste ingenting, men henviste meg til en avdeling på Hønefoss. Det var jeg innom en 2-3 selgere som ikke visste noe, før jeg ble satt tilbake til Sjøkartverket (!). Ny runde der, før jeg ble sendt til en avdeling på Hamar og innom 2 personer, før den tredje endelig hadde greie på saken :cool:. Enkelt skal det ikke være. Vedkommende kunne fortelle følgende:

 

Det stemte at det hadde pågått arbeide med å utarbeide et nytt og bedre båtsportkart for Mjøsa. Problemet var at arbeidet hadde stoppet opp. Fikk inntrykk av at dette kanskje er et utfyllingsarbeide som er igangsatt etter at et EU prosjekt åpnet for pengestøtte til å gjennomføre jobben med å lage et nytt kart.

 

Utgangspunktet er det eksisterende båtsport/turistkartet. I tillegg vil de baserer seg på et dybdekart fra 1900, som jeg har postet et utsnitt av i denne tråden. I tillegg vil de benytte seg av flyfoto. En del flyfoto ble tatt i fjor, og flere skal tas i vår før Mjøsa begynner å stige igjen. Han fortalte at det blir lagt vekt på de mest trafikkerte stedene, rundt byene og de større tettstedene. Dette indikerer at vi kan kanskje ikke forvente oss et fullgodt båtsportkart for hele Mjøsa, men kanskje et som er bedre enn i dag når det gjelder de mest traffikerte stedene.

 

Dessverre kan vi ikke regne med at kartet blir gitt ut i år. Men i løpet av 2005 mente han det burde kunne være ute.

 

Drister meg til å ta med email adressen til vedkommende, så det blir enklere å finne ut status en annen gang: knut.reiseter@statkart.no. Han holder som nevnt til på Kartverkets avdeling på Hamar. Jeg fikk også navnet på en annen person på samme sted som visstnok også vet en del om emnet - Stein Emilsen.

 

Så da spørs det hva vi gjør, Tom J.? Før vi iverksetter et større apparat, spørs det om det er fornuftig å vente til neste år og se hvor mye som evt. mangler i det som Kartverket gir ut. Eventuelt at vi forsøker å få rede på eksakt hva de kartlegger på nytt, og så kan vi i mellomtiden titte på området som ikke blir kartlagt på nytt, i tilfelle dette skulle være områder som anses nyttige å ha bedre kvalitet på enn i dag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel aldri enkelt og komme til rett person innen staten. Mange papirflyttere der vet du! :cool:

 

Ellers så er det jo intressant med EU støtte da! Kan jo hende det blir farbart  hele veien og ut i havet i Østfold. Det hadde vært noe det!

Med fare for at Mjøsormen rømmer :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tror nok Dilla vet mer enn han vi ut med. Avslører ikke dette en viss sjømann med spesialutstyr i gang med nye oppmålinger på Mjøsa tro?

Stemmer nok det. Vil ikke kommentere altfor mye på nåværende tidspunkt, men jeg kan avsløre at hvis Tom J. og jeg går igang med kartoppdatering på egen hånd, vil en del av målsettingen bli å kartlegge ormens parringsområder - dette for å vite hvor man ihvertfall bør holde seg unna. Sammen med dette vil vi antagelig komme med anbefaler rundt minimum båstørrelse vi mener er forsvarlig for å kunne være noenlunde sikker på å overleve ormens herjinger.
Link to post
Share on other sites

Jeg begynner nå å tro at mjøsormen bare er noe mjøsingene har funnet på for å lage litt spenning i hverdagen. Var inne på mjøsorm siden for å holde meg oppdatert på dette, men det ser ikke ut til at siden har vært oppdatert på lang lang tid.

 

Kanskje den siste mjøsormen er død?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...