Jump to content

mjøsa


Guest bingo

Recommended Posts

...Kan gjerne tenke meg å delta i ditt eksperiment med å få til noe som er bedre en det kartet som allerede dekker Mjøsa.

Flott! Vi får avtale oss imellom litt etter hvert hvordan vi løser det rent praktisk. Men tanken min er at vi alle da må ha en oversikt over de som er med på ordningen. Navn og helst email - til nød adresse, med tanke på distribusjon av oppdateringer, hvis vi da ikke kan komme fram til en bestemt person som legger inn oppdateringer etter anvisninger fra hver enkelt. Kanskje kunne vi hatt et fast sted på nettet som de som er med på ordningen kan oppsøke for å laste ned siste versjon. Men dette åpner for at også andre som ikke er med på ordningen kan laste det ned (Kan selvsagt gjør nedlastingen passordbeskyttet, men også et passord kan gis bort til uvedkommende). Men det er kanskje ikke noe argument - man kan uansett tilegne det seg via venner som er med på ordningen. En annen sak er at det bør være et krav at man har kjøpt originalen for å kunne bli med på ordningen, slik at vi ikke bryter med copyright ved å sette igang en slik ordning. Det gjør vi kanskje likevel, men i mine øyne er det litt mer husrent når man har kjøpt og betalt for kartet, og det eneste man gjør via ordningen er å sikre bedre utbytte at det man har kjøpt.

 

Videre må alle være istand til å oppdatere, alternativt at noen stiller opp og hjelper de som ikke har mulighet selv, eller at en person tar på seg alle oppdateringene etter anvisning fra andre.  Og så må det forefinnes regler for hvordan oppdatering og distribusjon av dette skal skje. Nå i starten foreslår jeg som nevnt at alle som er interessert, gir lyd fra seg i denne tråden. Samtidig er det også fint om man skriver noen ord om de områdene man farter mest i/er mest kjent i, så får vi oversikt over hvilke områder vi etter hvert har dekket, og hvor det er hull. Kanskje ender dette opp i en oversikt som legges sammen med kartet, slik at alle som bruker det vet med en viss sikkerhet hvor kartet har vært vurdert av kjentfolk, og ikke. Hmm - høres da ikke så dumt ut dette? Neste steg kunne kanskje være å sende en henvendelse til båtforeningene rundt Mjøsa og opplyse om initiativet og dermed få med langt flere på ordningen. Videre så er det sikkert mye kunnskap å hente fra personer som har erfaring fra yrkestrafikk - Skibladner, Mjøsferjer, osv. For ikke å snakke om de gamle ringrevene av noen fiskere som har drevet fiske på Mjøsa "i all tid". Og så er det ikke umulig at en del kan hentes via bøker på bibliotek. Og så kunne vi... Huff, nei nå baller det på seg igjen. At man aldri lærer. :nonod:

 

Ihvertfall, jeg kunne tenke meg å være med i ordningen. Hvis dere andre som er interessert poster en lignende oversikt, får vi se etter hvert hvordan vi griper det ann. Er det andre essensielle opplysninger som vi bør ha slik innledningsvis, så er det fint om dere fyller på med det.

 

Navn: Batdilla

Dekningsområde: Hamar - Lillehammer

Grad av kunnskap om farvannet: Liten

 

Forøvrig kan jeg nevne at jeg fikk svar fra Nautisk Forlag rundt hva de hadde funnet ut om emnet - sitat:

 

"Ja, det finnes et sjøkart for Mjøsa. Det er i format som et båtsportkart og har trykk på begge sider. Målestokk 1: 80 000. Elektronisk kjenner jeg ikke til at det eksisterer noe kart. Jeg finner det svært lite sannsynlig at det er laget noe kommersielt."

 

Jeg antar dette er det kartet Tom J. nevner i sitt innlegg. Kan det stemme med beskrivelsen til Nautisk, Tom?

 

Etter tips fra Gunga, har jeg postet et spørsmål på www.gps.no om det samme. Så får vi se hva de vet over der.

Link to post
Share on other sites

Batdilla : Forøvrig kan jeg nevne at jeg fikk svar fra Nautisk Forlag rundt hva de hadde funnet ut om emnet - sitat:

 

"Ja, det finnes et sjøkart for Mjøsa. Det er i format som et båtsportkart og har trykk på begge sider. Målestokk 1: 80 000. Elektronisk kjenner jeg ikke til at det eksisterer noe kart. Jeg finner det svært lite sannsynlig at det er laget noe kommersielt."

 

Jeg antar dette er det kartet Tom J. nevner i sitt innlegg. Kan det stemme med beskrivelsen til Nautisk, Tom?

Det stemmer. Det er dette kartet jeg har kjøpt.

Jeg kjenner noen fiskere på Mjøsa. Skal ta med kartet til dem, og høre om de har noe å tilføye. Jeg skal også se om jeg får snakket med en tidligere kapteinen på Skibladner.

 

Mine opplysninger :

Navn: Tom J

Dekningsområde: Lillehammer - Gjøvik - Hamar - Helgøya - Brumundal

Grad av kunnskap om farvannet: Liten.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært kjempeflott om du kunne sjekket med ham. Da skal du få din lønn i himmelen...

Det ser ut til at I har noe bra på gang her. Utroligt hva man kan få til. Jeg prøvede å  ringe ham kammeraten fra Kapp idag, men han er i syden  :headbang: og kommer ikke hjem før d 19/1 :sad:. Jeg har sent en sms, så får vi se om han svarer (er ikke sikker på om det er rett nr. jeg har). Jeg skal komme med mer, så snart jeg hører fra ham. Men den lønn du nevner, vel vel... :smiley:, men det er kjekt å prøve å hjelpe. Faktisk tror jeg at jeg skylder deg en kjempetjeneste, så det er vel du der skal ha' løn.

Lykke til med "oppmålingen" av Mjøsa. Jeg håper at I holder oss oppdateret.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Faren til en kamerat har vært kaptein på Mjøsferga. Jeg skal høre med ham, om han har noe å tilføye også.

Flott :headbang:! Da begynner ballen å rulle. Hadde det enda dukket opp en som kan ta på seg selve oppdateringen, så skulle det blitt vei i vellinga. Jeg kan hjelpe til med nettsted å legge ut oppdateringer på, tilrettelegging for passordkontroll og deltagerliste på web som det automatisk kan sendes mail til når oppdatering er lagt ut. Kan sikkert hjelpe til med å spre ordet og kontakte noen båtforeninger også. Men jeg kunne gjerne tenkt meg og styrt unna ansvar for selve oppdateringen. Har nok baller i lufta fra før. Men det aner meg at det hadde absolutt vært en fordel om alle oppdateringer ble utført av samme person, slik at det er en rød tråd igjennom det hele, slik at det blir gjort på samme måte, og slik at det finnes en samlet oversikt over endringer. Jeg tror ikke dette behøver å bli noen stor jobb, men har man nok fra før, er det ikke bra med enda mer... Vi får se hvordan det utarter seg. Har i mellomtiden fått et tips via gps.no som jeg skal følge videre også.
Link to post
Share on other sites

...Faktisk tror jeg at jeg skylder deg en kjempetjeneste, så det er vel du der skal ha' løn.

Ja, jeg har tenkt litt på hvordan det går med prosjektet. Håper du kan opprette en egen tråd snart hvor du forteller litt om framdriften. Egentlig kunne du kanskje gjort det med en gang, så sklir ikke denne tråden ut mer enn nødvendig. Jeg er sikker på at du både vil få mange tips og spørsmål hvis du starter en egen tråd. Vi er nok mange som går med en båtbygger i magen. Takk for hjelpen så lenge!
Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på hvordan det går med prosjektet. Håper du kan opprette en egen tråd snart hvor du forteller litt om framdriften. Egentlig kunne du kanskje gjort det med en gang, så sklir ikke denne tråden ut mer enn nødvendig. Jeg er sikker på at du både vil få mange tips og spørsmål hvis du starter en egen tråd. Vi er nok mange som går med en båtbygger i magen. Takk for hjelpen så lenge!

 

Både tråden og ikke minst spørsmålene kommer, vær du sikker.

Vi har ikke fået hentet formene enda, vi venter på klarsignal (ham der har formene nu, skulle rive noen brakker, der står på kaien) Jeg skal ta' med kamara, den dag vi begynder å flytte på formene, og prøve å lage en dagbok på hele prosjektet. Liksom din :headbang:

Jeg skal ringe ham til helgen. Men du verden som jeg gleder meg til å komme igang, selvom jeg veit at jeg kommer til å angre og gå lei mange gange.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

selvom jeg veit at jeg kommer til å angre og gå lei mange gange.

:sad: Er redd du har ubetinget rett i det -  :headbang:  :blush::eek::cryin:. Men senere så kommer :sad::smiley:. Et tips: Hvis du ikke vet helt konkret at dette vil du ikke vite, så anbefaler jeg å allerede fra starten føre oversikt over utgifter og arbeidstimer. Erfaringsmessig er dette noe man ofte ønsker man hadde gjort, men dessverre kommer man på det for sent. Husk bare på å ikke summere regnestykket før etter at du er ferdig. Hvis du begynner å summere underveis, er jeg redd sjokket kan bli så stort at du ikke fullfører :smiley:. Lykke til!
Link to post
Share on other sites

Hvis du begynner å summere underveis, er jeg redd sjokket kan bli så stort at du ikke fullfører :smiley:. Lykke til!

 

Det var lurt. Jeg skal vente med det. Sikkert også lurt å holde det hemmeligt for fru Jensen, men det blir sikkert ikke så lett :headbang:

Men jeg er enig, man må se fremover :blush::cryin::sad::smiley:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på kart,så lurte jeg på om noen vet om det finnes kart over randsfjorden beregnet for båtfolk med evt severdigheter rundt om.

Har tenkt å utforske fjorden med min selco 18 i sommer,kanskje også overnatte noen plasser hvis det er mulig.

Driver for tiden å går over min johnson 70 hk,så den kan dytte meg problemfritt rundt i sommer.

Tenkte også å ta en tur over i mjøsa hvis tiden strekker til.Noen som vet hvor det er enklest å sette ut balja på gjøviksida.

Takker for alle svar,og gleder meg sinnsykt til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Høres meget bra ut med Rambekkvika,men hvor ligger den og koster det noe å sette ut.

Hvordan er det med parkering der hvis en har tenkt å bli borte over natta.

Er det foresten noen gromme campingplasser i "nærheten" tilrettelagt  får båtfolk.

Er det noen marinaer i mjøsa.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Båtforeningen heter Vikodden Båteierforening.

 

I fjor kostet det Kr. 20 å sette ut båten for ikke medlemmer. Det er godt med parkeringsplass,  men det kan være ganske fullt der i helgene.

 

Veibeskrivelse :

Du må inn på RV33 mot Minnesund.

Ta til venstre ved Smartstasjon.

Første til høyre (mot Oppland Arbeiderblad)

Ta til venstre ned mot renseanlegget.

Du ser båtforeninga på venstre side.

 

Vi driver å lager et servicehus med mulighet til å dusje i båtforeninga vår.

Ellers har både Hamar og Gjøvik mulighet til overnatting med påfølgende ankerdram.

 

Ellers er det et par skjær mellom Gjøvik og Hamar som er fine å overnatte på. For ikke å snakke om Helgøya. Kan også anbefale å dra nordover forbi Mjøsbrua. Der er det noen fine plasser (litt sørlandsidyll).  

 

Det er sikkert flere her på forumet som har ideer om bra overnattingsteder. På kartet jeg har kjøpt meg er det avmerket flere steder med mulighet for overnatting.

Link to post
Share on other sites

Det verste er at det ser ut til at alle farter rundt på Mjøsa uten skikkelige kart!! :eek: :eek:

Er det sånn at det bare er å holde seg på midten så går det greit??  :flag:  Skjønner nå at det er behov for en egen redningsskøyte der ja. :lol:

 

Det prisverdige er at noen tar tak i problemet. Skal se at det kanskje blir et ettertraktet kart dere lager dere som jobber med saken :flag: :flag:. Stå på!!!

Link to post
Share on other sites

Morsomt at Mjøsa får litt fokus :sailing:. For å drive raklamen litt ytterligere så kan jeg som har standkvarter i de søndre delene av distriktet fortelle om noen aktuelle steder for båtfolket.

 

Sør i Mjøsa er det relativt kjedelig, langs land er det bratt på vestsiden og jernbane/vei med mye trafikk på Østsiden. På sørsiden av Minnesundbrua finnes imidlertid Mjøsa/Vormas beste ankringsplass - Minnevika. Her finnes også Mjøssamlingen med interessant historie over Mjøsa som ferdselsåre opp gjennom årene. Mye interessant, bla fra dampskipstiden. Dere visste kanskje ikke at det til og med ble vurdert en egen kanonbåtflotilje på Mjøsa? Det ble ikke noe av, kanskje like greit :sailing:.

 

Et annet sted med mer skjærgårdspreg i søndre del av Mjøsa er området rundt Feiring. Her finnes noen små viker med svaberg hvor man kan ankre opp. Får du hjerteproblemer er det kort vei til Feiringklinikken... :eek:.

 

Forøvrig vil jeg påstå (uten å ha vært nord for Mjøsbrua) at det fineste området i Mjøsa er ved Tangen. For de som har kjørt E6 så er det området nord og nordvest for Espa. Her går en liten fjordtarm inn til Tangenodden Camping, der er det gjestebrygge, landstrøm uteservering, kiosk, dusj/do, søppel og 10 min å gå til større butikk. Tror det koster 60 kr døgnet. :cheers:

 

Hele partiet fra Tangen (campingen) og ut til Tangenodden, samt østsiden av Mjøsa fra Tangenodden og ca 2Nm nordover er bare flott. I den grad Mjøsa har skjærgårdsidyll er det her den finnes. Ved Tangenodden er det små øyer og svaberg, på nordsiden av Tangenodden er det fine svaberg, odder og ikke minst Refsalvika som er en perfekt "uthavn" når det blåser litt. Her kan du gå i land på Geitholmen, drikke sommerakevitt og masse øl :drink:. Bare pass på å rydd opp etter deg. :nono:. Videre nordover åpner Mjøsa seg opp, Helgøya ligger midt i fjorden vakker med sine ankringsplasser. Fint er det også innover mot Brummundal. Ikke noe problem å ha en hel uke ferie på Mjøsa uten å kjede seg. Legger du turen videre oppover mot Lillehammer er det sikkert flere muligheter uten at jeg kjenner til de. :wink:

 

Savner sommeren når jeg sitter her og skriver, synd jeg ikke får satt ut før 18. mai, pga lite vann.

 

Kanskje dere som er kjent i nordre del kan bidra med mer informasjon?

 

Båthilsen fra Patton

Link to post
Share on other sites

Det verste er at det ser ut til at alle farter rundt på Mjøsa uten skikkelige kart!!

Ja det kan du jammen si. Nordpå er det ganske kurrant. Sikt på vannet - styr unna tømmerstokker og andre døde objekter, så går det stort sett bra. Men lengre sørover virker det som det kan være litt flere muligheter for å legge egget.

Skjønner nå at det er behov for en egen redningsskøyte der ja.

Nå, nå :nono: :sailing:. Kart hjelper som kjent ikke mot motorstopp, brann, fyllemanøvre og alle andre tingene som også skaper behov for redning. Har ikke tall på antall fritidsbåter, men faktisk er det langt flere båter på Mjøsa enn jeg tror mange uten tilknytning til området er klar over. Bare i Gjøvik er det to - i Mjøsmålestokk - ganske store småbåthavner. Videre ligger større og mindre havner tett som perler i begge retninger, ofte med bare et par mils mellomrom. Og så har vi den gode gamle 'Landner'n' da, som stopper med mer eller mindre jevne mellomrom og som må slepes til neste havn for reparasjoner... :sailing:

 

Men det skal bli interessant og se hva vi etter hvert ender opp med. Skal forsøke å ikke gape over altfor mye på en gang. Hvis vi blir inntil 10 stykker, kunne jeg tenke meg at vi brukte neste sesong som et prøveprosjekt, og er erfaringene bra, kunne jeg tenke meg å gå ut bredere året etterpå og dra inn båtforeninger og på den måten få litt fortgang.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en sms fra kammaraten fra Kapp i dag. Han sitter å koser seg i syden :sailing: :sailing:, MEN han påstod at der snart skulle komme rigtige sjøkart over Mjøsa, og at de skulle komme fra Statens Kartverk. Jeg var en tur på siderne til Kartverket, men der stod ikke noe om Mjøsa. Jeg skal snakke med ham (fyren fra Kapp) når han kommer hjem, så må han forklare seg litt.

 

Til dem der lurer på den nordlige del av Mjøsa: Jeg var der på starten av 90 årene. Der var en fin gjestehavn ved Biri. Den lå i forbindelse med en campingplass. Videre er absolut Lillehammer vert et besøk. Der var marina da jeg var der. Litt nord for Hamar ( som jeg har hørt har Norges største båtforening????)

var der lagt noen brygger ut. Jeg tror det heter Grøttoden, eller noe sånt. Der var veldig fint og hyggelig.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Veit ikke helt om jeg tør skrive dette jeg, men om man blir mobba for å kjøre på Mjøsa, hva gjøres da med de som tilbringer det meste av sommeren på Hurdalsjøen? :sailing:

 

Tror vel egentlig at en del av fritidsbåtene går i ferskvann, og ja det hender de går på skjær og tilogmed synker, båtbrann har også forekommet på Hurdalsjøen med tragisk utgang for de ombord, en omkom.

 

Politibåten patruljerer også jevnlig så noen er nok utpå, riktignok ingen skip, største jeg veit om på hurdalsjøen er en 29 fot, men den er ikke alene i sin størrelse.

 

Har tilogmed savnet kart, ihvertfall begynnelsen jeg hadde båt her,(er innflytter)

er ikke alltid man ser skjær som stikker 2 cm over vannskorpa når mann kommer i 30 knop.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på kart,så lurte jeg på om noen vet om det finnes kart over randsfjorden beregnet for båtfolk med evt severdigheter rundt om.

Har tenkt å utforske fjorden med min selco 18 i sommer,kanskje også overnatte noen plasser hvis det er mulig.

Driver for tiden å går over min johnson 70 hk,så den kan dytte meg problemfritt rundt i sommer.

Tenkte også å ta en tur over i mjøsa hvis tiden strekker til.Noen som vet hvor det er enklest å sette ut balja på gjøviksida.

Takker for alle svar,og gleder meg sinnsykt til sommeren.

Jeg hadde båt på Randsfjorden, og dengang (ca. 1989) fantes der ikke kart over Randsfjorden. Det er ganske problemfritt å kjøre båt der. På sørsiden av Flubergbrua bør man holde seg ganske tett på Husodden. Nord for Odnes (Land Sag) bør man ikke kjøre, med mindre at man er veldig godt kjent. Der er flere små marinaer og små bruer som er egnet for overnatting.

Men er der ikke båtfolk fra Randsfjorden her på baatplassen.no?

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...