Jump to content

Trenger hjelp til båtførerprøven


Alibaba12

Recommended Posts

Aner ikke hvordan det er med deg, men hvis man har vansker med å lese og forstå spørsmålene kan man få hjelp til det på prøven. Man kan også få lengre tid.

Har hatt mange dyktige båtførere som kan tingene, men har problemer med å skjønne hva det spørres om.

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei, sliter med å forstå hva mot leia , med leden og sånt betyr . Spesielt viktige emner er det jeg har fått mest feil på . Var en oppgave som var misvisende som gjorde at jeg feila med 1 feil for mye,kunne heller ikke spørre om hjelp fordi prøven ble tatt hjemme . Jeg sendte klage til norsk test men de gjorde ingenting med det . Sliter litt med de der gule bademerkene , er det sånn at du skal ha 50 meters avstand mellom de , i tilegg ha 5knop . Er det lovt å ferdes innenfor de 50 meterene?

Link to post
Share on other sites

I hovedtrekk følger leden kysten nordover fra Lista langs kysten og inn mot byene. Øst for Lista følger hovededen kysten mot Oslo.

Går du med (samme vei som) leden, har du de røde merkene på din babord side og de grønne på styrbord.

I hvertfall på papirkart er ledens retning merket med en pil med grønn og rød prikk på hver side av pilspissen.

 

Gule merker ved badestrender:

Du har ikke lov å gå innenfor disse bøyene med motorbåt. Nærmere enn 50 meter fra disse bøyene, er fartsgrensen 5 knop.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar og tips! Skal sjekke ut båtmagasinet. Kan dere forklare meg hva senterled er? Og kan dere gi meg måter til å huske alle merkene ?  Sliter også litt med å forstå hvilket lys du må ha på større båter og sleplys osv .

Link to post
Share on other sites

Kardinalmerkene (Nord, øst, sør, vest):

Disse er kombinasjoner av svart og gult. Tommelfingerregel: Det skal være annenhver svart og gul. Begynner du med nordmerket og går "med klokken", får du først Svart-gul. Den neste er østmerket som da må være svart-gul-svart. Neste er sørmerket som da må være gul-svart, og til slutt vestmerket som blir gul-svart-gul.

 

Båter over 50 meter lengde, skal ha en ekstra topplanterne.

Slepelanterne er en gul lanterne plassert over akterlanternen, og lyser samme sektor som akterlanternen.

I tillegg skal den som sleper ha en eller to ekstra topplanterner, avhengig av slepets lengde. (Mer eller mindre enn 200m)

Sjøveisreglene forklarer dette relativt greit.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor gammel du er, eller hvilket forhold du har til teori, men dette er veldig praktisk kunnskap som du bør kunne sette deg inn i. Spørsmålene dine kan tyde på at du ikke har prøvd altfor hardt, eller trenger hjelp til å lese pensum. Min datter på 17 har akkurat tatt eksamen, med minimal hjelp fra meg. Det hun trengte litt hjelp til var å sette ut posisjoner i kart, men klarer det helt fint nå. Hun fulgte ett nettbasert kurs, som var svært enkelt å følge, med gjennomgang av forskjellige kapitler, etterfulgt av lettforståelige spørsmål. Hvis du har problemer med teori, bør du komme deg ut i båt med noen som kan navigasjon, sjømerker, osv.  Det beste stedet å lære er nok der. 

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler. Hele poenget med Båtførerprøven er å dokumentere en minimumskompetanse. Kos deg med et kurs fra en seriøs leverandør og avlegg deretter eksamen. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Støtter de to siste.

 

Siden fokuset ditt ser ut til å være å klare båtførerprøven og ikke å bli skikket til å føre båt, så skal jeg helle litt kaldt blod i årene:

 

Husk, om man skal sammenligne det med trafikken, så er ikke båtførerprøven som billappen.
Om man skal sammenligne det med noe, så er det den lille papirlappen du fikk fra læreren din i 3. klasse som sa at "ja, Timmy har lært at man skal se både til høyre og venstre før man går over veien, så han får lov til å sykle til skolen helt selv".
Forskjellen til sjøs er at det ikke kreves mer dokumentert kunnskap, men du trenger mye mer praktisk erfaring og mye mer kunnskap for å kunne gjøre dette trygt ;)

 

Båtførerprøven er ikke noe du skal "få unnagjort". Det er en (alt for liten) test av absolutt minimumskunnskap du må ha for å kunne føre en båt. Eller, sagt på en annen måte: Jeg er ikke komfortabel med at folk som akkurat består båtførerprøven får lov til å føre båt. Dette er absolutt minimum, og du bør ha det aller meste riktig.

 

Spørsmålene dine tyder på at du nå er langt unna den kunnskapen som du behøver for å kunne føre en båt trygt for deg selv og andre, og understreker viktigheten av at båtførerprøven ble innført.

 

Håper å få se deg på vannet og heier på deg, men da må du tilegne deg kunnskap først.

 

Vil anbefale følgende:

 

Det virker som du ikke har vært mye på sjøen før. Du bør helst bli med en erfaren person ut noen ganger for å lære ting som skikk og bruk, hensyn til andre og trygg ferdsel.
Les grunnleggende litteratør, spesielt pensumlitteratur.

I tillegg bør du lese noe som tar deg gjennom basis av hvordan man tenker på sjøen og hvordan du behandler båten. Her er det mange muligheter. Jeg vil slå et slag for Tom Cunliffes The Complete Day Skipper, som behandler hvordan man opererer båter om dagen og i greit og fint vær. Da får du basis uten for mye kompleksiteter og uten å trekke inn for mye av mer avansert kunnskap. Men andre har kanskje andre forslag, og da også norske bøker.
 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Siden fokuset ditt ser ut til å være å klare båtførerprøven og ikke å bli skikket til å føre båt, så skal jeg helle litt kaldt blod i årene:

 

Båtførerprøven er ikke noe du skal "få unnagjort". Det er en (alt for liten) test av absolutt minimumskunnskap du må ha for å kunne føre en båt. Eller, sagt på en annen måte: Jeg er ikke komfortabel med at folk som akkurat består båtførerprøven får lov til å føre båt. Dette er absolutt minimum, og du bør ha det aller mestSpørsmålene dine tyder på at du nå er langt unna den kunnskapen som du behøver for å kunne føre en båt trygt..., og understreker viktigheten av at båtførerprøven ble innført.

 

Håper å få se deg på vannet og heier på deg, men da må du tilegne deg kunnskap først.

 

Vil anbefale følgende:

 

Det virker som du ikke har vært mye på sjøen før. Du bør helst bli med en erfaren person ut noen ganger for å lære ting som skikk og bruk, hensyn til andre og trygg ferdsel.
Les grunnleggende litteratør, spesielt pensumlitteratur.

I tillegg bør du lese noe som tar deg gjennom basis av hvordan man tenker på sjøen og hvordan du behandler båten.

Her var det mye visdomsord @Havelle. Støtter deg fullt ut!

Flere av spørsmålene som er stilt, er helt grunnleggende og tyder på muligens litt lite egeninnsats.

@Alibaba12 Supert at du spør om ting du lurer på, og svar har du fått. Men som flere etterhvert har påpekt, er formålet med båtførerprøven å tilegne seg den aller nødvendigste kunnskapen for å relativt trygt kunne føre en båt. Man er på ingen måte fullt utlært etter å ha bestått prøven.

 

Motorboat & yachting har en grei "how to" serie på youtube om den praktiske håndteringen av båt. Anbefaler å se denne.

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg bare poengtere at det er bra at du spør. Litt korreks må du tåle, og husk at de tjre siste også var svar på spørsmålene dine. Jeg er sikker på at vi på Båtplassen heier på deg, og gjerne vil høre hvordan det går. Når jeg, og mange andre her, begynte med båt, fantes det ikke noe båtførerprøve. Det gikk ofte bra. En mindre båt til å begynne med, som ikke går i 25 knop eller mer, og litt kortere turer uten havstrekk, i pent vær. Da lærer du fort, og kommer til å sette pris på teorien som du helt sikkert klarer å bestå eksamen i.  For alt jeg vet kan det hende du ender opp som kaptein på Bastøferga, eller ett cruiseskip i Caribien. 
 

Lykke til…..

Link to post
Share on other sites

Hei , her var det mye å ta inn ja 😇 

Jeg har drevet med oppussing og kjøring av speedbåter i 5 år og er en dyktig båtfører som kan alle sjømerker som er plassert på sjøen i nærheten av der jeg har kjørt disse 5 årene. Jeg sliter med lesevansker og har dårlig hukommelse . Hadde det gått an å tatt båteksamen enten praktisk eller muntlig ( litt som sånn oppkjørin til bilappen) , så hadde jeg fått det på første forsøk, mener jeg . Jeg øver og øver men har liksom ikke noen som kan teste mine kunnskaper på forhånd , før jeg avlegger båteksamen.  Jeg skal på kurs neste uke og ta eksamen og på fredagen . Håper folk der viser empati og kansje hjelper meg med noen av svarene jeg ikke greier å forstå. jeg kunne ikke få noe hjelp de 2 siste gangene fordi jeg tok prøven på nett . 
 

takk for svar og jeg kan forsikre derre om at keg skal ta inn all kritikk/tips på en god måte , samtidig som at jeg skal prøve mitt beste for å bestå . 
mvh

jonas

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor sympati med deg, det er ikke alltid så lett å koble ordene sammen med den praktiske verden, og attpåtil huske det så godt at man kjenner det igjen neste gang man ser ordet på nytt. Du vet sikkert at lesevansker ikke har noe med intelligensen å gjøre! Det er mange flinke folk som har det problemet.

 

Jeg er selv en som tar ord og teori lett.  En god metode når man skal huske ting, er å lage seg bilder av det man tenker på.  Omtrent som en film du lager selv i tankene.  Når man har laget "bildene" som en tankefilm i sitt eget hode, henger de etter hverandre. Da trenger du egentlig bare huske begynnelsen på "filmen" du lagde, og så kommer gjerne resten bildene du ønsker å huske "trillende" av seg selv. Du må lage bilder der det skjer noe i "filmen".

 

Du kan for eksempel lage deg en film der du kjører speedbåten og la hvar regel "ligge å flyte" i vannet. Lage en tur av det, der du oppdager ting som ligger i vannet og flyter.  Hvordan det ser ut, bestemmer du. Hvis du syns en regel er litt "rar" kan du lage deg et bilde av en rar fisk du får på kroken (eller kanskje en elefant...) som flyter som du må styre unna... slik en regel sier.

 

Dette var noen tanker som jeg selv bruker, for å huske navn.

 

Jeg kan vel fortelle at en jeg kjenner heter Anders, men av en eller annen grunn klarte jeg ikke å huske navnet hans og måtte spørre om igjen hva han het... "Litt" pinlig kanskje, og det er et ganske stort problem for meg noen ganger å huske navn med en gang.

 

Så koblet jeg ansiktet til Anders til et bilde av en and, og da glemte jeg aldri hva han het... Jeg fortalte ham dette, og heldigvis ble han ikke fornærmet (han ser absolutt ikke slik ut)! :saint:

 

Det er helt uskyldig moro, å bli flink til å huske på ting ved å lage seg sine egne bilder!

 

Håper det er noe nyttig for deg i dette.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Et tips angående kardinalmerker. Du sier du har kjørt mye båt så kanskje du husker at det var et vestmerke utenfor [tangen]. Du vet det er et vestmerke fordi du alltid passerer vest for det og du er kjentmann, og vet at det er en grunne innenfor. Hvis du har et bilde i hodet angående det vestmerket, vet du hvordan et østmerke ser ut, fordi det er jo motsatt. Hvis du bruker lignende teknikk husker du lett alle merkene. Er lettere for hjernen å koble de til steder du har et forhold til i virkeligheten.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Alibaba12 skrev On 29.6.2021 at 20.27:

Ok , takk for svar. Noen som vet hvorfor båker og varder finnes og hva de er til? 

Båker og varder er er til stor hjelp f.eks. når man skal navigere i ukjent farvann. På avstand kan holmer og øyer gå i ett. Uten båker og varder er det vanskelig å se hvor leden eller åpningen mellom holmene er. Plasserer man en varde eller en båke på en av holmene ser man den på lang avstand, og ved å sammenligne med kartet, ser man hvor leden går mellom holmene på lang avstand. De er også viktig til å bestemme hvor man er. Posisjon.

Lykke til med båtførerprøven! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Her må A være riktig. Leias hovedretning er nordover iht pila nede til høyre, og da skal du ha grønn stake på styrbord side. Så skal du gå øst for østmerket og vest for jernstanga med toppmerke/viser på toppen. Den sorte og røde staken kan du passere på alle sider, den står på en frittliggende grunne.

Følger du B, vil du gå på grunnen som østmerket viser til, og følger du D går du på grunnen som jernstanga med toppmerke varsler om.

En annen ting er at med liten båt kan man normalt passere også på "feil" side av de røde og grønne stakene, bare sjekk dybden i kartet. Altså kan også B være trygt, men det skal nå ikke være dette valget som er riktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...