Jump to content

Toppbalansere 3,2V Lifepo4 celler og hva trenger jeg til komplett oppsett


Enzo

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe 8stk slike Eve 280ah 3,2celler og lage meg en bank av men dette med å toppbalansere det klarer jeg ikke å forstå bæret av.

 

Jeg har en Multiplus 120/3000/16 i båten og ikke noen annen lader.

 

Antar jeg kjøper

  • 8 celler (Eve på eBay eller Ali)
  • Skruer og slike koblinger mellom polene
  • BMS ? Aner ikke hvilken men jeg vil gjerne ha mulighet til å ta ut max av min inverter på 3000w fra den banken
  • Og så var det denne balansegreia, hva i alle verden trenger jeg der ? Har sett på youtube men klarer ikke helt å skjønne opplegget
Link to post
Share on other sites

@Dreuf startet i sin tid en lang LiFePO4-tråd (‘Billig DIY LiFePO4…’). Mye god info der. Anbefaler å kikke på den.

 

Til balansering trenger du en lader som kan lade opp til 3.6-3.65V i paralell. Du vil også slite med ‘dumme’ 12V laderene når du lader i serie da de gir seg før du når spenningen du vil ha. Vi knekte også en justerbar lablader under lading paralell. Lang historie kort så hadde jeg liggende ‘lillebroren’ til denne laderen etter et gammelt RC eventyr og den gjorde jobben ferdig uten å kny. Ville slengt på en slik fra Ali da den koster forholdsvis lite og både kan balanselade og lade i paralell (alle kjemier osv så det er egentlig en multi-lader). Den har også stikk for balanseledninger som passer rett i stikk fra BMS om du handler Heyo/Daly BMS fra Ali slik mange av oss i den gamle tråden gjorde. Vi brukte en gammel 50W utgave så det tok sin tid. Denne er litt sprekere (150W). Mulig du har en kjenning som driver med RC hobby? Han har sannsynligvis noe lignende i så fall.

 

NOK 344.84  16% Off | HTRC C150 150W 10A AC/DC Balance Charger Discharger for 1-6S LiPo Battery
https://a.aliexpress.com/_mLTeaQv

 

Balanseringen er en garasjejobb slik jeg ser det. Mye dill å omkonfigurere fra parallell til serie osv mens en står på hodet i båten osv. Husk at du trenger bus bars både til serie og parallellkopling. Vi plukket rester av kobberskinner i tavleverkstedet hos lokal elektriker. Jeg ville koplet opp i serie først for å spare tid. Kople også inn BMS. Lad til den slår ut. Omkonfigurer til å ha alle celler i paralell og lad til 3.6-3.65V noen ganger med ‘hvile’ mellom. Vi gjorde det slik og en sjekk i dag gav Max avvik mellom celler på 0.011V ved bank dradd ned til 30%. På topp er det nada avvik. Så cellene har vært veldig stabile det halvåret de har vært i drift i alle fall.

 

Med den multiplusen som lader 120A og trekker 3000W pluss evt oppstartsstrøm ville jeg gått for en 400/500A BMS. Mulig 250/300A smyger men da er du på grensa på Max ladestrøm. Vi gikk for denne og den har fungert prikkfritt  etter installasjon (noen tjuvtriks og ikke verdens beste manual men dette er ganske utførlig diskutert i den gamle tråden). Mener @Dreuf handlet noenlunde den samme. Bla ned til spec sheet under description og legg merke til at Max ladestrøm typisk er halvparten av rating.

 

NOK 749.90  10% Off | Lifepo4 smart bms 4s 200a lipo battery 12V 80A 100A 120A 150A Bluetooth 485 to USB device NTC UART software  With Fan balancer
https://a.aliexpress.com/_mqpuFpx

 

 

Du bør også fintenke på ladesystemer i båten, for å unngå problem med ulike spenninger (FET ladeskille vs skillerele feks) og for å unngå evt overbelastning av dynamo. Mange bruker DC-DC lader for Lithium for å kontrollere belastning på dynamo. Vi gikk for direkte lading fra motor da de aktuelle dynamoene var testet og skulle tåle dette bra (regulerer seg selv ved høy temp - Mitsubishi 115A som er brukt i hele VP D-serie utenom D3 så vidt jeg har fått med meg).

 

Ville også vurdert en skikkelig batterimonitor. Den innebygde i BMS bruker bare spenningsmåling ser det ut til. Den er i alle fall stort sett på tyttebærtur. Jeg mekket en enkelt DIY for å ha kontroll via nett/mobil og den fønker fint. Det samme kan vel oppnås med Victronprodukter om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 9 timer siden:

@Dreuf startet i sin tid en lang LiFePO4-tråd (‘Billig DIY LiFePO4…’). Mye god info der. Anbefaler å kikke på den.

 

 

Takk for utførlig svar, jeg har tittet i den tråden men det ble overveldende :) 

Fantino skrev for 9 timer siden:

 

Til balansering trenger du en lader som

NOK 344.84  16% Off | HTRC C150 150W 10A AC/DC Balance Charger Discharger for 1-6S LiPo Battery
https://a.aliexpress.com/_mLTeaQv

Perfekt, det var konkret, da trenger jeg i realiteten bare å kjøpe en slik så har jeg det jeg trenger.

 

 

Fantino skrev for 9 timer siden:

 

Balanseringen er en garasjejobb slik jeg ser det. Mye dill å omkonfigurere fra parallell til serie osv mens en står på hodet i båten osv. Husk at du trenger bus bars både til serie og parallellkopling. 

Til selve balansejobben så kan det vel kanskje gå å bare lage egne med ledning og kabelsko, det er vel veldig lite strøm som går gjennom der da, busbars følger vel ofte med batteriene når man kjøper "pakker" med 4

 

Fantino skrev for 9 timer siden:

 

Med den multiplusen som lader 120A og trekker 3000W pluss evt oppstartsstrøm ville jeg gått for en 400/500A BMS. Mulig 250/300A smyger men da er du på grensa på Max ladestrøm. 

 

 

Angående ladestrøm så kjører jeg den ikke på mer enn ca 50% så den er ikke i bruk på 120 noen gang uansett, det er ikke i vårt bruksmønster. Vi har også 2stk 330W solcellapeneler med Victron regulatorer som jeg dermed kan finjustere som jeg vil og det er de solcellene som kommer til å være den vanlige kilden til strøm inn de neste årene (skal på langtur).

 

Fantino skrev for 9 timer siden:

NOK 749.90  10% Off | Lifepo4 smart bms 4s 200a lipo battery 12V 80A 100A 120A 150A Bluetooth 485 to USB device NTC UART software  With Fan balancer
https://a.aliexpress.com/_mqpuFpx

Supert igjen med konkret forslag, jeg ser den med 300A koster 306USD og den på 500A 414USD det blir jo endel penger men jeg trenger bare 1stk ?  Blir det ikke å koble banken som 2x 4celler (12V 280ah 2stk) og klarer man seg da med 1stk BMS ?

Fantino skrev for 9 timer siden:

Du bør også fintenke på ladesystemer i båten, for å unngå problem med ulike spenninger (FET ladeskille vs skillerele feks) og for å unngå evt overbelastning av dynamo. Mange bruker DC-DC lader for Lithium for å kontrollere belastning på dynamo. Vi gikk for direkte lading fra motor da de aktuelle dynamoene var testet og skulle tåle dette bra (regulerer seg selv ved høy temp - Mitsubishi 115A som er brukt i hele VP D-serie utenom D3 så vidt jeg har fått med meg).

Jeg snakket med Farco ang min standard 80ah hitachi dynamo på yanmaren og fikk høre at den veldig lite sannsynlig er vits å gjøre noe på den siden, den vil ikke skade banken men vil heller ikke gi voldsomt med effekt, noe som er helt ok for min del. 

Fantino skrev for 9 timer siden:

 

Ville også vurdert en skikkelig batterimonitor. Den innebygde i BMS bruker bare spenningsmåling ser det ut til. Den er i alle fall stort sett på tyttebærtur. Jeg mekket en enkelt DIY for å ha kontroll via nett/mobil og den fønker fint. Det samme kan vel oppnås med Victronprodukter om ønskelig.

Jeg har også en Victron 712 Bluetooth monitor med smartshunt så den biten tror jeg kanskje jeg har på plass allerede


Og nok en gang tusen takk for veldig fint svar

Link to post
Share on other sites

Du får dokumentere litt av byggingen her da. Alltid gøy å følge med på sånne prosjekter 😁

 

For parallellkoplingen er det selvsagt plenty med provisoriske kabler ja. For seriekoplingen så bør du sette deg ned med mål av batteriene og finne den fysiske konfigurasjonen som passer i båten/batterikassen din, og så telle ‘bus bars’. De vi fikk var leverte med en stk pr batteri og det var ikke nok, og bus bars var vel ‘slanke’ etter vårt vett. Du kan også få behov for ulik C-C distanse på bus bars avh av hvordan du fysisk setter sammen pakken (ikke hvis de bare står på lang rekke da). Surret en del med å finne ferdige som kunne bestilles på Ali men var vanskelig å få C-C til å stemme og mye tynt gods. Endte derfor opp i roteskuffa til elektriker.

 

Ang en eller flere BMS: Vi brukte en BMS og laget parallellpakker av 3 og 3 batterier som ble koplet i serie til et stk 816Ah 3P4S batteri. Funderte litt på å splitte opp men så ikke helt fordelen/behovet til syvende og sist. Men jeg lurer på om @Dreuf brukte 2 BMS (som da kan ha lavere rating) og bygde 2 pakker (1P4S) som ble parallellkoplet. Bakdelen er vel mer komplekst system. Fordelen er overvåking på enkeltcellenivå slik at en kortslutning i en celle ikke vil involvere nabocella da BMS vil stenge ned slik at kretsen brytes. I praksis vil det være en haug med energi i enkeltcellen som kortsluttes som også må gå et sted så vi så ikke helt forskjellen og gikk derfor for en BMS.

 

Pass på å ikke gjøre generaltabben med feilkobling/feil rekkefølge når BMS balanseledninger skal koples opp. Det er en fallgrube som tar knekken på BMS. Og til slutt ‘the secret ingredient’: Sett Sleep time på BMS til 15300 s. Da sovner den ikke 😁, noe den vil gjøre ellers om det går en viss tid uten at den registrerer lading eller forbruk (dvs når hovedbrytere er av - kan settes til Max 65536 s men det er vel bare 18 t eller deromkring).

Link to post
Share on other sites

250A heyo bms takler opptil 600A i kortere perioder. Jeg bygde 2 batteri med hver sin bms for å alltid ha ett batteri om ene bmsen tar kvelden, samt å fordele strømmen som slukes av thruster. Nå har jeg bare installert den ene pakken og ligger på rundt 250A når jeg bruker propellen.. Har gått fint til nå men håper å få satt inn den siste pakken før ferien begynner nesteuke. 

Vedr balanseringen så er det veldig enkelt, søk på will Prowse på YouTube han har noen gode videoer om emnet. Og spør gjerne underveis, vi begynner å bli noen som har bygget batterier inne på forumet. 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf har kanskje fler tilgjengelig? 

 

Jeg kjøpte slike av han. Holder på med det samme som TS her. 4 stk celler, 150a bms fra Heyo, enkel bord lader (til første lading samt balansering) og en enkel liten balanseringssak. Kan legge ved linker hvis du ønsker.

 

Ut over dette så har jeg kjøpt Victron 230v lader, 30a DC-DC lader samt MPPT regulator til solcellene. Da har jeg full kontroll på all lading (alle er smarte med blåtann).

 

Håper å få satt dette i båten til neste uke.

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv en PM til @Dreuf 

 

Om det ikke er noen ‘pallekjøp’ på gang så er et alternativ å kjøpe fra de som har EU lager, og få de levert til adresse i Danmark fraktfritt og hente de der. Frakt til Norge er dyrt, rundt 200USD fra denne leverandøren. Velg other location i Aliappen.

 

NOK 4,742.39  30% Off | New 3.2V280AH LIFEPO4 Battery Cell 2021 Grade A New Rechargeable Lithium Iron For 12V 300AH RV SOLAR EV EU US TAX FREE
https://a.aliexpress.com/_mtIFjaz

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kort spørsmål.Jeg har bestilt en Heyo BMS 250A som jeg tenker bruke på en 280ah bank.

 

Nu tenker jeg jo å bygge enda en til av samme batterier så jeg får 2stk 280ah banker og må vel da ha en da en BMS ?

Og i tilfelle jeg må ha en til, må den nødvendigvis være samme som den andre eller kan den være mindre ?

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Du kan kjøre 2Parallel4Serie. Da får du ett batteri på 560Ah. 

Eller du kan kjøre 2 separate batteri. Minste bms bør være stor nok til forbruket og landingen din. 

Takk for svar.

Så koble alt sammen og bruke 1 BMS.

Eller kjøpe enda en av samme type (dyr) og koble som 2 banker parallelt med 2 x BMS.

Fordelen med 2 er da at jeg har redundans om den ene blir defekt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja. Jeg skal kjøre 2 separate batteri for å fordele momentanforbruket mellom 2 BMSer. Ellers hadde jeg nok heller koblet 2P4S. Skulle bms streike på tur med den kjøringen jeg driver med så hadde jeg bare koblet meg forbi og passet cellene manuelt til jeg hadde fått en ny BMS. 

Har også en 60A normalt liggende i skuffen. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Fantino skrev On 1.7.2021 at 9.32:

Pass på å ikke gjøre generaltabben med feilkobling/feil rekkefølge når BMS balanseledninger skal koples opp. Det er en fallgrube som tar knekken på BMS. 

Overså denne av en eller annen grunn.
Er det noen plass man spesifikt kan lese om dette og finne en oppskrift

Link to post
Share on other sites

Det står på klossete engelsk i medfølgende monteringsanvisning om du handler slik Kina BMS. Men generelt gjelder vel: Kople opp balanseledninger med connector frakoplet BMS. Mål på alle pinnene mot jord og sjekk at du har Tripp-trapp-tresko på pinnene i connector, dvs 0V, 3.6, 7.2, 10.8 og 14.4V (antar celler balansert til 3.6V på forhånd når du gjør dette). Vær også helt sikker på at connector er vendt rett vei, dvs at du ikke har koplet i motsatt rekkefølge. Kople til BMS (B- på batteri minus og P- til hovedbryter/forbrukere) og sett så inn BMS connector i BMS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...