Jump to content

Algol på tur langs Norskekysten


olews

Recommended Posts

Så er turen i gang, Algol er på vei langs Norskekysten og skal ikke tilbake til hjemmehavn på en stund (om alt går etter planen). Avreise fra Nord Jarlsberg brygge på mandag formiddag, innom Holmestrand for å fylle diesel. 

 

Første overnatting i Lusekilen i Blindleia, så Søndrekilen like vest av Mandal. Disse stedene er det nok bilder av, men Landekilen og Søndrekilen kan anbefales som godt beskyttede ankerplasser. Runda Lindesnes for seil, men kombinasjon av for lite vind og gammel sjø gjorde at motoren igjen måtte ta over. En kort overnatting på svai i Kvernavågen nord an Egersund før jeg tok turen over Lista/Jæren. Innom Lista havn der jeg aldri har hatt tid til å dra innom før, helt beskyttet i indre havn.+P7081949.JPG.121c12b745cf6cfedc6a1aa41511c9bb.JPG

 

Fint vær i solskinn videre oppover, mange båter nesten som E6 i Bohuslän. +P7091965.JPG.f4e37ff1a46facd32819dee574d7ff38.JPG

 

Passerte på riktig side av kardinalen Jærens rev, det er både mulig og kortere å gå på innsiden.  Gikk innom Rott, men det var hverken bøye eller noen god bryggeplass ledig så da ble det Line utenfor Stavanger +P7091971.JPG.9e90e04635494264e129ce19360f6625.JPG

 

Her var det faktisk ei ledig bøye kl 20 på kvelden, alle andre lå ved brygga.  Line er populær, fin brygge og ei fin øy å gå tur på. Prekestolen, Flørlitrappene og Lysebotn har vi besøkt før innover til Jørpeland etc blir det ikke. Ei heller blir det tid til å gå inn til Sauda. Skal en inn i alle fjorden tar turen aldri slutt.

 

Dagen i dag gikk med til å skifte dieselfiltere siden motoren fuska på høye turtall på veien over fra Rott og å komme på land for første gang siden mandag, virkelig godt å strekke på beina. 

 

Så i morgen går turen videre, været er spådd ok så da blir det videre tur nordover.

 

Ole 

S/Y Algol, LG3328 

 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det ble en kort tur i dag, over til Kvitsøy. Navnet er kjent for de voksne av oss, her lå NRKs mellombølgesender på 1314 kHz. Bodde en periode i Italia og hver kveld skrudde vi på radioen og fikk P1 fra Kvitsøy (før det var vanlig å ha internett hjemme). Mellombølge er gått ut på dato, men fortsatt tilbyr kystradioen MF langs kysten. Både Rogaland kanal 260 og Bergen på kanal 272 kommer inn her på Kvitsøy.

 

Godt beskyttet havn her inne på gamlekaia (ikke at det trengs i dette fine været), strøm og vann på brygga.

Det finnes noen plasser lengre inne også, her hvor jeg tok bildet. +P7112006.JPG.870a94641266ccc2fc5b003ef11092e8.JPG

 

Mye fin natur på Kvitsøy, fine turløyper når man vil strekke litt på bena og bevege seg litt. En tur opp på utsiktsverandaen til VTS er også vel verd turen, foruten fyret. Mye sauer som legger mye igjen så se hvor du setter ned foten. +P7112011.JPG.24aea2af8ee900dca5fc1b00eef6ec5a.JPG

 

 

Ole 

S/Y Algol

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hun er av Aluminium, altså måtte navnet begynne på Al, være kort, finnes på engelsk (kunne uttales), "Al" er også bestemt artikkel på Arabisk (mange begrep begynner på al, -chemie -gebra etc). 

Algol er en kjent variabel stjerne og Algol er et programeringsspråk (algoritmisk programmering). 

Artig med språket Algol, siden mange lærte det bakveien via Simula (som hadde Algol68 syntaks, mer eller mindre, jeg lærte at OJD & KN brukt det som rammeverk).

 

Så delvis ja på spørsmålet ditt. Ja, hvis du spør meg. Nei, hvis du spør min kone (alle våre båter har hatt navn fra stjernehimmelen).

 

Ole

 

 

 

 

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Kjekt med reisebrev! Håper du holder liv i tråden! Og at dere vurderer et besøk i indrefileten i Ryfylke, dvs Sjernarøyene og deromkring 😁 Der er det alltid hull i himmelen. For egen del har jeg aldri forstått hvorfor folk alltid vil til bunns av Lysefjorden osv.. Ikke store detouren og innaskjærs videre nordover via et av sundene på Bokn og evt Førresfjorden og gjennom Røysund så slipper en mye av det kjedelige og trafikkerte Karmsundet. Hamnarholmen ytterst i Førlandsfjorden og Ognahabn på Ognøy er også fine rasteplasser.

Link to post
Share on other sites

Skudeneshavn i dag, en kort tur, men kona kommer i morgen og hun ville gjerne se denne lille sjarmerende byen.

Gjestehavna ligger langt inne midt i sentrum av byen, longsideplasser og når jeg kom like etter lunch var det ledig plass. Nå på kvelden er det flere, jeg har bare en båt utenpå hvilket er helt greit. +20210712_184129.jpg.17186a51b9e70a4789b03e623ebad7ea.jpg

 

Om fjorder, vi østlendinger er ikke vant med å seile på fjellet som det nesten føles når man seiler inn Lysefjorden f.eks. På Flørli er det en trapp som tar deg opp på snaufjellet hvilket også er uvanlig for østlendinger, fjellet er i enden av en lang biltur.

 

Det er en liten kontingent utlendinger langs kysten, det er nok mye mindre enn det pleier, verdens vakreste kyst er jo kjent over store deler av verden. 

 

Det er begrenset tid og så utrolig mange steder å besøke. Jeg lærte en gang at det ikke er mulig å bestemme lengden på kysten den blir lengre og lengre jo kortere målestokken din er (fraktaldimensjonal).  Sånn føles det når jeg ser på kart og turistkart som deles ut. Vi skippa turen inn til Sauda og Odda står heller ikke på reiseruta.  

 

Et eller annet sted må vi avslutte og finne en plass å legge Algol å på land for å fortsette til neste år. Hvor vet vi ennå  ikke, men Trondheim står som en mulighet om det er noen som kan ta henne opp og passe på henne over vinteren.

 

 

Ole

 

 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

På tirsdag kom kona med bussen fra Oslo til Skudesneshavn, det var hyggelig. Turen videre forbi Haugesund over Sletta og Bloksen (Sleipner 1999) til Leirvik på Stord. En fin beskyttet havn med nytt kjempefint servicehus (anbefales varmt). Selve byen er ikke så mye å si om, men de har det du trenger av butikker. Så bar det videre innover fjorden til Rosendal. Norges eneste Baroni, adelen er forlengst avskaffet i Norge, men bygningene består. Nå er det Universitetet i Oslo som eier bygningene og stedet som en stiftelse. Dramatisk terreng, men dårlig havn, åpen mot nord og vest, så det hiver på det på yttersiden av flytebrygga og det er fullt som vi kjenner fra Sørlandet. Etter som vi nærmer oss Bergen så øker tettheten av båter også. Servicehus her i Rosendal er ok.

 

Stedet er et god utgangspunkt for fotturer. +P7152100.JPG.1c64b4c93cf3cf82e226c5bc7aba51c9.JPG

Det er godt å få rørt seg litt, båtliv er gjerne litt stillesittende. Flytebryggene til gjestehavna er omtrent midt i bildet. 

 

Ole

S/Y Algol

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ligger litt etter, men her er litt med fra oppholdet i Rosendal.

Siden været var så bra ble det tur opp på Melderskin, 1426 meter opp fra havna. Det er en tung tur opp lia og ura før man er oppe på platået. Det var rene folkevandringa fra Rosendal og opp på toppen. Utsikten herfra var enestående. Folgefonna til øst og Sunnhordland til vest med havet litt lengre ute. Denne turen anbefales, men det tar fort tre timer fra parkeringsplassen, det er en tung tur, tar på lår og knær ned igjen. Dusjperioden i Rosendal er 10 min lang, det var nødvendig. 

 

P7162118.JPG

P7162108.JPG

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ligger litt på etterskudd, når Fruen er ombord er det lite tid til oppdateringer her på båtplassen. Neste stopp var Bryggen i Bergen, vi gikk Lukksundet som forbinder Hardangerfjorden (Kvinnheradsfjorden ?) og Bjørnafjorden. Dette var et godt valg, det er alltid moro å gå trange fjorder og sund. Vi hadde en rolig Bjørnafjord, men jeg kan forestille meg at det kan være ruskete over der, det er ikke så mye som stopper vestlig sjø å komme inn fra havet. Dessuten er det mye skipstrafikk her, mange mål på AISen. Videre kom vi til den den kjente Vatlestraumen (M/S Rocknes 2004), vi hadde litt strøm, men denne S svingen er nok en utfordring for større fartøyer, vi snakket mye om både Rocknes og om Almöbrua i 1980 (Star Clipper) som også kom litt ut av kurs. Videre inn til Bryggen i Bergen.  Det var moro å ligge på selve Bryggen, det her jeg tenkt på alle de gangene jeg har rusla langs kaiene. 

Det var mye båter, vi lå som nr. 3, men dette er vanske normalt vil jeg tro. Servicehuset var stengt, bare en lapp fra havnevesenet om at servicehuset er stengt. Det er virkelig dårlig.  Regn, men det ser slik det skal være i Bergen. Fruen er notorisk værsjuk og likte det mindre, stemningen ombord er litt væravhengig.

 

P7182141.JPG

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Videre nordover fra Bergen gikk vi den indre leia, gjennom  Radsundet. Har sett video herfra og det var så fint som på videoene.  Turen gjennom Alversund var alene vel verd turen. Det lille tettstedet Festeneset var også verd et besøk. Inn til Lindås gikk vi ikke, det ser vanskelig ut når vi har 17m mast, men Fesøya med stor konsentrasjon av solcellepaneler så veldig innbydene ut. Kanskje mest å ha hytte der. Fosnstaumen gikk greit, her var det mange som prøvde fiskelykken. Videre utover åpner fjorden jeg og etter hvert kunne vi se dagens mår Fedje (uttales Feie, som er rart siden navnet kommer ar feð som betyr beite på norrønt).

 

Gjestehavna utfor Fab no. 8, var longside på flytebrygge og et helt nytt servicehus, veldig bra. Bobilcampen var tom når vi kom, men når vi dro var det to biler der. Det går bilferje hit så det en enkelt å komme over fra fastlandet. 

 

Det er mye å si om Fedje, men siden vi er to kjemikere og vi fikk ombord to til som kom med bil, buss og ferje fra Oslo ble det endel om 65 tonn kvikksølv ombord i U864 som ligger på bunnen utenfor Fedje. Jeg kunne sikkert skrevet endel om destillasjon (som også er en del av kjemifaget) siden de også lager brennevin på Fedje, men dette er omtalt både på Norge rundt og diverse artikler i blader og nett. 

 

Før gjestene kom rakk vi å gå alle turveiene, selv om avstandene ikke er avskrekkende er det stier og ikke vei så det tok mesteparten av dagen.  Det er en virkelig naturopplevelse å gå over heiene og bergene på Fedje.  Fyret på Hellisøy kan kun når med båt og det ville blitt litt langt med gummijolle fra havna så her nøyde vi oss med bilde på avstand. Vi regnet ut at det kun var 164 NM over til Shetland, men smittesituasjonen forhindrer spontane utenlandsturer. Dagsturhytta er satt opp for å gi turgårere en mulighet for å få litt ly på turen. Hytta har både bibliotek og ovn. Tenk å sitte her inne i en virkelig vinterstorm og se og føle naturkreftene. Hytta i seg selv er et fint turmål. Enten kun sti eller mest vei og litt sti. 

 

P7182182.JPG

 

P7192206.JPG

P7192219.JPG

P7192220.JPG

P7192226.JPG

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Fedje ble det nordligste punktet i år. Tilbake overnatta vi på Festeneset, et gammelt stoppested i leia fra Bergen og nordover. Her var det nok mange jekter som lå både en og to dager mens de ventet på bør. Jektene kunne bruke alt fra ei uke til flere måneder på turen fra Lofoten til Bergen og tilbake. Noen ganger når vindene virkelig var vrange måtte de overvintre et sted langs leia. For mer om jektefarten langs kysten se https://jektefart.no/ , eller hør podcasten om Jektefartens historie.  Vi er så heldige at vi har motor og kan kjøre om det er motvind eller vindstille. 

 

P7212250.JPG.230f65eed64677256f4faa94286fa2d6.JPG

 

 

Vi seilte i lite vind sørover Radsundet og igjen gjennom Alversund som gjestene satte stor pris på. Siden vi var i samme situasjon som Jektene, avhengig av vinden kom vi ikke så langt, men stoppa i Liltebergen der det var god plass og en fin gjestehavn. Servicehus var upåklagelig. Igjen ble ble det tur på topps, Fruen dro meg med opp på Krossfjellet.

+

P7212301.JPG.52dff507de4e5f2dea20ef53e219af8a.JPG

 

Neste stopp var å finne et passende sted å slippe av gjestene. Vi ville vise dem litt med så vi bestemte at Leirvik på Stord ville være et passende sted, gode kollektivtilbud. De fikk igjen se Bergen, Vatlestraumen og Bjørnefjorden, Langenuen og til sist Stord. +P7222320.JPG.17098a383669942dc9e21752daf8e7b9.JPG

 

Vi savnet gjestene, men vi la turen sydover og gikk for motor over Sletta og kjørte innom Haugesund sentrum, som i seg selv er verd et besøk. På turne møtte vi dette moderne seilskipet +P7232357.JPG.9a1f1d2e9984781663de3f43f6a87eb9.JPG

Dette er et skip som utnytter Magnus effekten og har Flettner rotorer. Moderne skip som bruker vinden. Det krever litt hjernegymnastikk for skjønne hvordan slike rotorer virker. Hvordan kan vi få dette til å mindre båter tro ?

 

Vi håpet å komme til Flørli og gå trappene mens været fortsatt var var bra. Vi seilte over Boknafjorden, noe som var deilig. Det er ikke så koselig  å sitte å dure i timevis. En nydelig tur i solskinnet langs Rennesøy og Mosterøy, Høgsfjoden og inn i Lysefjorden ved Forsand. Å komme inn i Lysefjorden gir en følelse av å være på fjellet (i alle fall for en østlending), akkurat som vi ble sluset opp til 800 moh.

Det er bøyer til akterfortøyning på Flørli, men bare ti stykker så det kan være problematisk i fint vær. Det var det nå også, men vi delte en bøye med en annen seilbåt. Da var det bare å spise og sove for å være klar for 4444 trappetrinn. 

Det er tungt å så mange trappetrinn, særlig når det var så varmt som denne dagen. Langt over 20° i skyggen. +P7242397.JPG.332e8dcad633c43afe3b936dcbecdb53.JPG

 

Vel oppe på over 700 moh var det bare å nye utsikten. +P7242401.JPG.892bc0a33a860311a2348e9ca46c9d23.JPG

Det var varmt oppe, mange bada og vannet kjentes ikke fjellkaldt ut. Det var shorts og t-skjortevær en fantastisk dag som det bare er noen få av hvert år. Ikke rart der var mye folk denne dagen.

 

Turen ned igjen går via skogsterreng og gir også noen fine utsikter. +

P7242415.JPG.fdcabfd064c02bd1310f6099a5319710.JPG

 

Flørli er jo en gammel kraftstasjon og den er åpen for publikum. Det er også utstilling om byggingen, det var mye slit, tunge bører måtte bæres med håndmakt opp til dammen. Det er bilder og tekst som gir en levende beskrivelse av slitet under byggingen. Vel verd et besøk.  Det går ferje til Flørli om man ikke kommer med egen båt.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Turen videre forbi Stavanger, langs Jæren er kjent,  det er en koselig tur når det er fint vær. Både ser og lukter kuer på beite.  Vi hadde håpet å kunne seile, men været og yr var ikke enige, så ganske snart måtte vi igang med motoren. Tenkte på de som måtte seile før motorens dager

 

Vi la oss i Skadbergvågen like utenfor Egersund, en fin tilrettelagt havn. Vanligvis ligger vi på svai, men siden vi var alene når vi kom prøvde vi inn mot brygga. Det var mange fine turveier å gå, både veier og stier, godt merka, anbefales. Egersund er ellers en fin by å stoppe i, god gjestehavn og man kan besøke Fajansemuséet, de fleste av oss har nok både hatt og sett produktene derfra.  

 

 P7262476.JPG.fb075bfc595d517f7d79325bd0ab9500.JPG

 

Ned til Lista var det nesten vindstille, men når vi runda Lista fikk vi motvind og sjø i mot, så de 15 milene til Lindesnes var kjedelige. Algol er flatbunna og ikke så god for motor rett i mot sjø, ikke akkurat dårlig vær, bare kjedelig. Jeg er glad hver gang vi runder Lindesnes. Kan være ruskete om man er litt uheldig med været. 

 

Vi la oss i Søndrekilen (Havneguiden har bedre beskrivelse) som er en kjempefin poll å ligge i, helt beskyttet på alle kanter. Innom Mandal med jolla. Fin utsikt fra utsiktspunktet. Både den nye brua og kulturhuset er landemerker.

P7282494.JPG.757971295a96c76e48621938eef00286.JPG

 

Neste stopp var Lusekilen i Blindleia, denne gangen fikk vi plass helt inne i den innerste pollen (ikke helt innerst, der tror jeg ikke det er nok vann), der er det bare 8 m dypt og man ligger godt beskyttet. Plutselig var var jeg alene siden Fruen dro hjem med bussen fra Lillesand. Det var meldt fin SV vind så jeg seilte østover en liten stund og lå sånn omtrent 10 mil fra kysten i god medvind (8-10) helt opp til Svenner, der måtte legge over mot øst og jeg seilte syd om Færder og inn fjorden. Det er slik seilas Algol er bygget for. Bare å sette autopiloten på lav respons og nyte turen. 

 

Allting har en ende, også denne turen. Jeg har fortsatt noen år igjen å jobbe så turer på flere måneder er utelukket. På veien helt hjem la jeg turen innom Langøya som før var stengt, men nå er deler av den åpen. NOAH har anlagt en fin park på den nordlige delen av øya. Statue av Petter Wessel Tordenskiold (som i Danmark kun omtales som "Søhelt") har de også satt opp. Han tilbrakte en god del tid i Holmestrand

En gang blir kanskje hele øya åpen og vi kan tenke oss gjestehavn, hotell eller andre aktiviteter på denne øye som engang bare var et krater. Jeg tenkte tilbake til min barndom på Gausetangen skole (nå boligblokk) der vi hver dag kunne høre sirenene på Langøya varsle om dagens sprengning, først sirener, så stillhet, deretter drønnet fra sprengstoffet som be satt av. 

20210802_153219.jpg.ad0a41beb7abf22d301506d1fda58ab0.jpg

 

20210802_152910.jpg.a20e8a954ade9edcae4a10876d7c66a9.jpg

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hele Lysefjorden er egentlig et trist kapittel når det gjelder havner, problemet er ferjer og hurtigbåter som graver opp så mye sjø. 

På Flørli er det lagt ut bøyer og det er en kjempefin trekai med stort sett gode dybder  (etpar steder er det litt grunt, gå fram og se). Bøyene (ca 10 stk) ligger i  varierende avstand fra kaia, noen passer fint til båter over 12m (Algol 12,7m) andre ligger nærmere og er tilpasset mindre båter. Bildet viser bøyene og kaia. Vi lå helt trygt, om kvelden gir jeg ut forut og tar inn bak så vi ligger etpar meter minst fra kaia. Så er slipper vi med skrekken når store bølger fra ferjer skyller inn over oss aktenfra. Jeg følte meg helt trygg på både dybde og at bøyene holdt. Jeg har vært der to ganger 2020 og 2021, første gang var vi nesten alene, men i år var det kamp om plassene.  Flørli kan anbefales på det varmeste. 

 

P7080496.JPG

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Takk for info og illustrerende bilde. Da er det håp for oss også, båten er omtrent samme lengde og dybde som deres. Problemet er som du nevner all sjøen som dras opp av trafikken i fjorden, særlig av de hurtiggående båtene som frakter dagsturister innover. Godt å høre at fortøyningsbøyene virker godt forankret. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Det er litt lite fokus på båtturer om vinteren, det er en helt egen magi på sjøen i Januar. Bare man kan få litt varme ombord så er det veldig fint på sjøen nå.  Det er ikke mange man møter nå om vinteren. Både bøyer og havner er ledige. 

 

Det er ikke så ofte kan kommer inn med Algol i havna på Mølen. Det er grunt og trangt, men fantastisk fint. Passa fint å avlegge øya et helgebesøk nå mens det er mulig å være alene, det var bare en annen båt når vi kom, men den dro hjem lørdag kveld. Da var vi alene. 

 

Mølen er kjent for misteltein, etter kulingen tidligere i uka var det flere store kroner som hadde blåst ned. Misteltein er sjelden, men det betyr ikke at det er lite av den. På øya bugner det av den, i Horten snylter den på frukttrær. Jeg fant mange store nedblåste kvister og tretopper med misteltein, men denne var den største.

 

P1220219.JPG.4f7ea75341e0731ec984d9954e9170d6.JPG

 

Havna er ikke så stor, men det plass til ganske mange her om sommeren. Det er en svært mye besøkt øy i Oslofjorden, der den ligger midt i leia.

 

P1220233.JPG.601e92a020040d0dab9c713c8d76bf51.JPG

 

 

Lørdag kveld var det kjempefint, men sent på hvelden kom tåkedotter og søndag formiddag var det ikke mulig å se mer en etar båtlengder. Det er bare 5 NM inn til Holmestrand med lite skipstrafikk så det er greit. 

 

P1220235.JPG.87acf49b0e8d6f25ba6bb30aa7312a22.JPG

 

 

 

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

olews skrev 36 minutter siden:

Det er litt lite fokus på båtturer om vinteren, det er en helt egen magi på sjøen i Januar. Bare man kan få litt varme ombord så er det veldig fint på sjøen nå.  Det er ikke mange man møter nå om vinteren. Både bøyer og havner er ledige. 

 

Det er ikke så ofte kan kommer inn med Algol i havna på Mølen. Det er grunt og trangt, men fantastisk fint. Passa fint å avlegge øya et helgebesøk nå mens det er mulig å være alene, det var bare en annen båt når vi kom, men den dro hjem lørdag kveld. Da var vi alene. 

 

Mølen er kjent for misteltein, etter kulingen tidligere i uka var det flere store kroner som hadde blåst ned. Misteltein er sjelden, men det betyr ikke at det er lite av den. På øya bugner det av den, i Horten snylter den på frukttrær. Jeg fant mange store nedblåste kvister og tretopper med misteltein, men denne var den største.

 

P1220219.JPG.4f7ea75341e0731ec984d9954e9170d6.JPG

 

Havna er ikke så stor, men det plass til ganske mange her om sommeren. Det er en svært mye besøkt øy i Oslofjorden, der den ligger midt i leia.

 

P1220233.JPG.601e92a020040d0dab9c713c8d76bf51.JPG

 

 

Lørdag kveld var det kjempefint, men sent på hvelden kom tåkedotter og søndag formiddag var det ikke mulig å se mer en etar båtlengder. Det er bare 5 NM inn til Holmestrand med lite skipstrafikk så det er greit. 

 

P1220235.JPG.87acf49b0e8d6f25ba6bb30aa7312a22.JPG

 

 

 

Nydelig! Jeg har alltid vegret meg for å gå inn i klynga der om sommeren. Men jeg hadde aldri trodd at det var nok vann til å ligge longside der, i hvert fall ikke med seilbåt! 
 

Edit: senkekjøl er googlet!

Redigert av Sandebukta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er litt lite vann. Vi kan trekke opp både kjøl og ror og da stikker vi bare 70cm. Brukte båtshaken på utsiden av båten og da var det omtrent 1,5 m, nærmere brygga litt mindre. Det er ca 2m nærmere midten. Nærmere innløpet er det litt med. Jeg har aldri målt nøyaktig. 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Startet på begynnelsen, så ikke etter datoen, trodde først du var i Rogaland og prediket stille og fint vær. 

Det er mange år siden jeg har vært ute på holmene der, selv om jeg bor i Son. Har ikke vært der på minst 30 år. Litt flau over det. Hulda kommer ikke inn i det hullet der, uansett. Utmerket at sommerseilasen har startet :-) Håper jeg får meg en tur utpå til uken. Da blir det vel en snik ut til Koster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...