Jump to content

Draco 2500tc med Yanmar 6ly2a, anbefalt drev?


Arnold 63

Recommended Posts

Hei  jeg har en 2500tc draco    som jeg skal montere en yanmar 6ly2a 440 hk    hvilket drev bør jeg satse på noen erfaringer ang drev til den motoren  båten veier 2500 kg   dreiemoment  1200    vil gjerne ha svar av noen med samme motor  å erfaring    

Redigert av Arnold 63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en 25 foter? 

Det er et beist av en motor på 600kg, 800Nm fra 1700, og maks på 1200Nm. Maks turtall 3300. Det å vel bli et solid drev vil jeg tro, om ikke Yanmarn skal vri det i filler. Har ikke særlig greie på hverken drev eller Draco, men det hørtes tung og brutalt ut. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en som regnet på dette med rett utveksling drev å propell så vil den gjøre mellom 57 å 65 knop   nå har jeg ny diesel pumpe som er justert  så jeg har vel 3500 omdreininger   motoren er veldig kompakt men måtte fjerne tanken å legge ny under stikkøya  så nå har jeg 1m 40 cm langt motorrom   får flyttet mye av tyngden  mot midten dette er utrolig sterke gode båter  som tåler å fortjener stor motor  så vil den gå fint på marsjfart å jobbe lett  blir spennende med prøvetur neste år  

Redigert av Arnold 63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercruiser har fulle specs på hva en kan belaste de forskjellige drev med på nettsiden sin. Volvo er de vel verre men man ser jo hvilke motorer de har og hvilke drev som vet kan benyttes. 

Om ikkje standard varene passer så blindet mercruisers racing avdeling neste. Det blir dyrt men det blir bra. 

Link to post
Share on other sites

Med 1200nm bør du ha Konrad drev, evt må du være silkemyk med gassen om du prøver "vanlig" drev. Den langt svakere 6LP til Yanmar med langt mindre moment er kjent for å spise Merc.drev til frokost ( særlig på tunger båter)

Konrad drev er svindyrt!

Angående hastighet tipper jeg på ca 50kn skutt fra hofta.

Link to post
Share on other sites

Hei, Draco 25 TC, den veier 2800 kg med aqad40 , har veid. 2500 kg er tørrvekt (tomme tanker)

 

Dessuten har jeg vert igjennom det løpet du beskriver. Ingen normale drev tåler momentet. Jeg måtte inn med et Borwagner gir og et drev av et merke jeg ikke husket navnet på stergt men tror ikke det produseres lenger. hele greia ble for langt for båten og jeg måtte forlenge båten  :) dette var mitt først prosjekt. Så skal du ha nytte av Dracoen så skaffer du deg komplett dreve/motorpakke (dette  gjelder ikke Draco 25TC jeg hart idag, men Fjord Consul 26 )

Redigert av Kaien40 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du får ingen mercruiser drev utenom de til cummins 5.9 som tåler den motoren, og de er laget for å kun ligge på vannet kort tid og evnt ha på lift resten av tiden. 

 

 

som @hanto1 sier knekker lillebroren drev med 270hk,  goldfish d-max versjon SPISER den XR drev (jeg har flere på samvittigheten) og han jeg solgte til fikk båten med helt nye, kvelda de første uka...  vi snakker da vesentlig lettere båt vs hk enn prosjektet ditt

 

konrad er mulighet også, men skeptisk til at det holder, og også farten du drømmer om. 

diesel er laga for å kjøre sakte med, IKKE egnet i raske båter. jeg bikka akkuratt 60 i 32 fotern min med motorer som benka 396hk x 2. dieselkostnad var hva, 5 promille av driftsbudsjettet årlig ca.....  kunne ikke gi full gass fra tomgang engang, ganske trist. 

 

kjøpte båt med outboard etter det, 32 fot, 60knop, 200hk mindre, 0 tull, motorene kostet mindre enn bare servicen på yanmarene... og drevene. 

 

Link to post
Share on other sites

Det beste standardoppsettet med diesel må vel være Volvo D6-400 med DPH drev ( om man kan finne slikt pent brukt)

 

Masse variabler å ta hensyn til angående andre spesialtilpassede løsninger med motoren du har, her må man være ekspert eller søkkrik, gjerne begge deler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...