Arnold 63 Startet 11.Juli.2021 Del på Facebook Startet 11.Juli.2021 (redigert) Hei jeg har en 2500tc draco som jeg skal montere en yanmar 6ly2a 440 hk hvilket drev bør jeg satse på noen erfaringer ang drev til den motoren båten veier 2500 kg dreiemoment 1200 vil gjerne ha svar av noen med samme motor å erfaring Redigert 11.Juli.2021 av Arnold 63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 (redigert) Er det en 25 foter? Det er et beist av en motor på 600kg, 800Nm fra 1700, og maks på 1200Nm. Maks turtall 3300. Det å vel bli et solid drev vil jeg tro, om ikke Yanmarn skal vri det i filler. Har ikke særlig greie på hverken drev eller Draco, men det hørtes tung og brutalt ut. Redigert 11.Juli.2021 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnold 63 Svart 11.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Motoren veier 535 kg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Tørr, pluss olje og vann, så er det ikke langt unna 600. Blir heftig drivlinje da👍. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnold 63 Svart 11.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 (redigert) Det var en som regnet på dette med rett utveksling drev å propell så vil den gjøre mellom 57 å 65 knop nå har jeg ny diesel pumpe som er justert så jeg har vel 3500 omdreininger motoren er veldig kompakt men måtte fjerne tanken å legge ny under stikkøya så nå har jeg 1m 40 cm langt motorrom får flyttet mye av tyngden mot midten dette er utrolig sterke gode båter som tåler å fortjener stor motor så vil den gå fint på marsjfart å jobbe lett blir spennende med prøvetur neste år Redigert 11.Juli.2021 av Arnold 63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Eneste som er steike sikkert her er at du vil bli veldig skuffa over hastigheten med slike forventninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kanalkapteinen Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Her må det komme en prosjekttråd asap! Blir en heftig motorisering på et meget godt skrog. Kan ikke anbefale noe drev, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 11.Juli.2021 Del på Facebook Svart 11.Juli.2021 Mercruiser har fulle specs på hva en kan belaste de forskjellige drev med på nettsiden sin. Volvo er de vel verre men man ser jo hvilke motorer de har og hvilke drev som vet kan benyttes. Om ikkje standard varene passer så blindet mercruisers racing avdeling neste. Det blir dyrt men det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Med 1200nm bør du ha Konrad drev, evt må du være silkemyk med gassen om du prøver "vanlig" drev. Den langt svakere 6LP til Yanmar med langt mindre moment er kjent for å spise Merc.drev til frokost ( særlig på tunger båter) Konrad drev er svindyrt! Angående hastighet tipper jeg på ca 50kn skutt fra hofta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaien40 Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 (redigert) Hei, Draco 25 TC, den veier 2800 kg med aqad40 , har veid. 2500 kg er tørrvekt (tomme tanker) Dessuten har jeg vert igjennom det løpet du beskriver. Ingen normale drev tåler momentet. Jeg måtte inn med et Borwagner gir og et drev av et merke jeg ikke husket navnet på stergt men tror ikke det produseres lenger. hele greia ble for langt for båten og jeg måtte forlenge båten :) dette var mitt først prosjekt. Så skal du ha nytte av Dracoen så skaffer du deg komplett dreve/motorpakke (dette gjelder ikke Draco 25TC jeg hart idag, men Fjord Consul 26 ) Redigert 12.Juli.2021 av Kaien40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 du får ingen mercruiser drev utenom de til cummins 5.9 som tåler den motoren, og de er laget for å kun ligge på vannet kort tid og evnt ha på lift resten av tiden. som @hanto1 sier knekker lillebroren drev med 270hk, goldfish d-max versjon SPISER den XR drev (jeg har flere på samvittigheten) og han jeg solgte til fikk båten med helt nye, kvelda de første uka... vi snakker da vesentlig lettere båt vs hk enn prosjektet ditt konrad er mulighet også, men skeptisk til at det holder, og også farten du drømmer om. diesel er laga for å kjøre sakte med, IKKE egnet i raske båter. jeg bikka akkuratt 60 i 32 fotern min med motorer som benka 396hk x 2. dieselkostnad var hva, 5 promille av driftsbudsjettet årlig ca..... kunne ikke gi full gass fra tomgang engang, ganske trist. kjøpte båt med outboard etter det, 32 fot, 60knop, 200hk mindre, 0 tull, motorene kostet mindre enn bare servicen på yanmarene... og drevene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Det beste standardoppsettet med diesel må vel være Volvo D6-400 med DPH drev ( om man kan finne slikt pent brukt) Masse variabler å ta hensyn til angående andre spesialtilpassede løsninger med motoren du har, her må man være ekspert eller søkkrik, gjerne begge deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnold 63 Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Jeg har ingen forventninger om farten får jeg 35 40 kn så er jeg fornøyd det er bedre å ha en større. Motor som jobber lett selv med extra last Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.