Jump to content

Tanktrøbbel på Mon Bijou. Hvilket materiale er best for å lage nye tanker?


Tom Rør

Recommended Posts

Nå har jeg igjen fått lekkasje på den ene tanken ombord. Den første lekkasjen oppdaget jeg på vei hjem med båten i mars 2014, og jeg har hatt flere siden.

Den siste oppdaget jeg da vi ankom Læsø for et par uker siden. Til nå har disse vært på plasser som det er mulig å komme til, men med den båtbruken vi vanligvis har, frykter jeg at vi ligger pokkerivold, og får en lekkasje det ikke lar seg gjøre å stoppe  midlertidig.

De jeg til nå har fikset, ble tett med Belzona, men jeg tør ikke basere meg på at det kun kommer på tilgjengelige steder i framtiden.

Nå er jeg så lei dette, at jeg har bestemt meg for å hive møkka ut, og få laget nye tanker.

Så kommer det store spørsmålet.

Hva skal man få laget tankene av? Dette er to stk.á ca 750 l. 
 

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 1 time siden:

Det var da pokker så leit å høre om. De tankene må jo være på stell. Frister vel å få inn noe syrefast ?

Det må være noe som er bedre enn de jeg har nå ihvertfall. Det hadde vært gøy å funnet ut hvorfor de jeg har blir lekk.

Dritt i dieselen eller dårlig sveiset? 🧐

Flid skrev 22 minutter siden:

Hva med å ta en telefon eller dra innom å snakke med Benny på Vindön på vei nordover. Han eller Princess må kunne gi deg en vurdering på hva du bør gjøre. 

Kunne det. Jeg jobbet jo en hel helg med ham i en F45 på Aker Brygge for et par år siden.

Jeg skal også i samme slengen få strekt opp maskinene.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte septiktank av dem til gamlebåten, men jeg vet ikke hvor lett det er å lage en 750l tank med skvalpeskott etc. i plast.

Ser at en av standardtankene er på 630 liter så det må vel la seg gjøre? En oppgradering spør du meg. Og måtte være en drøm å få lage tankene ‘selv’ og spekke de med tappejur, lufting i tilstrekkelig dimensjon plassert på _rett_ plass osv..

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte tegning og forespørsel på 150 L septiktank til Plastinvent. De gad ikke lese tegningen, men skulle ha ca. 10000 for tanken. Ble ikke gjennomført. Dieseltank kan lages av de fleste ståltyper og andre materialer. Ofte er det utførelsen som bestemmer resultatet.

 

Hovedtaken i Hulda er i karbonstål, 22 år og som ny. Dagtanken i  AISI 316L, 40 år gammel og som ny.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

Dritt i dieselen eller dårlig sveiset? 🧐

Fikk også lekkasje. Aluminium, 29 år gamle. Forårsaket av dritt og dieseldyr med påfølgende tæring i selve bunnen. Tok ut begge tankene og fikk sveiset inn ny bunn i de. Håper de holder i 29 år til.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er muligheten for å få ut de gamle tankene? Må du demontere hele skuta?

Jeg for min del vil bruke Sebastian i Thomassen mekaniske i Råde til å sveise nye tanker i syrefast. 
Men jeg tenker også at det kan være lurt å sjekke mulighetene i Danmark. Vet st rekefiskerne på Hvaler bruker Skagen og andre steder nedover pga pris. 
Lykke til!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 24 minutter siden:

Hvordan er muligheten for å få ut de gamle tankene? Må du demontere hele skuta?

Jeg for min del vil bruke Sebastian i Thomassen mekaniske i Råde til å sveise nye tanker i syrefast. 
Men jeg tenker også at det kan være lurt å sjekke mulighetene i Danmark. Vet st rekefiskerne på Hvaler bruker Skagen og andre steder nedover pga pris. 
Lykke til!😊😊

Motorene må ut, og det er der utfordringen ligger. Når de først er ute, vil jeg at de strekkes opp. Bytte evt. pakninger, simringer, og det som måtte behøves. 
 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 13 minutter siden:

Motorene må ut, og det er der utfordringen ligger. Når de først er ute, vil jeg at de strekkes opp. Bytte evt. pakninger, simringer, og det som måtte behøves. 
 

Skjønner. Da heller jeg enda mer til håndverkerne i Danmark. Hvis du legger båten på tollager vinteren gjennom blir det kun mva inn til Norge på jobben. Forhåndspris og garantivilkår er jo uansett en betingelse. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 time siden:

Skjønner. Da heller jeg enda mer til håndverkerne i Danmark. Hvis du legger båten på tollager vinteren gjennom blir det kun mva inn til Norge på jobben. Forhåndspris og garantivilkår er jo uansett en betingelse. 

Men "hands on" oppfølgning blir litt mer tungvindt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Men "hands on" oppfølgning blir litt mer tungvindt. 

Ja, men det ordner vi med vaktordning!😁😁

Eller kameraovervåkning. 
Men, ja oppfølging blir tyngre.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ville fått produsert like tanker som du har i dag i rustfritt stål og med gode inspeksjonsluker for rengjøring oppe i tank samt egne ventiler med drenspott i bunn for enkel drenering. Vurder også å få laget et 2" uttak på hver tank slik at du kan sette inn kuleventil og crossover for å kunne foreta bunkring av begge tanker gjennom kun en tank i framtida. 

 

Ellers er det en helsikes operasjon å få byttet disse tankene på denne båten. Som allerede nevnt må begge motorene ut gjennom luka inne i salongen, det gjøres fortrinnsvis med en kranbil med en lang arm som blir stående som en buestreng inn gjennom døra når motorvekta er tatt opp på kortest mulig sling da det er svært lite å gå på i høyden . Ryker stroppene så smeller kranarmen rett opp i dørsystemet og knuser alt sammen. 

 

Det er i høyeste grad å anbefale å bruke noen som har gjort dette før og som kjenner framgangsmetoden hva gjelder å ta ut motorene. Man skal jo også passe på at alle tepper og inventar i salongen berges uten noen merker eller skader. Samme gjelder uteområdet.

 

Tankene er det sikkert flere firmaer som kan produsere, du kan jo også høre med Princess om pris på nye tanker evt. i rustfritt. Forresten merkelig at du har hatt slike problemer med disse tankene, vel og merke er ikke aluminium å foretrekke men det er andre årsaker enn bare materialvalget til at du har erfart så kort levetid som du har gjort da aluminium benyttes i stor stil av mange produsenter.

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting i veien for å ha dieseltank av aluminium. Oppstår det lekkasjer i kantene etterhvert kan det skyldes flere faktorer, sveisefeil er mest sannsynlig en av dem. 

 

Reparasjon av tankene er en mulig løsning, men hvis jeg først skulle laget nye tanker hadde jeg nok gått for syrefast, og da med store mannlokk, og gode avtappingsmuligheter i bunn. 

 

 

Chiefengineer skrev On 20.7.2021 at 18.06:

Vurder også å få laget et 2" uttak på hver tank slik at du kan sette inn kuleventil og crossover for å kunne foreta bunkring av begge tanker gjennom kun en tank i framtida. 

Smart. Men må de være så store? 2" BSP er 59,6mm utvendig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting i veien for å ha dieseltank av aluminium. Oppstår det lekkasjer i kantene etterhvert kan det skyldes flere faktorer, sveisefeil er mest sannsynlig en av dem. 

 

Reparasjon av tankene er en mulig løsning, men hvis jeg først skulle laget nye tanker hadde jeg nok gått for syrefast, og da med store mannlokk, og gode avtappingsmuligheter i bunn. 

 

 

Chiefengineer skrev On 20.7.2021 at 18.06:

Vurder også å få laget et 2" uttak på hver tank slik at du kan sette inn kuleventil og crossover for å kunne foreta bunkring av begge tanker gjennom kun en tank i framtida. 

Smart. Men må de være så store? 2" BSP er 59,6mm utvendig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

 

Smart. Men må de være så store? 2" BSP er 59,6mm utvendig. 

 

 

 

Du kan sikkert gå ned til 1 1/2" men siden nivåene fortrinnsvis skal utlignes like fort som man fyller uten ekstra trykk så tror jeg ikke at jeg ville gått noe særlig lengre ned. Enkelte anlegg har jo ganske god fyllekapasitet.

 

Det er forresten en veldig irriterende måte både Princess og Fairline har laget fyllesystemene til disse båtene på, der man må dra den svarte, skitne bunkersslangen over eller rundt båten for å få fylt begge tankene. Det irriterte meg mer enn en gang og det ble lagt ned noen undøvendige timer med vasking gjennom tiden jeg var eier av noe tilsvarende. Tenk om de bare kunne installert fylletilkoplingene til SB/BB tank ved siden av hverandre, evt. i hekken.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...