Jump to content

Tanktrøbbel på Mon Bijou. Hvilket materiale er best for å lage nye tanker?


Tom Rør

Recommended Posts

 

 

Chiefengineer skrev 44 minutter siden:

Det er forresten en veldig irriterende måte både Princess og Fairline har laget fyllesystemene til disse båtene på, der man må dra den svarte, skitne bunkersslangen over eller rundt båten for å få fylt begge tankene. Det irriterte meg mer enn en gang og det ble lagt ned noen undøvendige timer med vasking gjennom tiden jeg var eier av noe tilsvarende. Tenk om de bare kunne installert fylletilkoplingene til SB/BB tank ved siden av hverandre, evt. i hekken.

 

Det er det nok ikke bare de to produsentene som har..

Jeg har det samme på min..

Tror det er slik på de fleste med 2 motorer og 2 tanker... muligens en slags sikkerhets foranstaltning...?

Selv har jeg alu.tanker. som nærmer seg 30 år... spennende tider...😳😳🤔🤔😂

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fikk laget en skreddersydd septiktank her for 30 år siden i syrefast.

Skiens Rustfri Industri AS 

post@rustfri-industri.

https://www.rustfri-industri.no/mekanisk-verksted/

 

En til

Navn:Skien Sveiseverksted AS

Adresse:
Skotfossvegen 65
Postnummer/By:
3720 Skien 
Fylke:
Telemark
 
Mobil:35 54 55 69
Mobil:907 58 659
Faks: 35 54 55 69
TILLEGGT TELEFONNUMMER
 
 
 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 12 timer siden:

Nå har jeg sendt forespørsel til Princess vedr. levering/tilbud på nye tanker.

Det blir spennende å se hva de kommer med🧐

Ikke dumt, ser ikke bort fra at dette er det beste alternativet.  Det vil jo bety plug & play installasjonsmessig.

 

Kanskje kan du få et greit pristilbud med litt rabatt.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 21 minutter siden:

Jeg hadde  tatt de ut og sjekket de grundig, kan hende at det bare er sveisefeil?

Nå har ikke jeg sett tankene, men jeg tror også at det mest sannsynlig er sveisefeil som er problemet. Kombinert med tæring etter at de er tatt i bruk. 

Jeg ville nok vurdert å reparere tankene, men da ville jeg kappet ut bunnplatene for å få til en 100% visuell kontroll av resten av sveisene fra innsiden.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en titt på septik'en til Hulda, så var også den tanken pepret med sveisefeil. Nye endeplater og litt fiksing, så er den muligens god som gull. Den lekker i hvert fall ikke nå.

 

Er dieseltankene i aluminium, er muligheten nokså stor for at det, som gutta nevner over, bare er å sage ut bunnplaten og sveise inn en ny. Nå er ikke jeg utpreget aluminiumsmann, men de lekkasjetankene som har blitt presentert her over de senere årene har akkurat de korrosjonsfeilene og sveisefeilene rundt bunnen.

 

Jeg, som ikke er lastet med penger, ville tatt den tilnærmingen. Om feilen er slik som antatt, blir tanken som ny etter reparasjon. Båten er vel uansett i opplag om vinteren. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Det blir det vel om en kopierer de gamle også.

Jeg hadde  tatt de ut og sjekket de grundig, kan hende at det bare er sveisefeil?

Joda det er sant men Princess får disse tankene serieprodusert slik at malene ligger nok inne i CNC maskinene som skjærer delene før sveising. Og slikt blir gjerne rimeligere enn å produsere med måltaking etter one of a kind prinsippet.

 

Det blir interessant å høre pristilbudet.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig å lese om disse tankproblemene:sad:..

 

Jeg hadde en hyggelig bryggeprat med eier av en meget fin Fairline Phantom, (43ish...) fra tidlig 2000-tall i Horten for noen uker siden. Han fortalte at han hadde oppdaget diesellekkasje fra den ene tanken da han skulle begynne på vårpussen i år.

 

Han hadde fått produsert nye tanker i syrefast hos en bedrift i Arendal, mener det var Thomic, men kan ikke garantere navnet. Han var godt fornøyd med kvalitet, pris og leveringstid. Leveringstiden hadde høy prioritet for å redde mest mulig av årets sesong. Tror han hadde endt opp med en pris som var ca det halve av originaltanker, samt raskere produksjon/levering.

 

Han hadde utført arbeidet selv, og hadde hyret inn en stødig kranfører for ut- og innløfting av motorer. Det var en forutsetning da det hadde vært svært små marginer på vei gjennom åpningen Ellers hadde det som flere her nevner vært mye arbeid med demontering for tilgang. Han hadde valgt å dele den ene tanken ved utmontering for å unngå å fjerne en støtte/bæring, (mulig for fly), som var i veien Den nye tanken var tilpasset for å ha klaring til denne bjelken. Han tapte da litt tankvolum, men han hadde kommet frem til at det var uproblematisk da kapasiteten var god nok.

 

Lykke til med utbedring, og hold oss gjerne oppdatert:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt båten stående et sted hvor jeg kunne tatt ut tanken i en hall, og så levert motorer til strekk, og at ingen av delene hadde stått i veien, kunne jeg latt dette blitt en vinterjobb. Jeg har snakket med et verksted som kan ta ut maskiner og tanker, men det forutsetter at båten blir ferdig før opplagskjøret starter for dem.De skal også strekke motorene i samme slengen.

Hvis Princess er edruelige, og kan levere innen rimelig tid, er det forlokkende å slå til på det.

Jeg bader absolutt ikke i penger, men det er også viktig å få dette gjort i høst, slik at jeg får testet sjarken før langtur til neste sommer. 

Link to post
Share on other sites

KDB skrev On 25.7.2021 at 12.11:

Jeg har 1 1/2 tomme utjevning 2 x700 liters syrefaste tanker. Bør ikke være mindre, hadde gått for 2 tommer i dag. 

 

Vil kansje heller tro at problemet ligger i utlufting av tanken, man får ikke mye mer diesel inn i en tank enn man kan få luft ut.

 

Man kan jo evnt åpne påfylling på den tanken man ikke har pistolen nedi for å lufte ut fortere. 

Link to post
Share on other sites

Det går innmari mye luft gjennom en 10 mm slange :-) Utligningen mellom tankene tar tid. Diff.-nivået skal løfte nivået i den tanken med lavest nivå. Jo mindre diff.'en er, dess langsommere skjer overføringen. Har det samme forholdet på Hulda. Et par av avlukkene i tanken har litt små hull (50 mm dia) hvilket gjør at fyllingen må ta et par pauser. 

Link to post
Share on other sites

Plastinvent laget dieseltank til meg nå i sommer, ble laget etter skisse.

 

5D30D85F-CD78-4B5B-A6C9-7689F5528E93.jpeg.9e05b81054ce28a8074b36c13d7b3c55.jpeg

 

 

3655807E-D233-4B43-8A7C-2CD38CD5E627.jpeg.5662844c53391c9fb705363384d4b1cb.jpeg

 

 Sjekket priser på alu og syrefast hos andre som kunne lage på mål, ca samme pris.

God service hos Plastinvent, de var kjappe med svar og tilbud, fikk priser på 5 forskjellige tanker.

Link to post
Share on other sites

Leit med lekkasjer på noe så viktig og vanskelig å få utbedret..

 

Før du eventuelt bytter til plast tanker ville jeg undersøkt hvordan det er med lukt gjennomslag i selve materialet.

PE slipper lukt og smak inn hvis det ikke er kappe og det er lagt gjennom forurensede masser.. Kjedelig hvis det samme skjer med tankene at diesel lukten går gjennom materialet og ut i båten. 

Husker ikke om dette gjelder alle mykplaster eller om det er spesielt for PE materiale at likt kan gå gjennom det..

 

 

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev for 1 time siden:

Er sveiset opp av PEHD plater. Har jeg gått på en smell?😅

Vet ærlig talt ikke, vannrør er PE100 kalt PELD (LowDensity).

PEHD (HighDensity) starter vel på 500, hvis jeg ikke husker feil? 

 

Grunn for at jeg nevnte det å sjekke opp lukt gjennomgang i materialet er at PE vann rør slipper lukt og smak gjennom. 

For deres del håper jeg inderlig at jeg tar feil, og at HD platene i tillegg til å være mye hardere også er mye bedre på å ikke slippe gjennom lukt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev for 2 timer siden:

Er sveiset opp av PEHD plater. Har jeg gått på en smell?😅

Nei, tror ikke det. Jeg var bare litt overrasket over at de var sveiset opp, trodde de produserte tanker med rotasjonsstøping. Regner med tanken er til Master-prosjektet? Hvorvidt denne PE kvaliteten slipper gjennom lukt vet jeg ikke. 

Link to post
Share on other sites

De har godt utvalg i tanker som er rotasjonsstøpt, men skal du ha en tank som du tegner selv så blir de sveiset. Er til Master prosjektet ja.. ble litt dyrere når du bestiller på egne mål. Virker ut som flere har begynt å bruke plasttanker til både diesel og vann.

De garanterte at de ikke skulle slippe lukt. 

Redigert av Fairline35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...