Jump to content

Oljefilter - litt om ulike kvaliteter på filtere

Grand Banks jr

Recommended Posts

I hine hårde dager var Fleetguard hoffleverandør til Caterpillar. Og jeg har brukt forskjellige av dette fabrikatet opp gjennom de siste 50 årene. Uten at jeg noen gang har opplevd problemer, verken på den ene eller andre måten. At pakningen blåser ut skal være nærmest umulig så sant man ikke stabler to eller flere pakninger oppå hverandre. 

Vet at Fleetguard normalt borger for kvalitet! 2 eller flere pakninger utenpå hverandre er ikke tilfellet her. Ser at O-ringen som tetter anleggsflate er mye spinklere på de 2 filtrene (LF3996) enn det som finnes på andre tilsvarende filter.

Har også brukt Fleetguard   LF599 siden 70 tallet uten noe tull,

Lokale pusher kom opp med en erstatning som hadde rund o-ring,

den nektet jeg å prøve, filter huset på  Forden er ikke tykkvegga.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

olews skrev On 1.8.2021 at 12.43:

Hva er originale filtere ? Det er vel ikke mange om noen av motorprodusentene som lager filter selv. De sourcer inn fra en produsent, som så setter på motorfabrikantens lakk, navn og logo. Som over alt ellers velger de det billigste de kan slippe unna med, ikke nødvendigvis dårlig kvalitet, men en gitt kvalitet eller spek som motorprodusenten setter og deretter velger billigste leverandør. Det betyr at vi er prisgitt hva motorprodusenten finner for oss

Må si jeg er skikkelig imponert over innlegget ditt.

Støtter deg 100% og veldig glad for at du deler :tommel_opp:

Jeg valgte å holde tåta når denne tråden gikk for fullt... feigt.

Men når jeg leser hele nå så klarer jeg ikke være helt stille.

olews skrev On 1.8.2021 at 12.43:

Jeg har aldri skjønt dett med originale deler som kommer fra en helt annet produsent enn det som står på varen. Originale varer kommer vel fra selskapet som faktisk har produsert varen, og ikke rebrandet dem selv. Dessverre er det bare mer og mer rebranding, det du kjøper er sjelden det du faktisk tror du kjøper.

I tillegg til rebranding så har jeg lyst til å nevne et annet fenomen...

Flere av de store produsentene av filtre er eid av samme konsern...

Resultatet er at en av fabrikkene produserer for  feks 4 "merker" og det er bare lakken som er forskjellig.

Så, filteret som selges under 4 forskjellige merke navn, er identisk.... Når en da kan lese her at det ene merket er "mye" bedre enn et annet så blir det litt.... 

Hvorfor gjøres det slik? det er enkelt å svare på, for det er mye billigere pr filter å produsere 40000 enn 10000 filtre i en serie... 

rogeri skrev for 5 timer siden:

Har i alle år benyttet Fleetguard filtre på min Yanmar 4JH2-dte. Oljefilteret som omhandles her er av typen LF3996 og ble skiftet høsten 2024.

For to mnd siden hadde jeg full "blow out" og motoren ble tom for olje på et øyeblikk og motorrommet på  STB side var oversprøytet med olje.

Monterte nytt filter , denne gangen orginalt Yanmarfilder p.nr: 129150-35153. Helte på ny olje , delsyntetisk 10-30 fra Felleskjøpet.

Startet opp igjen like før jeg rak på holmen og gikk tilbake til marinaen . 

Må bare si at slike hendelser gjør meg betenkt, selv etter mange år som båteier og jeg mener å være av de som tar stell og vedlikehold på alvor. Etter den første hendelsen dro jeg tilbake til butikken hvor filtrene ble kjøpt , kun for å fortelle om hendelsen og for å høre om de hvilke tanker de kunne ha om dette. Vedkommende ba om typenummeret på motoren, hvilket han fikk (4JH2l-DTE) 88HK, gikk så inn på "dataen" og etter en stund kom han frem til at jeg skulle egentlig ha et annet filter, nemlig LF3646? Eneste synlige forskjellen var at filterhuset var litt mindre, men at pakningen var kraftigere med større kontaktflate mot filterholder. Jeg fikk dette filteret gratis, samtidig som han nevnte at de går egentlig å bruke begge typene. Kan også nevne at jeg på nytt sjekket oljetrykk med ekstern måler uten å finne noe unormalt.

Jeg føler meg noe ukomfortabel ved at jeg ikke vet med sikkerhet hva som har forårsaket disse to hendelsene. 

Når jeg sammenligner "orginalfilteret" og de filterne som jeg alltid har benyttet, fleetguard LF3996, ser jeg at O-ringene på Fleetguard er løse og har en mindre tetteflate mot anleggsflaten enn orginal Yanmarfilter. 

Vil ikke påstå at dette er årsaken, da jeg jo har benyttet filtertypen i mange år, med skifte hvert år, men stusser likevel på dette da jeg også ble anbefalt et annet filter med større tetteflate.

Er det noen som har innspill på dette?

Kjedelig å oppleve det der...må allikevel undre seg hvorfor dette skjer? Du var inne på vanlige årsaker; tidligere pakning (dobbel), høyt oljetrykk (også for mye olje), strammet for hardt og defekt filter.

Nedenfor ser du avbildet LF3996 og Lekang 33661 (33661 skal tilsvare OEM 129150-35153 fra Yanmar):

IMG_1072.jpg.dfd2abf70cce56c4385fce78704d1f0e.jpgIMG_1071.jpg.6e12dd80aab997a669b401e9c9e3f813.jpg

Samme gjenger M20 x 1,5 og By-pass som åpner på 0,55 bar. Begge skal tilfredsstille Mitsubishi og typiske japanske de skal erstatte og har anti-drain.

O-ringer her ikke løse, de er klemt på maskinelt.

Visuell forskjell: LF3996 er 7mm høyere, mens 33661 er 3mm bredere (ytre mål). Legg merke til Fleetguard har flat pakning, Lekang sitt har rund anleggsflate.

LF3646 har samme gjenger, men By-pass på 0,75 bar og smalere samt lavere filter. Laget for Ingersoll-Rand maskiner.

Har ingen fasit på hva som har skjedd i ditt tilfelle, men Fleetguard og Lekang er de eneste på markedet med garanti. HiFi produserer OEM for mange japanske motorer (også Lekang i Norge).

Beskjeden du fikk fra butikken stemmer; de skal gå om hverandre. Det er sjeldent filteret som er feilen i slike tilfeller, men om det skjer bør butikken kontakte importør og levere inn filteret det var snakk om.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Må si jeg er skikkelig imponert over innlegget ditt.

Støtter deg 100% og veldig glad for at du deler :tommel_opp:

Jeg valgte å holde tåta når denne tråden gikk for fullt... feigt.

Men når jeg leser hele nå så klarer jeg ikke være helt stille.

I tillegg til rebranding så har jeg lyst til å nevne et annet fenomen...

Flere av de store produsentene av filtre er eid av samme konsern...

Resultatet er at en av fabrikkene produserer for  feks 4 "merker" og det er bare lakken som er forskjellig.

Så, filteret som selges under 4 forskjellige merke navn, er identisk.... Når en da kan lese her at det ene merket er "mye" bedre enn et annet så blir det litt.... 

Hvorfor gjøres det slik? det er enkelt å svare på, for det er mye billigere pr filter å produsere 40000 enn 10000 filtre i en serie... 

Det er vel kun Cummins som produserer egne filtre, nemlig Fleetguard. Alle andre får det produsert som du sier; lever en spec til produsent, bestill byggeplass på samlebåndet og vipps kommer 10000 VP-filtre ut av samme produksjon som et annet filter i annen farge og logo. 

Det som derimot er viktig er at oppbygning og materialvalg må være minst 100% OEM - gjerne bedre! Det lages langt bedre filtre i dag enn OEM; ofte med syntetisk innmat fremfor billig papir (cellulose). Dette gir langt bedre filtrering enn f.eks OEM spec for en VP eller Yanmar fra 2003...

Billigvarianter oppstår gjerne fra høyere feilmarginer ved produksjon, reduksjon av filterelement, billigere pakninger etc. Derfor; velg anerkjent merke som kan levere dokumentasjon og full sporbarhet ved behov.

Takker for godt og helhjertet innspill fra deg, Oberst1!

Jeg er vel foreløpig i den formening at det er filtertettingen eller O-ringen som er syndebukken i de hendelser jeg har beskrevet!

Om jeg nå senere skulle oppleve tilsvarende problem med Yanmarfilteret eller annen type filter, blir jeg nok nødt til å revurdere dette.

Jeg har skiftet så mange både diesel og oljefilter i mitt lange liv at jeg er sikker på at dette ikke er feilmontering.

Også det at jeg blir anbefalt et annet filter, med dobbel så tykk og kompakt og massiv tetningsring kan tyde på at problemet har vært flagget tidligere for Fleetguardfolket.

Ser at dine filter er produsert i USA og mine i Mexico

Oljetrykket er det ikke noe galt med, så hva annet kan det være?

rogeri skrev 19 minutter siden:

Oljetrykket er det ikke noe galt med, så hva annet kan det være?

Tja, jeg er oppdratt til å ha skyvelære med på alt som dufter av mekanisk innhold... Hva er inner og ytterdiameter på anleggsflaten til filteret? Er flaten ripete?  har sett flater som ikke ser ut, dype ripe etter rengjøring av flaten med kniv eller skrutrekker... 

On 7/30/2021 at 11:37 PM, andersb said:

på samme måten de sjekka alt det andre, du skriver en faktura, og utfører 0

I Gdansk ble motoren tatt ut av båten for å fikse diverse oljelekkasjer og kjølevannslekkasjer - masse arbeid å ta ut og inn motoren, arbeid som jeg vet ble utført - men da jeg forlot Gdansk, så lakk motoren fortsatt olje og kjølevann :-(

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Til diesefan!

Filteret i det første tilfellet har fungert fint siden i høst da det ble montert. Overflaten på filterholder er/var slett glatt å fin slik den skal være.O-ringen blir alltid smurt med olje før filtret skrues til med handmakt. Ser ingen grunn til å kontrollmåle overflater som Yanmar har tilpasset sine motorer. Anleggsflate på filterholder er større en flaten på O-ringen, men takk for svar. 

(Som du ser lenger opp i tråden,er ikke mitt tilfelle enestående)

Etter det jeg forstår var begge disse hendelsene med samme type filter fra Fleetguard, LF3996?

Ble begge filter kjøpt samtidig? Kan jo kanskje ha vært en serie med produksjonsfeil fra fabrikk, eller at de har gjort en endring, f.eks skiftet leverandør av pakning..? Da er det jo greit at slikt blir rapportert inn slik at produsenten kan ta grep.

Selv tilhører jeg den "naive" gruppa som alltid har valgt filter med motorfabrikantens logo - men må innrømme at jeg hadde litt følelsen av å ha blitt ranet etter innkjøp av servicedeler hos den lokale VP forhandleren for noen dager siden:undrer:... 

Filtrene ble kjøpt samtidig,ja. Og av samme type LF3996. (made in Mexico)

Jeg har også planer om å rapportere dette problemet på nytt til forhandler, tenker at det er i deres interesse også!

Har fortsatt full tillit til Fleetguard som leverandør og mistenker (påstår ikke)  at det kan være en batch med dårlige O-ringer. Lekkasjen er stor når den oppstår og motoren tømmes for olje på svært kort tid. Blowout er et dekkende ord!

O-ringene sitter ikke fast i filtert, de har firkantprofil med høyde 5mm og bredde 3mm.

Jannmar skrev On 30.7.2021 at 18.55:

alle gamle deler som er byttet ut skal ligge i båten når du henter den fra verkstedet.

Dette gjelder også bil.

Jeg gjør det alltid slik, etter et par meget dårlige opplevelser. 

Hadde en relativt stor jobb på bilen nå nettopp.
Neste gang jeg skulle bruke kofferten var den full av gamle deler og papp esker.
Måtte kjøre rett på "miljøstasjonen" på jobben å få ryddet opp i rotet.

Hadde ikke bedt de å spare på søppelet og neste gang skal jeg poengtere att jeg ikke ønsker å kjøre på "fyllingen" for de.
Men jeg stoler på dette verkstedet og de kjenner bakgrunnen min så tviler på det er meg de prøver å lurer hvis de driver med slikt

rogeri skrev On 18.4.2025 at 12.25:

Blowout er et dekkende ord!

O-ringene sitter ikke fast i filtert, de har firkantprofil med høyde 5mm og bredde 3mm.

Tok noen søk på nettet og fant interessante erfaringer rundt tilsvare opplevelser. Der kom det frem at noe hadde opplevet dårlige gjenger i senter av filteret. Filteret var rett og slett blitt presset ut på spindelen i midten.

Aner ikke hva slags filtere eller motorer det gjalt, men absolutt noe å sjekke.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Takker for godt innspill Jens_P!

Dette skal jeg absolutt ha i bakhodet!

Det som likevel gjør dette litt usannsynlig i mitt tilfelle er at filteret sitter fortsatt godt fast på sentertappen og gjengene kjennes teite og fine ut når filteret skrues av/på.

Slik det er nå, før jeg finner en sikker årsak, kvier jeg meg å bruke båten.

Skal ha meg en prat med forhandleren over påske og høre om de har eller vet om noen som kan teste disse filtrene som har lekket.

Rett og slett sette trykk og provosere fram feilen. Hvis ikke vil jeg selv  forsøke å lage meg en "rigg" hvor filteret settes tilnærmet 491016590_714667840991497_1857256316677192779_n.jpg.1dc9f3cd715b5d6d10d0d8dd444c07e1.jpglikt som ombord og tilføre trykk via en pumpe med manometer.

Dette må jeg finne ut av! Legger her ved bilde av anbefalt filter fra Fleetguard t.v og det filtret som hadde utblåsing nå sist t.h!

Legg merke til at pakningen er vesentlig kraftigere(dobbel) som det brukte filteret som alle kryssreferanser tilsier er det rette filteret!

rogeri skrev for 7 timer siden:

Skal ha meg en prat med forhandleren over påske og høre om de har eller vet om noen som kan teste disse filtrene som har lekket.

Rett og slett sette trykk og provosere fram feilen. Hvis ikke vil jeg selv  forsøke å lage meg en "rigg" hvor filteret settes tilnærmet

likt som ombord og tilføre trykk via en pumpe med manometer.

Dette må jeg finne ut av!

Veldig interessant, og morsom ide! Dette vil jeg følge med på 👍

Kan det være at gjengene bunner før pakningen har tilstrekkelig trykk, og at den da kan vri seg litt, siden den også står på høykant, og dermed få lekkasje.

Hvis den løse pakningen ikke ligger stødig i dypt spor kan den gjerne flytte litt på seg ved montering. Ser ut som det er et spor i pakningen ca kl1 som kan tyde på avvik fra anleggsflaten.

Redigert av Jonas (see edit history)

Jeg forhandler Fleetguard og filtre fra DP filter. 
Fleetguard eies av Cummins. Lekang har filtre fra Fleetguard og filtre merket Lekang er Fleetguard. 
Så langt jeg har klart å finne ut produserer Yanmar filtre til sine motorer selv. Cummins bruker Fleetguard. 
VP produserer ikke filtre selv. 
Jeg kommer til å ta opp denne hendelsen med Lekang!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jonas skrev 39 minutter siden:

Kan det være at gjengene bunner før pakningen har tilstrekkelig trykk, og at den da kan vri seg litt, siden den også står på høykant, og dermed få lekkasje.

Det har jeg aldri vært borti, men at senteret på filteret kan stikke for høyt opp er jo en artig mulighet. Ellers skrøt CAT i sin tid av sin filterteknologi og hvorfor de måtte koste mer enn Fleetguard. Helt til vi fikk inn et parti dårli lakkerte gule CAT-filtere der Fleetguard skinte gjennom. Deleselgerene våre fikk et forklaringsproblem.

Chilli Solbris skrev 53 minutter siden:

Så langt jeg har klart å finne ut produserer Yanmar filtre til sine motorer selv.

Tviler på de produserer til alle da f.eks 6LP er hentet fra toyota hvor man får delene (inkl reimer og oljefilter) med toyota nummer og logo.

Yanmar har også brukt noen BMW motorer (BY) som antagelig hadde egnede oljefiltre fra før.

Tror ikke det gir mening for noen motorfabrikk å holde produksjon av filtre in house med mindre man gjør som Cummins og entrer filtermarkedet for egne og alle andre motorer og annet utstyr

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 47 minutter siden:

Tviler på de produserer til alle da f.eks 6LP er hentet fra toyota hvor man får delene (inkl reimer og oljefilter) med toyota nummer og logo.

Yanmar har også brukt noen BMW motorer (BY) som antagelig hadde egnede oljefiltre fra før.

Tror ikke det gir mening for noen motorfabrikk å holde produksjon av filtre in house med mindre man gjør som Cummins og entrer filtermarkedet for egne og alle andre motorer og annet utstyr

Jeg er enig i det at det virker merkelig at de produserer filtre selv. Så det skal jeg graver mer i. 

TideRace skrev 41 minutter siden:

@liberty har i en tidligere tråd bekreftet at originale Yanmar-filtere til 6LP kommer fra Fleetguard  (Fleetguard LF3608).

Yanmar har antaglig aldri laget et eneste oljefilter selv,... ikke VP heller for den sakens skyld. I følge en bekjent "insider" produseres "originale" VP-filter av MANN.

https://baatplassen.no/i/topic/46986-filterpriser-yanmar/?p=636493

Og enig her også. Jeg mente også at Fleetguard var leverandør. Så det blir å grave mer. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Takker for mange gode innspill. Blir som sagt å forske videre på årsak til _"blowout" og vil komme med mer info etter hva som blir oppdaget. Skal ta av filteret og sjekke sentertapp, både på gjengene og at den ikke har kommet for langt ut. (fulgt med ut ved skifte) Gjentar at jeg ikke på noen måte har mistet tillit til Fleetguard generelt, men ser ikke bort fra at jeg kan ha vært uheldig å fått to filtre fra en batch med dårlige pakninger hvis årsaken ikke kan tilskrives andre ting. Samme batchnr. på begge filtrene!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...