Jump to content

Vetus r125/3 gir liten effekt


Goddis77

Recommended Posts

Synes at baugpropellen jeg har på en NW900 med flybridge ikke er så mye futt i.

 

Er en Vetus r125/3 på 3kw.

 

Er det mulig å rense denne enheten her? Den går også på olje, og stakk fingen ned i beholderen der. Var lys farge og litt tykk konsistens. Vet ikke helt hvilken olje denne skal ha?

 

Noen som har manual eller tips til å få skikk på denne her?

 

Tenkte også å se på propellen til vinteren og se om denne kan oppgraderes til flere blader.

 

21DD5722-EF42-4EEA-81B1-FB7BBFF580EC.jpeg

61A28875-84F0-4AA4-BB99-43CCD2AA3015.jpeg

EB33261F-8CD5-4CCE-8BB6-B364043764B1.jpeg

F1D65667-7DD5-4957-AB16-46F380F3B25D.jpeg

21F9F4CF-9AAB-4375-AB4D-D31BAC31706A.jpeg

Link to post
Share on other sites

torbi skrev 27 minutter siden:

Eg kjenner ikke denne typen Vetus baugpropell, men når eg ser på olje, ser den ut som vann i olje eller tykk gammel olje ? 


Syns og at den oljen der har gjort jobben sin og bør byttes.

 

Leste i annen tråd at @Hulda hadde demontert og renset en slik før? Noe som bør vurderes på denne her?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Goddis77 skrev 26 minutter siden:


Hmm.. får måle igjen. Men trodde jeg målte mellom minus og pluss på enheten.

Ble også overrasket over det resultatet. Motoren hadde neppe gått rundt med under 1V.. Kan det være at du målte over selve sjaltereleet og ikke over selve motoren? Det kan stemme med det vi så på videoen

Link to post
Share on other sites

Nærmere 2V spenningsfall i kabling er for mye. Du vil trolig kunne ha god effekt av å gå over alle kontaktpunkter - så sant kablingen er greit dimensjonert i utgangspunktet. Dersom den (aller) første videoen faktisk viser måling over sjalterelé så kan de se ut som om nesten 1V forsvinner der. Mulig dette releet kan åpnes for å shine opp kontaktene, evt byttes.

 

Tips: For å finne ut hvor disse 2V blir av er det smart å måle langs kablingen på hhv pluss og minusside. Altså mellom batteriets minuspol og minus kontaktpunkt på thruster, (mens den kjøres), deretter samme på plussiden.

 

Batterikapasitet ser ut til å være nok. 0.5V med dette strømtrekket er innafor. Men batteri plassert ved selve thruster vil selvsagt gi mer futt.

Link to post
Share on other sites

Har tatt en måling ved hovedbryter for baugpropellen nå. Der er det nesten ingen spenningstap i forhold til rett på batteri. Så dermed er det 2 volt tap fra bryter frem til baugpropell.

 

Det er 50mm kabel der i dag. Ved nærmere måling er nok strekket 5-6 meter helt frem til baugpropell her.

 

Virker som minus kabel går helt fra batteri direkte, og dermed er det strekket bra langt det og. Der er det nok 7-8 meter.

 

Så hva blir det beste her nå? Øke til 100mm, eller se på alternativer? Å sette batteri nærme baugpropell er jo en mulighet, men da må en jo få lading til dette fra dynamo eller noe, og ha et strekk for det og..

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev 4 minutter siden:

Da har du 13-14 meter kabelstrekk. Da må du beregne kabel ut fra det, samt effekt på baugpropell. Kan du flytte batteriet nærmere, så du får kortere kabelstrekk? Jeg har ca 6 meter totalt, og 70 kvadrat. Fungerer utmerket på en sp80. 


Får nok ikke det. Da må jeg kable om alt jeg har at stoppebrytere og slikt.

 

Tipper det letteste er å kable større frem til baugpropellen.

Link to post
Share on other sites

Det som trolig vil gi mest effekt med minst mulig innsats (og muligens også kostnad, feit kabel er dyrt) er å plassere et eget batteri fremme ved baugpropell og bare la det lades gjennom de eksisterende kablene. Bør da sette en ekstra fjernoperert hovedbryter mellom dette batteriet og baugpropellen (evt manuell om den er noenlunde enkel å komme til). Noen vil hevde at en da må ha egen DC DC lader osv men det batteriet skal ha få Ah og ved lave ladestrømmer blir spenningsfallet i den feite kabelen lavt så det går fint vil jeg påstå.


14 meter med 95mm2 kabel vil fremdeles gi drøyt 1V spenningsfall ved påstemplet strømtrekk 382A så det hadde jeg ikke giddet å dille med.

 

Link to post
Share on other sites

Hvilket batteri ville du anbefalt for dette her da?

 

I dag har jeg satt opp et BEP rele som kobler sammen batteriene ved lading. Enten fra dynamo eller batterilader.

Må bygge meg en kasse eller bunn som dette batteriet kan stå på da. Er mulig å få til dette her, samt sette en egen hovedstrømsbryter der. Er lett tilkomst.

 

Vurderer da om jeg skal trekke om kablene som er der i dag rett på dynamo, eller muligens flytte BEP releet opp til hovedstrømsbryterne og knytte de sammen der.

 

Innspill på design her? 

Link to post
Share on other sites

Alternativet kan jo være at koblingene er sånn som de er nå, og heller kjøre de mot nytt batteri i front. Da blir det 2 stoppebrytere, men da kan en lade batteriet i front sammen med de andre ved å la dagens hovedstrømsbryter være på, og da kan en kjøre baugpropellen med dagens batterier hvis det i front svikter/er tomt.

 

Sjekket nå, og det er plass til batteri i front. Må bare lage meg et fundament.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...