Jump to content

Vetus r125/3 gir liten effekt


Goddis77

Recommended Posts

@Goddis77 Litt usikker på hva du spør om, dvs om du tenker å flytte frem eksisterende batteri eller ikke? Jeg antok at det batteriet kanskje hadde andre oppgaver og at det ville bli et nytt batteri fremme? I så fall burde ikke dette trigge noe behov for endringer ‘bak’. Det nye batteriet koples i paralell med kablingen som kommer bakfra, med egen hovedbryter for plussledningen slik at du har nødstopp. Så vil bare den nye batteriet ‘følge’ det eksisterende mhp lading. Som @Swingswongnevner er det vel lurt med en egen smeltesikring for dette batteriet også.

 

Antar at Vetus oppgir en minimumsspec på CCA, men ville i alle fall hatt et batteri som gir godt over påstemplet effekt, gjerne 500-600 CCA. Og gjerne et AGM da rommet fremme neppe blir ventilert. Optima er flotte, men dyre.. Jeg hadde sikkert havnet hos Biltema selv 😁, men det blir nå smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Det billigste er vel å fjerna heile pysevispen, men det er ein annan diskusjon :-) 

 

Meir alvorleg. Baugpropellar brukar vel mykje straum, men berre i kort tid. 

 

Kva med eit eige batteri som blir lada av eit solcellepanel, og/eller ein rimeleg landstraumladar? Dette heilt utan kontakt med resten av 12 v-systemet. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 6 minutter siden:

Hei. 

 

Det billigste er vel å fjerna heile pysevispen, men det er ein annan diskusjon :-) 

 

Meir alvorleg. Baugpropellar brukar vel mykje straum, men berre i kort tid. 

 

Kva med eit eige batteri som blir lada av eit solcellepanel, og/eller ein rimeleg landstraumladar? Dette heilt utan kontakt med resten av 12 v-systemet. 


Er en del vindfang i båten, så vispen er populær for oss :wink:

 

Tenker det letteste er å koble nytt batteri slik at det lades av det vanlige opplegget sammen med de andre batteriene.

 

Skal se hva jeg finner i løpet av uken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Før du investerer i kabling og batteri, som kanskje ikke fører til ønsket effekt, så bør du absolutt sjekke motorens børster, børsteholdere, og kommutator!

 

Typisk at børstestøv legger seg i børsteholder slik at børstene fester seg. Dermed mister børstene fjærtrykket mot kommutator. Dårlig kontakt mellom børster og kommutator vil kunne skape gnistbuer og dermed små krater i kommutatoren, noe som igjen medfører en akselererende slitasje på børstene.

 

 Demonter motoren fra gearhuset. Demonter børsteholder og sjekk kommutator og børster. Sjekk at børstene glir lett i børsteholdere. Rengjør med Elektro-spray. Sjekk kommutator mens du turner motor. Bruk evt. fin smergel og puss mens du turner motor. Rengjør med elektro-spray!

 

Uansett, lykke til !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Batteri er kjøpt inn, da jeg uansett har et spenningstap i kablingen. Demontering av motoren blir et vinterprosjekt.

 

Bryter jeg har fra BEP tåler 275 kontinuerlig bruk, samt 1250 på korte intervaller. Regner med en baugpropell defineres som kort intervall/crank?

Link to post
Share on other sites

Da er opplegget montert.

 

Plate fra forskaling som ble malt med belgalack.

 

Batteri koblet rett på gamle kabler som kommer fra hovedbryter. Byttet kabelskoene.

 

Sikring på 250A treg montert. Etter mye leting på nett ser jeg at alle andre som er tilsvarende fra Vetus har denne sikringen.

 

Bep bryter montert før baugpropell.

 

Så hvis jeg setter på hovedbryter til baugpropell, så vil batteri fremme lade både ved dynamo og batterilader.

 

3693C167-080D-4C1D-A092-8603BF42E5A5.jpeg

E2A0C6E8-4AD4-4DF2-8271-FA5EAF9EFE67.jpeg

849709B8-7896-438C-9531-A5AC3A54837B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...