Jump to content

Vetus r125/3 gir liten effekt


Goddis77

Recommended Posts

Skal gjøre om det meste av strøm i båten så blir satt inn en Victron Argofet 3-200 så bruker ene utgangen fra den til lading av thruster-batteri. Tenkte da å bruke eksisterende kabler som ladekabler. Selv om det er litt overkill i størrelse, men de ligger nå der. Har ikke koblet dem til på bildet da de fortsatt er koblet til batteribanken bak i båten. 

Er en pakning som skal mellom girhus og tunnelen. Jeg la på Sika både over og under den pakningen. Skrudde så til med riktig moment. 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 59 minutter siden:

Se her ja. Dette var jo glimrende!

Vurderer å dra båten opp på slipp noen dager for å fikse dette her. Noen pakninger jeg bør skaffe siden enheten er brukt i den sammenheng?

 

Fritt fra husken er det en utvending og en innvendig pakning. Disse skulle smøres med tettemiddel i tillegg. Kanskje fås disse hos sleipner eller i en butikk?

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev for 1 time siden:

 

Fritt fra husken er det en utvending og en innvendig pakning. Disse skulle smøres med tettemiddel i tillegg. Kanskje fås disse hos sleipner eller i en butikk?

 

Jeg tok bare på pakning mellom girhuset og tunnel. Var jo med en pakning til, men synes ikke det kommer godt frem av monteringstegningen at det skal 2 pakninger på plass. Tenkte også at innedelen da ville "ri" på den pakningen i steden for å ligge stabilt ned på tunnelen. Kanskje jeg bør sjekke opp nærmere før jeg sjøsetter igjen. 

Link to post
Share on other sites

Dersom du monterer en ny/nyere Sleipner er girhuset ferdig smurt og forseglet fra fabrikk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også sjekket rundt børstene for kullstøv. Hos meg gikk det såpass mye strøm at sikringen stadig gikk. Blåste rent for kullstøv og alt virket som før. Mer strøm gir også større spenningstap . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Instalasjonsmanualen til Sleipner sier at man skal velge pakningstykkelse slik at propellen kommer i senter av tunellen. Derfor leveres det med ulike pakninger. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er «ny» baugpropell montert. Tolket manualen at både propell og motorhus skal stå til babord, så da gjorde jeg det slik. Tok på litt tec7 og den tykkeste pakningen. Så bra ut da.

 

Har dere brukt de originale kablene som fulgte med båten fra før, eller byttet dere de også? Tenkte å bruke de samme konsollene som på Vetus. Funker vel det tenker jeg?

 

 

1CB7BAF9-E6DD-4C3C-A80D-0B6887E0D856.jpeg

E0F33299-E787-4B86-A96F-A415015BD3AE.jpeg

64890720-0656-431D-B2FE-5634DCC5B99F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har montert ferdig enheten i dag. Koblet opp kablingen til eksisterende kontrollere.

 

Tok en kjapp test på land og det ser bra ut. Da gjenstår det å se om fargekodene for babord og styrbord er de samme. Stod ikke i manualen til Vetusen jeg hadde om hvilken farge som var hva, men det finner vi fort utav :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...