Goddis77 Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Fikk i volt bedre. Testet i båsen og da dropper den til 10,5v i bruk. Var nede i 9,5 før. Tenker å demontere den når den er på land og se over tilstanden. Vil og gå for 6 blader når neste sesong er i gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 En økning fra 9.5 til 10.5V burde gi en økning i effekt på 22%. Var hovedmotor i gang og ‘gammel hovebryter’ for baugpropell lagt inn ved testen? Kablingen og den gamle batteripakken samt dynamo burde kunne gi en ikke ubetydelig støtte til batteriet fremme om det kommer såpass langt ned som 10.5V. Men er sikkert smart å gå over thrustermotor også slik anbefalt av Komodo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 2.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Prøvde med motor i gang og uten. Fikk ca samme resultat. Tror og en ny propell vil gjøre godt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"LISE" Svart 7.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Følg gjerne opp med hvordan evt. vedlikehold av motor(børster) og propellbytte går. Har lik som er rundt 30år og sikkert kunne ha godt av litt kjærlighet. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2021 Sendte en e-post til Vetus for en tid tilbake, og fikk dette svaret her: Hello Arne, This is a BOW5512. See Partsguide on our site:https://www.vetusspares.online/pdf/SPARE%20PARTS%20GUIDE%202021.pdf Available spare parts are mentioned in this list. However, the motor is art.code SET0060 and these are expected beginning of December. Best regards, Annemarie Zuidema Så da vet en det hvis noe lurte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"LISE" Svart 22.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 (redigert) Jeg har samme type baugpropell med samme betegnelse på typeskiltet på motor. Har vært i kontakt med Vetus/Univa og fått opplyst at dette er en Bow5012 (ikke 5512 som du har fått opplyst?). Ser også ut til å stemme bra med annen info jeg har funnet. Jeg sliter med at tetningene i girhuset er gåen, så dette var fylt med vann. Dessverre har de ikke reservedeler lengre og ville ikke oppgi dimensjoner. Jeg fant likevel en spare part list, men denne for modellene fra 06-1986 og framover. Typeskiltet indikerer at våre er fra før 06-1986. Jeg prøver meg likevell på lager og simmerringer som oppgitt i delelisten og håper det ikke er endringer på akkurat disse. Finner ikke igjen linken i farten, men om du sender meg PM kan jeg sende deg filen på epost. Redigert: I det jeg skrev fikk jeg en epost fra Univa som hadde fått svar fra Vetus. This is what I found: D14x22x4 NBR ss spring/insert = oil seal D 15 x D 32 x 9mm (SKF6002) = bearing D 10 x D 26 x 8mm (SKF6000) = 2nd bearing Ser da ut til at dimensjonene før og etter 06-1986 er de samme. Redigert 22.Oktober.2021 av "LISE" (see edit history) Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 22.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2021 (redigert) Tenkte å plukke ned huset i vinter og sjekke tilstanden. Bør sikkert bytte en del pakninger i den runden da, sammen med anoder og ny propell. Er det bare de du skisserer over, eller er det andre i tillegg? Er det på nettsiden dems du fant dette her, eller annen nettside? Tror og at dette er 5012. Stemmer bedre med bilder jeg har funnet. Redigert 22.Oktober.2021 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 6.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2021 Har skrudd fra hverandre enheten i dag. Oljebeholderen hadde nesten ikke olje, og den var grå. Så tenker jeg bør bytte simmeringene på denne her. Tenker også å bytte propell. Usikker på om jeg bør bytte børstene? De er ikke i nærheten av minimum som er 14mm, men er nok ikke byttet på en evighet. Bør jeg skru denne fra hverandre og rengjøre, eller holder det med å bare blåse rent ved børstene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 6.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2021 @"LISE" har du fått bestilt noen deler hos deg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"LISE" Svart 6.November.2021 Del på Facebook Svart 6.November.2021 (redigert) Jeg tenkte å bytte simmerringer og lager i girhuset etter at jeg fant ut at girhuset var fult av vann. Kom ikke lengre enn at flensen fikk se et verktøy før den knakk. Her er det trolig aldri brukt sink. Noe som var min mistanke som førte til at jeg i det hele tatt begynte å plukke på den. Jeg endte med å bestille ny Side-power SE60. Denne blir montert neste uke. Redigert 6.November.2021 av "LISE" (see edit history) Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 6.November.2021 Del på Facebook Svart 6.November.2021 Om det er nok børste igjen ville jeg ikke byttet. Blås forsiktig vekk støv fra anker. Ikke gå bananas med trykkluft så du blåser støv inn i kulelagrene. Løsne alle kabler og puss rent. Både kabelsko og koblinger. Smør på vaselin for å hindre korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 9.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2021 Har begynt på fiksing. Skaffet o-ringer og simmeringer med rustfrie fjør hos E-Lund i Bergen. Fikk også tak i ny sink og ny 6 bladers propell i Alvøen. Ikke gale å få tak i deler lokalt til en baugpropell fra 80 tallet Spurte Vetus angående type olje jeg bør bruke, og svaret var girolje. Noen som vet hvilken type jeg bør velge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"LISE" Svart 9.November.2021 Del på Facebook Svart 9.November.2021 Mener det stod et klistermerke om type olje på oljebeholderen min som jeg tok ut. Skal sjekke ved anledning. Kjekt å se du får tak i deler og får orden på sakene. Hos meg ble det påbegynt montering av ny Sidepower SE60 i dag. Passet i samme hullene som den gamle Vetusen. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2021 Fikk svar fra Vetus på det og - https://www.vetus.com/en/olej-przekladniowy-14745.html Da tenker jeg denne her vil fungere - https://bilxtra.no/hypoid-ep80-ep90-ep80w-90 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MrGoodMan Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 "LISE" skrev On 9.11.2021 at 22.36: Mener det stod et klistermerke om type olje på oljebeholderen min som jeg tok ut. Skal sjekke ved anledning. Kjekt å se du får tak i deler og får orden på sakene. Hos meg ble det påbegynt montering av ny Sidepower SE60 i dag. Passet i samme hullene som den gamle Vetusen. Hvordan har det gått med monteringen ? Har akkurat kjøpt meg en Scand Atlantic som har den Vetus R125/3. Selger har sagt at den fusker og i avtalen så ble vi enig om at jeg fikser denne selv. Nå lurer jeg rett og slett på om jeg bare skal hoppe i det og bytte ut med det samme. Ble litt nysgjerrig hvis det viser seg at det er enkelt å få byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 23.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2022 Var Sjøsetting av båten i dag. Madammen har vært nede de siste dagene og rengjort mens jeg har vært på jobbreise. Det hun trodde var vann viste seg å være olje som jeg så rett før båten kom i tøylene. Så da er det dessverre lekkasje i huset. Ny oring og simmering er montert, så her er jeg neimen ikke sikker på hvor synderen er. Mulig den ene bolten var litt dårlig pga tæring. Usikker. Får ta båten opp på slipp etterhvert og se over enheten. Må ha lekket over tid, så det var tett når jeg holdt på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 1.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2022 Som nevnt så opplevde jeg lekkasje på baugpropellen akkurat når den skulle på vannet. Slik som dette ser det ut: Simmeringer (nr 4) og o-ring (nr 3) er byttet av meg, samt at jeg har hatt av bolten for drenering (14). Denne var dårlig så jeg byttet den ut i en vanlig en. Men jeg hadde ikke på ny pakning på bolten. Heter "fiber washer 8x12x1mm i manualen" og er nr 13. Kan det være her det lekker pga dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 1.Mai.2022 Del på Facebook Svart 1.Mai.2022 Regner med det var inne i tunnelen du så lekkasje? Her er det vel bare tre plasser det kan lekke ut. To av de har du nye o-ringer og simmerringer. Litt vanskelig å observere om båten nå er på sjøen, men kan godt tenkes at det er den ringen rundt skruen. De er ganske hard, og kan være klemt skjev fra før. Da tetter den kanskje ikke om den havner i en annen retning nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 1.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2022 Godt poeng. Må bare skaffe meg en filt pakning og teste rett og slett. Har tilgang på slipp så er bare å få testet egentlig. Tips til hvor de selger filt pakninger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 1.Mai.2022 Del på Facebook Svart 1.Mai.2022 Biltema har ett sett med ulike dimensjoner. Det er den røde typen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 24.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Noen som vet om tunellen på denne vil passe en Sleipner SE60 185 f.eks? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 (redigert) Etter det jeg kunne se så har både Vetus'en jeg har nå og Sleipner SE60/185 samme tunell dimensjon. Slo derfor til og kjøpte en brukt på finn.no i går. Noen som vet om det bare er å montere den "nye" i de samme åpningene som den gamle, eller om dette ikke er 100% likt? Redigert 26.Mai.2022 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"LISE" Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Ga @MrGoodManen beskrivelse på DM tidligere i år, og tenkte å poste det med bilder her også, men det gikk i glemmeboka. Så flott du spør @Goddis77, så jeg husker å poste. Å bytte fra Vetus over til Sleipner SE60 var et ganske kurrant bytte, men noen forskjeller var det. På girhuset er det er 2mm i forskjell mellom skruehullene på vetus og SE60 (Fig. 2-4). Løste dette ved å borre hullene litt ovale med en vanlig bor. Ytterflensen dekket greit over hullene så ingen problem. I installasjonsmanualen er det spesifisert at propellen til SE60 skal monteres på styrbord side (Fig 1). Hos meg var vetusen montert med propell på babord side. Monterte derfor den nye SE60 på babord side, og måtte da bytte om kablene styrbord/babord som kom fra betjeningsjoystikkene. Pluggene på kablene passer jo ikke overens, så her må du uansett klippe og å skjøte sammen. Jeg valgte å kjøpe en kort skjøteledning fra sleipner, slik at jeg kunne sette på ny plugg fra joystikkene og beholde den nye baugpropellmotoren orginal. Monterte også ekstra batteri framme for å oppfylle kravene til batteri i installasjonsmanualen. Det nye batteriet er igjen foret med 50kvmm kabler fra start og forbruksbank som er plassert midtskips. Alt i alt var byttet ganske kurrant om man kun har to tommeltotter og litt egnet verktøy. Grunnleggende kunnskap om elektro er også fordel, slik at man kan bruke igjen eksisterende styrepanel og kabling. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Se her ja. Dette var jo glimrende! Vurderer å dra båten opp på slipp noen dager for å fikse dette her. Noen pakninger jeg bør skaffe siden enheten er brukt i den sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MrGoodMan Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Ja er som "Lise" skriver at den passet ganske rett på, bare med propellen andre vei enn bruksanvisningen sier. Var ganske "romslige" skruehull fra før så jeg slapp og borre opp større. Har montert inn batteri, sikring og bryter fremme også. Da dette ikke var der tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.