Jump to content

Vetus r125/3 gir liten effekt


Goddis77

Recommended Posts

En økning fra 9.5 til 10.5V burde gi en økning i effekt på 22%. Var hovedmotor i gang og ‘gammel hovebryter’ for baugpropell lagt inn ved testen? Kablingen og den gamle batteripakken samt dynamo burde kunne gi en ikke ubetydelig støtte til batteriet fremme om det kommer såpass langt ned som 10.5V. Men er sikkert smart å gå over thrustermotor også slik anbefalt av Komodo.

Link to post
Share on other sites

Sendte en e-post til Vetus for en tid tilbake, og fikk dette svaret her:

 

Hello Arne,

This is a BOW5512. 

See Partsguide on our site:https://www.vetusspares.online/pdf/SPARE%20PARTS%20GUIDE%202021.pdf

Available spare parts are mentioned in this list.

However, the motor is art.code SET0060 and these are expected beginning of December.

 

Best regards,

Annemarie Zuidema

 

Så da vet en det hvis noe lurte :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har samme type baugpropell med samme betegnelse på typeskiltet på motor. Har vært i kontakt med Vetus/Univa og fått opplyst at dette er en Bow5012 (ikke 5512 som du har fått opplyst?). Ser også ut til å stemme bra med annen info jeg har funnet. 

 

Jeg sliter med at tetningene i girhuset er gåen, så dette var fylt med vann. Dessverre har de ikke reservedeler lengre og ville ikke oppgi dimensjoner. Jeg fant likevel en spare part list, men denne for modellene fra 06-1986 og framover.  Typeskiltet indikerer at våre er fra før 06-1986. Jeg prøver meg likevell på lager og simmerringer som oppgitt i delelisten og håper det ikke er endringer på akkurat disse.

 

Finner ikke igjen linken i farten, men om du sender meg PM kan jeg sende deg filen på epost.

 

Redigert:

I det jeg skrev fikk jeg en epost fra Univa som hadde fått svar fra Vetus. 

 

This is what I found:

D14x22x4 NBR ss spring/insert = oil seal

D 15 x D 32 x 9mm (SKF6002) = bearing

D 10 x D 26 x 8mm (SKF6000) = 2nd bearing

 

Ser da ut til at dimensjonene før og etter 06-1986 er de samme.

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte å plukke ned huset i vinter og sjekke tilstanden. Bør sikkert bytte en del pakninger i den runden da, sammen med anoder og ny propell.

 

Er det bare de du skisserer over, eller er det andre i tillegg? Er det på nettsiden dems du fant dette her, eller annen nettside? 
 

Tror og at dette er 5012. Stemmer bedre med bilder jeg har funnet.

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har skrudd fra hverandre enheten i dag.

Oljebeholderen hadde nesten ikke olje, og den var grå. Så tenker jeg bør bytte simmeringene på denne her.

 

Tenker også å bytte propell.

 

Usikker på om jeg bør bytte børstene? De er ikke i nærheten av minimum som er 14mm, men er nok ikke byttet på en evighet.

 

Bør jeg skru denne fra hverandre og rengjøre, eller holder det med å bare blåse rent ved børstene?

 

424C0501-37A1-4CC5-A982-67F369DE8133.jpeg.210f9ba3ba285aff1e2b675f798fe1b3.jpeg

 

EE10F9CE-59E6-4052-84C8-DE74168A9C6B.jpeg.7cf79ef6e75790d8df76cd1fd92b1256.jpeg

 

E8D256EF-F961-4BC8-AA2A-0CB1FC114A80.jpeg.bc990bdc72e67e6b819b739ecea3c672.jpeg

 

C963A7E5-1D73-48B1-BE0A-3FE6B79AE536.jpeg.ec4bae8a4eca87754758b8abcd4ba1ca.jpeg

 

4FE81761-8891-4B80-92FC-DB142D72BFDA.jpeg.251610846683f77fec8d46e41c3667b2.jpeg

 

10559B1D-EAB1-4D36-AFEB-04D741B8BA49.jpeg.3dc9ba0569bb8a3f4b1bd032da4ee9fe.jpeg

 

FD601154-5C2E-422D-8D88-BE8FDC2C400F.jpeg.77044d2603275a720c8b60158e959256.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å bytte simmerringer og lager i girhuset etter at jeg fant ut at girhuset var fult av vann. Kom ikke lengre enn at flensen fikk se et verktøy før den knakk.

20211026_121900.jpg.0f11ba598902f5d0d96cdb3235e5cd49.jpg

 

20211026_121846.jpg.2a7850d86157175b69a346447764b19e.jpg

 

 

Her er det trolig aldri brukt sink. Noe som var min mistanke som førte til at jeg i det hele tatt begynte å plukke på den. 

 

Jeg endte med å bestille ny Side-power SE60. Denne blir montert neste uke.

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har begynt på fiksing. Skaffet o-ringer og simmeringer med rustfrie fjør hos E-Lund i Bergen.
 

47D4E4E2-C4F6-4BBC-AB56-C9C233D41050.jpeg.4767234c3bf491d7c30adc028f9237de.jpeg

 

B954425E-A43C-4D43-B7A5-5810384B081F.jpeg.eeb85f3239e54310ded5fefe5d024736.jpeg


Fikk også tak i ny sink og ny 6 bladers propell i Alvøen.

 

B43C6432-0B64-46B4-9081-A1F8C38D4FE7.jpeg.e64e3a67fff296e178a1e664a70b22b0.jpeg

 

Ikke gale å få tak i deler lokalt til en baugpropell fra 80 tallet :smiley:

 

Spurte Vetus angående type olje jeg bør bruke, og svaret var girolje. Noen som vet hvilken type jeg bør velge?

 

Link to post
Share on other sites

Mener det stod et klistermerke om type olje på oljebeholderen min som jeg tok ut. Skal sjekke ved anledning.

 

Kjekt å se du får tak i deler og får orden på sakene. Hos meg ble det påbegynt montering av ny Sidepower SE60 i dag. Passet i samme hullene som den gamle Vetusen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
"LISE" skrev On 9.11.2021 at 22.36:

Mener det stod et klistermerke om type olje på oljebeholderen min som jeg tok ut. Skal sjekke ved anledning.

 

Kjekt å se du får tak i deler og får orden på sakene. Hos meg ble det påbegynt montering av ny Sidepower SE60 i dag. Passet i samme hullene som den gamle Vetusen.

 

Hvordan har det gått med monteringen ? Har akkurat kjøpt meg en Scand Atlantic som har den Vetus R125/3. Selger har sagt at den fusker og i avtalen så ble vi enig om at jeg fikser denne selv. Nå lurer jeg rett og slett på om jeg bare skal hoppe i det og bytte ut med det samme. Ble litt nysgjerrig hvis det viser seg at det er enkelt å få byttet ut. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var Sjøsetting av båten i dag. Madammen har vært nede de siste dagene og rengjort mens jeg har vært på jobbreise.

 

Det hun trodde var vann viste seg å være olje som jeg så rett før båten kom i tøylene. Så da er det dessverre lekkasje i huset. Ny oring og simmering er montert, så her er jeg neimen ikke sikker på hvor synderen er. Mulig den ene bolten var litt dårlig pga tæring. Usikker.

 

Får ta båten opp på slipp etterhvert og se over enheten.

 

Må ha lekket over tid, så det var tett når jeg holdt på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som nevnt så opplevde jeg lekkasje på baugpropellen akkurat når den skulle på vannet.

Slik som dette ser det ut:

 

image.png.42e886e7492afecd599b979cd69711c8.png

 

Simmeringer (nr 4) og o-ring (nr 3) er byttet av meg, samt at jeg har hatt av bolten for drenering (14). Denne var dårlig så jeg byttet den ut i en vanlig en. Men jeg hadde ikke på ny pakning på bolten. Heter "fiber washer 8x12x1mm i manualen" og er nr 13. Kan det være her det lekker pga dette?

 

image.png.db338aafa43205a5e4ea58f86ad3b1a9.png

Link to post
Share on other sites

Regner med det var inne i tunnelen du så lekkasje? Her er det vel bare tre plasser det kan lekke ut. To av de har du nye o-ringer og simmerringer. Litt vanskelig å observere om båten nå er på sjøen, men kan godt tenkes at det er den ringen rundt skruen. De er ganske hard, og kan være klemt skjev fra før. Da tetter den kanskje ikke om den havner i en annen retning nå. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Etter det jeg kunne se så har både Vetus'en jeg har nå og Sleipner SE60/185 samme tunell dimensjon.

Slo derfor til og kjøpte en brukt på finn.no i går.

 

Noen som vet om det bare er å montere den "nye" i de samme åpningene som den gamle, eller om dette ikke er 100% likt?

 

1F5AF8B9-A2CF-4659-9F47-0FEE631DBAA8.jpeg

2D06732A-F8F2-4529-B69C-4AEF21FC2F9C.jpeg

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ga @MrGoodManen beskrivelse på DM tidligere i år, og tenkte å poste det med bilder her også, men det gikk i glemmeboka. 

Så flott du spør @Goddis77, så jeg husker å poste.

 

Å bytte fra Vetus over til Sleipner SE60 var et ganske kurrant bytte, men noen forskjeller var det. På girhuset er det er 2mm i forskjell mellom skruehullene på vetus og SE60 (Fig. 2-4). Løste dette ved å borre hullene litt ovale med en vanlig bor. Ytterflensen dekket greit over hullene så ingen problem. 

 

1676294607_Skjermbilde2022-05-26155115.jpg.f45ae591c30fa3dcb4625ebf24199480.jpg

 

I installasjonsmanualen er det spesifisert at propellen til SE60 skal monteres på styrbord side (Fig 1). Hos meg var vetusen montert med propell på babord side. Monterte derfor den nye SE60 på babord side, og måtte da bytte om kablene styrbord/babord som kom fra betjeningsjoystikkene. Pluggene på kablene passer jo ikke overens, så her må du uansett klippe og å skjøte sammen. Jeg valgte å kjøpe en kort skjøteledning fra sleipner, slik at jeg kunne sette på  ny plugg fra joystikkene og beholde den nye baugpropellmotoren orginal.

 

20211026_195355.jpg.5e2d15882da0627510e30ebb8ecdf890.jpg

 

20211026_212021.jpg.2abc66d22ccd5f42fef824477446fb2a.jpg

 

Monterte også ekstra batteri framme for å oppfylle kravene til batteri i installasjonsmanualen. Det nye batteriet er igjen foret med 50kvmm kabler fra start og forbruksbank som er plassert midtskips.

 

20211201_210805.jpg.5671b155b3cbaa95739411b73e61fb4a.jpg

 

20211112_122013.jpg.a4f46c4008af2f3d7eb03c1bac940698.jpg

 

 

Alt i alt var byttet ganske kurrant om man kun har to tommeltotter og litt egnet verktøy. Grunnleggende kunnskap om elektro er også fordel, slik at man kan bruke igjen eksisterende styrepanel og kabling.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja er som "Lise" skriver at den passet ganske rett på, bare med propellen andre vei enn bruksanvisningen sier. Var ganske "romslige" skruehull fra før så jeg slapp og borre opp større. Har montert inn batteri, sikring og bryter fremme også. Da dette ikke var der tidligere. 

20220513_201704.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...