Jump to content

Hva koster det med ferie i egen båt?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg har natt nummer 155 i båten hittil i år. Fortsatt hjemmekontor. Starter en uka ferie i morgen. Blir Vestfold og Verdens Ende som hovedmål. Min kone liker seg i Moutmarka, så derfor der. Har koset meg glugg i hjel i båten under pandemien, stykt å si det, men... Har ikke regnet på det, men det er ikke mye dyrere enn å være hjemme. 

Link to post
Share on other sites

Båtferie er også her av den rimelige sorten. Budsjetterer med rundt 20 000,- kr årlig for alt fra båtplass, forsikring, drivstoff, havneavgifter, enkelt vedlikehold samt finanskostnader. I år har vi akkurat passert 800 nautiske mil utseilt distanse og har vel vært på sjøen et sted mellom 60- og 70 dager. Det går an å gjøre båtlivet billig om man bare velger moderat størrelse på båt og ikke stiller altfor store krav til komfort. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 2 minutter siden:

 Det går an å gjøre båtlivet billig om man bare velger moderat størrelse på båt og ikke stiller altfor store krav til komfort. 

 

Amen til det! I tillegg har jeg for min del erfart at jeg bruker båten mer når den er liten og enkel å håndtere alene. Har aldri vært så mye ute som i år etter at jeg kjøpte snekka.

Link to post
Share on other sites

Det var rimelig LAKA, hvor mye er det enkeltvis i båtplass sommer/vinter, forsikring, vedlikehold og finanskostnader?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var sluttet å regne på hva båtferien koster. Det er uansett laaaangt billigere, og 100 ganger bedre enn sydenferie.

 

Med snekke som bruker 6-10 l/t, er det nærmest meningsløst å snakke om dieselbudsjett.

 

Vi har hatt ca 50 døgn i båten hittil, og 2 av de i gjestehavn.

 

Vi spiser ute endel ganger i ferien (det er liksom en del av ferien),men aller oftest lager vi maten "ute på skjæra".

 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Det var rimelig LAKA, hvor mye er det enkeltvis i båtplass sommer/vinter, forsikring, vedlikehold og finanskostnader?

 

Regnskapet blir omtrentlig sånn: 

 

Båtplass årlig leie: 3500,-. 

Forsikring (topp): 1000,-

Opplag på land: 1500,- (tar båten opp to uker annethvert år for bunnsmøring/polering som jeg gjør selv).

Drivstoff: 1000,- 

Havneavgifter: 1000,- (ligger stort sett i uthavn)

Vedlikehold: 7000,- (brukes ikke av hvert år, men settes av for avskrivning på seil og annet utstyr)

Finanskostnad: 5000,- (vanskelig å beregne eksakt, men båten har en verdi på ca 180 000,-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi bruker båten frem til det kommer is. Vi har ikke de lange turene, men jeg og konemor samt 3 fillebikkjer, koser oss veldig nesten uansett vær. Hvor mye ferien har kostet oss i år, er jeg usikker på. Men merker at drivstoff utgiftene har øket kraftig. Men så har vi gått fra en 31foter til en lukket 41foter med 2 motorer. I tillegg har vi hatt noen kraftige uforutsette utgifter etter innkjøpet. Nå ligger vi på en holme på utsiden av Brevik. Gode 23 grader og noe godt i glasset. Vi er ikke så ofte i havner, men hender jo det også. Har lært meg å være litt mer forsiktig med trottel og koser oss ofte i 5-6 knop. Ser mer og kjenner også at kropp og sjel får en annen ro 😉

20210915_111115.jpg

20210914_143511.jpg

Link to post
Share on other sites

Regner fortjeneste på årets båtferie ( hele sesongen egentlig) på ca 900’. Da er årets samlede utgifter på ca 100’ trukket fra og så regner jeg netto basert på tilbudt pris for båten i år på 1 mill over kjøpesum😆 for to år siden. Valgte selvsagt å ikke selge til et slikt skambud og regner derfor med å gå med tilsvarende overskudd neste år.😂😇

 

Ellers er hjemmekontor i båten absolutt å anbefale.

 

Men seriøst. De rene ferieutgiftene ble ca 1500 liter fuel t/r Kr.sand fra Tønsberg samt ca 17-18 av 30 feriedager i betalt gjestehavn til et snitt på ca 450. Må også legge til et nokså betydelig beløp på restaurantbesøk, ofte med voksne barn osv. Men som rene ferieutgifter i 4 uker garantert billigere enn 4 uker i «syden». Og selvsagt uendelig mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nei, ikke egentlig. Båten brukes jo mye mer enn i ferien.

Joda, men det er kostnad uansett og det blir merkelig å se helt bort fra de kostnadene, det er i alle fall i ikke gratis å disponere egen båt til bruk i ferien og ellers, og bruk fører til slitasje som fører til vedlikeholdsbehov. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, men det var ikke det jeg mente. Da kunne jeg jo heller kalt tråden for: Hva koster båten deg i året? Jeg kjøpte båten i 1987 og den er for lengst nedbetalt, jeg betaler en ikke ubetydelig sum for hjemmehavn på sjø og land, jeg installerte baugpropell for et par år siden, skiftet eksosmanifold for et år siden . . . . . . .  Jeg har nok investert for langt over hva jeg betalte for båten. Men det regnestykket orker jeg ikke å utføre, da hadde jeg fått bakoversveis.

 

Det ferien koster for meg er det jeg har måttet betale ut fra alderstrygden for de 3 månedene vi hadde båtferie.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

ute i 3 måneder.

Hva med å gjøre som Barbera (mulig navnet er noe annet enn en druetype). I steden for å reise hjem, hva med å ta kanalene sydover? Båten vil fungere perfekt. Og vi får nyte flere gode reiseskildringer. Dere får forlenget båtsesongen med mange måneder. 

Link to post
Share on other sites

Vi har nok et "litt" større forbruk på diesel og havneavgifter enn dere, men jeg gidder aldri å regne skikkelig på det. Da vi pleier å være ute i to måneder, har vi stort sett brukt diesel for i overkant av 30 000;

Da har vi gått rundt  12-1500 nm. Da går vi stort sett i ca 8 knop.

Det blir også en klype på restaurantbesøk, så totalen ender vel på godt over 100 000; (det er grunnen til at jeg ikke gidder å regne så mye på det🙄)

I mange av de områdene vi har besøkt, har ikke havneleien vært så mye høyere for vår båt på over 13 meter, enn det man betaler for vesentlig mindre båter nord for Gøteborg.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Kan du ligge i uthavner du da Nils, du som er så gammel 

 

Hadde forbud fra legen i år, men så ordnet plutselig alt seg av seg selv. Ble plutselig 20 år yngre igjen på en dag . . :wink:

Og så har jeg god stymann, men savner lettmatrosen som sitter koronafast i Thailand.

 

Og vi tar det igjen neste år. Jeg har ingen planer om å legge inn årene foreløpig.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo fortsatt ute på tur, så sluttregnskapet venter jeg med - om jeg noen gang vil regne på det er en annen sak...:giggle:

 

Jeg har hatt noen uforutsette utgifter, og i tillegg til det har jeg brukt mer drivstoff og betalt mer i gjestehavnsavgifter enn jeg sånn løselig hadde tenkt. Jeg har kjørt litt fortere og vært litt mer i gjestehavner enn planen.

 

Jeg spiser også stort sett om bord, men tillater meg noen "utskeielser" på land innimellom. Har også noen utgifter til museumsbesøk og inngangspenger til diverse attraksjoner, men det blir ganske lite totalt sett.

 

Har i underkant av en måned igjen, så blir det vel en liten oppsummering i min egen tråd etter hvert.

 

Men verdt det - uansett hva prisen totalt kommer på - er det absolutt! Det er helt udiskutabelt!

Link to post
Share on other sites

Vi har de siste 20 årene hatt ca 3 ukesturer til Syden. Gjennomsnittlig forbruk av nkr blir sikkert mellom 20 og 25 tusen totalt og helt sikkert enda mer. De siste 2 årene ingen slike turer. Derfor blir det bare gøy å heller bruke båten på turer I Norge og leve et godt liv for en brøkdel av kapitalkostnader. Og egentlig har vi vel også funnet ut at disse intense ukene i varmen ikke har noen verdi lenger. Båtferie er gull og gjerne i kombinasjon  med helårsbruk.

IMG_20210904_073150.jpg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Men verdt det - uansett hva prisen totalt kommer på - er det absolutt! Det er helt udiskutabelt!

Nettopp!

 

Det er dette som er kjernen, det spiller ingen rolle hva det koster, så lenge en koser seg ( og har råd til det)

 

Og det MÅ ikke koste allverden hvis en senker kravene til fart, komfort osv, men dette justerer lommeboka selv😉

 

Den dagen en synes det blir for dyrt å ha/bruke båt, da er du ferdig med båt.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 12 minutter siden:

 

Og det MÅ ikke koste allverden hvis en senker kravene til fart, komfort osv, men dette justerer lommeboka selv😉

 

Den dagen en synes det blir for dyrt å ha/bruke båt, da er du ferdig med båt.

 

 

Dette er hva det dreier seg om. Så lenge gleden er større enn smerten, har man båten👍😊

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 8 timer siden:

Verdi tap.? Neida, bruktbåt prisene vokser inn i himmelen ser jeg på finn.
 

 

Mmmmja det spørs hva som skjer framover...

 

Pt. ligger det på Finn 5 stk. P42 og det har i lang tid ligget 4-5 stk. V52 til salgs uten bevegelse. Sistnevnte ble revet bort så snart de ble lagt ut i fjor mens de omtrent ikke var salgbare for 5 år siden og til mye lavere pris enn det de samme båtene ligger ute for i år.

 

Spørs om noen har begynt å tenke litt rundt regjeringsskifte, dieselpriser, bruktmarkedet osv...

 

Nå er naturligvis ikke høsten beste tid å selge på, man må vanligvis gi god rabatt for å avlevere båt på en tid der ingen kan bruke de men går direkte inn i betydelige opplagskostnader. Og alt som ligger ute er høyt prissatt nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...