Jump to content

Hva koster det med ferie i egen båt?


Lars H.

Recommended Posts

I år har vi hatt vestlandstur, fra Farsund, på krys og tvers opp til sognefjorden og tilbake. 600nm, 1800L diesel, ca pris på diesel 12kr =21600kr. Havneleie er mye billigere vestpå en østover, vil si ca 150 i snitt. Har ligget en del i uthavner så på tre uker har vi vel brukt ca 2000 i havneleie. Så totalt for tre ukers vestlandstur runder vi av til 25000.- i utgifter, vel vert hver en krone 😊 mat og drikke er ikke tatt med, det må jeg ha uansett hvor jeg er 😊😊🍻

65CE0D11-AFE7-4C34-9C20-7B3E8247AA22.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vi har feriert i Thailand de siste 15 årene, der vi leier hus på årsbasis i tillegg til å bo minst 10 dager på gode hoteller når vi er der.
I vinter kjøpte jeg meg båt igjen siden vi ikke kom oss sørover. I sommer logget vi over 900Nm på kryss og tvers på vestlandet. På marsjfart 18/19 Knop bruker vi ca. 1,45 L/Nm og ved 6 Knop ca. 1,1 L/Nm. Vi lå for det meste i gjestehavn og spiste både ombord og en del på restaurant. Dieselregningen ble vel omtrent det samme som flybilletten normalt koster for meg og konemor. Og gjestehavn og mat/fornøyelse ble faktisk ikke dyrere enn hotell/mat/fornøyelse i Thailand, da vi begge liker sjømat og å fiske.
Det ble en positiv overraskelse økonomisk som absolutt frister til gjentagelse de siste somrene før jeg pensjonerer meg i varmen for godt.

Link to post
Share on other sites

Har egentlig aldri giddet å regne noe særlig på det...det blir jo ikke billigere om en skriver ned hver krone...

Vi har feriert på Vestlandet i år.. fra Rogaland i sør, til Ålesund i nord...

For det meste uthavner...

Men også en del gjeste havner, og da blir det jo gjerne til at en spiser ute...

Det sies at de fleste angrer på det de har drømt om å gjøre, men likevel ikke har gjort... når de kommer til veis ende...

 

Link to post
Share on other sites

For oss med hjemmehavn oppi Telemarks vestlige hjørne, går det med ca 4000 kroner kun i sluseavgift før vi får saltvann i varmeveksleren. Ellers er det ikke noe dyrere å være på båtferie enn bilferie for vår del, selv med elbil og gratis lading. Synes avgift i gjestehavner er på et helt ok nivå stort sett, er jo ikke dyrere enn å slå opp et telt på en campingplass? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Vi tusler rundt på Sørlandet, Blindleia og Flostaleia. Fylte 500 liter diesel i fjor, logget 350nm i år - viser ca halv tank nå. En god mix av havn / uthavn. Men det er ALDRI havneavgiften som drar opp utgiftene i havner...

Lager sjelden mat selv når restauranter, kafeer, bakeriutsalg.... ligger tett. 

Oppsøker konserter og festivaler, i alt for stor grad.

 

Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal regne dette feriebudsjettet, ville jeg hatt samme interesser om jeg hadde feriert i syden, i storby, i bobil? Sannsynligvis! Hadde det blitt billigere? Tviler på det...

 

Så da koker det ned til om vi trives i båt - og det gjør vi, så får det heller koste det det koster 🙃

Siste båthelg for sesongen påbegynnes i morgen, så er det opp på bukkene med båten - og den mindre trivelige delen av redertilværelsen, den som gjerne IKKE tas med i regnskapet. Opptak, repareringer, nye duppeditter, vasking, polering, bunnstoffing før neste sjøsetting...

 

Vi får kalle alle disse utgiftene for investering i helse🤡

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg gjøre opp regnskap.

Fylte opp tanken i dag, 105,6 liter diesel, det er ganske nøyaktig halv tank.

Sist jeg var innom en dieselpumpe var mandag 15. mars. Av dette forbruket har også Webasto'en fått sin andel. Det er i følge gps' en tilbakelagt 1276 nm.

Tilsammen ble det 8 netter i gjestehavn i samme periode.

Om vår nye regjering skulle legge avgift på marinediesel kan jeg sånn sett leve med det 😊.

IMG_44261.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...