Jump to content

Hva koster det med ferie i egen båt?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Som vi har gjort det i de siste 25 årene har vi tatt båtferien i Sverige. Vi drar vanligvis nedover fra hjemmehavnen Son i Oslofjorden tidlig, i år ikke før 6. juni pga. sykdom, men det manglet kun 3 dager på at vi var ute i 3 måneder. Vi var som vanlig ned til skjærgården NV for Gøteborg før vi snudde baugen hjemover.

 

Vi har en Saga 27 og er pensjonister, jeg blir 80 om 2 år. Derfor har vi sluttet med å bruke naturhavner og går kun til gjestehavner.

 

Med en Saga 27 går det ikke fort, vi har en toppfart på drøyt 7 knop. Dermed blir ikke drivstoffprisen det som knekker budsjettet. Turen i år var på ca. 280Nm med en motortid på drøyt 41 timer.

 

Da ble forbruket:

  • 215 liter diesel à kr.11,56 = kr.2485
  • dieselforbruk pr. time = 5,2
  • dieselforbruk pr. Nm = 0,77

 

Men så var det den største utgiften (bortsett fra litt øl og rødt, he he) nemlig, havneavgift. Heldigvis har vi liten båt, men uten en nøyaktig oppregning, har nok havneavgiften ligget på drøyt 260 kroner pr. dag. Da ble det nok:

  • 260 x 90 = ca. kr.24000

 

Men totalt, det er vel greit for 3 måneder ferie? Nå ligger vi i Oscarsborg gjestehavn og det er kun 3 andre båter her. Vi hadde tidligere idag besøk av 4 digre rib'er, men de er gått nå.

 

 

ribber_borgen2.jpg.5f71f1de20194a3a8eb540f79f6cc670.jpg

 

Lars H.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg slår deg rått på havneavgifter. Dieselmessig ligger vi nokså likt. Fartsmessig ligger vi 1- til 2 knop under. Vi er aldri oppe i 7 knop for motor. Det koster ekstra å trykke 17 tonn grodd skrog gjennom vannet. Admiralen truer med at vi skal stikke av i mars neste år. Tror ikke før jeg ser det. 

 

Så det er ikke den verste ferieformen.

 

Skal vi ta BMW'en og blåse frem og tilbake til Italia, ryker det fort 35000 på et par uker. 

Link to post
Share on other sites

Om vi hadde blitt hjemme, hadde vi ikke spart mer enn 300 kroner dagen. Men det hadde blitt en stusslig ferie med mye øl + ++ og frustrasjon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 22 minutter siden:

Fartsmessig ligger vi 1- til 2 knop under.

 

For å komme frem drar vi nok litt for mye på med et turtall på 3200 mot max 3600. Da blir gjennomsnittet 6,8knop. Hadde jeg dradd ned en knop, hadde det nok blitt billigere, men i forhold til havneavgiftene, - ubetydelig.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det går penger hjemme også, det er helt sikkert.

Har ikke regnet på bare ferien, men som helårsbruker ligger nok matbudsjettet til den grønne litt i overkant av ditt....:smiley:

De siste fire feriene har vi holdt oss i nærområdet Hardanger og Ryfylket i 8knop. (1l/Nm) Da ender vi på rundt 3000liter på et år. Går vi nordover til Sogn og Fjordane, havner vi lett på 4000liter. Vi seiler rundt 1000Nm i året, og har 100 - 110 timer på motoren. Har også noen turer i året til fødebyen Bergen, og da er det marsjfart som gjelder.

De årlige Sagatreffene trekker også noen mil, ene treffet har vi 180Nm t/r, men vil ikke være dem for uten.

Ligger i uthavn så ofte vi kan, men havneavgiftene her vest ligger noe lavere enn i Sverige ser jeg. 100 - 250,- pr.natt.

Båtlivet kan ikke måles i penger, men ser helt klart at når jeg blir pensjonist må farten ned. Men da har vi jo all verdens tid til å bruke ombord. Skal bli kjekt å kunne strekke sommerferien til 3-4 måneder ombord, da kommer nok også Amfea en tur i Svensk farvann. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hva koster det med ferie i egen båt . . . ?

Det er egentlig sånt jeg ikke vil vite . .

 

Men havneavgift er ikke noen stor utgiftspost hos oss. Neppe mer en en drøy tusenlapp i året, bortsett selvfølgelig fra hjemmehavna. Vi foretrekker uthavner og nyter mye av båtlivet i og til og fra hjemmehavna. Derfor har vi valgt en Marina der båten kan fungere som hytte på sjøen og med med kort avstand til naturhavner.

 

I 6-7 knop bruker vi rundt 4-500 liter på rundt 100 båttimer i snitt i året. Men det blirt en del bilkjøring til og fra, så bompengene gjennom Oslo trekker mer enn marinaavgiftene. Og dieselutgiftene på bilen, 120km hver vei, må også med i regnskapet.

 

Når vi gjør absolutt alt arbeid på båten selv og lager maten ombord, blir det billig ferie.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 3 minutter siden:

Når vi gjør absolutt alt arbeid på båten selv og lager maten ombord, blir det billig ferie.

 

Slik er det hos oss også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 2 minutter siden:

På 2 uker hadde jeg nesten dobbelt så mange timer underveis som dere på 3 måneder

 

Det hadde for oss blitt utrolig mye stress. Når vi er på båtferie (og ellers i helgeturer) lever vi laaaangsomt. I år lå vi i overkant av 5 døgn i ro i hver trivelig gjestehavn og bare koste oss med turer med skipshunden i pitoresk bebyggelse og god mat og drikke i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 36 minutter siden:

Om vi hadde blitt hjemme, hadde vi ikke spart mer enn 300 kroner dagen. Men det hadde blitt en stusslig ferie med mye øl + ++ og frustrasjon.

 

Dere skal ikke drikke så alt for mange øl hjemme i sofaen eller hagen før dere runder 300,- pr døgn... Men du hadde jo tjent inn endel på panten, da. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

I Sverige har jeg vært snill og levert de tomme 3,5% boksene i de blå kassene til Sjøredningen. Da har de pantekronene gått til et godt formål.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 11 minutter siden:

I Sverige har jeg vært snill og levert de tomme 3,5% boksene i de blå kassene til Sjøredningen. Da har de pantekronene gått til et godt formål.

De sitter nok hvert år og venter på at Lars skal komme   :smiley:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 minutt siden:

De sitter nok hvert år og venter på at Lars skal komme   :smiley:

 

 

Det ble nok noen bæreposer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme de største utgiftspostene er diesel og restaurant besøk ;) 

Årets båtferie var over på 23 døgn (Har 57 døgn i båten til nå i år, men så jobber jeg 100% også).

 

Turen var Langesund - Gøteborg, tur/retur, på 23 døgn brukte vi 1500liter diesel, total kost ca 13000kr.

Synes det er litt av "ferie kosen" og besøke både kneiper og resturanter når vi ligger i gjestehavner, men er definitivt ikke gratis å gå ut å spise for 4 personer, selv i Sverige..

Vi hadde flest netter i uthavn, så havneavgifter blir ikke så galt selv om snittet var over 500kr pr natt i gjestehavn.

Selve ferien er uansett langt billigere enn om jeg skulle tatt hele familien 3 uker til syden :) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Båtlivet er tydeligvis helt forskjellig fra ditt Førstefender og vårt. Men penger koster det.

 

Men det er vel verd det?

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt motsatt utgiftsposter for min del, jeg har bare et par uker i gjestehavner totalt, men mye motorkjøring i år. Noen netter i uthavn i tillegg. Første året med snekke så det er kjempestas å tøffe rundt! En ukestur til Smøgen og flere turer fra Oslo og ut fjorden til Son, Horten, Åsgårdsstrand, Holmsbu osv. Samt flere ut til Håøya, sandspollen, Borgen og Sætre. Er spesielt glad for at jeg har fått trukket båten mer inn i hverdagslivet enn med tidligere, større båter jeg har hatt. F.eks. middag ombord etter jobb, korte ettermiddagsturer på fjorden eller en dagstur på lørdag om jeg ikke har tid til overnatting. Gull!

 

Gjestehavnutgiftene er relativt beskjedne, men har brukt en del diesel til å ha snekke tror jeg. Så langt fra jeg overtok båten 30. Mai:

 

122 timer motor

Drøyt 600 Nm

Ca 450 liter diesel

 

Bare et par tusen i gjestehavnutgifter, men bortimot 5500,- i diesel hvis jeg regner ca. Kr 12,-.

Men sesongen er ikke jo helt slutt, håper på en tur til Borgen i morgen hvis det er plass å få der en sen fredag ettermiddag. Og kanskje noen flere ettermiddagstimer i fjorden. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt to gange nesten to ukers ferie i år(mye jobb offshore)

Ble rett over 600nm på disse dagene.

Med ca 60timer på motor så har det vært kose ferie uten mye fart. Så har vel gått ca 600 liter diesel. Det grønne dyret er økonomisk så lenge turtall holder seg rundt 2000-2300.

Have utgifter har jeg ikke tenkt over, da de fleste plasser er greit priset i ryfylke. 

Mat/øl kjøpt på små Joker butikker der i mot koster bra mye.

Men ferie er ferie.

Det meste diesel ble kjøpt til pris mellom 10.50 å 11kr. Så overlever dette.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Men det er vel verd det?

når du snart er 80 år og penga er der (og du trenger ikke mange fler av dem heller, sammenlignet med å sitte hjemme..) så er det vel ingen grunn til å sitte hjemme om det er i båten du vil være...

Så kronene er vel underordnet...

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yepp, som gjeldfri pensjonist har jeg aldri hatt det så godt og forutsigbart økonomisk! Men det hadde ikke gjort noe med enda fler penger, he he.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 9 minutter siden:

håper på en tur til Borgen i morgen hvis det er plass å få der en sen fredag ettermiddag.

 

Med de 4 båtene vi er her nå og meldt null sol, tror jeg jeg kan hjelpe å klemme deg inn. Velkommen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Men havneavgift er ikke noen stor utgiftspost hos oss. Neppe mer en en drøy tusenlapp i året, bortsett selvfølgelig fra hjemmehavna. Vi foretrekker uthavner og nyter mye av båtlivet i og til og fra hjemmehavna.

Kan du ligge i uthavner du da Nils, du som er så gammel :giggle:

 

Lars H. skrev 11 minutter siden:

penger koster det.

 

Men det er vel verd det?

Ja, det er det. Man får ikke med seg penger dit man skal videre, så det er bare å bruke dem opp. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Båtlivet er tydeligvis helt forskjellig fra ditt Førstefender og vårt. Men penger koster det.

 

Men det er vel verd det?

:easter:

Ja, blir litt forskjellig båtliv, spes. med 2 ungdommer med på tur her ;)

Men ja, er verdt hver kr :thumbsup:

Tror ikke over tre uker kostet meg noe særlig over 35 000kr, synes ikke det er så galt.

 

Satser på noen helger til i oktober og en uke i båten når Knoll og Tott har høstferie. 

Link to post
Share on other sites

Men det er godt å ha en liten reserve i banken, en vet jo aldri. Skipshunden ble alvorlig syk like før ferien, og da gikk det med nærmere 20k! Han er frisk nå.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...