Jump to content

Hva koster det med ferie i egen båt?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg sikkert har sløst bort mange hundre tusen på bil MC båt og gitarer. Når jeg tenker meg om har jeg brukt ufattelige summer, men jeg synes det er verd det!  Hva ting koster er jo veldig opp til en selv, hvilke krav og forventninger man har og hva man selv kan gjøre rent praktisk.  Jeg vil nok påstå at båtlivet på sørlandet og østlandet er noe dyrere enn midt og nord i landet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Vel, men det var ikke det jeg mente. Da kunne jeg jo heller kalt tråden for: Hva koster båten deg i året?

 

Ok, da misforsto jeg. Da ser du på det å eie båt som noe du må ha uansett og ikke relevant for ferien, og heller ikke eventuelt økt vedlikehold grunnet bruk i ferien. Litt som om du velger å være hjemme i ferien regner du ikke kostnad for leilighet/hus.  Men hvis poenget er å sammenligne feire i båt fremfor andre potensielle ferieformer, som f.eks. i leid båt er det jo relevant? 

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent umulig å svare på uten opplysninger.

type båt, årsmodell ,størrelse, livsstil, hvor mange er dere, hvor bor du, gjør du vedlikehold selv, hvor har du båtplass, hvor har du opplagsplass, hvor lange strekninger vil du gå på en ferietur. Brukes båten mye ellers i året, OSV.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 58 minutter siden:

Det er omtrent umulig å svare på uten opplysninger.

type båt, årsmodell ,størrelse, livsstil, hvor mange er dere, hvor bor du, gjør du vedlikehold selv, hvor har du båtplass, hvor har du opplagsplass, hvor lange strekninger vil du gå på en ferietur. Brukes båten mye ellers i året, OSV.

 

Går ut fra at du vet selv hvor du bor og hvilken båt du har? Og alt det andre? Det er jo deg selv du skal svare for, ikke andre...

 

Min båtferie ble billig i år, to netter i uthavn utgjorde vel et dieselforbruk på rundt 20 liter. Ikke store ferien, men faktisk første lille ferietur med båten på ni år. De siste ni årene har den bare blit brukt til daglig transport. Men det var artig med en helgetur også....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sommerens båttur gikk tur/retur Grebbestad til Geiranger med en del avstikkere.

Var vel innom ca. 42 forskjellige plasser hvorav 17 gjestehavner på turen.

 

Overnattingsdøgn: 80

Distanse: 1383 NM

Motortimer: 178

Drivstoff: Ca. 40000 kr

Gjestehavner: 4560

 

Dieselprisene lå på gjennomsnittlig 10,70.-

/per

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 29 minutter siden:

 

Så hvis en er hjemme i ferien må 3/52 av alle kostnader til bolig føres på feriekontoen:wink:

Å jeg som ikke har ferie, men kun avspasering. Da blir det jo ikke noe ferie budsjett. Så hvilket budsjett skal da båttur føres på🤔🤔

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 8 timer siden:

Jeg må innrømme at jeg sikkert har sløst bort mange hundre tusen på bil MC båt og gitarer.

Feil...det går ikke an å sløse bort penger på slikt.

 

 

Jeg pleier å si at jeg bruker pengene mine på båt, bil og øl, så sløser jeg bort resten😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 44 minutter siden:

 

På kontoen for det som gjør livet verdt å leve:smiley:

Nettopp. Har ingen ønske om å spare meg til kjedsomhet, kun for å daue med masse penger på bok. 

Livet skal leves å nytes, enkelt å greit det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

Mmmmja det spørs hva som skjer framover...

 

Pt. ligger det på Finn 5 stk. P42 og det har i lang tid ligget 4-5 stk. V52 til salgs uten bevegelse. Sistnevnte ble revet bort så snart de ble lagt ut i fjor mens de omtrent ikke var salgbare for 5 år siden og til mye lavere pris enn det de samme båtene ligger ute for i år.

 

Spørs om noen har begynt å tenke litt rundt regjeringsskifte, dieselpriser, bruktmarkedet osv...

 

Nå kan vel ikke ett regjeringskifte som først nylig har blitt kjent være grunnen til att mange brukt båter ikke ble solgt i sommer?
Den regjeringen vl har nå er i vært fall ikke noen garantist for "lave" drivstoffpriser.
Hadde ikke FRP holdt regjeringen hardt i begge ørene hadde kappløpet for å heve drivstoffprisene vært i gang.
Hvor SP står er jo kjent og AP sier de vil skjerme drivstoffprisene for den kraftige økningen av CO avgiften som regjeringen har fått vedtatt.
Så kanskje vi trengte ett regjeringskifte for å holde igjen på drivstoffprisene ?
Den som lever for se.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sa jeg at jeg hadde ferie i en uke ? Helt ok på Verdens Ende, med turer i Moutmarka med kone og hund, samt en obligatorisk jolletur til Kruke for å kjøpe gjærbakst en gang om dagen. Tradisjon dette. Det er nesten ubetalelig for meg, selv langt uti september. Vil tro vi synes, om Webbkamera fungerer på taket av restauranten? Og, ja.. vi koser oss ! Kan man sette prislapp på dette? 

Link to post
Share on other sites

4 ukers båtferie til Danmark og tilbake:

Diesel: ca 100lx15(?)NOK=1500,-

Havneavgift: 200DKKx2+450NOK=1050,-

Mindre i matutgifter enn hjemme, og lite annet vi brukte penger på også, så totalt mye billigere enn å ikke dra på ferie.

Slitasje på seil blir jo noen kroner, det samme med noe annen slitasje, men vi snakker ikke om de store summene i verdiforringelse. Båten er tross alt nærmere 50 år gammel.

Regner jeg inn de nærmere 100000,- jeg brukte på årets båtoppussing (nye luker og mye annet), så blir ikke ferien billig, men den investeringen har jeg glede av i mange år og øker også båtens verdi/bremser foringelsen.

Regner jeg inn timene jeg har brukt på årets båtoppussing, så blir det enda dyrere, men det setter jeg heller på kvalitetstidskontoen, så da burde summen egentlig trekkes fra totalregnskapet:)

Link to post
Share on other sites

Compromise skrev On 17.9.2021 at 11.34:

Sommerens båttur gikk tur/retur Grebbestad til Geiranger med en del avstikkere.

Var vel innom ca. 42 forskjellige plasser hvorav 17 gjestehavner på turen.

 

Overnattingsdøgn: 80

Distanse: 1383 NM

Motortimer: 178

Drivstoff: Ca. 40000 kr

Gjestehavner: 4560

 

Dieselprisene lå på gjennomsnittlig 10,70.-

Det må jeg si er bemerkelsesverdig lavt forbruk på en P50.

 

21 liter/time i snitt på en båt vel som bruker 150-170 l/time i marsjfart. Da har du ikke vært oppe i planfart i det hele tatt i sommer?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Det må jeg si er bemerkelsesverdig lavt forbruk på en P50.

 

21 liter/time i snitt på en båt vel som bruker 150-170 l/time i marsjfart. Da har du ikke vært oppe i planfart i det hele tatt i sommer?

Det ble vel ikke mer enn 2-3 timer i plan til sammen på den turen. :) Forbruket i 8-9 knop er 19- 20 l/time.

/per

Link to post
Share on other sites

Compromise skrev 18 minutter siden:

Det ble vel ikke mer enn 2-3 timer i plan til sammen på den turen. :) Forbruket i 8-9 knop er 19- 20 l/time.

:thumbsup:

Jeg har aldri greid å forstå hvordan noen kan feriere i en båt som gåt i plan . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

abbor skrev On 17.9.2021 at 14.19:

 

Så hvis en er hjemme i ferien må 3/52 av alle kostnader til bolig føres på feriekontoen:wink:

En bolig må jo de fleste ha. En båt (med mindre man bor i båten da) er noe man anskaffer seg for å bruke i fritiden, helger og nettopp ferien. Kanskje mer relevant å sammenligne med f.eks. en bobil brukt i ferien  en del helger?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...